Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Saturday, July 17, 2010

SEMUA NAIK: Lebih baik berfikir daripada bersungut...

Assalamualaikum...

Semalam harga minyak naik lagi. Ada beberapa lagi barangan keperluan asas yang turut naik mendadak. Aku mungkin tak rasa sangat tentang kenaikan harga barang ni sebab aku tinggal dengan mak. Lagipun aku tak kerja, takde keluarga sendiri. Yang ada cuma kucing-kucing aku tu je la... hahaha.. Aku cuma tukang pegang duit mak aku je. Kalau dia mintak samada nak bagi kat anak cucu dia, nak ke pasar atau nak beli apa-apa, aku bagi je la. Tapi aku selalu ingatkan dia jangan beli yang bukan-bukan sebab mak aku ni mudah sangat kesian kat orang-orang tua yang menjual kat pasar tu walhal dorang tu bukannya orang susah. Malah lagi senang dari mak aku tu. Cuma hobi dorang suka meniaga kat pasar. Mungkin bosan agaknya duduk di rumah takde kawan. Baik meniaga, dapat jugak sedikit hasil. Orang muda kalau bosan, meniaga apa agaknya yaa... ahakkss...

Ada beberapa cara untuk kurangkan perbelanjaan. Sebenarnya banyak cara, cuma nak dengan tak nak untuk berubah je. Contoh yang paling mudah, kalau selalu makan nasi dari beras yang harga rm30 ke atas, apa kata tukar pula kepada beras yang harga bawah dari rm30 tu. Begitu juga dengan roti paun. Kalau selalu beli gardenia, tukar la kepada yang murah sikit. Sama je rasanya pun, cuma tebal dengan nipis je. Apa yang lebih penting, perokok tegar cubalah tukar rokok mahal korang tu kepada rokok daun, boleh ke tidak berubah ya. Agak-agaknya jatuh tak saham korang tu ehh... hahaha...

Daripada korang bersungut yang takde penghujungnya, apa kata korang praktikkan cara-cara penjimatan yang ada kat dalam gambar ni. Rasa-rasanya ada tak yang nak ikut cara ni ya... ekekeke...

Lepas ni kalau beli air, jangan dibuang bekas tu. Simpan untuk masa-masa kegawatan ekonomi. Anak lelaki boleh la buat camni, anak perempuan lak camner..?? Ada cadangan tak..?? Hahahaha... *Lena jugak dia tidur... ;p*


Wakakakaka.... Sungguh praktikal kalau digunakan sekarang. Ada berani..?? Comel je kan basikal ni... Boleh la beli kain sarung banyak-banyak lepas ni... hikhikhik..


Nota aku: Macam mana la aku nak naikkan upah jahit baju ni ehh.. Belum apa-apa lagi, kastemer dah cakap janganlah naikkan harga. Aku cuma naikkan setahun dua hengget je, bukannya naikkan sebulan dua hengget... Apo nak dikato... huhuhu...

10 Tukang Tembak:

~LP Lum~ said...

salam kak azz~

ahaks~ lawak ar gmbr2 tu kak... :))

kak Erna said...

azz..nak pikir pun tak boleh dah..naik tetap naik..tadi akak teringin beli itik..dulu 25 hinggit..baru 2 hari minyak naik dah jadi 30 hengget..itu la dia..lepeh ni..akak berenti makan itik..

Yunus Badawi said...

Salam kak AZZ,
Setahun 2 hengget kalau 3 tahun dah 6 hengget. Org jahit baju biasanya setahun sekali aje. Kena mcm saya ni 3 tahun baru sekali. Tiba2 naik sampai 6 hengget maunya tak terkejut huhuhu

NURNADHIRAH RAFIAH IDRUS said...

hahaha..senang xpayah pampers

kakpah said...

wakaka.. mana ko dapat gambar baby tu. cute ar.
boleh nak tompah baju lagi tak.

~Kak AZZ~ said...

LP Lum~> Wassalam Linda...

Hehehe... klaka kann... haha... but good idea... ;p

~Kak AZZ~ said...

Kak Erna~> Hehehe.... sabar kak.. Kok teringin tu boli yoo laa.. Lagipun bukan ehh selalu makan itik tu kann.. Bobaloi la tu kak, sobab itik salu ehh bosa.. isi padat lak tu..

~Kak AZZ~ said...

YB~> Hahaha... Ni mcm kes yg pnh jadi kt saya la ni.. Ada makcik tu cakap, dia beli kain sepasang 10hengget je, tp upah jahit sampai 25hengget.. Tak kan sy nak amek upah 10hengget jugak kann... Habis tu kalau kain dia beli tu sepasang 40hengget, agak2 boleh tak sy letak upah jahit sama harga dgn kain yg dia beli tu...

Sebenarnya sy naik kan 2hengget tu utk 2 tahun. Maknanya setahun naik seringgit je tp sy cuma caj masa tahun yg kedua tu... Tu yg nmpk mcm naik mendadak tu... Sj nk tgk cmner reaksi orang... hehehe....

~Kak AZZ~ said...

Nurnadhirah~> Kannn... so praktikal hehehe...

~Kak AZZ~ said...

Kak Pah~> Hehehe... gambar baby tu sy godek2 je kt fesbuk sepupu sy kak..

Nak nompah baju tu buleh yoo.. tapi akak kan dok jauh... hehehe...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »