Pages

Wednesday, March 5, 2014

Cara atasi Chrome yang selalu crash atau hang..

Assalamualaikum...

Cara atasi Chrome yang selalu crash atau hang..


Beberapa minggu lepas, laptop aku ada masalah dalam loading.. Bila aku buka je blog aku, cursor tak boleh digerakkan.. Selagi loading tak berhenti, selagi tu la cursor tu dok macam tu, hang memanjang.. Secara jujurnya, memang dah berbakul-bakul sumpah seranah yang aku hamburkan.. Mana tak sakit hati kalau kita nak cepat tapi satu apapun tak boleh nak digerakkan..


Banyak jugak website dan blog yang aku terjah untuk mencari jalan penyelesaian sampaikan masuk kat website seberangpun ada.. Janji yang ada kaitan dengan masalah yang aku hadapi.. haha.. Suruh uninstall dan reinstall Chrome, aku dah buat dah.. Bukan sekali, malahan beberapa kali jugak la.. Bila tak menjadi jugak, aku mula la salahkan line apatah lagi line kat sini memang tengah ada masalah.. Jadi, aku tak pasti puncanya dari mana satu..


Semalam, aku cuba lagi google untuk cari jalan penyelesaian.. Akhirnya aku jumpa sesuatu yang aku perlukan di sini.. Okay, dia punya entry memang kena dengan masalah yang aku hadapi.. Aku ikut apa yang dia tulis kat dalam entry tu..


Lepas tu, aku ikut pulak apa yang ada kat sini..  Aku uninstall anti virus AVAST yang aku gunakan selama ini dan aku gantikan dengan anti virus AVG versi terbaru.. Aku download anti virus AVG tu kat sini.. Buat masa ni aku gunakan yang free trial tu je.. Padahal masa awal-awal ada laptop dulu, anak buah aku dah install anti virus AVG ni tapi mungkin masa format untuk kali kedua dulu, terlepas pandang nak install balik AVG tu..


Okay, lepas je selesai download anti  virus AVG tu, kena la run dulu, kan.. So, aku buat la proses biasa bila kita selesai download satu-satu software tu.. Sebelum tu, aku dah buang dulu mana-mana widget yang ada kat blog aku.. Mungkin sebab widget yang banyak ni yang membuatkan blog atau laptop aku hang.. Tu yang aku terfikir buat masa tu..


Hasilnya, alhamdulillah, setakat ini aku tengok dah takde dah nak hang kat mana-mana.. Bila aku buka blog aku, dah boleh terus gerakkan cursor walaupun proses loading masih lagi berjalan.. 


p/s: Jika korang yang menggunakan Chrome dan ada masalah yang sama, boleh cuba rujuk kat link-link yang aku bagi kat atas tadi.. Selamat mencuba dan jangan pernah putus asa.. heeeeeee....

No comments:

Post a Comment

Anak kucing tengok cermin..
Anak monyet tepuk perut..
Boleh aje mengomen..
Asalkan tidak mencarut..
.
Anak monyet tepuk perut..
Sambil mata memandang cermin..
Jika mahu komen mencarut..
Bersedialah kena print screen..


^__ahak__^