Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, May 21, 2019

27 tahun sudah berlalu.

Assalamu'alaikum.

27 tahun sudah berlalu.


Diam tak diam, sudah 27 tahun arwah abah aku pergi meninggalkan dunia yang fana ini. Namun, aku masih lagi teringat-ingat waktu aku menjaga arwah di hospital Tawakal. Panjang kisahnya. Nanti la aku tulis lagi. Itupun jika aku rajin untuk berkongsi cerita.


Arwah abah aku meninggal dunia pada 21 Mac 1992 bersamaan dengan 16 Ramadan 1412 Hijrah. Hari ini, 21 Mei 2019 bersamaan dengan 16 Ramadan, genap 28 tahun abah pergi (jika ikut kalender Hijrah). 






p/s: Al-Fatihah untuk arwah abah yang aku kasihi sepanjang hayat aku. Moga Allah tempatkan abah bersama golongan mereka yang beriman. Aamiin.
.

Saturday, May 18, 2019

Tadarus al-Qur'an Gabungan GPW Felda Wilayah Mempaga.

Assalamu'alaikum.

Tadarus al-Qur'an Gabungan GPW Felda Wilayah Mempaga.


Pada 15 Mei 2019 iaitu bersamaan dengan hari Rabu yang lalu, aku berkesempatan untuk menghadirkan diri bagi memeriahkan majlis tadarus al-Qur'an gabungan dari Felda yang berada di bawah jajahan Wilayah Mempaga. Sebanyak 36 dari 39 Felda yang ambil bahagian. Mana Felda yang jauh tu, ada la wakil 3-4 orang. Mana Felda yang dekat tu, hantar la wakil lebih sikit. 


Ini merupakan kali pertama aku menghadirkan diri. Sebelum ini, aku tak tau la ke mana aku pergi. Heh.


Abang aku rajin nak hantar dan ambil aku di masjid. Tu yang aku teruja nak pergi tu. Aku tak berani nak merempit ikut jalan besar untuk ke masjid tu. Dengan keadaan banyak kenderaan, lagi la menggigil kelapa lutut aku ni.


Cenderahati sebagai tanda kenangan. Dapat juga setangkai bunga telur yang telurnya adalah sebiji telur masin. Boleh buat berbuka. Alhamdulillah.




Kumpulan tadarus ini dibahagikan kepada 30 kumpulan. Satu kumpulan tu dalam 4-6 orang. Satu kumpulan kena baca satu juzuk. Ramai yang hadir tidak kira usia dan pegangan politik masing-masing. Untuk majlis sebegini, ketepikan hal duniawi untuk seketika. Kita fokus pada agenda yang sepatutnya.









Grup aku nombor 5. Jadi, kami kena baca Juzuk 5 secara bergilir-gilir. Mujur aku ada bawa Qur'an dari rumah sebab ingatkan sekadar jadi pemerhati dan jadi tukang sibuk je. Maklum la, kali pertama join. 🤭🤭🤭









Semua gambar dan video adalah dari handphone Nokia E5 aku yang rare tu kecuali gambar di bawah ni yang aku 'cilok' dari wall kawan aku. Haha.




p/s: Jika ada rezeki, nak join lagi. InsyaAllah.
.

Wednesday, May 15, 2019

Layan baju baby doll la pulak.

Assalamu'alaikum.

Layan baju baby doll la pulak.


Ini merupakan kali pertama aku buat baju fesyen baby doll ni. Inipun belajar kat facebook jugak sebab masa aku belajar menjahit dulu, fesyen baby doll ni tak ujud lagi kot. Kalau ujud, mesti kitorang dah belajar dah. Haha.


Mujurlah kali ini kainnya mencukupi malahan terlebih cukup la pulak. Alhamdulillah, senang kerja aku. Takde la nak kena pusing sana, pusing sini macam baju yang hari tu.



















Alhamdulillah, selesai sudah jahit baju kurung moden. Nak sambung jahit baju melayu teluk belanga pulak. Lepas tu, potong dan jahit sepasang baju kurung. Lepas tu, siap semua. Moga Allah permudahkan segala urusan. Aamiin.


p/s: Hari ini (pagi tadi), dapat berita sedih. Sepupu aku (lelaki) telah meninggal dunia setelah lebih 10 hari koma di hospital. Moga Allah ampunkan arwah dan ditempatkan arwah bersama golongan mereka yang beriman. Aamiin. 
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)