Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, January 27, 2023

Dugaan apabila buah cili diserang penyakit.

Assalamu'alaikum.

Dugaan apabila buah cili diserang penyakit.

Adat bercucuk-tanam, pasti ada cabaran dan dugaannya. Begitu juga dengan pokok cili team kami yang diserang oleh antranoks ke apa entah nama penyakitnya. Dah la nama tak sedap. Jahat pulak tu. Haha.











Maka, bertungkus- lumus la team kami buang semua buah yang busuk tu untuk elakkan ia berjangkit dengan pokok lain. Penyakit ni mudah sangat merebak. Sekejap je dah banyak buah yang busuk tu. Kami pulak tak cukup kaki tangan nak petik semua buah yang busuk tu. Jenuh la kawan kami sembur racun yang disarankan oleh pihak penaja. Selebihnya, berserah je pada Allah dan berdoa moga penyakit ini dapat dihapuskan dengan segera. 








p/s: Rugi itu perkara biasa. Jangan mudah putus asa dan terus bersemangat untuk meneruskan apa yang sudah dimulakan.

.

Tuaian cili bara kali kedua dan ketiga.

Assalamu'alaikum.

Tuaian cili bara kali kedua dan ketiga.

Alhamdulillah. Untuk tuaian kali kedua, tiga hari diperlukan untuk memetik cili tu. Begitu juga dengan tuaian kali letiga. Pun tiga hari jugak sampai sakit-sakit pinggang dibuatnya.

Gambar dan video tak ikut turutan. Dah tak kuasa nak mencari. Tepek aje la apa yang ada sebelum kena delete. 


































p/s: Alhamdulillah.

.

Wednesday, January 25, 2023

Pertama kali pokok tomato berbuah.

Assalamu'alaikum.

Pertama kali pokok tomato berbuah.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Akhirnya, dapat juga aku tengok buah tomato dari pokok yang aku tanam sendiri. Dia punya seronok dan teruja tu lain macam sikit. Sengih sampai ke telinga. 😁😁😁





Maklum la, sebelum ni pernah juga tanam pokok tomato tapi apabila berbunga je, pokoknya layu dan terus mati. Tu yang kali ni rasa seronok tu sampai rasa nak lompat ke bintang walaupun buah tomato tu cuma ada sebiji. Hahaha.




p/s: Baru la bersemangat nak tanam lagi pokok tomato. 🤭🤭🤭

.

Thursday, January 19, 2023

Cara mudah buat ikan pekasam.

Assalamu'alaikum.

Cara mudah buat ikan pekasam.

Pagi tadi, aku pergi la pekan sehari. Tup-tup ternampak ada orang jual ikan sungai ni. Akupun terus la ke tepi. Haha.

Mulanya nak beli selonggok je iksn tu. Selonggok tu RM10. Tapi bila penjual tu kata kalau beli tiga longgok, harga dia RM25, terus aku beli tiga longgok. 🤭🤭🤭 Masa ni dah mula terbayang nak buat ikan pekasam untuk stok lauk bulan puasa nanti. 🥲🥲🥲

Jom tengok cara aku buat ikan pekasam ni. Senang je buatnya. Yang ambil masa sikit tu masa nak menyiang ikan tu. Tapi, mujur la ikan ni tadi semua dah buang isi perut dia. Tinggal nak buang sisik je lagi. Kerja senang aiihh buang sisik ikan tu. 😁😁😁




















p/s: Minggu depan nak beli lagi jika ada. Kakak aku suruh beli. Dia kata senang buat stok jika lauk takde.

.

Wednesday, January 4, 2023

AKRF 2022

Assalamu'alaikum.

AKRF 2022.

Hari ini, 4. 1. 2023 bersamaan dengan hari Rabu, bermulalah penilaian awal AKRF bagi rancangan Felda kami. Seawal pagi lagi kami dah berkampung di dewan GPW untuk menyambut ketibaan para juri dan aktiviti yang lainnya.

Aku tepek gambar dan video je la. Tak tau dah nak celoteh panjang lebar. 😁😁😁
















































































p/s: Lega bila dah selesai. Boleh la aku berehat.

.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)