Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, November 15, 2019

Baju kurung moden tak cukup kain.

Assalamu'alaikum.


Baju kurung moden tak cukup kain.


Jadi tukang jahit ni, kena biasakan diri untuk peningkan kepala. Haha. Macam-macam hal nak kena ambil kira. Dari hal kastemer yang bla bla bla hinggalah kepada kain yang bermasalah. 


Ini ukuran untuk kastemer aku tu. Kiranya, ini baju dia yang ke empat yang dia tempah kat aku. Siapa yang ada kastemer yang ukuran dia macam ni, boleh la ikut cara aku ni. Itupun jika nak ikut la, kan... Ni cara bodoh-bodoh je. Takde dart tapi masih ada cutting.





Ni aku kongsikan cara nak ambil kain untuk bahagian tangan jika kain tidak mencukupi. Kain ni sebenarnya 4 1/2 meter tapi disebabkan badan kastemer tu agak berisi, maka kain tu jadi tak cukup dan sangkut pada bahagian pangkal lengan. Aku takde la nak salahkan kastemer. Memang dia dah tahupun badan dia besar. Tu yang dia beli kain tu banyak sikit. Nanti kalau beli sampai 5 meter, banyak pulak pembaziran. Lagipun, yang tak cukupnya sikit je. Takpe la. Aku tampung la mana yang tak cukup tu.



 ^
Daripada 4 1/2 meter kain yang ada, ini sahaja yang tinggal untuk bahagian tangan. Sebelah tangan dapat full tapi sebelah lagi terpaksa sambung. Macam mana jika kain tu cuma 4 meter sahaja?
v






Bahagian bawah ketiak ni tak nampak sangat kesan sambung tu. Tambahan pulak orang tu badan besar. Lagi la terkepit bahagian tu di bawah ketiak.


No photo description available.


Aku pernah kongsikan kisah baju tak cukup kain untuk bahagian tangan tu di facebook aku tapi itu baju lain. Dah lunyai dah kot baju tu tuan dia pakai. Haha. Bahagian pangkal tangan tu nanti jadi macam gambar di bawah ni la.


Image may contain: indoor


Ada sesetengah tukang jahit kata, cukup je kain 4 meter jika badan orang tu besar. Mungkin mereka dah pro. Aku ni bukannya pro. Jadinya, aku tak nak la ambil risiko potong kain lintang-pukang. Aku risau jika kastemer tak selesa pakai baju yang aku jahit. Aku potong kain ni semuanya ikut ira memanjang. Jadinya, memang kena ada kain yang mencukupi dan bukannya kain yang cukup-cukup makan. Banyak sangat tampung dan potong kain ikut ira yang berlawanan arah, takut nanti tak cantik dan tak selesa pada si pemakai. 


p/s: Lain orang, lain caranya. Tak perlu nak kondem cara orang walaupun awak seorang tukang jahit profesional. Respect each other, okay?
.

Eloklah jauhkan diri dengan kadar segera.

Assalamu'alaikum.

Eloklah jauhkan diri dengan kadar segera.


Jika jumpa spesis yang busuk hati ni, eloklah kita angkat kaki dengan segera. 




p/s: Penat nak layan.
.

Thursday, November 14, 2019

Apabila jubah tak cukup kain..

Assalamu'alaikum.

Apabila jubah tak cukup kain..


Aku ada kongsikan kisah jubah yang tak cukup kain di di sini tapi gambar tak penuh sebab masa tu jubah tak siap lagi. Tu yang aku kongsikan semula di blog aku ni untuk aku ingat kembali susah payah aku mengerah otak untuk berfikir. Haha.


Tengok gambar aje la ya.. Malas pulak nak cerita panjang lebar. Macam takde yang bacapun. Kehkehkeh..





 Mula-mula nak buat poket macam ni tapi lepas tu, rasa macam pelik la pulak. Terus tukar guna peten lain.


































Image may contain: people standing

Alhamdulillah. Sekarang aku dah ada label untuk baju yang aku jahit. Dah berkurun teringin nak ada label sendiri tapi baru sekarang ada rezeki.


p/s: Okay, dah boleh delete gambar dalam laptop. Haha.
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)