Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, November 15, 2021

Majlis cukur jambul baby comel.

 Assalamu'alaikum.

Majlis cukur jambul baby comel.

Alhamdulillah. Setelah dua tahun takde event, kelmarin (Sabtu 14/11), ada majlis marhaban di rumah jiran. Majlis dimulakan dengan bacaan Yaasin, tahlil, berzanji, marhaban dan diakhiri dengan lagu dodoi si dodoi untuk si comel. Bagi la peluang kat makcik dan nenek semua tu melepaskan geram. 😊😊😊

Aku simpan moment yang indah ini di sini sebagai kenangan. Bukan selalu aku dapat join event macam ni. 

















Moga baby comel sentiasa sihat dan ceria di bawah lindungan Allah. Aamiin.

p/s: Sampai jumpa lagi ya. InsyaAllah.
.

Pepes Warisan: Otak-otak ayam.

 Assalamu'alaikum.

Pepes Warisan: Otak-otak ayam.

Alhamdulillah.

Akhirnya dapat juga merasa otak-otak ayam ni. Ni pun jiran yang bagi. Biasa makan otak-otak ikan je.






p/s:. Jumpa lagi ya di lain entri. Jaga diri semua. 😊

.

Saturday, November 13, 2021

Selawat Tafrijiyyah.

 Assalamu'alaikum.

Selawat Tafrijiyyah.

Jom la kita sama-sama baca dan amalkan selawat ni. Boleh amalkan ketika memasak atau buat kerja lain.



p/a: Moga Allah permudahkan segala urusan seharian kita. Aamiin.

.

Friday, November 12, 2021

Jom kopek dan goreng buah cempedak.

 Assalamu'alaikum.

Jom kopek dan goreng buah cempedak.

Aku ni bukanlah penggemar buah cempedak. Setakat makan dua tiga ketul tu dah memadai dah. Tapi disebabkan ada jiran yang bagi buah cempedak ni, maka akupun goreng je la. Rezeki jangan dibuang. 











p/s: Jumpa lagi ya.. 🥰🥰🥰

.

Thursday, November 11, 2021

Mangga telur berbuah lebat.

 Assalamu'alaikum.

Mangga telur berbuah lebat.

Alhamdulillah. Pokok mangga telur kat rumah aku ni sentiasa berbuah. Dah tak larat nak makan. Banyak bagi kat orang je.



p/s: Ni je ceritanya. Hehe.

.

Wednesday, November 10, 2021

Pokok keladi viral.

 Assalamu'alaikum.

Pokok keladi viral.

Akupun ada jugak pokok keladi viral ni. Besar giler daun dia. Gigih aku korek kat kawasan pokok pisang kat belakang bilik mandi. Lepas tu, gigih pulak tanam dalam pasu. 😆😆😆

Pokok keladi ni dulu asalnya dalam pasu. Tapi disebabkan pokoknya tak membiak dan tak besar-besar, maka akupun humban la ke tanah. Fedap la jugak menengoknya. 🤭🤭🤭 

Alih-alih tengok, ehh, dah besar gedabak dah. Disebabkan musim viral ni, akupun terjebak la sama. Tu yang pi korek dan tanam balik dalam pasu. Tak ke bengong namanya tu. Dia punya bengong tu mengalahkan Pak Pandir. Hahaha.




p/s: Okay la. Jumpa lagi di lain entri. Hehe.

.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)