Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, October 18, 2021

Resepi roti Cik Azz.

Assalamu'alaikum.

Resepi roti Cik Azz.

Simpan kat blog pulak. 
Kot la ada followers blog ni yang nak cuba buat roti ni. 






p/s: Cuba la buat.
.

Sunday, October 17, 2021

Terapi: Asparagus Part 1, 2 dan 3.

Assalamu'alaikum.

Terapi: Asparagus Part 1, 2 dan 3.

Penat juga bersihkan kawasan asparagus ni. Mujur ada dak #Peah tolong temankan.






p/s: Tanam suka-suka je.
.

Saturday, October 16, 2021

Cara mudah rebus kerang.

Assalamu'alaikum.

Cara mudah rebus kerang.

Ni cara aku rebus kerang, kupang, lala dan sebagainya. Mudah ya amat.



p/s: Cuba la..
.

Monday, October 11, 2021

Merentas ke pusara Omak dan Abah.

 Assalamu'alaikum.

Merentas ke pusara Omak dan Abah.


Dah lama tak pergi ziarah pusara kedua arwah Omak dan Abah. Hari ini, aku pergi ziarah dan bersihkan apa yang patut. Dah macam hutan belantara dah terutama sekali pusara Abah. Terkejut aku tengok. Terpaksa buang pokok yang besar yang mudah merebak termasuk rumput semalu.


Aku ada baca beberapa artikel yang mengatakan tak elok buang rumput dan pokok yang tumbuh di atas kubur kerana pokok itu turut berzikir. Tapi jika pokok tersebut mencacatkan penglihatan dan tidak berjaga, rasanya eloklah dibuang. Lainlah jika persekitaran kubur tu dijaga rapi seperti kubur di Putrajaya tu.


Aku bersihkan pusara ni dengan abang dan anak adik aku.






























Alhamdulillah. Selesai sudah satu perkara. Moga Allah tempatkan kedua arwah Omak dan Abah serta semua arwah yang telah pergi bersama dengan golongan mereka yang beriman. Aameen.


p/s: Omak aku meninggal dunia pada 6 September 2020 kerana sakit tua. Meninggal dalam usia 86 tahun.
.

Sunday, October 10, 2021

Masak tumis kulit tembikai.

 Assalamu'alaikum.

Masak tumis kulit tembikai.

Ini merupakan kali pertama dalam hidup aku masak kulit tembikai ni. Selalu tengok orang post dan kali ni, aku cuba buat sendiri.












Sedap rupanya tumis kulit tembikai ni. Rugi kalau korang tak cuba. 

p/s: Buah tembikaipun dah mahal. Elok la buat sayur kulit dia tu. 😁😁😁

.

Sunday, October 3, 2021

Terapi: Bunga kantan.

 Assalamu'alaikum.

Terapi: Bunga kantan.

Alhamdulillah. 

Dapat la buat rencah dalam asam pedas.






p/s: Bukan senang pokok kantan ni nak keluarkan bunga dia. 

.


Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)