Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, November 20, 2017

Pisang 40 hari.

Assalamu'alaikum.

Pisang 40 hari.


Pagi tadi tengok ada sepokok lagi dah keluar jantung dan buah. Alhamdulillah. Ada tiga pokok pisang ni yang sedang berbuah. Lepas ni lama lagi kot nak tunggu buah dia keluar sebab pokok yang tinggal masih lagi kecil.







p/s: Hari tu dah tebang dah dua pokok. Alhamdulillah. Tak payah beli pisang. Dapat la berjimat sikit. 

Belimbing buluh.

Assalamu'alaikum.

Belimbing buluh.


Pokok belimbing buluh ni merupakan pemberian dari pihak JKKK. Dah lama aku dapat pokok ni tapi baru semalam tanam kat tanah. . Dorang bagi dua polybag kecil anak pokok belimbing buluh ni untuk setiap rumah. Terima kasih banyak-banyak di atas pemberian ini.


^
Masa dapat anak pokok belimbing buluh ni dulu, kecil ya amat pokoknya. Rasa macam tak boleh bertahan je. Syukurlah nyawa dia masih panjang.
v



Ada sepokok lagi yang masih dalam polybag cinonet tu. Tak tau nak tanam kat mana. Pening kepala teman dok mikio. Heh. Semua pokok nak tanam tapi kawasan takde. Bukan takde kawasan tapi kawasan tak sesuai. 


Kat belakang rumah aku ni sebenarnya dah ada dahpun sebatang pokok belimbing buluh ni. Omak aku yang tanam tapi pokok tu dah lama tak berbuah. Lagipun aku tengok kat batang dia, penuh dengan sarang anai-anai. Memang kawasan rumah aku ni banyak sarang anai-anai tu. Dah tak larat dah nak tabur racun anai-anai tu. 


Mudah-mudahan pokok belimbing buluh aku ni bebas dari serangan serangga perosak, hidup subur dan mengeluarkan buah yang banyak. Nanti boleh la kita buat sambal hitam Pahang yang popular tu. 


p/s: Berangan je dulu. Haha.

Sunday, November 19, 2017

Masa untuk menuai hasil.

Assalamu'alaikum.

Masa untuk menuai hasil.


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Pagi ini, gigih aku pi telungkupkan polybag yang aku tanam halia tu. Sebenarnya dah lama dah nak ambil isi halia ni tapi aku ni jenis malas sikit nak buat kerja korek-mengorek ni. Namun disebabkan isi halia tu dah mula membusuk, maka akupun terpaksa la rajinkan diri. Sekali dua polybag terus aku kerjakan. Haha.




Alhamdulillah. berkat kerajinan aku tu (ahakkk), maka dapat la isi halia banyak ini. Separuh dah aku kirimkan pada kakak ipar melalui anak dia yang kebetulan balik ke sini. 




Lepas tu, aku kerjakan pulak bunga kobis ni. Ingat nak tunggu dia besar lagi tapi bak kata seorang ahli grup kebun, bunga kobis yang kita tanam tak akan besar macam yang kita beli kat pasar tu. Makanya, sebelum bunga kobis ni rosak macam hari tu, baiklah aku ambil cepat-cepat. Kecilpun kecil la haiihh. Janji hasil dari tanam sendiri.



^
Tu dah ada tanda-tanda nak membusuk dah tu. Tengok warna dia dah tak putih dah. Mujurlah aku cepat perasan. Kalau tak, melepas lagi la jawabnya.
v



Gambar kat bawah ni contoh bunga kobis aku yang dah rosak tu. Sayang betul. Tapi nak buat macam mana, dah takde rezeki. Dia kena timpa dek air hujan. Tu yang dia jadi lembik dan busuk. 




Kemudian, aku potong pulak kobis bulat aku yang sebiji ni. Konon nak tunggu dia besar jugak tapi dok pi dok mai, dok lagu tu jugak, tak besaq-besaq. Sebelum dia rosak sama, baiklah aku potong dia. Haha.





Alhamdulillah. Ada jugak rezeki untuk aku hasil dari kebun mini aku tu. 


p/s: Rasanya lepas ni nak tanam sayur yang cepat membuahkan hasil macam sawi, bayam, kacang panjang dan kangkung. Bunga kobis dan kobis bulat ni lambat nak tunggu hasil dia. Makan berbulan-bulan lamanya. Tapi disebabkan benih masih ada lagi, takpe la, semai dan tanam je la. Tak baik pulak membazir benih, kan? Heh.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »