Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, July 24, 2017

Hari Peneroka 2017.

Assalamu'alaikum.

Hari Peneroka 2017.


Semalam, 23 Julai 2017, aku ikut rombongan pergi ke majlis Hari Peneroka untuk warga FELDA yang diadakan di Dataran Putrajaya. Ini merupakan rombongan yang pertama yang aku sertai dengan geng-geng kat sini. 


Seawal pukul 3.30 pagi aku dah bangun dah. Kitorang diarahkan berkumpul depan masjid pada pukul 4.30 pagi. Jadinya, pukul 4.15 pagi tu aku dah keluar dari rumah dah dengan dua orang lagi jiran aku. Abang aku hantar sampai masjid. Sampai situ, tengok dah ada dah lima orang yang sudah menunggu. Bas dijangka bertolak pada pukul 5 pagi.


Tepat jam 5 pagi, rombongan kamipun mula bertolak. Konvoi dua bas. Sepatutnya konvoi 3 bas tapi sebuah bas tu lambat sikit namun kami berjumpa masa menunaikan solat subuh di masjid Bentong. Lepas tu, barulah bergerak konvoi tiga buah bas. Setiap bas mewakili setiap rancangan FELDA. Kat tempat aku ada tiga gugusan FELDA, tu yang jadi tiga buah bas tu. Bas yang aku naik tu tak penuhpun sebab hari minggu tu ramai yang ada urusan masing-masing. 




Rombongan kami berhenti untuk sarapan di RnR Gombak ni. Aku makan nasi goreng dengan telur mata kerbau yang berharga RM4. Dalam pukul 9.30 pagi, kami dah sampai dah kat jalan bawah ni haa. Lenguh kaki dan semput nafas kena panjat tangga tu. Nampak sangat tak fit. Haha.










Sebelum bergerak balik, aku makan dulu sebab makanan disediakan. Lepas tu, aku beli pizza Zoul ni. Saja la nak bawa balik untuk abang aku kat rumah ni. Lagipun takde beli apa-apa, makanya, beli aje la pizza ni. Satu kotak ni yang ada enam keping, harga dia RM30. Sedap jugak pizza ni. Roti dia lembut je. Tapi yang ni takde cheese yang melekat-lekat tu. Elok jugak takde sebab aku bukannya suka makan benda alah tu. Heh.







Aku tak ambil banyak gambarpun. Takut bateri handphone aku kong. Maklum la, handphone rare, kan. Haha. Aku ambil gambar sekadar buat syarat je. Takdenya nak cari sudut yang cantik ke, apa ke. Lagi satu, aku ni kan memang jenis malas nak bergerak ke sana ke mari. Lebih selesa duduk kat kerusi je. Haha. Lagipun di pertengahan majlis, hujan turun. Hujan rahmat namanya tu. Alhamdulillah. 


Kami bertolak balik tepat pukul tiga petang. Singgah rehat sekejap kat Genting Sempah. Aku beli mee goreng basah yang panas. Lepas makan tu, barulah perut rasa lega sebab dari pagi perut asyik isi dengan makanan sejuk je. Kami sampai semula depan masjid tempat berkumpul pagi tadi lebih kurang pukul 7 malam. Alhamdulillah, rombongan kami selamat pergi dan selamat balik tanpa ada sebarang masalah. Syukur.


p/s: Cerita secara ringkas je ni. Kalau nak cerita semua secara terperinci, dah macam travelog pulak jadinya. Heh. Cerita dan gambar selebihnya, boleh la jenguk kat sini. 

Saturday, July 22, 2017

Takkan nak tengok aje kot?

Assalamu'alaikum.

Takkan nak tengok aje kot?


Hari tu, masa aku dok sibuk buat kerja pembersihan kebun mini aku, tiba-tiba mata aku ternampak sesuatu yang bergerak di dalam longkang. Mula-mula tengok tu, aku takde la nak ambil kisah sangat sebab tak nampak suspek tu. Lagipun suspek tu terlindung di bawah besi penutup longkang tu. 




Tapi apabila kali kedua aku tengok sebab suspek tu bergerak, barulah aku perasan. Kala jengking rupanya. Akupun mula la bergerak ambil kayu batang cangkul yang dah memang sedia ada kat tepi dinding. Aku ketuk-ketuk besi penutup longkang tu supaya kala jengking tu bergerak keluar dari bawah besi penutup longkang tu sebab batang cangkul tu tak muat nak masuk kat celah besi tu.




Dapat kat aku, memang tiada maaf bagimu la jawabnya. Memang lumat aku kerjakan kala jengking tu. Kejam tak kejam, itu belakang kira. Yang penting, utamakan keselamatan kita dahulu.


Sampai melekat kala jengking tu kat batang cangkul. Nampak sangat aku betul-betul ketuk dengan sepenuh hati.


Sempat lagi ambil gambar kala jengking tu ya? Iya, sebab kebetulan handphone memang ada dalam poket seluar dan kala jengking ni bukan macam lipan yang laju bergerak. Tu yang sempat ambil gambar dia tu. Heh.


p/s: Batang cangkul tu dan beberapa batang besi dan kayu, memang aku sandarkan kat dinding tepi longkang ni. Sebab dulu ada kes, anak ular dalam longkang ni jugak. Masa tu memang takde kayu apapun. Jenuh la aku dok cuba nak bunuh dia dengan cangkul kecil yang kontot tu. Mujurlah masa tu posmen datang hantar parcel. Aku jerit mintak tolong kat dia dan dapat la dia bunuh anak ular tu. Terima kasih encik posmen. Jasamu dik akan tetap akak kenang. :D

Makan masa jugak nak selesaikan.

Assalam'ualaikum.

Makan masa jugak nak selesaikan.


Minggu lepas, aku setelkan bahagian ini. Sebenarnya dah naik rimas dengan rumput yang asyik tumbuh je. Lepas tu pulak, geng bulus yang banyak kat rumah ni dok membuang kat atas rumput tu yang ada ketikanya aku terpijak! Tu yang geram je. Haha.




Sudahnya, aku ambil keputusan untuk bersihkan kawasan ni dan aku rancang nak jadikan tempat ni sebagai kebun mini aku yang baru. Itupun tak habis jugak tu. Tangguh lagi sebab tengah tunggu nak beli plastik silvershine untuk tutup tanah tu.


Masalahnya, plastik silvershine tu takde jual kat sini. Abang aku pergi bandarpun dia tak tau nak cari kat mana plastik tu. Sudahnya, aku guna je plastik apa yang ada asalkan plastik tu besar dan tebal sikit macam plastik beras tu. 




Makanya, pagi tadi sampailah ke tengahari, akupun mulakan proses menggunting plastik dan jugak angkut pasu dan bata dari sebelah kiri rumah dan bawak ke sebelah sini. Kerja jadi mudah sebab plastik tu aku memang dah siap letak kat satu tempat. Makanya takde la aku tercari-cari plastik tu. 


Lima enam kali jugak la kau dok ulang alik bawak semua tu dengan kereta tolak. Syukurlah aku tak pancit. Alhamdulillah. Tapi tayar kereta tolak tu yang macam nak pancit. Haha. Sebelum susun plastik tu, kena buang dulu sisa bom atom yang geng bulus lepaskan. Adehh...









Sediakan tempat je dulu.  Nak tanam apa, fikir kemudian. Apa yang pasti, tanam sayur yang boleh dimakan. Takde dah nak tanam pokok bunga. Cukuplah dengan pokok bunga yang ada.



p/s: Senang kumpulkan semua pasu tanaman ni kat satu tempat. Senang nak jaga dan pantau serta siram.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »