Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, April 13, 2019

Kek marble: Resepi setelah diolah beberapa kali.

Assalamu'alaikum.

Kek marble: Resepi setelah diolah beberapa kali.


Ini merupakan kali kedua aku buat kek marble untuk tahun 2019 ni. Kali ini, aku agak berpuas hati dengan hasil kek tu. Setelah berkali-kali asyik buat kek bantat dan tak menjadi je, kali ini aku berjaya juga dapatkan kek yang menepati selera aku. Walaupun kejadian kek tersebut tidak la se-gah mana, namun aku tetap bersyukur. Alhamdulillah.


Jom la tengok gambar. Gambar tak cantik sebab aku tak edit dan aku hanya ambil gambar dengan menggunakan kamera dari handphone nokia E5 aku yang rare tu. Okay la tu. Walaupun guna handphone rare, gambar kek tu tetap jugak rupa kek. Takde la gambar kek tu jadi rupa nasi kandar ke, nasi dagang ke. Heh.













Resepi kek marble ini telah aku olah beberapa kali. Akhirnya, resepi ini yang kena dengan tekak sendiri.

Bahan A:
** 1 1/2 cawan tepung gandum.
** 1 sudu makan (metrik) baking powder.
** 2 sudu makan (metrik) susu tepung.
** Secubit garam halus.
Ayak semua bahan ni dan ketepikan sekejap.

Bahan B:
1 buku buttercup (250 gram).
3/4 cawan gula.
Pukul hingga ringan. Pukul guna senduk kayupun boleh.

Bahan C:
1 cawan telur - ikut la berapa bijipun.
1 penutup botol esen vanilla.
Jadikan dua-dua bahan ni satu cawan. Jangan lebih daripada 1 cawan.

Bahan D:
3 sudu makan (metrik) serbuk koko.



Cara buat kek marble:

1- Setelah bahan B ringan, masukkan bahan C sebiji demi sebiji. Masukkan sebiji telur dan pukul guna senduk kayu tu dalam masa 1-2 minit. Buat sampai telur habis.

2- Kemudian, masukkan bahan A sedikit demi sedikit sambil kacau-kacau guna senduk supaya tepung tak bergentel.

3- Bahagikan adunan kepada dua bahagian. Satu bahagian campurkan dengan serbuk koko dan satu bahagian lagi biarkan plain.

4- Lenserkan loyang. Masukkan adunan berselang-seli atau ikut citarasa sendiri.

5- Bakar sehingga masak. Cara bakar ikut keselesaan sendiri. Saya bakar atas dapur gas je. Anggaran masa membakar adalah dalam 45 minit hingga sejam bergantung pada cara pembakaran yang digunakan.











 Saja la aku letak badam sikit.


 Aku bakar kek ni atas dapur gas je. Bukannya takde oven letrik tapi malas nak gunakan oven letrik tu. Lagipun aku nak jimatkan penggunaan letrik. Heh.


 Tutup dengan penutup oven letrik yang bulat ni. Oven bulat ni guna letrik tapi aku gunakan penutup dia untuk tutup kek aku. Kalau takde, boleh je tutup guna penutup kukus.





 Bahagian tengah kat atas tu tak masak betul tapi okay je boleh makan. Maklum la, bakar atas dapur gas ni api dia tak sekata.








p/s: Sesekali teringin nak makan kek macam ni, baiklah buat sendiri. Biarlah rupanya tak semenggah. Janji kena dengan tekak kita. 
.

Friday, April 12, 2019

Cencaru sumbat inti cucur badak.

Assalamu'alaikum.

Cencaru sumbat inti cucur badak.


Tengah hari ini, aku buat cencaru sumbat je. Malas nak masak beria. Lagipun inti serunding kelapa untuk buat cucur badak tu ada lagi. Musim panas ni, semua badak pi berendam. So, inti dia kita guna ke lain la pulak. Kah..!


 Siang ikan cencaru dan bersihkan. Lepas tu, lumurkan dengan sedikit garam dan serbuk lada hitam. Garam tu letak sikit je dah la. Nanti terlebih masin pulak ikan tu.


 ^
Aku hiriskan 4 helai daun kunyit untuk dapatkan aroma yang wangi. Gaul-gaulkan dan sumbat penuh-penuh dalam perut ikan tu. Jangan risau, ikan tu tak marah punya la ko kelebet perut dia. Kehkehkeh.
v
 ^
Daun pisang tu, biar je panjang macam tu. Kalau boleh, letak ikan kat tengah. Nanti tinggal lipat je daun pisang kat kiri dan kanan tu. Tak payah susah-susah nak kepit dengan lidi bagai..
v

 Ni dia penyepit rare. Selagi boleh guna, kita guna aje la dik non oii...! Jangan berlagak sangat aihh nak guna semua benda baru je. Ko ingat bapak ko tu bapak segala tokey?



Siap bakar dah..! Bau dia je, perghh....!


Bakar ikan macam ni lagi sedap daripada gunakan kuali ajaib semua tu. Aku dah cuba beberapa kali guna kuali ajaib tapi rasa ikan yang dibakar tak sedap langsung sebab dia berair. Sia-sia je beli kuali ajaib tu. Dah la mahal ya amat. Baiklah guna aje pembakar ni walaupun dah buruk.


Dah boleh makan dah. Tak payah nak susah-susah buat air asam semua tu aihh.. Makan macam ni je pun dah sedap dah. Lagipun, aku memang tak pandai nak makan ikan bakar cicah air asam ni. Kolotnya aku, kan? Ahh, peduli la.. Hahaha.


p/s: Biar buruk rupa asal sedap rasanya. Kah..!
.

Friday, April 5, 2019

Belimbing buluh dalam pasu berbuah lagi.

Assalamu'alaikum.

Belimbing buluh dalam pasu berbuah lagi. 


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Kali ini, pokok belimbing buluh yang aku tanam dalam pasu berbuah agak meriah sikit dari sebelumnya.





Gambar buah sulung belimbing buluh ni ada aku kongsikan di laman facebook personal aku. 





Update.
Dah besar dah buah belimbing buluh ni. 
Dah ambil dah sikit untuk buat sambal hitam.
Alhamdulillah.






p/s: Dah boleh dah berangan nak buat sambal hitam. 😀😀😀 Lepas untuk makan sendiripun jadi la. Yang penting, dah boleh berjimat. 
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)