Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Thursday, August 21, 2014

Saat Hilang Cintamu..

Assalamu'alaikum...

Saat Hilang Cintamu..

Done with Saat Hilang Cintamu by Acik Lana... Okay, aku boleh hadam cerita ni dengan baik.. Boleh baca sampai habis.. Cumanya bab-bab terakhir tu banyak sangat penggunaan perkataan 'sayang'.. Sikit-sikit sayang.. Sikit-sikit sayang.. Rasa macam sedikit terganggu proses pembacaan dengan panggilan 'sayang' yang berlebihan tu.. Apapun, novel ni masih boleh dikekalkan sebagai koleksi peribadi.. 




Aku tak nak review lebih-lebih.. Skil me-review aku sudah jatuh menjunam ke dasar laut.. Dah tak boleh nak gali lagi dah.. ahahh.. 


Jadinya, jika ada yang nak order novel Saat Hilang Cintamu ini, boleh la masuk kat blog Acik Lana ni dan ikut je arahan yang dia beri kat situ.. Sinopsis cerita ni juga ada kat situ.. Silalah usha dulu apa yang patut sebelum buat pilihan.. 


Aku bukan fanatik Acik Lana.. Aku juga tak join grup beliau kat fb.. Tapi aku masih lagi boleh terima cerita yang beliau garap.. Mungkin sebab aku dah mula selesa dengan gaya bahasa yang beliau gunakan.. Cumanya novel kali ni aku takde la merembes-rembes menitiskan airmata.. ahahh...


p/s: Sebenarnya aku suka novel yang bila baca je dia punya ayat, dah boleh buatkan dada aku ketat.. Baca je dia punya gaya bahasa, dah boleh buatkan aku tersedu-sedan menahan tangis.. hehh.. Yang pasti, ianya bukanlah sebuah novel kisah sedih dari awal hingga akhir.. 

Wednesday, August 20, 2014

Antara sebab kena letgo...

Assalamu'laikum...

Antara sebab kena letgo...

Suka hati kita la nak tulis kisah apa, nak buat cerita apa.. Ingat senang ke nak cari idea dan siapkan satu manuskrip.. Cuba la buat dulu.. Tengok boleh buat ke tak.. Jangan pandai komen je.. Asal tak kena dengan jiwa je, mula la nak letgo.. - penulis


Suka hati kita la nak beli ke tak, nak letgo ke, nak simpan sampai reput ke, nak baling ke dinding ke.. Ingat senang ke nak cari duit nak beli novel.. Bila dah keluarkan duit, dah tentulah nak hasil yang kena dengan jiwa.. Mestilah nak karya yang asli.. Bukan karya yang diciplak dari mana-mana sumber.. Kalau dah ceritanya hampeh, dah tak boleh nak teruskan baca, tak kan nak simpan jugak.. Letgo je la.. - pembeli/pembaca


- Salah satu isu yang sering berlaku di antara penulis novel dan pembeli/pembaca novel.. 


Kita tak tau sebab sebenar kenapa orang letgo atau jual balik novel mereka.. Mungkin mereka memang dah takde bajet untuk beli novel baru.. Atau mungkin mereka sangat-sangat memerlukan duit untuk masa yang terdekat.. Dan mungkin juga almari buku mereka dah takde ruang.. Ataupun mungkin kerana nak pindah ke tempat lain.. 


Atau mungkin juga mereka ingin menyumbang atau menderma kepada organisasi tertentu dalam bentuk wang ringgit tapi duit yang ada di tangan tidak mengizinkan untuk mereka berbuat demikian..


Ada orang tak nak derma atau sedekahkan novel-novel mereka kepada pihak yang memerlukan atas sebab tertentu. Mungkin kerana isi cerita novel yang tidak bersesuaian.. Nak pilih balik mana buku yang sesuai sudah tentu mengambil banyak masa.. 


Dan, rasanya lebih baik menyumbang dalam bentuk wang ringgit jika ada rasa ragu-ragu dengan bahan bacaan yang hendak disumbangkan itu.. Jadi, tak salah untuk letgo novel mereka..


p/s: Komen lebih-lebih nanti melenting pulak.. Lebih baik jangan cakap banyak.. Letgo-kan aje... 

Tuesday, August 19, 2014

Kenduri siang malam...

Assalamu'alaikum...

Kenduri siang malam...

Tak pernah aku serajin ini.. Siang pergi kenduri, malamnya pun pergi kenduri lagi.. Tapi itu yang aku buat pada hari Sabtu yang baru lepas ni.. ahahh..


Jumaat lepas aku ke rumah kakak kat Nilai.. Pergi sana sebab malam minggu tu ada kenduri kawen anak sepupu kat Bangi Golf Resort Clubhouse.. Kebetulan siang Sabtu tu, anak buah abang ipar akupun ada kenduri kat dewan Majlis Perbandaran Seremban.. Jadi, siang tu pergilah sekejap kat dewan MPS tu..





Ni dah balik dari kenduri kat MPS tu, Tengah tunggu nak masuk simpang kanan tu.. 


Balik dari dewan MPS tu, singgah pulak ke Terminal One.. Ambil abang long aku yang naik bas dari Batu Pahat.. Diapun nak ikut pergi kenduri anak sepupu kat Bangi tu.. 


Malam tu kami berkonvoi empat buah kereta dari Nilai.. Yang lain-lain tu gerak dari rumah masing-masing.. Abang aku dah tersalah masuk jalan sebab informer bagi salah info.. Sampai ke tol Kajang kitorang pergi.. hehehe.. Mujurlah ada GPS.. Akhirnya sampai jugak kat depan dewan clubhouse tu.. Aku siap cakap kat mak aku; kalau tak jumpa tempat ni, kita meronda la sampai kolumpo.. hahaha...





Tak pernah pergi clubhouse atau tempat macam ni.. Jadinya, bila ada saudara mara yang buat kenduri kendara, masa ni la nak ikut serta.. Sekurang-kurangnya dapat la masuk tempat macam ni.. Nak pergi sesaja, takde kerja la pulak, kann... ahahaha...






Petang Ahad pulak, pergi beraya ke rumah sepupu.. Malamnya semua tidur awal.. Masing-masing melepek kepenatan... Isnin gerak balik ke sini pulak.. Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dengan izin Allah.. Syukur... Momokpun tak meragam.. Dia elok je tidur.. Sesekali je berbunyi.. 


Momokpun ikut balik Nilai.. Mana boleh tinggal.. hehh..


p/s: Sedikit demam.. Mungkin sebab banyak pulun air batu.. Lepas tu balun pulak cendol dengan air tebu.. Memang mendapat la, kannnn... ahaha...

Previous Post Home