Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, December 6, 2019

DIY: Buat sendiri getah ikat rambut.

Assalamu'alaikum.


DIY: Buat sendiri getah ikat rambut.


Sebagai tukang jahit, ada masanya rasa bosan tu datang jugak. Lagi-lagi bila dok jahit benda yang sama je. Jadinya, untuk menghilangkan rasa bosan tu, kenalah buat acara selingan. Haha.


So, acara selingan aku adalah buat getah ikat rambut ni. Tengok gambar ya.









Mula-mula tu nak buat tiga getah rambut je. Lepas tu, rasa seronok la pulak. Haha. Gigih pergi selongkar plastik kain perca. Maka, inilah hasilnya. Jimat banyak oii.. Tak payah dah beli getah ikat rambut ni lagi. Sedap pakai getah ni sebab dia kejap dan ketat. 





Terima kasih pada mereka yang rajin berkongsi ilmu. Moga Allah kurniakan rezeki yang melimpah ruah untuk anda semua. Aamiin.


p/s: Media sosial ni, jika perkara baik yang kita cari, maka yang baiklah yang kita dapat. Tapi jika perkara tak elok yang kita cari, maka itulah yang kita jumpa. Jangan salahkan media sosial tapi salahkan nafsu kita yang tidak pandai untuk mengawal jari-jemari. Gittew..!
.

Wednesday, December 4, 2019

Program ceramah ilmu pewarisan Felda.

Assalamu'alaikum.

Program ceramah ilmu pewarisan Felda.


Program ini telah diadakan pada 9 November yang lalu. Baru sekarang aku ada masa untuk masukkan semua gambar ni dalam blog.





Encik Mohd Yassin Bin Mohd Yusuf sedang memberi penerangan. Siapa yang ada masalah berkaitan dengan pewarisan tanah Felda, boleh la jumpa beliau. Tak payah susah-susah nak pasang peguam ke, apa ke. Jumpa dulu dengan beliau untuk mendapatkan khidmat nasihat.






Dah penat dengar penjelasan dan pertelingkahan, masa untuk rileks untuk cabutan nombor bertuah pulak. 








 Ada rezeki aku dalam cabutan bertuah. Dapat la beras Faiza yang sekampit 5 kilo tu. Alhamdulillah. Dah habis dahpun berasnya. Haha.






p/s: Banyak isu yang diperkatakan terutama sekali yang berkaitan dengan peneroka yang beristeri lebih dari satu. Pandai-pandai la selesaikan masalah keluarga masing-masing. Maklum la, bab duit dan harta pusaka ni, semua orang berebut tak kira la siapapun orang itu.
.

Thursday, November 28, 2019

Sambutan Maulidur Rasul.

Assalamu'alaikum.

Sambutan Maulidur Rasul.


Alhamdulillah, pagi semalam aku dapat menghadirkan diri di majlis sambutan Maulidur Rasul peringkat Wilayah Felda Mempaga yang diadakan di masjid di sini.




Majlis dimulakan dengan bacaan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW. Lepas tu, ada ceramah yang disampaikan oleh PU Lokman. Kemudian, ada la beberapa selingan yang lain.




p/s: Gambar diambil sebelum majlis bermula. Cukup la dengan dua keping gambar ni. Biasa la, aku kan malas sikit nak ambil gambar. Lagipun dalam masjid, kan? 
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)