Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, October 17, 2019

Jubah sempoi dari kain cotton German.

Assalamu'alaikum.

Jubah sempoi dari kain cotton German.


Macam mana tahu kain tu dari jenis cotton German? Aku tengok pada tulisan di tepi kain tu. 


Aku letak gambar je la dulu. Nak terangkan satu persatu, memang ambil masa sebab gambarpun banyak sangat. Nanti la kalau aku rajin, aku edit balik semula post ni. Saja la aku letak dalam blog ni untuk rujukan aku di lain kali.


Siapa yang ukuran dia sama macam kat gambar bawah ni, boleh la cuba buat pola sendiri. Gigih aku ambil gambar setiap bahagian dengan tujuan untuk berkongsi ilmu. 



















































Aku ada juga kongsikan gambar ni di page facebook aku di sini. Kalau rajin, boleh la scroll untuk mencari album tu.


p/s: Kalau dah namanya jubah, kenalah buat besar dan tidak sendat di badan si pemakai. Kalau sendat, itu bukan jubah tapi itu adalah sarung nangka. Kah..!
.

Tuesday, October 15, 2019

Satay berempah dari Peladang.

Assalamu'alaikum.

Satay berempah dari Peladang.


Bulan lepas, kakak aku ada singgah sini sebab dia ada seminar di Cameron Highlands. Dia ada bawakan sebungkus satay dan tiga bungkus nugget ayam yang merupakan produk dari Peladang.




Nugget tu dah lama dah habis tapi satay tu, baru semalam aku bakar. Bakarpun guna kuali yang dikatakan ajaib tu. Ajaib la sangat, kan? Kalau takde api dapur gas tu, tak masak jugak satay tu. Entah tang mana la yang ajaibnya. Oppsss..!






Sedap jugak satay berempah ni. Makan macam tu je pun dah sedap. Lagipun malas aku nak buat kuah satay. Haha. Siapa berminat nak beli, boleh la pergi cari di kedai Peladang. Yang ni dari kedai Peladang di Labis. 


p/s: Jom pakat-pakat sokong dan beli produk 'kita'. Bila lagi nak sokong #BMF. Masa ni la kita sokong beramai-ramai. Jangan setakat sokong je. Wajib beli sekali.
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)