Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Sunday, August 2, 2015

Cepatnya dia layu.. Apa kes..?

Assalamu'alaikum...

Cepatnya dia layu.. Apa kes..?


Ini bunga ros yang anak buah aku beli masa dia pergi Cameron Highlands raya kedua hari tu..  *Ni entri tertunggak.. Dah lama duduk dalam draft.. hehh...




Raya kedua tu hari Sabtu.. Pagi Sabtu tu dalam pukul 7.30 pagi, dorang dah bergerak ke sana secara berkonvoi tiga buah kereta.. Aku tak pergi..


Dalam pukul dua petang lebih sikit, dorang dah sampai rumah dah pun.. Nampak la anak buah bawak masuk bilik  tiga jambak bunga ros ni yang terdiri daripada tiga warna iaitu merah jambu, putih dan merah hati.. Dia kata; beli sebab murah.. Sepuluh ringgit untuk tiga jambak tu.. Dia dah plan nak bawak bunga ni balik JB sebab esok paginya dorang memang nak balik sana dah pun.. Tu yang dia masukkan bunga tu dalam jug untuk bagi bunga tu terus segar..




Tak sempat sampai pagi, bunga tu dah mula melentok dan layu.. Tak tau kenapa cepat sangat terkulainya.. Bunga ros kampung yang aku tanam sendiripun bila rendam dalam air, masih boleh bertahan dua hari.. Elok je, takde pulak cepat layunya.. 





Sudahnya, bunga ni tinggal je kat atas meja jahit aku ni.. Kesian kat anak buah aku tak dapat nak bawak balik bunga ros dia ni.. Tengok daun bunga ni pun dah teruk dah..


p/s: Mungkin sebab tu dorang jual murah bunga ni kott.. Bunganya dah la takde bau, lepas tu cepat pulak layunya.. Sabar je la haiihh....

Sila isi tempat kosong...

Assalamu'alaikum...

Sila isi tempat kosong...


Soalan: Kenapa syaitan selalu ganggu time study..?
Jawapan: Sebab dia tak suka orang berilmu..


Soalan: Kenapa syaitan tak ganggu orang yang tengah mengumpat..? 
Jawapan: ________________________________...




p/s: Sila isi tempat kosong... 

Saturday, August 1, 2015

Kita yang mulakan, kenapa nak marah..?

Assalamu'alaikum...

Kita yang mulakan, kenapa nak marah..?


Kita ni kan, apabila masuk bab mengata orang begitu begini, mengata anak orang begitu begini, mengata mak bapak orang begitu begini, mengata pasangan orang begitu begini, pokok pangkalnya mengata macam-macam perihal orang, memang tak ingat dunia, memang seronok sangat, apatah lagi bila ramai yang join sekali sidang mengata tu..


Akan tetapi, apabila orang lain buat perkara yang sama kepada diri kita iaitu mengata kita, mengata anak-anak kita, mengata kaum kerabat kita, mengata kawan-kawan rapat kita, mengata kroni kita, mengata skandal kita, ehh, tau pulak kita sentap, tau pulak kita meroyan, tau pulak kita nak bagi penampar terajang kat orang yang mengata tu..


Persoalannya, kenapa kita nak marah jika orang mengata kita balik sedangkan kita seronok mengata orang tersebut..? Tak kiralah apa masalahnya, kenapa nak kena mengata yang bukan-bukan..?



p/s: Whats goes around comes around.. 
Previous Post Home

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »