Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Sunday, November 23, 2014

Homemade roti canai....

Assalamu'alaikum...

Homemade roti canai....


Hari tu kat entry pasal homemade coklat aku tu, aku ada letakkan kata-kata kat bawah ni kat ruangan p/s.. Dan tak lama lepas tu akupun cuba la buat homemade roti canai ni pula.. Jom tengok jadi ke tidak homemade roti canai yang aku buat tu.. hehh...




Mula-mula kita tengok gambar dulu la ya.. Sambil-sambil tu aku selang selikan dengan keterangan tentang pengalaman aku yang tak seberapa ni.. Ni pertama kali cuba buat roti canai sendiri weiii.. Selama ni dok melangut je tengok mak buat.. ahah.. 


Sebelum tu, aku bagi resepi roti canai aku ni dulu.. 

1 kg tepung gandum
1 sudu makan minyak masak @ marjerin
2 sudu teh garam halus*
2 sudu makan susu pekat manis*
2 1/2 cawan air suam*

=> Campurkan semua bahan yang bertanda * dan kacau sebati.. Kemudian curahkan ke dalam tepung gandum dan uli hingga menjadi doh.. Akhir sekali masukkan minyak masak atau marjerin dan uli lagi sehingga doh berkilat dan lembut serta tidak melekat di jari.. Lepas tu proses buat doh kecil-kecil, seletkan marjerin pada setiap doh dan perap selama lebih kurang 3-4 jam.. Lepas tu barulah buat proses tarik menarik dan sanggul menyanggul.. Sebelum proses tarik menarik tu, kena uli sekejap doh yang kecil-kecil tadi.. *ni tips dari makcik jiran aku.. Minyak masak nak kena letak lebih..


 Tang menyimpul buat sanggul ni memang aku ingat sangat cara mak aku buat.. hehe..


 Ehh, dah macam rupa bunga ros tu pulak dah... Kebetulan atau suratan.. ahahh..


 Tepek-tepek-tepek... Tapi takut-takut nak letak minyak.. Kolestrol banyak.. *konon.. 


 Masa ni dah mula rasa cuak.. Dah bercakap dalam  hati dah; macam tak jadi je roti canai aku ni.. Dah macam wraps pulak dah rupa dia.. huuuu...



Gambar atas dan bawah ni aku goreng separuh masak untuk di-frozen-kan.. Tunggu masak kari dulu baru keluarkan.. hehh..



Ni antara status yang aku post kat fb aku.. 


Pertama kali cuba buat roti canai tapi tak menjadi.. Tak boleh nak tepuk-tepuk roti tu.. Dah rupa macam wraps pulak..    Tanya omak, apsal tak buleh topuk..? Mak jawab, tak bolapih ghuti ehh, camno nak topuk..    


Sehari selepas aku buat roti canai ni, akupun dengan muka tak malunya pergi la mengadu kat dua orang jiran aku.. Aku cakap la yang aku cuba buat roti canai tapi tak menjadi... huhu.. Lepas tu akupun tanya la kat dorang macam mana cara yang betul nak buat roti canai ni sebab dorang ni dah biasa buat masa anak-anak dorang kecil dulu.. Cuma sekarang ni je dorang dah tak buat dah roti canai sendiri.. 


Dapat dah beberapa jawapan dari dorang.. Terima kasih banyak-banyak sebab sudi berkongsi pengalaman dan info.. Dah tau dah kenapa tak boleh topuk.. Pertama sebab kurang uli.. Uli sekejap sangat.. Kedua sebab kurang minyak.. Ketiga sebab kurang tarik.. Tak boleh nak tarik lebar-lebar sebab doh tak cukup adun, tak lembut, tak boleh nak tarik.. Maybe lepas ni akan cuba buat lagi... InsyaAllah.. 


p/s: Dia punya bau dah ada dah bau roti canai..  Yang ni dah jadi frozen.. Bila-bila nanti boleh la keluarkan tapi nak kena masak kari dulu la.. Ni yang maleh ni..  

Wednesday, November 19, 2014

Hari entri penyet ke ni...?

Assalamu'alaikum...

Hari entri penyet ke ni...? 

Hari ni aku tengok ada dua orang blogger yang ada dalam bloglist aku buat entri berkaitan dengan penyet.. Mereka adalah Cik Ina dan juga blogger masakan yang famous ni.. Nak tengok apa entri mereka, silalah terjah link berkaitan.. *Dah lama tak jenguk blog Cik Ina.. Rupanya dah bertukar blog.. Patut la lama tak nampak.. 



Aku pulak sampai sekarang tak pernah makan ayam penyet.. Rupa ayam penyet tu pun aku tak pernah tengok... hehh.. Bila baca entri Ita, barulah tau.. Siap ada penerangan lagi yang Ita beri..  Dan yang paling penting, ada resepi ayam penyet ni.. Siapa rajin, boleh la mencuba.. *Terima kasih atas info pasal penyet ni..


Hari ni atau lebih tepat lagi, baru sekejap tadi aku buat nasi goreng.. Tak tau nasi goreng apa yang aku buat ni.. Kalau letak nama nasi goreng penyet boleh kott... Penyet sebab nasi tu kena ramas-ramas dulu sebelum digoreng.. muahahaha... 


Okay la, jom tengok gambar... krik krik krik... 






Licin bebb... Lapar punya pasal.. Dah la hari asyik hujan je.. Apapun, Alhamdulillah.. 


Cili padi empat serangkai tu hiasan je.. Lepas siap ambil gambar, terus simpan balik dalam peti sejuk.. Takde maknanya aku nak gigit-gigit manja cili api tu.. Aku mana tahan pedas.. Kalau tau dek orang kampung, mau dorang perhambat aku ni.. Buek malu oghang Ghombau yoo tak tahan podeh..!


p/s: Sekian entri untuk kali ini.. Sejak akhir-akhir ni aku asyik buat entri pasal makan-makan dan masak-masak je, kan.. Itu tandanya aku sedang cuba untuk tenangkan diri.. Jalannya adalah mencari terapi.. hikkss..

Homemade coklat lagi.. *senyum...

Assalamu'alaikum...

Homemade coklat lagi.. *senyum...

Petang tadi aku buat coklat lagi.. As usual, nak clear-kan stok coklat yang ada dalam freezer sebelum sampai tarikh mati.. Dah habis dah stok coklat aku.. Yang tinggal stok coklat masakan je.. Entah bila nak buat kek coklatpun tak tau la.. Jangan sampai terlepas dia punya expired date dah la.. hehh.. As usual, aku gunakan coklat Berly's compound..


Kali ni aku guna teknik lain pulak.. Sebenarnya, aku baru 'terjumpa' periuk kecil yang bertangkai tu.. Rupanya periuk tu ada kat dalam stor.. Dan rupanya periuk tu bocor..! Patut la kena simpan dalam stor.. hahaha.. Siapa la punya kerja ni agaknya ya.. Rasanya macam aku punya kerja je.. hikss.. Tapi periuk tu aku dah siap tampal dah dengan penampal periuk.. Akukan 'minahgyver'.. hehe.. *caaiittt...


Ok, as usual jugak, aku tepek gambar ya.. Suka tengok, tengoklah.. Tak suka tengok, terpulanglah.. ahahh.. Lagi satu, aku ni bukannya pro pasal buat coklat ni.. Buatpun untuk makan sendiri je.. Jadinya, teknik aku ni jenis dia hentam saja la labuuu... Asal jadi sudah.. krik krik krik... hehh...




Periuk isi air dengan periuk isi coklat ngam-ngam je.. Api gunakan yang perlahan.. Air jangan banyak sangat sebab nanti bila air tu mendidih, habis air tu melimpah keluar menimpa dapur..



Selalunya coklat aku bersememeh kat atas acuan tu sebab aku gunakan senduk pastu main curah macam tu je.. Lepas tu jenuh la nak clear-kan balik.. Buang masa je, kan.. Tapi kali ni aku gunakan cawan sukatan ni sebab dia ada muncung sikit.. Jadinya boleh la kawal aliran coklat tadi..





Aku cairkan coklat putih tu dulu.. Lepas tu selet masukkan dalam acuan.. Lepas tu masuk dalam freezer sekejap.. Sementara tu aku cairkan coklat gelap tu.. Lepas tu tuangkan dia atas coklat putih tadi.. Jangan lupa untuk ketuk-ketuk acuan untuk keluarkan angin dalam lubang tu dan untuk bagi coklat tu padat... *penerangan dah macam pro dah padahal apapun tarak.. ahaha...


Dan inilah hasil homemade coklat aku.. Acuan masih guna acuan yang lama.. Takde beli lagi acuan yang latest yang cun dan gempak.. Aku nak makan coklat, bukan nak makan acuan.. keh keh keh...







Coklat aku ni tak berkilat macam coklat yang selalu kita tengok tu.. Ada orang bagi tips untuk kilatkan coklat.. Katanya kena masukkan sikit shortening masa cairkan coklat tu.. Tapi aku tak buat sebab aku tak nak rasa asal coklat ni terjejas.. Lagipun ini untuk makan sendiri je.. Tak kilatpun takpe la.. hehh..


p/s: Lepas ni ingat nak cuba buat homemade roti canai pulak.. Tunggu mak aku sihat sikit sebab nak tanya dan mintak tunjuk ajar dia macam mana nak uli roti canai tu.. Dulu masa kecil, mak aku selalu buat roti canai tapi masa tu aku kecil lagi, takde rasapun nak mencuba.. Cuma ingat sikit-sikit la dia punya step.. Alhamdulillah sebab Allah beri aku ingatan ini..

Previous Post Home