Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, February 20, 2017

Kita jaga sahaja apa yang kita ada.

Assalamu'alaikum.

Kita jaga sahaja apa yang kita ada.


Jangan perlekehkan entri dalam blog blogger lain kerana entri dalam blog kitapun belum tentu ada orang nak baca. Entah-entah, nama blog kitapun takde dalam carian, apatah lagi berada dalam ranking pertama. Haha. 




Sama jugak dengan penulis novel. Jangan dok perlekehkan novel penulis lain kerana novel tulisan awak itupun belum tentu orang nak beli dan baca. Entah-entah nama awakpun orang tak kenal. Sadis tak?




Selagi entri blog atau isi novel tersebut tidak mendatangkan bahaya dan kemudaratan kepada kita dan kepada umum, kita baca aje la, jika nak baca la. Jika sebaliknya, pandai-pandailah kita tepis, tangkis dan buat apa yang patut. Ada akal, kan?


p/s: Kesimpulannya, kita jaga sahaja apa yang kita ada. Jangan sibuk nak jaga tepi kain orang sedangkan kain kita ada lubang yang tersembunyi.

Saturday, February 18, 2017

Senyumlah selagi mampu.

Assalamu'alaikum.

Senyumlah selagi mampu.


Iya, selagi kita mampu untuk tersenyum, senyumlah! Tak perlu tengok rancangan lawak untuk buatkan kita tersenyum atau ketawa terbahak-bahak. Cukuplah tengok apa yang ada di sekeliling kita. Alhamdulillah.












Apabila sudah penat tersenyum, tidurlah seketika untuk melepaskan lelah. Tidur dalam pasupun boleh macam si Kuning ni. Haha.





Dan, jangan lupa untuk mensyukuri segala nikmat dan rahmat yang Allah berikan. Alhamdulillah.


 Pokok jagung aku dah akil baligh dah tapi belum cukup matang lagi untuk disunting. Ahak! (20/2/2017)


Bunga orkid butterfly ni kembang lagi sekuntum menjadikan lima kuntum sedang mekar. Alhamdulillah. (20/2/2017)


p/s: Kenalah usaha mencari ruang dan peluang untuk ceriakan hati sendiri. Macam aku, sekarang ni aku sibukkan diri dengan menanam pokok sayur. Satu terapi untuk diri aku jugak. 

Wednesday, February 8, 2017

Projek sawi mini nutripot.

Assalamu'alaikum.

Projek sawi mini nutripot.

7/2/2017.

Aku buat projek mini nutripot lagi. Kali pertama hari tu aku semai kangkung dan aku gunakan botol air mineral. Kali ni aku semai benih sawi terus dari dalam bekas nutripot tu. Nanti takde la aku nak kena alih-alihkan anak pokok sawi tu ke dalam bekas lain seperti yang aku buat sebelum ni. Itupun jika benih sawi ni bercambah dengan jayanya la. Hahaha. 


Kali ni aku gunakan botol minyak masak Saji yang 2 kg tu. Bahagian bawah botol dijadikan mini nutripot dan bahagian atas buat macam dalam gambar tu. Yang mini nutripot tu, letak sabut kat bahagian bawah dan kat atasnya aku letak tanah. Yang tergantung tu, aku gunakan sabut kelapa yang dicarik/gunting sendiri. Sebab tu la nampak kasar je.  



Terbesar la pulak lubang dia. Mula-mula nak isi tanah kat bawah tu tapi last minute, ubah fikiran la pulak. Laju je air keluar masa siram. Haha.


Sekejap je letak kat sini. Lepas tu, ubah ke tempat lain sebab rasa macam senget je pagar aku tu. Haha.


Bekas isi tanah untuk nutripot tu aku gunakan bekas terpakai axion. Boleh ke guna bekas tu? Kalau botol minyak terpakai boleh guna, takkan bekas axion tu tak boleh guna, kan? Aku tebuk lubang gunakan pemecah air batu. Panaskan hujung dia yang tajam tu.



^
Gunakan kain felt. Takde kain felt, boleh je gantikan dengan tali mop lantai tu. Tak payah nak jadikan alasan tak nak buat. Heh.
v



Kikis sedikit pelekat kat botol minyak tu supaya boleh nampak paras air dalam botol. Takde la nanti air tu kering tanpa disedari atau air terlebih sampai tenggelam bekas berisi benih/tanah tadi. 


 Letak air dalam botol tu dan masukkan sedikit baja. Sekarang ni tengah famous baja jenis air iaitu baja AB tapi buat masa ni, aku gunakan baja biji je sebab aku tak beli lagi baja AB tu. Baja biji ni aku letak sikit je.


Akhirnya, gantungkan kat sini pulak. Boleh la dia join dengan geng sawi yang lain. Hehe.


p/s: Nak berjimat, kenalah ada usaha untuk ke arah itu. Tak perlu kot nak perli-perli menteri dan sebagainya. Kita dok sindir dorang, dorang tetap makan besar dan kita dok macam tu jugak. Baiklah kita usaha sikit-sikit untuk menjimatkan bajet dapur kita.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »