Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, February 19, 2020

Sepatutnya, beginilah.

Assalamu'alaikum.

Sepatutnya, beginilah.

Kita digalakkan untuk rajin memberi dan menyumbang tetapi jangan sampai kita dipergunakan oleh pihak tertentu.


Image may contain: text and nature


p/s: Dalam hidup, kena ada prinsip.
.

Tuesday, February 18, 2020

Nenas: Manih baq ang...!

Assalamu'alaikum.

Nenas: Manih baq ang..!

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. 
  


Setelah tiga hari dipetik dan diperam, hari ni dapat merasa nenas ni. Manis isinya. Cuma yang bahagian atas kat jambul tu kurang manis sebab belum kuning sepenuhnya. Ceq tak sabaq aiihh nak makan depa. 😁😁😁 Takut busukpun ya jugak dok peram lama sangat. Karang, langsung tak merasa. Tuang kicap manis je atas nenas tu. 🤤🤤🤤





Buah betik tu pun hasil dari kebun mini aku yang sekangkang kucing tu.





Berat nenas ni ialah 2.2 kilo termasuk jambul dan tangkai tu sekali la. Puas hati sungguh. Dah la buahnya besar lepas tu manih melecaihh pulak tu. Yang penting sekali, ia dijamin bebas dari racun.


 Jom la kita tanam pokok nenas. Aku dah mula tanam sejak tiga tahun lepas termasuk tanam dalam pasu. Sekarang ni, ada dalam 35 pasu pokok nenas yang aku tanam. Ada yang dah makan hasilnya dahpun.


p/s: Alhamdulillah di atas setiap rezeki yang Allah berikan.
.

Monday, February 17, 2020

Cara buat jeruk petai.

Assalamu'alaikum.

Cara buat jeruk petai.

Siapa suka makan jeruk petai? Kalau suka, kita boleh jadi kawan. 😁😁😁


Hari Khamis minggu lepas, aku ada beli empat ikat petai di pekan sehari. Memang tujuan beli tu untuk buat jeruk petai. Satu ikat petai tu, harga dia RM3. Kalau di pekan sehari hari Selasa, satu ikat tu RM5. Dah tentulah aku pilih yang murah harganya, kan?


Okay, jom tengok cara aku buat jeruk petai ni. Mula-mula, kena rebus dulu petai tu. Rebus sampai air mendidih. Tak payah letak apa-apa masa rebus tu. Rebus petai semata-mata.




Dah siap rebus, tunggu sejuk dulu. Lepas tu, boleh la picit-picitkan petai tu untuk keluarkan isi dia. Tengok dalam video ni. Gigih tu pi rakam semata-mata untuk bagi orang faham. 😊😊😊




Dah habis picit semua petai tu, kena basuh dulu petai tu. Lalukan petai tadi di bawah air paip. Basuh gitu je. Jangan kau pi curah glo pulak. Kah..!




Kulit petai yang dah kosong tu, aku buang aje la. Nak buat apa aje? Takkan nak buat halwa pulak. 😅😅😅 Tapi, mungkin ada je orang yang guna kulit petai ni untuk dimasak.




Ni dia petai rebus yang dah siap dibasuh.




Masukkan petai tadi dalam botol. Masukkan air masak sejuk dan cili padi (jika suka). Jangan guna air paip. Mana la tau kot ada yang suka makan jeruk petai ni sekali dengan air dia tu. Niaya je kat orang sebab guna air paip yang tak masak.




Lepas tu, masukkan sedikit garam kasar. Letak sikit je tau.




Okay, dah siap dah jeruk petai aku ni. Boleh la simpan dalam peti sejuk. Empat ikat petai tadi, cuma dapat satu botol kecil ni je. Patut la harga jeruk petai mahal. Kiranya, satu botol ni dah jadi RM12. Itu baru harga petai. Belum lagi caj proses pembuatannya. Haha.





p/s: Mudah je cara nak buat jeruk petai ni, kan? Apa lagi, cepat la beli petai dan buat sendiri. Banyak jimatnya jika buat jeruk petai sendiri.
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)