Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, September 20, 2017

Cerita fasal kebun mini lagi.

Assalamu'alaikum.

Cerita fasal kebun mini lagi.


Maaf ya. Dalam blog aku, takde kisah sensasi artis atau kisah politik. Banyak kisah fasal aku dan apa yang ada di sekeliling aku je. Kisah dalam kain, biarlah kekal rahsia. Kita jaga je kain masing-masing. Jika ada kain yang koyak, kita jahit. Tak pandai jahit, hantar kat aku. Aku boleh tolong jahitkan tapi kenalah bayar upahnya. Nak masuk tandas awampun kena bayar oii...! 


Okay. marilah kita tengok gambar. Jika tak lalu dah nak tengok, tak mengapa. Tiada paksaanpun. Haha. 


Mula-mula tengok gambar mangga telur ni dulu. Ada yang terliur atau ada yang dah meleleh air liur? Mangga ni dah selamat aku poskan ke Skudai dan Sungai Petani. 






Ini pula gambar pokok-pokok di kawasan belah kanan rumah. Ni la sebahagian daripada kebun mini aku tu.



 Kucai.


 Lokio.


 Keladi. Masak asam keladi atau masak lemak cili padi siput sedut, sedap ni.


 Pegaga. Hari tu dah gondol daun dia. Tak tau serangga apa yang kerjakan. Sekarang tumbuh lagi subur. Alhamdulillah.


 Cili besar.


 Lemon. Semai dari biji benih. 


 ^
Durian belanda. Tolong semaikan untuk kakak.
v


 Macam-macam ada naa...


 Tak ingat pokok apa tapi rasanya pokok bunga kobis.


 Bendi. Buahnya kecil tapi daunnya punya la lebar.


 Pokok kunyit, puding belacan dan cekur manis. Ye ke pokok cekur? Entah, akupun kurang pasti. Haha.


 ^
Sejenis pegaga juga. Tumbuh atas tanah. Dan aku ubah masukkan ke dalam botol minyak terpakai ni. Aku semai sekali biji mata kucing yang aku beli buahnya hari tu.
v


 Tak ingat pokok apa sama ada pokok kobis bulat atau bunga kobis. Tapi sebelah dia tu pokok keledek putih. Hari tu, aku campak je dia punya akar dan kulit dalam pasu ni. Tak sangka pulak tumbuh. Biar je dulu kat situ. Nanti aku ubah ke tanah.


^
Pokok kacang buncis. Pertama kali semai benih buncis ni.
v


 Pokok nanas. Dah bertahun tanam tapi belum nampak nak berbuahpun. Pokok nanas jantan kot. Haha.


 Bawang kecil. Ambil daun dia je.


Di samping tanam pokok sayur, aku tanam juga pokok bunga. Dah lama tak beli pokok bunga. Yang ni pun aku tak beli. Minta keratan batang pokok tu dengan jiran dan aku cuba semai. Alhamdulillah, dia hidup tapi ada juga yang tak mahu hidup.


 ^
Nak berkebun, tak boleh ada rasa geli bermain dengan tanah.
v


Tak tau apa nama pokok ni tapi selalunya orang tanam kat tepi jalan macam kat highway tu. Aku rendam dulu keratan batang dia. Lama nak tunggu dia berakar. Dekat dua bulan jugak akar tu nak keluar. Dah keluar akar, baru aku masukkan ke dalam polybag.
v


 ^
Pokok inipun aku tanam dari keratan batang juga. Yang ni aku cucukkan terus ke tanah dalam polybag dan pasu kecil.
v


 Peneman aku buat kerja. Aku ralit buat kerja, dia tolong jaga kawasan. Hehe.


 ^
Ada pokok kaktus juga. Kesayangan aku ni. Tak banyak jenis kaktus yang ada. Apapun, alhamdulillah. Suka je tanam pokok kaktus macam ni.
v


Pokok keladi hiasan. Anak pokok pemberian jiran.


Pokok snake plant atau lidah mak mentua. Dikhabarkan pokok ini boleh menyerap racun yang berlegar di udara. 
v


p/s: Okay. Ini je gambar untuk entri kali ini. Menanam pokok juga merupakan satu terapi untuk jiwa dan minda. Tak percaya? Cubalah dulu.

Monday, September 18, 2017

DIY: Sembur cat sendiri.

Assalamu'alaikum.

DIY: Sembur cat sendiri.


Baru-baru ini, aku sembur cat sendiri pada buaian dan kerusi taman aku ni. Nak upah orang buat, dah tentulah ada harganya. Disebabkan nak berjimat, maka akupun buat la sendiri. Ala, main sembur-sembur je. Bukannya susahpun. Haha.


Boring la asyik warna yang sama je. Dah berpuluh tahun dok la warna tu je. Kali ni kasi tukar warna dia. Kita bagi warna yang ceria sikit. Barulah seronok mengemas laman. Haha.











 Jimat tak jimat, habis jugak la lapan bekas cat penyembur ni. Tapi tak sampaipun RM100. Okay la tu, kan? Ni sebahagian dari cat penyembur yang aku gunakan. Satu bekas tu harga dia RM9. 




Sebenarnya, aku tak siap lagi menyembur cat ni sebab cat warna hijau tu habis la pulak. Tergendala la sekejap kerja aku tu. 




p/s: Sembur sikit-sikit dah la. Asal ada perubahan, dah memadai la kot. Haha. Kalau semua nak kena sembur, jenuh weii.. Mana aku nak cekau pitih. Heh.

Friday, September 15, 2017

Kenapa manusia hipokrit.

Assalamu'alaikum.

Kenapa manusia hipokrit?


Kenapa agaknya ya?




Sebab kadang-kadang kita sendiri tak boleh terima hakikat kerana kita merasakan yang diri kita sudah terlalu sempurna. Kita sendiri yang tak boleh ditegur. Kita sendiri yang menjunjung ego. Semuanya datang dari diri kita sendiri. Maka, lahirlah golongan hipokrit ini. Baik di depan, mengata di belakang.


Mungkin memang ada yang jenis hipokrit semula jadi dan mungkin juga ada yang 'terpaksa' menghipokritkan diri sendiri.


Makanya, cakap tu biarlah berterus terang walaupun pahit nak terima kenyataan.
 Kalau tak, baik diam je terus. Suka ke, tak suka ke, diam je. Jangan banyak cerita. 


p/s: Jangan jadi seperti duit syiling. Depan lain, belakang lain. Namun, duit syiling tu tetap berguna walaupun keadaannya seperti talam dua muka. Manusia yang hipokrit ni, agak-agaknya, berguna tak dalam kehidupan kita?

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »