Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, May 27, 2017

Karipap lagi?

Assalamu'alaikum.

Karipap lagi?

Iya, aku memang buat lagi karipap untuk frozen ni. Saja la buat untuk makan sendiri. Jika ada yang nak beli, aku jual je. Dapat jugak menambah duit poket. 😄😄😄 Tapi orang susah nak beli. Mungkin sebab tak yakin dengan piawaian rasa karipap tu. Tapi jika diberi percuma, mau aje dong! Heh.





Ni resepi inti karipap yang aku olah. Kerja aku ni asyiklah ubah-ubah resepi je. Selagi tak puas hati, selagi tu la dok ubah. Heh.

8 biji kentang - dipotong dadu
1 genggam ikan bilis - dikisar 
1 mangkuk kecil isi ayam yang dipotong kecil
3 labu bawang besar - dipotong dadu
5 ulas bawang putih - ditumbuk atau dicincang
4 sudu makan serbuk kari - bancuh dengan sedikit air
1 sudu makan cili kering kisar - masukkan sekali dalam bancuhan serbuk kari
2 tangkai daun kari - dihiris halus
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Air secukupnya

1- Panaskan minyak. Tumiskan bawang besar, bawang putih dan daun kari sehingga naik bau.
2- Masukkan bancuhan serbuk kari dan cili kering kisar tadi. Kacau-kacau dan masak hingga pecah minyak. 
3- Lepas tu, masukkan pula ikan bilis dan isi ayam. Kacau sebati. 
4- Kemudian, masukkan sedikit air. Kacau lagi.
5- Masukkan pula kentang dan tambah lagi air biar sama paras dengan kentang atau lebih sedikit dari paras kentang. Masukkan juga garam kasar.
6- Masak dan kacau selalu supaya inti tak hangit atau melekat pada kuali. 
7- Masak sehingga air kering. Rasa garamnya dan tutup api dapur. Boleh la toskan inti tadi untuk keluarkan minya yang berlebihan.





Ni resepi yang aku gunakan untuk buat kulit karipap ni. Resepi ni olahan aku sendiri. Aku ni kan jenis suka ubah-ubah dia punya sukatan. Bukan apa, tujuannya supaya senang aku nak tau resepi mana yang mudah untuk aku handle.

5 cawan tepung gandum
1 sudu teh garam halus
1/2 cawan minyak masak - panaskan
1 sudu makan marjerin - panaskan
1 3/4 air- tuang sedikit demi sedikit semasa menguli.
1/2 sudu makan marjerin - masukkan masa akhir menguli supaya doh tidak melekat pada jari.

1- Panaskan sekejap minyak masak bersama 1 sudu makan marjerin.
2- Masukkan tepung gandum dan garam ke dalam bekas. Gaul sebati.
3- Curahkan minyak panas tadi ke dalam tepung gandum.
4- Dengan menggunakan sudu, kacau adunan tadi. Apa sudah suam, gaulkan adunan hingga menjadi seperti serbuk roti. 
5- Lepas tu, masukkan pula air sedikit demi sedikit. Uli perlahan-lahan. Jika adunan dah okay dan air masih ada lebihan, biarkan saja air lebihan tadi.
6- Akhir sekali, masukkan 1/2 sudu marjerin dan uli sebati hingga doh tidak melekat pada jari.
7- Buatkan bulat-bulat kecil. Perap lebih kurang 15 minit. Nak perap 30 minitpun takpe. Nanti doh jadi semakin lembut dan senang digelek.





Kali ini, aku masih kelim sendiri kulit karipap ni. Masih lagi terkial-kial mengelim. Kelimnya pulak masih lagi tak cantik. Takpe, belajar perlahan-lahan. Alah bisa, tegal biasa. Kena buat selalu untuk lembutkan jari. Kan?






Ni pula video cara aku kemaskan lagi doh karipap yang kecil-kecil tu. Gigih tu pergi merakam. Jari kanan menggelek doh dan jari kiri merakam. Maka, bergoyang-goyanglah videonya. Haha.





p/s: Alhamdulillah. Dapat 67 biji karipap frozen. Buat sendiri lebih menjimatkan. Betul tak?

Thursday, May 25, 2017

Buat kuih frozen untuk persediaan berbuka puasa.

Assalamu'alaikum.

Buat kuih frozen untuk persediaan berbuka puasa.

Petang semalam, aku rebus kacang hijau ni dan malam tadi, aku gentel untuk dijadikan kuih frozen. Tak sampai setengah kilopun kacang hijau yang aku gunakan. 


Adunan kuih kacang aku kali ni agak lembik. Malas la nak letak banyak tepung gandum. Apabila lembik, memang tak boleh la nak bentukkan terus. Makanya, aku bulat-bulatkan dia dan susun dalam dulang. Nanti masa nak goreng, baru aku leperkan dia kat tapak tangan, lepas tu terus je terbalikkan tapak tangan tadi untuk jatuhkan kuih kacang tu ke dalam bancuhan batter. Lepas tu, terus je angkat kuih kacang tadi dengan menggunakan senduk dan masukkan ke dalam kuali. Tak boleh guna jari masa nak masukkan ke dalam kuali sebab lembik. 




Kali ini, batter dia aku gunakan campuran tepung gandum, gula, garam, serbuk kunyit dan air. Biasanya aku gunakan tepung beras. Kali ni saja la nak ubah sikit resepi tu. Sukatannya? Hentam saja la labuuu...! Haha. Kena sengetkan sedikit bekas berisi batter ni supaya senang nak kaut kuih yang kita masukkan ke dalamnya. 







Sementara tunggu adunan kuih kacang tu sejuk, aku buat pulak inti untuk kuih cucur badak ni. Ini merupakan kali kedua aku buat inti ni. Kali pertama buat dulu, tak sedap. Huhu. Kali ni, okay la sikit rasa dia tapi masih tidak memuaskan hati. Tapi tidak mengapa, nanti cuba buat lagi. Practice makes perfect, right? Resepi? Google aje la. Apa lagi. Haha.




Inti cucur badak ni boleh jugak digunakan untuk buat pulut panggang ataupun buat cencaru sumbat. Nak buat cucur udang, keledek belum beli lagi, makanya kenalah simpan dulu inti ni dalam peti sejuk. 


p/s: Buat sendiri lebih menjimatkan. Nak dengan tak nak je buat.

Monday, May 22, 2017

Mesyuarat apa tu?

Assalamu'alaikum.

Mesyuarat apa tu?


Tak sangka pulak yang korangpun pandai bermesyuarat. Elok pulak tu dia punya susunan. Haha.




Aku tak tau nama sebenar pokok ni tapi aku panggil pokok burung mesyuarat. 


p/s: Jangan pulak mengumpat dalam mesyuarat tu. Heh.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »