Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, September 28, 2016

Marilah kita menyembur!

Assalamu'alaikum.

Marilah kita menyembur!


Bab sembur-menyembur ni, ramai yang suka, kan? Asal jangan tersalah sembur atau sembur ikut suka hati kita, dah la. Ke lain jadinya nanti. Heh.


Penyembur ni,  kakak aku yang bagi. Dah lama dah dia bagi tapi baru kelmarin aku gunakan. Mula-mula tu terkial-kial jugak nak pasang. Maklum la, pertama kali dapat pegang benda ni. Sangat ketinggalan. Haha. Eh, aku pernah je tengok orang guna benda ni tapi kat dalam tv la. Hehe.





Kakak aku kata; "nanti senang kau nak sembur baja air kat pokok orkid kau tu." Mula-mula nak gunakan botol yang 2L tu tapi tutup penyembur ni tak ngam pulak dengan lubang botol 2L tu. Sudahnya, gunakan aje la botol 1.5L ni.





Dan akupun terimalah penyembur ini dengan senang hati. Hehehe. Terima kasih dear sister. Aku dah mula gunakan dah. Mula-mula tu tak tau nak guna macam mana. Puas jugak la dok tekan itu, tekan ini. Lepas tu baru la tau. Teruk betul! Ahahaha.




p/s: Pastikan semburan itu tepat pada sasaran yang sebenarnya. Heh.

Saturday, September 24, 2016

Tinggalkan aje la. Tak rugipun jika tinggalkan 'dia'.

Assalamu'alaikum.

Tinggalkan aje la. Tak rugipun jika tinggalkan 'dia'.


Zaman dulu, orang mengumpat guna mulut tapi zaman sekarang ni, orang mengumpat dekat grup whatsapp. Lagi banyak isu panas, lagi ramai yang suka melepak kat grup tu. Ishhh. Ishhh. Ishhh. 


Kau ingat Allah tak nampak apa yang kau buat? Kau ingat malaikat tak catit apa yang kau dok umpatkan? 





Kau buatlah grup rahsia macam mana sekalipun, Allah tetap nampak apa yang kau buat dan malaikat tetap catit semua perbuatan kau tu. Sebelum penyakit suka mengumpat ini menjadi semakin teruk, baiklah kau leave aje mana-mana grup yang takde faedah tu. 


Orang kata, jika kita tak mahu terjebak dengan perkara yang tak baik, eloklah kita jauhkan diri kita sedari awal lagi. Sebabnya, jika kita dah terjebak, memang agak susah untuk kita mengundurkan diri. Jalan terbaik, tinggalkan aje semua tu.


p/s: Mujurlah aku takde WhatsApp. Kalau tak, terasa sentap jugak dengan ayat-ayat kat gambar tu. Tak kisah la orang nak kata aku ketinggalan zaman sekalipun. Yang penting, hidup aku aman damai dan tenang. Heh.

Thursday, September 22, 2016

Masak lemak cili padi ikan siakap berencahkan bendi.

Assalamu'alaikum.

Masak lemak cili padi ikan siakap berencahkan bendi.


Hari ni masak sempoi je. Ala, selalupun masak sempoi jugak, kan? Ahahaha.




Ikan siakap tu, macam biasa, beli punya. Tak rajin pulak aku nak membelanya. Haha. Cili padi dan kelapa tu dari pokok sendiri dan  bendi tu jiran sebelah rumah yang bagi. Dia nak bagi banyak tapi aku ambil empat biji je. Jadi la. Aku sorang je pun yang makan sayur bendi ni. Apapun, terima kasih Kak Long!




Senang je nak buat masak lemak cili padi ni. Janji cili padi dah siap blender. So, tinggal lagi nak ceduk masuk periuk je. Kalau ada santan dalam kotak tu, lagi la senang kerja. Masapun dapat dijimatkan sebab tak perlu nak perah kelapa parut untuk dapatkan santan tu.


p/s: Kalau kita fikir susah nak buat masak lemak cili padi ni, maka susah la jawabnya. Cuba buat dulu dan rasa hasilnya. Pasti nak buat lagi di lain kali.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »