Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Monday, March 2, 2015

Jom perah limau...

Assalamu'alaikum...

Jom perah limau...


Limau kasturi ni kakak aku bawa balik masa cuti raya cina hari tu.. Sebelum ni limau yang aku bawa dari Nilai hari tu masih ada lagi dalam peti sejuk.. Dok letak dalam tu sampai banyak yang membusuk...





Entah macam mana, tiba-tiba je aku teringat kat satu benda alah ni.. Gigih aku pergi selongkar segala laci nak cari dia.. hehh.. Selama ni tak pernah gunakan langsung padahal benda tu dah lama sangat dah mak aku beli... Sebetulnya, dulu tu tak tau kegunaan benda tu.. ahaha..





Jadinya, bila ada limau kasturi ni, akupun mula la buat eksperimen.. Sayang pula jika limau tu membusuk lagi.. Dah la jauh datangnya... Tapi kalau takde benda alah ni, memang aku tak sanggup la nak perah guna hujung jari.. Takut nanti lama-lama jari tu pedih dan kecut walaupun sebenarnya jari memang dah kecut dah pun.. ahak...





Dan inilah hasil yang aku dapat dari limau kasturi tu.. Dapatlah jus limau kasturi yang original.. hehe..





p/s: Cuaca panas macam sekarang ni buat air sirap limau atau teh o ais limaupun mabeles jugak ni.. Tapi kalau kat rumah ni aku memang susah nak minum ais atau air peti sejuk.. Lainlah kalau kakak ada balik sebab dia memang rajin buat air yang ber-ais ni..

Saturday, February 28, 2015

Macam drama tapi inilah realiti kehidupan...

Assalamu'alaikum...

Macam drama tapi inilah realiti kehidupan...


Kau rasa sakit hati kau je..
Kau fikir kecil hati kau je..
Kau ingat marah kau je..
Semua benda nak kena fikirkan perasaan kau dulu..? Macam tu..? 



Sakit hati aku, ada kau rasa..?
Kecil hati aku, ada kau fikir..?
Marah aku, ada kau ambil kisah..?
Tak ada, kan..?
Balik-balik aku juga yang salah..
Macam la kau sorang je yang 'very perfect'.. huhh...!
















p/s: Asyik fikir hati dan perasaan orang je.. Sampai bila..? Dalam setiap perhubungan, kenalah ada sikap give and take dan janganlah pentingkan diri sendiri je... 

Thursday, February 26, 2015

What's on your mind..?

Assalamu'alaikum...

What's on your mind..?


Kita boleh aje tulis yang baik-baik untuk orang baca tapi dalam fikiran kita, orang tak boleh nak baca.. Kadang-kadang apa yang kita fikir dan tulis tidak sama dengan apa yang orang terima.. Kita selalu mengharapkan orang terima buah fikiran kita tetapi sebaliknya pula yang berlaku... 




1 - Work hard for what you want because it won't come to you without a fight. You have to be strong and courageous and know that you can do anything you put your mind to. If somebody puts you down or criticizes you, just keep on believing in yourself and turn it into something positive - Leah LaBelle


2- Don't limit yourself. Many people limit themselves to what they think they can do. You can go as far as your mind lets you. What you believe, remember, you can achieve - Mary Kay Ash


3- Put your heart, mind, and soul into even your smallest acts. This is the secret of success - Swami Sivananda


4- Life is one big road with lots of signs. So when you riding through the ruts, don't complicate your mind. Flee from hate, mischief and jealousy. Don't bury your thoughts, put your vision to reality. Wake Up and Live! - Bob Marley


5- A woman's mind is cleaner than a man's: She changes it more often - Oliver Herford (Ahahaha....)


6- Think twice before you speak, because your words and influence will plant the seed of either success or failure in the mind of another - Napoleon Hill


7- Always bear in mind that your own resolution to succeed is more important than any other - Abraham Lincoln


8- Curiosity is the lust of the mind - Thomas Hobbes


9- Good humor is a tonic for mind and body. It is the best antidote for anxiety and depression. It is a business asset. It attracts and keeps friends. It lightens human burdens. It is the direct route to serenity and contentment - Grenville Kleiser



10- Calm mind brings inner strength and self-confidence, so that's very important for good health - Dalai Lama



11- My dear friend, clear your mind of cant - Samuel Johnson


p/s: Apa yang ada dalam fikiran kita, hanya kita dan DIA sahaja yang tahu.. 

Previous Post Home

@Goodreads