Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, February 19, 2018

Koleksi kaktus terkini.

Assalamu'alaikum.

Koleksi kaktus terkini.

Sekarang ni, aku dah mula gila kaktus balik semula. Haha. Apa tidaknya. Dok usha instagram fasal kaktus, maka gila kaktus la jawabnya. Mujurlah kat rumah aku memang dah ada beberapa jenis kaktus. Cuma tak dijaga dengan rapi je. Tapi sekarang, aku dah mula jaga balik dan beri perhatian pada pokok kaktus aku ni. Sayang pulak kalau pokok tu mati. Dah la beli mahal-mahal.





Ada kaktus yang aku tukar pasu dan ada yang aku tukar tanah. Gantikan tanah lama dengan tanah yang elok sikit yang aku beli kat kedai peladang tu. Barulah kaktus tu boleh membesar dengan sihat. Lepas tu, sanggup tu pergi sental pasu yang dah berlumut, biar nampak baru. Haha.








Ada juga kaktus yang masih dikekalkan dalam pasu plastik. Pasu seramik dah habis, terpaksalah guna je mana-mana pasu yang ada.


















Patah dah. Tak tau siapa punya angkara. Tengok-tengok dah masuk dalam pasu ikan gapi kat bawah ni haa. Mujurlah tanah tu tak berderai.






p/s: Gila kaktus takpe lagi. Boleh jugak jadikan satu terapi. Jangan gila benda lain yang mengundang huru hara alam sejagat dah la. Heh.
.

Friday, February 16, 2018

Kemas kini kebun mini.

Assalamu'alaikum.

Kemas kini kebun mini.

Semalam, seharian aku dok mengisahkan kebun mini aku yang sekangkang tupai ni. Itupun tak habis kemas lagi. Rumput masih belum dicabut. Daun rambutan yang gugur dalam kawasan berpagar tu pun masih belum disapu. Nama je sekangkang tupai tapi banyak benda nak kena selesaikan. Letih tu jangan cakap la. Menggigil satu badan dibuatnya. Mujurlah masih ada kudrat untuk memasak selepas penat mengemas. Alhamdulillah.




Penyapu ni, jiran yang punya. Dia nak buang sebab batangnya dah patah. Aku pulak pergi mintak kat dia sebab bagi aku, ia masih boleh digunakan. Cuma perlukan kerajinan dan kreativiti sikit la. Dah aku pasangkan batang baru. Dah boleh guna dah untuk sapu lantai kaki lima tu. Dah jimat dan tak payah beli penyapu baru. Haha.





Penat mengemas, apa lagi, ambil gambar la. Haha. Tengok pokok yang ditanam, barulah hilang sikit rasa penat. 


Sawi. Dah boleh petik dah ni. Alhamdulillah. Aku suka tanam sawi sebab dia senang hidup. Cuma tu la, ulat suka sangat makan daun dia. Sebelah tu pokok cekur. Abaikan penyembur serangga kat belakang tu. Aku letak situ supaya senang nak sembur semut kat lantai. Sayur tu aku sembur dengan racun organik yang aku bancuh sendiri. Tu botol penyembur yang kat atas sekali tu racun organik la tu.


 ^
Pokok cekur ni macam ada kesan kena hempap. Mungkin ada kucing yang lepak atas dia. Habis daun dia patah-patah. Terpaksalah aku belai balik semula. Lepas tu, aku ubah tempat dan pagarkan dengan lidi satay. Walaupun aku jarang sangat ambil cekur ni, tapi aku tetap sayangkan dia. Dah tanam, kenalah sayang, kan? Heh.
v


 Letak kat sini pulak. Pokok sawi aku tu habis di makan dek ulat. Bekas kosong tu rasanya nak tanam sawi kailan jepun.


 Pokok kaduk pemberian jiran. Baru ubah dalam pasu. Kena pagarkan pasu dengan lidi satay untuk elakkan kucing buat jamban dalam pasu tu. Kucing memang tak reti bahasa dan kitalah yang kena ada usaha untuk menghalang perbuatannya.


Kaki sinki yang dah tak pakai, boleh je gunakan sebagai para untuk letak bekas tanaman. Konsep kat sini adalah jangan membazir.


 Saja la semai biji durian kampung ni. Nak jugak merasa semai biji durian. Heh.


 Sawi dari perbagai peringkat umur.


 Kacang panjang merah dah mula keluarkan hasil. Alhamdulillah.


 Sebahagian daripada anak pokok durian belanda (kat belakang tu). Alih kat sini pulak supaya senang nak siram. Kesian dia dah hampir kering dah sebab letak kat tempat tersorok dan selalu lupa nak siram.


Anak pokok naga. Terpatah hujungnya. Alih-alih tengok bercabang pulak. Dah lama aku semai benih dia. Dalam banyak-banyak benih yang disemai, hanya tiga benih yang cambah tapi sepokok ni aje yang berjaya membesar. Harapnya, dia mampu bertahan untuk meneruskan hidup.


 Rasanya, ini anak pokok jambu bertih. Pokok jambu air yang rare tu. Lama aku semai biji benih dia. Ingatkan tak tumbuh dah. Alih-alih tengok, tumbuh la pulak. Alhamdulillah.


 Pokok keladi sayur. Tanam je. Sekalipun tak pernah ambil untuk masak. Saja buat benih. 


 Anak pokok mengkudu pemberian jiran.


 Anak pokok asparagus. Bertabah la tunggu dia besar. Mula semai benih asparagus ni pada 6/11/2017. Nak tunggu benih dia cambah je ambil masa hampir sebulan!


 ^
Pokok lemon.
v


Pokok belimbing buluh. Lepas cubit pucuk dia, terus keluar tunas dan cabang baru. Cubit pucuk tu maknanya buang/potong bahagian pucuk tu sikit supaya keluar tunas baru.


Pokok pandan dah mula segar. Alhamdulillah. Sengaja tanam dalam pasu supaya senang nak kawal pertumbuhannya. Lagipun, jarang sangat guna pandan ni kecuali jika nak buat kuih atau bubur je.


 Banyak pulak pokok yang menumpang dalam bekas kucai ni. Seronok agaknya dok bersesak macam ni. Heh.




 Hasil salad yang terakhir. Rasanya lepas ni dah tak nak dah beli benih salad. Gune je benih yang masih ada. Sebab ada salad yang pahit ya amat sampai tak boleh telan!


 ^
Hasil dari kebun mini. Gabungan kacang panjang merah dan kacang panjang renek. Dah selamat dahpun masuk dalam perut. Alhamdulillah. Sedap. :D
v


Esok sambung kemas lagi. InsyaAllah. Moga Allah permudahkan segala urusan. Aamiin.




p/s: Siapa kata duduk rumah takde kerja nak buat? Ni sampai tak terbuat kerja yang melambak-lambak.
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »