Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Thursday, December 18, 2014

My golden shower..

Assalamu'alaikum...

My golden shower.. 


Sebelum ni, aku sebut namanya dengan golden sour.. Rupanya nama yang betul adalah golden shower.. Memandai je tukar nama dia.. ahahh..


Ni koleksi orkid golden shower yang menjadi kesayangan aku selain daripada orkid pinang dan orkid butterfly... Pokoknya, semua orkid tu aku sayang lah..! Kalau tak sayang, takdenya aku nak bela beria... hehh..




Semenjak aku bagi makan kerang hidup kat orkid ni, daun orkid semakin hijau.. Pokok semakin gemuk dan tunas baru semakin banyak yang keluar.. Gambar atas dan bawah ni gambar yang baru aku ambil pagi tadi.. Dah ada spike yang keluar.. Panjang pulak spike tu.. Sukanya hati hamba.. Alhamdulillah.. Terima kasih Allah..




Gambar yang bawah ni pula gambar lama.. Masa ni baru je dua minggu letak kerang.. Kerang hidup ni aku letak seminggu sekali.. Satu pasu letak la dalam dua tiga ketul bergantung pada saiz kerang dan saiz pasu.. Pandai-pandai la ejas.. Bajet nak kena jaga jugak, kan.. ahahh...




p/s: Tuan punya orkid tak makan kerangpun tak apalah.. ahaha...

DIY: Jangan buang jaring kipas...

Assalamu'alaikum...

DIY: Jangan buang jaring kipas...


Minggu lepas abang aku dengan kakak ipar aku yang dok kat JB tu balik sini.. Sempat la jugak abang aku betulkan atap rumah orkid aku yang dah senget benget sebab sebelum tu atap tu penuh dengan daun pokok kacang botor(l).. Akupun tolong sama.. 


Kakak ipar aku pulak sempat dok punggah semua orkid dalam pasu yang dah penuh dan tanam balik semula.. Akupun siap beli beberapa buah pasu orkid serta dawai penyangkut pasu tu...




Okay, yang atas tadi tu mukadimah untuk entri kali ni.. Yang DIY jangan buang jaring kipas tu adalah yang kat bawah ni ha..




Sebetulnya, aku memang dah lama plan nak buat macam ni.. Sebab tu bila ada kipas yang rosak, aku simpan dia punya jaring tu.. Cuma aku belum ada kesempatan untuk memunggah semua pasu orkid aku tu.. Allah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.. Dia tau aku tak punya masa.. Jadinya, Dia gerakkan hati aku untuk simpan jaring tu dan gerakkan hati kakak ipar aku untuk menolong merealisasikan apa yang aku rancang.. 


Alhamdulillah, aku dapat kakak ipar yang rajin membantu.. Memang kakak ipar yang sorang ni jenis ringan tulang.. Mulut becok tapi tangan tetap laju buat kerja.. Terima kasih untuk both abang aku dan kakak ipar aku tu.. 




Aku ada empat jaring kipas yang rosak tu.. Kakak ipar aku kata kat rumah dia ada jugak macam ni, letak orkid kat dalam jaring kipas tu.. Dia kata dia ada empat belas jaring kipas yang dipenuhi dengan orkid...!!! Empat belas tuuuu.....!!! Dia kata asal nampak je orang nak buang kipas, dia mintak dan ambil jaring tu.. ahaha.. Sempoi je kakak ipar aku ni.. Dia kata buat apa nak malu mintak.. Lagipun orang tu nak buang dah kipas tu.. 


Okay, selesai bab DIY jaring kipas tadi.. Yang kat bawah ni pulak tips yang aku dapat dari kakak ipar aku jugak.. Dah alang-alang bercerita pasal orkid, kan.. Dia kata letak kerang hidup kat dalam pasu orkid untuk menggemukkan pokok orkid tu dan untuk mengeluarkan tunas baru.. Akupun cuba la buat.. Tak rugipun mencuba demi untuk pokok orkid kesayangan.. ahahh..




Memang betul, sejak letak kerang hidup ni, pokok orkid aku nampak perubahan pada daun dan banyak anak baru yang mula bertunas.. Satu pasu tu letak la dalam dua ketul kerang hidup tu.. Buat seminggu sekali.. Tak sampai sebulan dah nampak dah dia punya perubahan.. Daun dah mula hijau dan lebar..





Cuma masalah sekarang ni adalah orkid aku susah sangat nak keluarkan bunga.. Dah macam-macam jenis baja dah aku beli dan gunakan.. Ada la sepasu dua yang keluarkan bunga.. Yang selebihnya berpasu-pasu tu kedekut nak berbunga gamaknya... ahahh...


p/s: Okay la.. Sekian untuk entri kali ni.. Moga entri ni ada sedikit manafaat untuk anda ya.. Yang DIY jaring kipas tu boleh la cuba buat.. Buat untuk pokok bunga lainpun takpe.. Kalau dapat pokok bunga rose jepun atau pokok yang berjurai-jurai ke bawah lagi cantik kejadiannya nanti.. Cubalah..! 

Wednesday, December 17, 2014

So sad: Cullen is gone...

Assalamu'alaikum...

So sad: Cullen is gone...



Pagi ni, terdengar bunyi kucing mengerang kat luar bilik.. Ingatkan ada kucing yang mengawan.. Pergi keluar nak halau jauh-jauh.. Alih-alih aku nampak si Cullen ni kat celah antara dinding kolam ikan keli dengan batang salur paip pvc.. Dia dah menggelupur dengan mulut berbuih.. Dah macam kena sawan.. 


Aku ambil sudu letak kat dalam mulut dia.. Lepas tu aku suruh abang belah kelapa muda yang kebetulan ada kat situ.. Aku bagi Cullen ni minum.. Dia tak menggelupur dah.. Aku tengok mata dia dah makin suram.. Takde cahaya.. Tapi tak berapa minit lepas tu diapun mati.. Sedih jangan kata la..






Habis dah semua kucing kat rumah ni mati.. Tak tau la kenapa sebab pagi ni jugak aku tengok dia aktif melompat ke sana sini.. Redha je la.. Cakap kat mak, lepas ni dah malas dah nak bela kucing.. Mak cakap, tak payah la bela dah.. Nanti aku jugak yang sedih... 


Hanya gambar yang tinggal sebagai kenangan..






Mereka berempat kini sudah tiada lagi...




p/s: Hilang sudah satu terapi yang sangat berharga... Mungkin ada hikmah yang tersembunyi di sebalik tiap kejadian ini.. Redha walaupun sedih..

Previous Post Home