Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Kata bukan sebarang kata..

Buat BAIK dapat PAHALA.. Buat JAHAT dapat DOSA.. PILIHAN ada di tangan kita..

Thursday, January 22, 2015

Menabunglah dari awal....

Assalamu'alaikum....

Menabunglah dari awal....


Mana yang menabung, awal tahun macam ni dah boleh senyum bila dividen atau bonus dikeluarkan.. Mana yang tak menabung tu, bawa-bawalah menabung.. Jangan dok kata macam-macam pasal dividen atau bonus tersebut.. Menabung sikit-sikit, lama-lama jadi bukit.. Jangan simpan lama-lama dalam tabung ayam dah la.. hehe...





Bagaimana untuk mengira bonus anda?

Pengiraan Bonus TH 2014

a) BONUS TAHUNAN TH (6.25%)

Kiraan: Baki purata minima bulanan akaun TH (Jan-Dis 2014)/12 bulan x 6.25%

b) BONUS HAJI TH (2% - Terhad kepada akaun pendeposit yang belum menunaikan haji dan terhad kepada bayaran Haji RM9,980)

Kiraan : Baki purata minima bulanan ≤ RM9,980 (Jan-Dis 2014)/12 bulan x 2%

Untuk maklumat lanjut, hubungi kami di talian 03-6207 1919 - [sumber]



p/s: Bonus dah siap potongan zakat.. Alhamdulillah... Semua ini adalah rezeki dari Allah.. Alhamdulillah...

Jika boleh dicantum, maka cantum-cantumkanlah... hehh..

Assalamu'alaikum...

Jika boleh dicantum, maka cantum-cantumkanlah... hehh..


Hamboiihhh...Tajuk entri dah macam lirik lagu pulak.. Tahun depan boleh masuk carta kat Juara Lagu.. ahahh... tettttt.......!


Okay, entri ni sebenarnya nak tunjukkan penutup bekas garam halus kat dapur aku yang sudah terbelah dua.. Siapa punya kerja..? Abang aku la.. hehh.. Aku tengok elok je penutup tu dia letak kat belakang dapur.. Lepas tu dia tutup bekas garam tu dengan benda lain.. Mujur dia tak buang terus penutup yang dah terbelah dua tu...


Jadinya, disebabkan masih ada rasa sayang pada penutup ni, akupun mulakan sessi cantum mencantum... Mula-mula kenalah basuh bersih dulu penutup tu.. Lepas tu keringkan betul-betul..




Gam gajah takde, gam khas lagi la takde.. Maka, aku gunakan aje gam yang ada kat rumah ni.. Gam yang ada tu ada tiga jenis.. Satu gam kertas, satu gam kain dan satu lagi gam UHU ni.. Dah tentulah aku pilih gam UHU, kan.. ahahh...




Kat belah bawah tu aku lekatkan dengan batang aiskrim.. Tujuannya untuk menguatkan lagi cantuman tadi supaya cantuman tu tak lari atau tak mudah tanggal..





Biarkan gam tadi kering dengan sempurna.. Kalau tak kering betul-betul, nanti cantuman kat penutup tu tak lekat dengan elok..




Lepas ni dah boleh guna balik penutup ni.. Cuma tak boleh la nak lasak-lasak sangat.. Kenalah buka dan tutup dengan berhemah dan sopan santun gitu.. hehh...


Yang bawah ni pulak pembaris jahitan aku yang patah dua.. Aku buat teknik yang sama iaitu gam dan lekatkan dengan batang aiskrim.. Dah boleh gunakan tapi jika nak buat garisan, kenalah terbalikkan sebab kalau guna macam biasa, nanti dia tak rata... 




Benda yang retakpun jika dicantum kembali, akan nampak kesannya walaupun sedikit.. Apatah lagi jika ianya sudah terbelah atau terpatah terus.. Pasti makin besar nampak kesannya.. 




p/s: Jika nak mencuba cara aku, dipersilakan.. Jika tak nak cuba, no hal la.. Tak paksapun, kan... hehh..

Wednesday, January 21, 2015

Dari kabinet ke toyogo..

Assalamu'alaikum...

Dari kabinet ke toyogo.. 


Asalnya semua benda ni aku simpan atau letak dalam kabinet kat dapur manakala toyogo ni pula aku simpan barang-barang jahitan aku.. Lama jugak la barang jahitan tu kat situ..




Cumanya, baru-baru ini aku keluarkan barang jahitan aku dari dalam toyogo tu, keluarkan jugak semua barang yang ada dalam kabinet dan kemudian masukkan dalam toyogo ni.. Manakala kabinet tu aku isikan pula dengan barang masakan aku seperti acuan kuih dan sebagainya.. Jadinya, hanya aku je yang akan buka tutup pintu kabinet tu..


Punca aku buat pertukaran adalah kerana telinga aku sakit bila ada orang yang main hempas pintu kabinet bila nak ambil atau cari sesuatu barang kat dalam tu.. Sekali sekala takpe, tahan lagi telinga ni.. Tapi bila dah acap kali dok macam tu jugak walaupun dah tegur banyak kali suruh tutup perlahan-lahan pintu kabinet tu tapi tak jadi apa, maka aku terpaksa fikir jalan lain untuk panjangkan hayat pintu kabinet aku tu..


Sebabnya, mula-mula telinga je sakit.. Lama-lama hatipun ikut sakit sama.. Ingat murah ke kos buat kabinet..? Bukan duit sendiri yang keluar, memang la tak rasa apa-apa bila pintu kabinet tu kena hempas.. 


p/s: Kadang-kadang geram jugak dengan orang yang jenis tak faham bahasa ni... Sekolah je tinggi tapi attitude..?

Previous Post Home

@Goodreads