Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Monday, May 23, 2016

Main ubah-ubah tempat.

Assalamu'alaikum.


Main ubah-ubah tempat.


Pokok nenas tu asalnya aku tanam dalam pasu sebab nak bagi dia tumbuh elok dulu. Nenas ni dari rumah kakak kat Labu tu. Apabila tengok pucuk baru dah elok dan naik dengan cantik, aku ubah tanam atas tanah pulak. Harapnya pokok nenas ni hidup subur dan ada buahnya nanti. 







Pokok mata kucing ni pulak tumbuh atas tanah. Mungkin bijinya dibawa dek tupai. Tingginya ada la dalam sejengkal lebih sikit. Kebetulan ada satu polybag kosong. Maka, akupun dengan sepenuh tenaga korek la dan masukkan dalam polybag tu. Harapnya pokok mata kucing ini juga membesar dengan sihat dan berbuah dengan lebat. Jika tengok pada daunnya, pokok mata kucing ni sama jenis dengan pokok mata kucing jiran depan rumah yang buah mata kucing tu besar dan sangat manis.




p/s: Moga usaha kecil aku ini membuahkan hasil. Aamiin. Tolong doakan sama-sama ya. Terima kasih. :)

Sepatutnya begitulah!

Assalamu'alaikum.

Sepatutnya begitulah!


The more knowledge you have, the more humble you should be. But sadly today, those who know little, think they know it all. Fear arrogance! - Mufti Ismail Menk.




Apa gunanya punya ilmu pengetahuan yang luas jika tidak mahu berkongsi dengan orang lain. Apa yang penting, berkongsilah dengan seikhlas hati dan jangan meninggikan diri dengan segala ilmu yang kita miliki. 


Lagi memual dan memalukan jika kita tidak punya ilmu tapi berlagak macam kita tahu semuanya. Astaghfirullahal'azim. Moga dijauhkan dari bersikap begini.


p/s: Sama-samalah kita berpesan pada diri sendiri serta berpesan-pesanlah pada orang lain juga.

Thursday, May 19, 2016

Jangan tersalah jolok!

Assalamu'alaikum.

Jangan tersalah jolok!


Jika mahu menjolok sarang, joloklah sarang burung tempua. Jangan pula dijolok sarang tebuan. 


p/s: Jika tak pandai nak menjolok, janganlah buat kerja menjolok tu. Hari biru jadinya nanti.

Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »