Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, January 23, 2018

Bubur kacang hijau campur durian kampung.

Assalamu'alaikum.

Bubur kacang hijau campur durian kampung.


Alhamdulillah.Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Akhirnya, berkat kesungguhan aku, dapat jugak aku buat bubur kacang hijau campur durian kampung ni. Sebenarnya, dah lama sangat tak makan bubur kacang macam ni. Selalunya buat bubur kacang hijau kosong je, takde campur durian.


Sementelah durian masih ada lagi sebiji yang jiran bagi hari tu [sila  klik], yang memang sengaja aku sorokkan dari penglihatan abang aku sebab aku nak peram, maka hari ini terhasillah bubur kacang hijau campur durian kampung ni.


Dari petang semalam lagi aku dok fikir fasal nak buat bubur ni. Sebabnya, bau durian tu dah mula menusuk-nusuk ke lubang hidung aku. Haha. Disebabkan takut abang aku tanya mana datangnya bau durian tu, cepat-cepat la aku kopek dan ambil separuh untuk dimasukkan ke dalam bubur kacang ni. Hehe. Separuh lagi kita orang makan laa.. 


Dan inilah hasilnya. Sedap sebab pekat. Mana tak pekat. Guna kelapa dua biji weii..! Kelapa yang kulit hijau pulak tu. Bukannya guna kelapa yang kulit coklat tu. Yang tu banyak minyak. Nanti minyak dia terkapung je. Tak sedap.





p/s: Dah bertahun aku tak makan biji durian yang masuk dalam bubur ni. Tadi makan, ya ampun, sedapnya la haii.. Lembut je biji durian tu. Makan biji durian dah macam makan apa dah. Haha.
.

Keladi: Perkembangan terkini.

Assalamu'alaikum.

Keladi: Perkembangan terkini.


Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Keladi yang aku cuba semai guna kaedah ini [sila klik link ini], sudahpun mengeluarkan daunnya setelah aku alih ke tanah. Barulah boleh tarik nafas lega.




Hari ini, aku tengok daun keladi tu dah mula lebar dah. Alhamdulillah. Ketiga-tiga anak pokok keladi tu aku tanam atas tanah. Tak jadi nak tanam dalam pasu. Pasu tu nanti nak guna untuk tanam pokok lain pulak. Heh.






p/s: Mudah-mudahan, pokok keladi aku ni hidup subur, beranak-pinak dan mengeluarkan ubi yang besar yang semestinya sedap dan gebu. Aamiin.
.

Sunday, January 21, 2018

Asparagus: Perkembangan terkini.

Assalamu'alaikum.

Asparagus: Perkembangan terkini.

Ini merupakan anak pokok asparagus terakhir yang aku alihkan ke tanah dari tempat semaian. Sebelum ini, aku dah alihkan beberapa anak pokok ke dalam pasu besar. 




Kali ini, aku nak cuba tanam asparagus ni kat tanah pulak. Sebetulnya, lagi bagus tanam kat tanam sebab lagi mudah dia berkembang dan beranak-pinak. 




Aku gunakan botol air mineral terpakai ni sebagai pagar untuk sementara waktu. Botol ini juga untuk mengelakkan batang anak pokok asparagus ni terkulai atau patah. Aku gunting runcing pada bahagian bawah botol supaya senang cucuk ke tanah dan aku kukuhkan botol tu dengan memacakkan beberapa batang lidi satay.









Sepatutnya cuma ada dua tempat je untuk tanam anak pokok asparagus ni. Tapi entah macam mana, satu anak pokok tu (gambar yang mula-mula tu), terlucut masa aku keluarkan dari bekas semaian. Makanya, jadilah tiga tempat.


p/s: Harap pokok asparagus aku ni membesar dengan sihat dan subur serta berjaya mengeluarkan rebung yang banyak. Aamiin.
.
Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »