Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, April 24, 2014

Buat cover untuk novel..

Assalamualaikum...

Buat cover untuk novel..


Cuaca dua tiga hari ni sangat la panas berbahang.. Jadi, kepala akupun mula la sakit.. Baju kurung yang dua pasang hari tu sepatutnya dah siap dah tapi dek kerana kepala yang berdenyut-denyut, maka ianya terbengkalai kat situ je.. Baru tadi aku usik balik.. Gosok-gosok sebelum cantum kat badan baju..




Lepas tu, aku letak semula baju tadi.. Takde mood aku nak teruskan menjahit.. Tapi baru sekejap tadi aku cuba pulak belajar buat cover untuk buku atau novel ni.. Sambil-sambil layan drama Miranda, lepas tu sambung pulak melayan drama Anugerah Terindah, aku teruskan buat cover buku ni.. Dah lama tak buat kerja memotong kain atas lantai membuatkan pinggang aku berdenyut-denyut.. Tapi tahan je dulu rasa tu.. Semangat tengah berkobar-kobar la katakan.. ahahah..




Untuk cover buku yang pertama ni, aku buat sempoi je la.. Kain lapik berbunga tu lembik tapi kain kaler oren tu jenis heavy cotton yang orang buat sarung kusyen atau beg.. Mungkin lepas ni aku cuba cari heavy cotton jenis murah sikit.. 




Dan malam ni aku dapat la siapkan sebuah cover novel dari fabrik ni.. Macam seronok la pulak jahit benda ni.. Maklum la, benda baru dapat... hahaha.. Manatau kot-kot lepas ni aku nak jual pulak cover novel yang aku jahit sendiri.. Siapa tau, kan..?




Cover ni sesuai untuk novel yang ketebalannya dalam satu setengah inci atau dalam 730 muka surat.. Novel yang aku pakaikan cover ni tak sampaipun 700 muka surat.. Jadinya cover tu longgar la sikit.. Tapi okay la sebab jika ketat sangat, nanti susah nak masukkan kulit novel tu dalam cover..


p/s: Ada dua lagi cover dari kain oren ni yang belum aku jahit.. Tengah dok fikir nak letak kain apa kat bahagian dalamnya..


-------------

Okay, dah siap dah yang lagi dua tu..






3 Tukang Tembak:

Acik Erna said...

Osah ghajin azz nyahit..buku pun pakai baju kan azz..

airina said...

Saya ingat saya ada tempah. Ada 1 saja bunga-bunga pink, dah bertahun tak pernah basuh hahaha.

Cuma pattern lain sikit, di bahagian belakang dah tak berlipat/kocek seperti depan, cuma diletakkan ribbon untuk memegangnya. Erk? Harapnya akak faham la ya penerangan saya *wink*

Tinta Lana said...

Boleh buat jual ni kak! hahahah

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)