Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, December 20, 2017

Ayam bakar madu lemon.

Assalamu'alaikum.

Ayam bakar madu lemon.


"Indok ni selalu sangat ambil gambar makanan. Lepas tu letak kat facebook." - kata dia.


Lebih baik letak gambar makanan yang kita masak. Secara tak langsung, kita boleh ajak orang lain untuk sama-sama memasak sendiri. Tidaklah asyik tayang gambar makan kat luar je. 







Daripada tayang gambar selfie yang muncung itik tu, selfie nampak lurah segala lurah, selfie nampak kesan spender, selfie dengan pakwe/makwe yang bukan mahram, baiklah tayang gambar makanan yang dimasak sendiri.



Faham? 









Aku tak kata sesiapa tapi itu jawapan yang aku bagi. Takde niatpun nak menunjuk-nunjuk sebab aku memang tak pandai masakpun. Niat aku nak ajak supaya kita masak sendiri tak kisah la masak apapun. Sama macam apabila aku kongsikan gambar pokok sayur yang aku tanam. Niat aku biarlah ada yang ikut menanam sayur jugak.



#Omak aku selalu pesan; Jangan nak #jobo tak kotahuan. Aku ingat pesan Omak aku tu.



#Ayambakarmadulemon.
#Mainmasakmasak.



Resepi asal aku ambil dari blog Cik Epal. Aku ambil resepi asas untuk perap ayam tu je. Sukatannya aku ikut cara aku la. Sos tu pulak aku just gunakan lebihan bahan perap. Aku masukkan sikit air dan masukkan dua sudu makan tepung jagung. Kacau rata dan masak atas dapur sampai sedikit pekat. Jika nak tambah rasa, tambah aje la ikut selera kita.


 p/s: Aku sebenarnya jeles tengok orang yang pandai masak. Sikitpun aku tak jeles dengan kaki selfie semua tu.  
.

0 Tukang Tembak:

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)