Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, September 24, 2013

Cara untuk menjahit manik bunga dahlia..

Assalamualaikum...

Cara untuk menjahit manik bunga dahlia..



Sebelum ni aku ada kongsikan cara asas nak jahit manik bunga lily atau teratai dan juga cara asas nak jahit manik crumble jentayu.. Kali ni aku nak kongsikan pula cara untuk menjahit manik bunga dahlia..


Seperti biasa, buat lakaran sebagai panduan. Kali ni aku gunakan duit 50 sen dan 5 sen..


Kemudian, buat garisan lurus seperti dalam gambar...


Seperti biasa, ini adalah langkah permulaan untuk memulakan jahitan.. Simpulkan hujung benang.. Cucuk jarum dari bawah kain dan keluarkan pada garisan sebelah luar bahagian atas kain.


Mulakan dari bahagian luar garisan. Masukkan jarum ke dalam labuci dari belah bawah/belakang labuci tersebut. Selang-selikan dengan manik silinder seperti dalam gambar iaitu 3 labuci dan 2 manik silinder.. Cucukkan jarum mengikut garisan lurus dan keluarkan pada garisan luar bersebelahan.. 


Lakukan proses yang sama sehingga habis satu pusingan...


Pusingan pertama yang sudah siap..


Jahitan pusingan pertama yng dah siap pada bahagian bawah kain...


Kemudian, mulakan proses yang sama untuk pusingan kedua...


Beza pusingan pertama dengan pusingan kedua ialah, pusingan pertama setiap garisan lurus diisikan dengan manik/labuci manakala pusingan kedua pula manik/labuci diisi secara berselang satu garisan.. 


Rujuk pada gambarajah ini.. Bahagian yang bertanda ( = ) itu adalah bahagian yang dijahit dengan labuci dan manik..


 Dan inilah hasil jahitan manik bunga dahlia yang sudah siap... Untuk bahagian tengah tu, jika ada ruang, boleh ulangi proses yang sama.. Jika tidak, cuma buat satu kelopak je iaitu 3 labuci + 2 manik silinder dan terus cucuk jarum ke bawah kain. Kemaskan jahitan dan barulah dimatikan jahitan tadi..



Rupa keseluruhan jahitan yang dah siap pada bahagian bawah kain..





p/s: Selamat mencuba ya.. Ilmu jahitan ni je yang dapat aku kongsi.. Nak kongsi duit, akupun nan hadoo... hehhh... Cara nak buat jahitan manik sisik ikan jugak lebih kurang sama macam ni.. 

2 Tukang Tembak:

Unknown said...

waaa.. cantik nyer..

Nina Adilla said...

thanks a lot! byk sgt membantu sy dlm buat tugasan jahit manik bunga dahlia... hehe baru seminggu ikut Kursus Jahitan Seni Kreatif 6 bulan anjuran kbss (kementerian belia & sukan sabah).. Thank You very much!

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)