Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Sunday, September 22, 2013

Cara (asas) menjahit manik crumble jentayu...

Assalamualaikum...

Cara (asas) menjahit manik crumble jentayu...


Pertama sekali aku nak bagitau, entry kali ni banyak sangat gambar.. Kalau boleh, aku nak orang faham betul² apa yang cuba aku sampaikan.. Jika tak faham, rasa macam sia² je apa yang aku buat ni... 


Ini adalah cara asas untuk menjahit manik crumble jentayu ni.. Aku cuma gunakan manik yang ada dalam stok aku je dan korang tak perlu nak ikut manik yang aku guna ni.. Korang cuma tengok cara nak menjahit manik crumble jentayu ni sahaja ya... 


Jahitan manik crumble jentayu ni kena buat satu barisan ke satu barisan.. Maknanya, kena buat satu barisan sampai habis keliling, kemudian disambung dengan barisan seterusnya hingga habis.. Lepas tu barulah buat finishing mengikut selera masing²..


-1-
Seperti biasa, ini adalah permulaan untuk memulakan menjahit manik. Buat garisan lurus sebagai panduan. Simpul hujung benang, naikkan jarum ke atas dan kemudian buat macam dalam gambar tu untuk mengukuhkan permulaan jahitan ini..


-2-
Lepas tu, masukkan lima biji manik silinder dan sebiji manik bulat...


-3-
Rapatkan susunan manik dan cucuk jarum ke bawah betul² di hadapan manik bulat..


-4-
Kemudian dari arah bawah kain, cucuk jarum untuk dinaikkan betul² di belakang manik bulat tadi.. (proses patah balik)


-5-
Ini dia jarum yang telah dinaikkan dari bawah kain tadi.. Jarum berada di belakang manik bulat..


-6-
Lepas tu, masukkan jarum ke dalam lubang manik besar ini.. Proses ni dibuat untuk menguatkan kedudukan manik tadi agar tidak longgar...


 -7-
Ulangi proses ini sehingga habis keliling hujung lengan baju atau bawah baju atau keliling leher.. Ini dikira sebagai satu barisan..


-8-
Bahagian bawah kain.. Benang yang kelihatan tu adalah jahitan dua kali bagi manik besar untuk mengukuhkan manik tersebut..


-9-
Masuk ke barisan kedua.. Buat macam gambar nombor satu tadi untuk memulakan jahitan baru. Lepas tu, masukkan jarum ke dalam tiga lubang manik silinder dan kemudian masukkan sebiji manik bulat..


-10-
Cucuk jarum di depan manik bulat.. Ulangi proses seperti dalam gambar nombor tiga..


-11-
Proses sama dengan gambar nombor lima iaitu naikkan jarum betul-betul di belakang manik bulat..


-12-
Masukkan jarum dalam manik bulat dan masukkan pula lima biji manik silinder...


-13-
Lepas tu, masukkan jarum ke dalam manik silinder yang ketiga tanpa cucuk jarum kepada kain... Manik silinder ada lima biji, so, masukkan jarum ke dalam manik ketiga tu.. (yang tengah²)


-14-
Ulangi proses yang sama sehingga habis satu barisan kedua..


-15-
Bahagian bawah kain..


-16-
Barisan kedua yang dah siap..


-17-
Ulangi proses yang sama untuk barisan ketiga..


-18-
Mulakan dengan memasukkan jarum ke dalam manik silinder dan keluarkan jarum pada manik silinder yang ketiga..


-19-
Masukkan dua biji manik bulat dan ulangi proses untuk menguatkan jahitan manik bulat tadi.. (Rujuk pada gambar nombor 3, 4, 5 dan 6)


-20-
 Kemudian, masukkan lima biji manik silinder dan masukkan jarum ke dalam manik silinder nombor tiga pada barisan kedua... (Rujuk pada gambar nombor 13)


-21-
 Barisan ketiga dah siap...


-22-
Proses adalah sama cuma kali ni buat kat bahagian bawah pulak.. Mulakan dengan lima biji manik silinder dan dua biji manik bulat..


-23-


Rujuk pada video ni untuk proses dalam gambar nombor 23... Tak reti nak buat ayat untuk proses ni.. huhuhu..

Harap maaf kerana kualiti gambar yang tidak memuaskan... Jenuh nak menggayakan jari sampai nak masukkan jarum dalam manikpun terkial-kial.. huhuhu..


-24-
Contoh dah siap jahitan crumble jentayu..


-25-
Finishing ni ikut selera masing-masing nak buat macam mana.. Yang ni aku cuma buat contoh je.. Main letak je manik² tabur tu... 



Cara sama je dengan yang atas.. Cuma peten ni ikut kreativiti sendiri je.. Aku gunakan manik eye drop pearl (yang putih bujur tu..).. Tapi yang ni dah bukan crumble jentayu dah.. hehh...





p/s: Proses jahitan manik crumble jentayu ni sama je dari barisan kedua, ketiga dan barisan seterusnya.. Cuma banyak proses patah balik untuk mengukuh atau menguatkan jahitan manik agar kejap dan tidak longgar..

7 Tukang Tembak:

ana iena said...

Tq atas ilmu

sarmila kamaruddin said...

TERIMA KASIH BANYAK2 SIS SBB NK BERKONGSI ILMU,,, TUNJUK KN SEKETUL2,,,BARU LA FAHAM,, MCM NI RUPANYA NK BUAT PATERN CRAMBLE NI,,,TERIMA KASIH LAGI SEKALI,,,

sarmila kamaruddin said...

TERIMA KASIH BANYAK2 SIS SBB NK BERKONGSI ILMU,,, TUNJUK KN SEKETUL2,,,BARU LA FAHAM,, MCM NI RUPANYA NK BUAT PATERN CRAMBLE NI,,,TERIMA KASIH LAGI SEKALI,,,

sarmila kamaruddin said...

TERIMA KASIH BANYAK2 SIS SBB NK BERKONGSI ILMU,,, TUNJUK KN SEKETUL2,,,BARU LA FAHAM,, MCM NI RUPANYA NK BUAT PATERN CRAMBLE NI,,,TERIMA KASIH LAGI SEKALI,,,

sarmila kamaruddin said...

TERIMA KASIH KERANA BERKONGSI ILMU,,,

afissmile said...

Tq sis krn berkongsi ilmu..byk manfaat yg dpt dipelajari

AZLINA M YAUSOP said...

Tq sis..tutorial u memang gilerrr faham☺sesuai jd cikgu ni..sy yg x tau apa psl crumble pun dah fhm..
Br order manik..next week nk cuba😁😁😁

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »