Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Loading...

Wednesday, March 19, 2014

Regent 80WG dan kegunaannya..

Assalamualaikum...

Regent 80WG dan kegunaannya..


Ingat lagi tak kat entry yang ni..?  Ala, entry pasal nak elak semut naik atas meja dulu tu.. Kat dalam entry tu aku ada bagitau iaitu apa yang aku buat tu hanyalah untuk sementara waktu je sehinggalah aku dapat jalan penyelesaian yang sewajarnya..


So, sekarang ni pelapik kaki meja makan tu aku dah buang dah sebab aku dah jumpa dan beli sejenis racun semut ni.. Racun ni bukan sekadar racun semut, malahan boleh digunakan juga untuk menghapuskan anai-anai, lipas dan serangga lain yang tidak dikehendaki.. 


Nama racun semut tu seperti yang tertulis pada peket tu adalah Regent 80WG.. Harga satu peket adalah RM4 dan beratnya pulak hanyalah 1 gram sahaja...!! Mula-mula ingat nak beli banyak sebab tengok peket tu kecik je.. Dalam hati dok bercakap la, kalau peket dah kecik, tentu harga dia takde la mahal sangat (fikiran orang kampung.. hehh..). Lepas tu bila tokey kedai tu cakap harga macam tu, gulppp, terus sebut beli dua peket je laaa.. hahahaha...


Racun ni rupa dia macam Abate pun ada jugak.. Macam rupa yis mauripan pun ya jugak.. Jadi, hati-hati dengan racun ni dan jangan dibiarkan bersepah-sepah.. Simpan di tempat yang tersorok dari mata dan tangan anak-anak..


Jika berlaku KERACUNAN, sila hubungi: 
 Pusat Racun Negara
1-800-88-8099 (waktu pejabat)
012-4309499 (lepas waktu pejabat)


Lepas tu, beli pulak penyembur air ni sebab kat rumah memang takde penyembur yang khas untuk sembur racun.. Benda alah ni harga dia RM10 untuk satu ketul.. Mahal gila.. Tapi dalam pada tu aku beli pulak dua ketul.. Kiranya untuk stenbai la.. huuuuu...




Okay, ni cara nak gunakan racun semut tu pulak sebagaimana tokey kedai tu bagitau kat aku.. Gunakan separuh daripada sepeket racun tu untuk satu botol penyembur yang biasa kita gunakan untuk gosok baju tu.. Tapi aku gunakan sepeket terus sebab aku gunakan botol air gas yang 1.5 L tu.. Sebab tu aku beli penyembur ni untuk sesuaikan dengan botol air gas tadi..


Semburkan pada setiap kaki meja atau laluan yang selalu semut tu gunakan.. Aku sembur kat bahagian bawah dinding luar rumah, keliling kaki meja dan kerusi, kat tingkap dan sekeliling rumah serta dalam kabinet bawah sinki..


Menurut tokey kedai tu, hari pertama selepas sembur racun ni, kita masih akan nampak ada semut yang berkeliaran.. Masuk hari kedua, jumlahnya makin berkurangan.. Bila hari ketiga dan seterusnya, dah takde semut dah sebab semut yang terkena racun ni akan bawak balik racun tu ke sarang mereka dan akan menjangkiti semut yang lain.. 


AMARAN: Botol dan penyembur yang digunakan hendaklah dicuci sebanyak tiga kali bilasan dan lepas tu kena lupuskan botol tu.. Jangan simpan racun yang tak habis dalam botol tu.. Kena habiskan jugak.. Sebab tu jugak aku gunakan botol air gas tu supaya senang nak buang.. Manakala penyembur tu aku cuci la bersih-bersih.. Tak kan la nak buang hanya dengan sekali guna je, kan..? Sepuluh hengget tuuuuuuuuuuu.......!!!


Setakat ni, aku tengok dah takde dah semut kat dalam rumah aku terutama sekali kat bahagian dapur iaitu atas meja makan dan juga kat dinding bilik mandi.. Keadaan begini mungkin boleh bertahan dalam masa beberapa bulan.. Mungkin untuk jangkamasa tiga hingga empat bulan.. 


Aku tak rasa tindakan aku menyembur racun semut ni sebagai kejam sebab aku lebih pentingkan kebersihan makanan yang ada dalam rumah ni.. Aku cuma tak suka semut masuk dalam rumah je.. Semut yang ada kat pokok mangga dan pokok rambutan kat keliling rumah tu aku tak kisah.. Ko duduk la situ nak buat sarang ke, buat anak ke, aku tak kacau.. Tapi kalau ko gigit aku, opkos la aku picit ko balik.. huhuhu...


p/s: Selesai satu masalah yang nampak macam kecil je tapi sebenarnya sangat menyerabutkan kepala otak.. huuu...

1 Tukang Tembak:

Mimi Azirah said...

Kt rumah sy pun mslh yg sme gak...semut berduyun dtg...kdg kdg bkn de bnd mnis bersepah pun.. xtau nk buat pe...at least entry nih dpt membantu

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »