Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, July 27, 2012

Menu Ramadhan hari ke-6: Menu zaman Jepun..

Assalamualaikum....

Menu Ramadhan hari ke-6: Menu zaman Jepun..

Alhamdulillah... 
Kalau orang lain sibuk membeli pelbagai jenis kuih-muih di bazaar Ramadhan, aku hanya menggoreng ubi kayu sahaja.. Ubi kayu ni kakak aku bawa masa dia balik sini Jumaat lepas.. Jauh datangnya ubi kayu ni tau.. Dari Labis tuuu.. Lepas tu singgah pulak kat Trolak, lalu sambung perjalanan ikut jalan Cameron Highlands dan seterusnya masuk ke dapur rumah ni... hehe.. Mujurlah ubi kayu ni masih lagi elok isinya.. Mungkin sebab ubi kayu ni muda lagi kot.. Tu yang lambat masuk angin tu.. hikk... Kalau tak digoreng sekarang, takut nanti dibuang macam tu aje.. Rugi je nanti...


Ni baru lepas angkat ni.. Panassss.....!!!


Laju je aku berbuka puasa dengan ubi kayu goreng ni.. Lebih-lebih lagi bila dicicah dengan sambal kicap buatan kakak aku jugak. Ditambah pulak dengan air kopi panas buatan abang aku.. Pergghhh...!!! Betul-betul punya nikmat.. Cuma hari tak hujan je.. Kalaulah hari hujan, lagi la berganda-ganda terasa kenikmatannya... Alhamdulillah... :)

Sebut pasal ubi kayu ni, teringat balik kisah zaman Jepun yang mak aku selalu ceritakan.. Masa zaman tu, mak aku masih muda remaja lagi.. Masih belasan tahun.. Dan kerana kisah silam itulah yang buat aku lebih menghargai nilai secebis makanan dan sedetik keamanan...

p/s: Korang berbuka apa pulak..? Jangan cakap buka mulut yaaa.. Aku debik kang... hahahaha... 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »