Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, September 23, 2009

CORAT-CORET AIDIL FITRI 1430H..(20/9/09)

Assalamualaikum.....

Sebahagian gambar pada hari raya pertama hari tu. Raya kali ni tak ramai yang datang ikut rombongan dari rumah ke rumah. Mungkin sebab ramai di antara mereka balik beraya ke rumah mertua masing2. Namun ianya tetap meriah dengan kehadiran kanak2 yang tidak sabar menunggu duit raya.... ekekekeke.... (bukan banyakpun, singgit sorang je.... ihikk...).






apa aje yang diborakkan tu agaknya ya....ekekekeke....


jemput la makan....jangan memalu ya.....muehehehe....

p/s: Kawan lama masa aku sekolah dulu datang beraya dengan family dia. Tapi aku rasa antara aku dengan dia macam dah tak mesra dah. Mungkin sebab dah begitu lama terpisah atau aku yang masih teringat kisah dulu. Apapun, terima kasih kerana sudi singgah beraya kat rumah aku (rumah mak aku laa....)

Sunday, September 20, 2009

Yeahhhhhh......RAYA DATANG LAGI.....

Assalamualaikum....

Hari ni raya wehhh... Akhirnya raya datang lagi muehehehe.. Selamat hari raya aidil fitri 1430H ya kawan2.... Hari terakhir Ramadhan ni benar2 menguji kesabaran aku.... Aku hampir2 tewas kerana kepenatan.... Sabar aje lah.....

bahan2 untuk berbuka pada hari terakhir Ramadhan. Nak buat mee goreng je...

Masa nak bakar lemang, hujan mula turun dengan agak lebat. Kelam kabut gak kitorang tukar plan B. Maka lemang terpaksa di letakkan atas simen di bawah bangsal untuk mengelakkan dari dimasuki air hujan. Rupa2nya hujan tu sekejap je, hanya sekadar untuk menguji kesabaran kitorang.... huhuhu...

Lemang untuk menyambut ketibaan Syawal..... 12 batang je... Buluh tak sama panjang lak tu.... Hentam aje la labu.. hahaha...

p/s: Harap2 semua dah bayar zakat fitrah ya... Dalam gembira jangan dilupa pada yang tiada....

Monday, September 14, 2009

AKU INGIN BERSUARA...!!! Tapi.....

Assalamualaikum......

Cepat je masa berlalu. Tak sampai seminggu lagi kita dah nak meninggal kan Ramadhan yang mulia ini. Menuju pula ke bulan Syawal sebagai meraikan kemenangan menghadapi Ramadhan. Semoga segala amalan diterima Allah. Apa yang penting, jangan la kita riak dan takbur dalam menjalankan segala ibadah tersebut. Tak perlu heboh2 kat orang, tak perlu nak menunjuk2. Kerana Allah juga yang maha mengetahui....

Kepada mereka yang nak balik ke kampung tu, saya doakan agar perjalanan anda semua dirahmati dan selamat sampai ke destinasi yang dituju. Kalau mengantuk tu, berhentilah kat mana2. Rehatlah seketika untuk menghilangkan rasa sengal akibat pemanduan yang terlalu lama. (Buat senam robik ke..) Muehehehehe....

Untuk mereka yang nak balik ke Pantai Timur, terutamanya Kelantan, jika meng- gunakan jalan alternatif selain dari jalan Raub-Kuala Lipis-Gua Musang, berhati2lah ya kerana jalan dari Raub-Sg. Koyan tidak begitu memuaskan. Kerja2 pembaikan dan penurapan masih lagi berjalan. Dan jika melakukan perjalanan waktu malam pula, lebihkan penumpuan terhadap pemanduan kerana keadaan jalanraya yang agak gelap berserta binatang ternakan seperti lembu dan kerbau yang sering melintasi jalan (kadang2 H1N1 pun melintas tiba2 je)

Seperkara lagi diingatkan, jika anda berhenti rehat atau solat di masjid Sg. Koyan, pastikan segala sampah sarap yang anda bawa tidak dibuang merata2. Kesian pada warga2 emas yang terpaksa mengutip segala pampers anak2 anda dan bermacam jenis sampah sarap yang lain. Saya sekadar memaparkan keluhan mereka sahaja. Bayangkan jika ibu bapa anda yang mengutip kesemua benda buangan tu. Bayang kan aje....

Janganlah memandu laju sangat di kawasan perkampungan ni. Walaupun kereta anda kelajuannya seperti kereta F1, berhati2lah. Jalan di sini sangat sempit dan sedikit berdebu. Berilah kerjasama ya kawan2. Berhemah la sikit. Bukannya susah..

p/s: Biarkan aku bersuara, kerana suara aku tiada siapa yang sudi untuk mendengarnya.. Sekadar nasihat dan ingatan tulus ikhlas dari aku (Tiada kene mengena dengan sesiapa...)

Saturday, September 12, 2009

TINGGAL KENANGAN....

Assalamualaikum......

Ni aje gambar yang ada sewaktu hari2 terakhir aku mengikuti kursus jahitan dulu. Gambar yang lain2 tu tah ke mana hilangnya. Sungguh sadis....


kemuncak "konvo" bila semua pelajar terpaksa memakai pakaian pengantin...huhu...

Untuk hari terakhir ni, kitorang terpaksa berlatih "walk like a cat"....ekekekeke. Kena jadi model bebb. Model pelbagai saiz... hahahaha.....kebabommmmm...!!! Kena pakai baju pengantin yang kami buat sendiri. Upah orang mekapkan muka je dah melayang 40 hengget... Rugi kalau siapa2 yang muka kecik tu.. hikhikhik. Untung jika muka "lebor" cam aku ni...muahahaha..


kenangan beramai2 dengan guru kelas sebelum memasuki dewan. Rindunya haiii...

Aku mengharapkan agar korang semua (kawan2 aku dalam gambar ni) terus berjaya di dalam apa jua bidang yang korang ceburi disamping terus bahagia menghadapi hari2 yang mendatang bersama keluarga tersayang.

p/s: Masihkah kau ingat....Bila rindu datang menggamit....hati ini terasa bagai dikait2. Sabarlah wahai hati....tenanglah duhai jiwa....

Thursday, September 10, 2009

DEBARAN MAKIN KENCANG...duppdapp...duppdapp...

Assalamualaikum.....

Jeng...jeng...jeng...Siapa lak yang ngidam ni. Aku tak ehh.... Jangan nak memandai tuduh aku yang bukan2 tau. Aku dah la puasa ni....ekekekeke...(drama sebabak jap...)

keh....keh...keh.....saje nak bagi korang telan air liur....Cooobaaaaaaannnnn....

Lihatlah betapa lebatnya buah mangga ini...tapi awas, banyak kerengga bebb...

Menghitung hari....detik demi detik....dupppdappp....dupppdappp....

Dialog antara ayam daging (umur dah melebihi 3 bulan) dengan ayam belanda (klukk...klukk...klukk...)

Ayam daging: Aku tengok kau ni menung je dari semalam. Ada apa2 yang tak kena ke...? Manatau kot2 kau tak selesa sereban dengan aku...

Ayam belanda: Aku risau la...Raya dah nak dekat ni..

Ayam daging: Apsal lak kau risau. Bukannya kita nak rayapun.

Ayam belanda: Mesti la aku risau. Aku takut aku jadi rendang raya nanti...

Ayam daging: Tak la....raya kau kan Krismas. Lambat lagi la dorang nak panggang kau sampai tergolek...(kihkihkih...)

Ayam belanda: A'ah la, raya aku lambat lagi. Nampak gayanya raya yang nak tiba ni kau yang kena rendang dulu..(kakakaka.. padan muka, tadi sedap je gelakkan aku....)

Ayam daging: Tidakkkkk.....aku tak rela dijadikan rendang...... Huwaaaaaaa....


oiitttt.....mehh la sini....taknak masuk tenet ke muka tu......ekekekeke...

Atau adakah si angsa suami isteri ni yang akan jadi mangsa raya nanti. Pandai lak kau lari ekk... Puas aku kejar nak ambil gambar kau. Taupun takut... Kalau tak, korang la yang selalu cubit2 montot aku. Lain kali kalau korang cubit lagi montot aku ni.... aku lepaskan gas beracun.... wakakakakaka....

p/s: Berkorban apa saja....harta ataupun nyawa...Tapi berhati-hatilah ketika berada di jalanraya.... Iklan ini ditaja oleh PetroXbernas.... Muahahahaha...

Sunday, September 6, 2009

PLEASE HELP ME...!!!!

Assalamualaikum.......


nak tolong ke tidak ehh kalau tengok muka camni....nampak hepi je...hikk

Apahal lak ni...??? Tetiba je kan.. Sebenarnya aku kepenatan yang amat sangat. Tak cukup tidurpun ya jugak. Macam la aku punya jahitan banyak sangat...huahuahua.. Padahal kalau dah kira campur tolak bahagi darab...tak sampaipun 50 pasang... muehehehehe....Itupun banyak dari adik beradik je. Dah la kena bagi diskaun dengan dorang ni.... huissshh... Bilo la akak nak kayo ni ekk.. Lotih den. Umor dah banyak tapi poket asek tombuk manjang..... hukkk....

Sapo yang ado potuo nak copek kayo tu, bisik2 la kek tingo akak ni haa. Jangan la kodokut... ekekekeke....

p/s: Ada sesiapa yang nak bantu tak...? (Tetiba je teringat kat iklan budak kaki tempang yang sepak bola tapi kaki palsu dia lak yang terbang... sobbbs...(WAKE UP Zie. Jangan mudah tenggelam dengan pelbagai alasan GILER.....!!!

Saturday, September 5, 2009

BREAK n BRAKE....WATCH OUT...!!!

Assalamualaikum.....

Cerita ini hanya sesuai dibaca oleh orang yang TIDAK PUASA sahaja. Kepada sesiapa yang sedang berpuasa, anda dilarang sama sekali untuk membacanya.. Huahuahua..



Ini kisah seorang anak lelaki yang diberi peluang untuk pergi belajar ke Amerika untuk dapatkan "degree". Namun, selepas 15 tahun berlalu, dia tak pernah lulus. Oleh kerana sudah tidak sanggup lagi untuk menanggung kos pembelajaran, ayahnya terpaksa la membawa dia balik semula ke Malaysia.

Sepanjang perjalanan dari "airport" ke rumah, ayahnya diam je...(marah la tuu...).

Si anak mula rasa tak selesa. Diapun mulalah berbual dan bagitau kat ayahnya yang Amerika sedang pesat membangun.

ANAK~> Ayah tau tak, kat Amerika tu sekarang ni dia punya teknologi canggih giler. Kalau nak buat sosej, tak payah dah nak sembelih lembu bagai. Masuk je lembu tu dalam mesin, terus keluar jadi sosej.

AYAH~> Itu teknologi dah lapuk. Kat Malaysia lagi "advance". Aku, 32 tahun dulu masukkan aje sosej dah kuar sekor lembu. Dah tu menyusahkan aku pulak lembu tu.

ANAK~> Masuk sosej kuar lembu? (Aku ni sosej ke lembu??)

p/s: Aku dah kata jangan baca. Kan dah basah sosej tu. Wakakakaka...

Friday, September 4, 2009

RESEPI LAGI...

Assalamuaikum.....

Meh cuba resepi tart gulung ni. Resepi ni kawan aku yang bagi. Susah jugak nak mintak resepi kat orang ni ekk... Hmmm, aku tebalkan aje muka masa mintak resepi ni.... Ekekekekeke....



gambar hasil dari google aje....hehe

TART GULUNG KU MILIKMU...(ahakkkk....)

Bahan2 untuk kulit:

250g/1 buku butter
1 biji kuning telur
3 sudu makan susu pekat manis
2 sudu makan lemak sayur
2 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh esen vanilla
secubit garam (tak nak letakpun tak apa)
tepung gandum ikut lembut (bila diuli tak melekat dijari)
2 biji kuning telur + 1 sudu makan pati oren (sebagai hiasan)

Cara2:

1) Pukul telur dengan butter hingga sebati. (Jangan pukul sampai kembang).

2) Masukkan lemak sayur, esen vanilla, susu pekat, garam dan tepung jagung. Gaul hingga sebati.

3) Masukkan tepung gandum sedikit demi sedikit. Uli sehingga adunan tidak melekat dijari. (Jangan terlalu lembut atau terlalu keras).

4) Masukkan adunan ke dalam acuan tart. Pam acuan tersebut perlahan2 untuk mengelakkan adunan patah.

5) Potong adunan yang telah dipam tadi dan letakkan jem nenas ke dalamnya.

6) Gulung dan sapukan campuran kuning telur dan pati oren di atasnya sebagai hiasan. Bakar dalam oven sehingga masak.

Nota: Jem nenas tu pandai2 la korang buat sendiri ehh...hehe.

p/s: Aku tak suka tart yang terlalu rapuh dan lembut sangat. Nanti mudah cemekik.... hahakkk.... (cemekik =tercekik)..

Wednesday, September 2, 2009

MASAK-MASAK LAGI........

Assalamualaikum...

POPIA GORENG/KUKUS DATANGLAH...(ekekekeke....)...

Bahan2 A:
 1 batang carrot (dihiris nipis)
1 biji sengkuang (dihiris nipis)
10 btg kacang buncis/panjang (dipotong kecil2)

(Semua digoreng separuh masak dengan sedikit air. Angkat bila air sudah kering)

Bahan2 B:
 3 ketul tauhu (yang diramas2/dihancur2kan)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
1 biji telur
sedikit minyak masak untuk menumis.

1) Tumis bawang putih, kemudian masukkan telur. Kacau2 telur dalam kuali hingga kering.

2) Masukkan pula tauhu dan goreng sehingga tauhu agak kekuningan.

3) Kemudian masukkan saja bahan2 A ke dalam bahan2 B dan letak garam secukup rasa. Kacau sebati dan angkat. Sejukkan.

Bahan2 C:
 1 paket kulit popia (bergantung pada kuantiti inti)
3 sudu makan tepung gandum (bancuh dgn sedikit air sebagai pelekat/gam).
(Masukkan inti ke dalam kulit popia. Gulung dan lekatkan dengan menggunakan bancuhan tepung gandum tadi supaya kulit tidak terbuka).

Goreng/kukus popia yang telah siap digulung tadi.

p/s: Resepi ni aku ambil dari rancangan Ketuk2 Ramadhan yang disiarkan di TV1. Kalau tak menjadi tu jangan lak salahkan aku ya...muehehehe...(aku belum cuba lagi resepi ni tau. KUKUS tu aku letak sendiri... hehe...)

Tuesday, September 1, 2009

RAYA......RAYA.....RAYA.....

Assalamualaikum.....

Takde cerita best. Hanya sekadar letak gambar je. Maklumlah, bulan puasa ni mana boleh merapu sangat....muehehehehe....


Sepasang kain pemberian dari Ween. Macehh banyak2 ya...
(tapi belum sempat buat baju lagi....hehehe...)



Kain pemberian kakak aku. Simple je manik yang aku jahit tu..
(baju raya aku tahun ni....dah lama aku siapkan....ekekeke....)



Seluar untuk anak buah aku. Ada bunga2 lak tu....hehe
(mak aku cakap kain baju melayu ni macam baju artis....kilat2 gitu...)



Rajin aku jahit manik sampai bawah bajupun aku jahit...hehe..



Baju raya aku tahun lepas. Dua2 kain pemberian kazen yang
sangat baik hati...Maceh Pak Tam...(ayat ngampu ni ekekeke...)
(Tahun ni pun Pak Tam bagi kain 3 pasang, tapi aku buat baju mak dgn baju
anak buah. Baju aku belum buat lagi....Jangan marah ya Pak Tam....hekkk...)

p/s: Syukur alhamdulillah atas rezeki ini ya Allah. Terima kasih semua....
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »