Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, January 17, 2014

Punya la besar gedabak...!!!

Assalamualaikum...

Punya la besar gedabak...!!!


First of all, memang aku terkejut ya amat bila ternampak dia melekat kat tong air tu.. Bukan setakat terkejut tanpa suara iaitu mulut ternganga melopong kosong macam tu je.. Ni dah la terkejut, lepas tu siap menjerit lagi; mak aihhhh..., bosa ehh..!!! Osah bosa boto...!! Bosa godabak..!!! Haaa..., amekawww.. Kan dah terkeluar dah bahaso latin den.. haha..


Apa benda yang besar gedabak tu..?? Haa.. Ni la yang aku nak tunjuk ni.. Pertama kali tengok siput babi yang saiz dia memang besar sangat-sangat.. 



Selalunya siput babi yang aku pernah tengok saiz dia paling besarpun sama ada takat tiga jalur yang bawah tu ataupun cuma bahagian yang atas tu je.. Tapi kali ni aku dipertemukan dengan saiz besar macam ni.. Mana la aku tak terkedu lima saat.. ahahh..




p/s: Bila lama-lama tengok dia punya kepala (?) yang melekat kuat kat dinding tong tu, rasa kembang pulak anak tekak.. Dalam pada tu, beranikan jugak diri ambil gambar dia... hahaha...

Sempoiiiiiiiiiiii......!!!

Assalamualaikum...

Sempoiiiiiiiiiiii......!!!


Bila kita sudah di-biasa-kan dari kecil untuk makan makanan yang ala kadar, maka bila dah dewasapun kita tidak susah untuk menerima makanan sebegitu... InsyaAllah.. Bukan semua orang Melayu jenis yang mudah lupa asal usul atau berbangga dengan makanan mahal.. hehh..


Menu berasaskan tauhu dan kobis..



Makan tempe dan tauhu ni dengan sos masam manis.. Cara nak buat sos, boleh klik sini.. hehh...

Boleh juga letak hirisan sayur kobis.. Sedap.. 


Tak payah nak pening-pening kepala nak fikir nak masak apa.. Makan je la apa yang ada.. Sempoi pun sempoi la.. Rezeki dari Allah jangan dibuang dan dipersiakan begitu sahaja.. Tak perlu la nak ikut sangat kehendak anak tekak yang mengada-ngada yang nak makan benda yang mahal je..


Jangan amalkan berkampung kat kedai makan.. Dan jangan beri alasan takde masa nak masak atau tak sempat nak masak atau tak tau nak masak.. Itu semua alasan basi.. 


p/s: Bak kata my Omak; kalau dah jonih polasu tu, polasu la jugak.. amekawww... *polasu = pomaleh = pemalas tahap gaban cipan cimpenzi tapir semua tu.. huhuhu...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »