Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, January 26, 2012

Dalam seronok, ada juga yang tak seronoknya... ggrrr....

Assalamualaikum...

Dalam seronok, ada juga yang tak seronoknya... ggrrr....

How's your holiday..? Ada baik ke tara baik..? Seronok tak cuti-cuti Malaysia..? Pergi mana je korang cuti raya cina hari tu...? Aku tak ke mana-manapun, just stay at home like usual.. Terbaik punya percutian.. kehkehkeh... Takde bajet nak jalan-jalan makan angin macam korang.. Nak jalan-jalan naik keretapun tak cukup bajet, apa lagi nak naik belon.. huhuhu..

Cuti hari tu rumah aku penuh dengan sepupu sepapat iaitu anak-anak arwah makcik aku (kakak mak aku..) bersama keluarga masing-masing. Dua keluarga tu datang pada hari Ahad manakala empat keluarga lagi datang pada hari Isnin. Adik-adik aku dengan keluarga dorangpun ada balik jugak. Kakak aku yang duduk kat Labis tu pun balik jugak tapi dia dari jalan-jalan ke Terengganu dan Rantau Panjang. Banyak jugak keropok losong yang dia bawak. 

Memang havoc la sekejap rumah ni.. Penuh kiri-kanan jalan dengan kereta. Dah macam ada kenduri merisik la pulak.. hehe.. Paling seronok dah semestinya mak aku la.. Macam-macam yang dia masak dengan bantuan kakak aku tu sampaikan sepupu aku cakap, duduk sini asyik makan je.. Ada rezeki, makan je la, kan.. Lagipun dorang ada jugak bawa kuih-kuih frozen serta sayur yang dibeli di Cameron Highlands. Aku cuma masak air dengan masak nasi je dan sediakan bahan.. hehehe... 

Kesemua sepupu aku dan keluarga dorang balik petang Isnin tu jugak.. Kakak aku balik lepas zuhur hari Selasa. Adik-adik aku balik waktu subuh sebab nak mengelakkan dari tersangkut jammed.. 

Dalam keadaan ramai-ramai macam ni, ada je benda yang tak diingini berlaku. Ibarat rezeki, datang tanpa kita duga. Begitu jugak halnya dengan musibah, datang tanpa kita minta... huhuhu.. Masa terdesak ni la dapur gas dengan mesin basuh kat rumah ni rosak. Mana nak masak lagi.. Mana nak mencuci kain baju yang melambak lagi.. Memang menyakitkan hati betul.. Ggrrr....

Mujurlah kat rumah ni ada dapur spare dan boleh la digunakan. Tapi mesin basuh, mana nak cekau..? Adik ipar aku dah siap bawak balik dua plastik hitam yang penuh dengan baju kotor sebab mesin basuh kat rumah diapun rosak jugak. Punyalah jauh bawak balik baju-baju tu dengan harapan yang menggunung. Tup-tup sampai je kat rumah, terus lemah semangat sebab mesin basuh tak boleh nak berfungsi. Tak kan nak bawak balik semula kain baju kotor tu, kan.. Nak mencuci manual..? Tak sanggup dia.. 

Mujur juga rumah abang aku dekat dengan rumah mak aku ni. So, adik aku tadi pergilah bawak kain baju dia ke rumah abang. Menumpang mencuci kat sana.. Selepas dorang semua balik, jadi tugas aku la pulak mencuci kain baju yang menimbun yang ditinggalkan kat bilik mandi. Aku malas nak pergi rumah abang, so, aku cuci sendiri je la. Dah berzaman tak mencuci baju banyak-banyak macam ni. Rasa macam nak patah pinggang aku mencuci tiga besen besar kain baju.. Huwaaaaa....

Semalam, mak aku pergi ke bandar. Beli dapur dan mesin basuh baru.. Nampak gayanya tak dapat la nak menyimpan lagi untuk kenduri besar lepas raya nanti. Musibah, kenapa la kau datang kat orang yang tak berduit macam kami.. Kan elok kalau ko pergi kat orang kaya-kaya yang dah tak tau nak buat apa dengan duit dorang tu... ehehh....

p/s: Cukup la cerita sikit-sikit je... Ni pun dah panjang jadinya.. adeiii... Bukannya seronok baca cerita merapu panjang-panjang ni, kan.. Mesti rasa nak skip je... kehkehkeh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »