Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, June 30, 2012

Puding Karamel 2007...

Assalamualaikum...

Puding Karamel 2007...

Kenapa dinamakan begitu...?
Ada pulak 2007 kat belakang tu...
Nasib baik bukan 007...
Ahakkk...

Nak tau kenapa..?
Sebab resepi ni aku ambil dari sebuah majalah keluaran tahun 2007 tu la..
Tak payah susah-susah create nama resepi..
Dan tak perlu risau ada yang kecoh-kecoh sebab copy paste resepi blogger lain...
Kehkehkeh...

Pertama kali aku buat puding ni.. 
Alhamdulillah, menjadi walaupun pada awalnya agak kalut sikit..
Aku kurang menggemari puding ni...
Alhamdulillah, mak aku suka...
Itu yang penting... 

Sebenarnya dah agak lama aku buat puding ni..
Tapi baru sekarang ada kesempatan nak masukkan kat dalam blog...
Ngeeeeeeeeeeee.......









p/s: Okay, itu sahaja... Terima kasih kerana sudi mampir... :D

Nak resepi tak..?

Friday, June 29, 2012

Dok pehe suguh kawe... (Sekadar luahan perasaan...)

Assalamualaikum...

Dok pehe suguh kawe...
(Sekadar luahan perasaan...)

Ada individu yang buat fanpage dengan menggunakan nama ustaz-ustaz terkenal yang katanya untuk menyemarakkan lagi golongan muda dalam mendalami dan menyukai ilmu agama.. Alhamdulillah, bagus dan secara tak langsung, akupun boleh tumpang menimba ilmu walaupun aku tidak termasuk dalaam golongan muda tersebut.. Pendapat aku, tak salah jika berkongsi ilmu yang boleh memberi manafaat kepada insan lain apatah lagi ilmu berkaitan agama.. 

Masa mula-mula tu memang la page-page tertentu ni banyak post pasal ilmu-ilmuan ni.. Seronok aku baca sebab dari sehari ke sehari aku dapat sedikit ilmu percuma.. Terima kasih banyak-banyak atas perkongsian ilmu itu..

Cuma sejak akhir-akhir ni, lebih-lebih lagi dekat nak pilihanraya ni, kebanyakan dari page tu dah jadi macam medan melaga-lagakan orang la pulak gara-gara buat status ataupun post sesuatu yang berlawanan dengan konsep page itu sendiri. Kalau nak post pasal politik, tak perlu la nak gunakan nama ustaz-ustaz ni sebagai nama fanpage hanya semata-mata untuk mengaburi pembaca.. Ianya seolah-olah ada udang di sebalik megi.. Kesian kat nama-nama ustaz yang jadi mangsa.. 

Lagi satu, bila letak gambar macam-macam, gambar orang kena pukul la, gambar orang berdarah la, komen yang masukpun macam-macam jugak la.. Bila ada yang bertanya tentang kesahihan gambar yang di-post-kan tu, takde pulak pihak admin page tu menjawab.. Jangan la macam tu... Orang yang mengomen tu dah bergaduh sesama sendiri, memaki-hamun ikut sukahati, membinatangkan orang dengan lantang, tapi pihak admin dok diam je.. Itu namanya baling batu sembunyi tangan..

Tak baik la macam tu.. Sepatutnya bagi la sumber ataupun link yang berkaitan dengan gambar atau cerita yang disampaikan, tak kira la samada sumber tu dari pihak manapun, then boleh la orang kat situ tengok dan baca apa sebenarnya yang berlaku.. Ni takde satu apapun.. Betul-betul bermain dengan sentimen.. Seronok gamaknya baca komen-komen yang majoritinya penuh dengan maki-hamun tu.. Dok pehe suguh kawe... 


"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah)" - Surah al-Baqarah: Ayat 214

Teringat satu ketika dulu bila ada orang yang post-kan resepi mencarut kat page pasal resepi dan masak-memasak ni, huru-hara page tu sekejap.. Tapi aku dah tak ingat apa bahan-bahan dalam resepi lucah yang dia post tu.. Memang gila la manusia macam ni.. Nau'zubillah...


p/s: Aku masak megi tak pernah letak udang.. Sebab tu takde jumpa udang di sebalik megi.. ehehh..

Si kecil ini juga ingin hidup sempurna seperti kita.. Bantulah dia seadanya...

Assalamualaikum...

Si kecil ini juga ingin hidup sempurna seperti kita.. Bantulah dia seadanya...

Ini adalah kisah mengenai seorang anak kecil iaitu Ahmad Sufi yang menghidapi masalah paru-paru yang kritikal sejak dilahirkan.. Kepada mereka yang ingin menghulurkan bantuan, boleh la disalurkan bantuan tersebut kepada akaun kat dalam gambar di bawah.. Kalau guna online, lagi senang.. Dari rumah ataupun opis dah boleh transfer dah.. Jumlah bukan ukuran.. Yang penting, keikhlasan untuk membantu, menderma, bersedekah.. :-)

Dan jika mahukan lebih info, boleh la pergi ke page Tabung Ahmad Sufi ini.. Kat sana boleh dikatakan setiap hari ada paparan serta gambar terkini anak kecil itu..




Setiap kali masuk page tu dan tengok gambar anak kecil ini, airmata aku mengalir.. Sedih kerana dalam usia yang baru melihat dunia, dia sudah diuji.. Semoga si kecil yang comel ini, Ahmad Sufi segera sembuh dan sihat serta kuat.. Semoga kedua ibu bapa dia terus kuat dan sabar menghadapi dugaan ini... 

p/s: Sama-samalah kita berdoa agar Ahmad Sufi cepat sembuh dan sihat sepenuhnya.. Amin...

Thursday, June 28, 2012

Salah tengok...

Assalamualaikum....

Salah tengok...


Masa belanja barang dapur kat bandar semalam, terpandang la kat longgokan buah delima ni.. Kecur liur tengok warna kulit dia yang merah ranum tu.. Tengok label harga kat situ, sekilo RM8.50.. Okay la kot, bisik dalam hati... Mungkin boleh ambil dalam tiga empat biji ni..





Lepas tu, terus je ambil plastik dan sumbat tiga biji buah delima yang besar-besar ni dalam plastik tu.. Terus berjalan nak pergi timbang.. Ehh, tak jadi.. Patah balik dan tanya kat abang aku yang masih ada kat tempat buah delima tu...


Aku: Cubo tengok bapo hargo ehh..?
Abang: Tigo inggit lapan pusen sobiji...
Aku: Haaa...!!! Bukan sokilo lapan inggit sotongah koo...? (Tak percaya, terus pergi kat dia...)
Abang: Tak la.. Tengok ni haa... Delima sebiji RM3.80...


Rupa-rupanya yang sekilo RM8.50 tu label untuk buah apa entah (tak perasan), kat sebelah delima tu.. Aku tersalah tengok daaa... hahaha... Lagipun warna buah kat sebelah tu lebih kurang sama je dengan warna buah delima ni.. 




Abang aku cakap, pergi je la timbang.. Tapi aku rasa macam mahal je.. Terus aku keluarkan sebiji.. Aku cuma ambil dua biji je.. Bila timbang jadi la RM7.60... Nampak gayanya cuma dapat merasa je la delima ni.. Tak dapat nak makan sampai puas... huhuhu...

p/s: Sedap la delima ni.. Sedap tapi mahal... Sekali sekala takpe la beli.. Tak mampu nak beli selalu..

Wednesday, June 27, 2012

Aduh mak, sakitnyaaaa...!!!

Assalamualaikum..

Aduh mak, sakitnyaaaa...!!!

Pagi semalam ke bandar..
Balik dari bandar, tiba-tiba je pinggang rasa lain macam..
Tiba-tiba je semakin menjadi pulak sakitnya..
Selesai punggah barang, cepat-cepat solat Zohor..
Lepas tu terus baring.. 
Masa ni terasa ketara sangat sakit pinggang tu..
Sapu minyak panas sekejap..

Malamnya, gigi pulak buat hal..
Tak tau la samada sakit gigi ataupun gusi...
Gusi memang ada pecah-pecah sikit..
Mungkin sebab cuaca panas..
Lepas tu, gigi geraham bawah tu rasa macam berdenyut-denyut je...
Cuba goyang-goyangkan sikit..
Ehh, memang ada goyang laaa...
Sementelah sebelah tu takde gigi sokongan, memang la mudah untuk dia bergoyang...




Aku tepek garam halus kat gusi tu..
Aku tekan kuat-kuat..
Sakitnya la haiihhh.... huhuhu...
Meleleh siyot airmata menahan pedih..
Makin nyut.. nyut... nyutttt...



Sekarang badan rasa macam nak demam...
Sejuk dia lain macam je..
Ni kalau badan kena air ni, konpem menggigil ketap gigi ni..
Nampak gayanya kena telan sebiji uphamol untuk mengelakkan demam tu berpanjangan...


p/s: Mudah-mudahan esok semuanya okay seperti sediakala.. Amin...

Monday, June 25, 2012

Nak gelak ke nak nangis ni...?

Assalamualaikum...

Nak gelak ke nak nangis ni...?

Aku tak tau la samada nak gelak ataupun nak nangis bila tengok gambar kat bawah ni.. 
Tapi perut aku macam menggeletek je nak gelak..
Kang kalau aku gelak, nangis pulak orang yang tengah tadah air tu...
Kang, tak pasal-pasal aku dengan dia nangis sama-sama...
Adehh...

Tapi, kan...
Aku tak kira laa haiihhh...
Aku nak gelak jugak...
Wakakakakaka...
Adoyaii...
Gambar ini tersangat la kelakau...
Putus urat kentut dibuatnya..

Tu la...
Siapa suruh hang gelak sakan...
Kehkehkeh...


Bila la nak penuh bekas ni... Ngantuk dah menunggu.... hakhakhak...


Dan satu lagi gambar yang buat aku gelak manjang...
Hehehehehe.....



p/s: Bukan semua gambar yang ada kat fesbuk tu meloyakan.. Ada jugak gambar yang menghiburkan... ekekeke...

Antara yang segar, kering dan layu...

Assalamualaikum...

Antara yang segar, kering dan layu...

Ada pokok yang ceria di musim panas seperti pokok bunga kertas.. Ada pokok yang menangis di musim hujan, seperti pokok bunga kertas juga.. Bila panas, bunga kertas mekar berkembang.. Cantik dengan pelbagai warna.. Bila hujan, semua kelopaknya tersembam dan warna turut suram..

Yang segar...
Banyak bunga yang keluar..
Ada yang masih berbunga dan ada yang sudah boleh dipetik..




Yang kering...
Kesian kat dia...
Seperti tidak dipedulikan...



Yang layu...
Bila disiram, tegak semula...
Pasu tak sesuai dengan pokok yang semakin membesar...
Nak ubah ke pasu yang lebih besar, tak larat la pulak...
Kalau ubah ke tanah, nanti orang ingat pokok pisang padahal ni cuma pokok bunga..



Rasa ralat sebab pokok keladi aku yang dah besar-besar tu banyak yang mati kering gara-gara dibiarkan di bawah panahan terik matahari.. Sekarang ni mana yang boleh diselamatkan, aku letakkan semula di bawah teduhan pokok rambutan.. Laman aku dah siap dan akupun dah mula susun semula pasu pokok bunga ni...


Antara yang sempat diselamatkan.. 


Sayang... Dah besar dah pokok keladi ni..

p/s: Siangnya angkat pasu.. Malamnya terbaring lesu.. Sakit pinggang.. hahaha...

Saturday, June 23, 2012

View As ____?

Assalamualaikum...

View As ____?



Sekadar cerita kosong jika ianya dianggap kosong..  Dah lama rasanya aku tak buat cerita merapu pasal fesbuk.. Entry kali ni sedikit sebanyak mungkin ada kena mengena dengan diri kita, dan mungkin juga ada kaitan dengan orang lain.. Who knows..? Pokoknya, kita tak perlu nak terasa ataupun sentap jika kita tak buat benda ni.. Betul tak..?


Contoh yang mungkin pernah berlaku kepada diri kita.. Ataupun kita melakukannya kepada orang lain.. 


A - Macam dah lama je ko tak hapdet status kat fesbuk ko... Naper ehh..?

B - Bukan tak hapdet, tapi ko sudah di-Hide-kan dari melihat status terkini...

A - Apsal pulak..?

B - Tanya la mulut dengan jari ko tu.. Lain kali mulut tu jangan la jahat sangat.. Habis semua benda kat situ ko nak cerita kat orang luar.. Ko letak status ko baik-baik je, tapi dalam masa yang sama ko burukkan orang lain, ko busukkan nama orang... Talam sungguh...

A - Laaa.. Biasa la tu..

B - Biasa untuk stalker busuk macam ko.. Nasib baik ko tu tak kena remove..

A - Ek elehh.... Ada aku kesah kalau ko nak remove aku.. Macam bagus je ko tu..

B - Memang aku tak bagus.. Akupun tak pernah cakap yang aku ni bagus.. Yang ko tu dah tau aku tak bagus tapi sibuk jugak nak add aku.. Marah-marah bila aku tak approve.. Bila dah approve, lain pulak yang ko buat..

A - Blah laa...!!! Nak remove tu remove je la... Banyak mulut pulak...

B - Okay, selamat jalan busuk... Jaga mulut baik-baik ya... Babaiiiii....


Buat baik berpada-pada.. Buat jahat jawabnya selamat jalan laa... Mula-mula Hide.. Lepas tu Remove... Lepas tu bla.. bla... bla... Merapu meracau macam orang gila bila kena remove..


p/s: Tak perlu nak pakai perfume yang mahal, yang wangi kalau hati tu busuk, penuh dengan dendam dan prasangka.. Perbetulkan dulu niat samada nak cari kawan ataupun nak cari musuh... 

Friday, June 22, 2012

Gullppp....!!! Nak redah ke tak ni..??

Assalamualaikum...

Gullppp....!!! Nak redah ke tak ni..??

Kita kat Malaysia ni boleh dikatakan dah selesa dah dengan pelbagai jenis sistem jalanraya yang serba baru dan canggih. Cuma kadang-kadang kita ni seringkali lupa akan keselesaan itu bila timbulnya satu-satu musibah atau perkara yang kita rasa membebankan rutin harian kita seperti kesesakan jalanraya.. Jalan sesak, lambat sampai rumah, ketinggalan nak tengok drama kat TV3 pukul 7 malam tu.. Siap marah-marah, pastu hapdet status guna blekberi dan sebagainya kat fesbuk... Contoh je ni... ehehh...

Pada aku la, dah molek benar dah jalanraya atau lebuhraya kita ni.. Mana yang banyak bengkang-bengkok, sudahpun diluruskan bagi mengelakkan kecelakaan jatuh ke dalam longkang atau gaung dan juga mengelakkan muntah-muntah bagi mereka yang tak tahan dengan jalan yang berpusing-pusing ni seperti jalan kat Bukit Putus tu.. Tapi ada jugak manusia yang menjadikan jalan lurus itu sebagai satu landasan untuk merempit.. Memang sengaja nak masuk dalam gaung la tu, kann... huhuhu...


Jalanraya dari Islamabad ke Skardu, Pakistan..

Bagi orang yang jarang keluar dari bawah tempurung macam aku ni, mungkin akan fikir semua jalan kat dunia ni lebih kurang macam kat sini je.. Mujurlah ada sistem internet yang boleh membuka luas mata kita bagi melihat keadaan jalanraya kat luar Malaysia.. Tak terfikir langsung akan keujudan jalanraya sebagaimana gambar kat atas tu haa.. Kalau jalan macam tu ada kat Malaysia ni, agak-agaknya berani tak kita nak redah ehh..? Kalau ada laluan lain, rasanya mesti semua orang akan ikut laluan tersebut.. Tapi kalau cuma jalan ini je yang menjadi penghubung, rasanya mau terkencing dulu sebelum melaluinya... hahaha... Dah terburai baru redah.. Boleh gitu..?

Sebelum ni aku ada jugak tengok beberapa gambar jalan kat negara luar yang sangat-sangat menakjubkan dan memerlukan keberanian serta kesabaran untuk melaluinya.. Namun, bagi pengguna jalanraya di negara kita ni, jalan yang sesak sikit je pun dah membuatkan mereka menyumpah-seranah.. Langsung takde sifat sabar.. Macam mana la nak masuk dalam kategori pemandu berhemah... 

p/s: Jalan nak pergi Cameron Highland tu pun dah buat aku seriau.. Inikan pulak jalan macam ni.. Mau meraung aku suruh berhenti dan mulakan berjalan kaki.... hahaha...

Thursday, June 21, 2012

Panduan hidup berbudi...

Assalamualaikum...

Panduan hidup berbudi...


Orang dulu-dulu ada berkata, biarlah muka tak lawa, asalkan ada budi-bahasa.. Orang sekarang lain pulak katanya.. Pada mereka, muka mestilah cun.., budi-bahasa belakang kira.. Itu kata orang... Kata kita, macam mana pula..? Hmm..., susah jugak nak jawab ni, kan... ehehh...

Kalau dah susah sangat nak cari jawapan, apa kata kita tengok je jawapan yang telah aku buat ni... :D

Ombak, lautan berombak...
Mengapa mengubah pasir di pantai...
Bayu, bertiuplah bayu...
Mengapa menjadi ribut dan badai...

Begitu kita merancangkan...
Belum pasti hadirnya kebahagiaan...
Fahamlah apa itu takdir...
Akan berseri hidup yang ditadbir...

Hidup menggadai harta...
Agar diri berharga...
Janganlah kau salah mengerti...
Kelak kau menggadai diri...

Mencari penghormatan...
Janganlah sampai terkorban...
Yang mulia pasti kita hormatkan...
Yang rendah jangan dihinakan...

Tenang, di air yang tenang...
Janganlah disangka boleh direnang...
Kail panjanglah sejengkal...
Janganlah lautan hendak diduga...

Itulah pesan orang lama...
Menjadi bekal pada yang berusaha...
Ingatlah pepatah ini...
Menjadi panduan hidup berbudi...


Gabungan mantap daripada Ramli Sarip dan Jay Jay... 

Orang lama ada berkata, budi-bahasa tidak dijual-beli.. Kata orang sekarang, kalau jual mahal, alamatnya takde siapa yang nak membeli.. Tak laku la sampai ke tua... Hmmm...

p/s: Harga diri bukan untuk dijual beli.. Jika ada yang berfikir begitu, memang ada something wrong la kat otak dia..

Wednesday, June 20, 2012

Cerita di sebalik pengkerepekkan pisang nangka...

Assalamualaikum...

Cerita di sebalik pengkerepekkan pisang nangka...

Pisang nangka ni aku beli masa dalam perjalanan balik dari makan kenduri kat bandar hari Sabtu lepas.. Disebabkan sekarang ni cuaca panas, kebun pisang tu aku tengok agak suram dengan daun-daun yang mulai kering kekuningan.. Dan kat pondok tempat pisang-pisang ni digantung, takde banyak pilihan seperti selalu.. Kali ni banyak pisang yang muda je yang diikat mengikut sisir.. 




Satu sisir pisang nangka seperti yang dalam gambar kat atas ni harga dia cuma seringgit.. Murah je, kan..? Dan jikalau yang masak, harga dia hanya dua ataupun tiga ringgit mengikut saiz sisir tu.. Bagi aku, ianya masih lagi murah.. Kalau ada yang nak lagi murah, silalah tanam sendiri.. kehkehkeh...




Aku cakap kat mak aku yang aku nak buat kerepek.. Tiba-tiba teringin pulak makan kerepek pisang.. Mengalahkan orang mengandung la pulak dok mengidam... hahaha... So, aku beli la dalam enam sisir dengan harga tujuh ringgit sebab ada satu sisir tu harga dia dua ringgit.. Yang lain-lain tu semuanya seringgit sesisir.. 




Mak aku bagi pisang ni kat kakak ipar aku dua sisir.. Abang aku suka makan pisang mentah ni.. Kena tunggu masak la dulu baru boleh ngappp... Selebihnya lagi empat sisir tu masuk dapur rumah aku la.. eheh..




Beli pisang hari Sabtu, tapi baru malam tadi aku buat kerepek.. Penat balik kenduri, penat tengok rumah yang bersepah, penat tengok dapur yang berkecah membuatkan hasrat untuk segera mengkerepekkan pisang ni terbantut.. Mana tidaknya, pukul tiga pagi aku dok kemas dapur, siap dengan mop lantai yang melekit.. Mana la aku nak larat lagi...




Akhirnya, siap jugak aku kerepekkan pisang nangka ni... Aku cuma buat dua sisir je... Tinggalkan sesisir untuk mak aku goreng.. Mak aku memang suka makan goreng pisang ni.. Aku ni kureng sikit.. Tengok keadaan pisang tu jugak.. Kalau keras atau lembik sangat, memang aku tak makan la... Aku suka yang sedang-sedang saja... Macam lirik satu lagu tu - aku suka dia mak, aku sayang dia mak, yang sedang-sedang saja.. Yang penting, dia setia... haha...




Dapat la kerepek pisang dalam tiga balang macam kat atas ni.. Satu balang aku dah selesaikan.. Tinggal lagi dua balang.. Dan dalam dua balang tu, satu balang lagi aku dah bawa masuk kat bilik jahit aku.. Kalau keluar nanti, cuma bawa balang kosong je.. kehkehkeh...


p/s: Kelmarin cerita pasal durian. Semalam cerita pasal jagung.. Hari ni pasal pisang pulak.. Esok lusa nak cerita pasal apa pulak ehh.. Habis idea dah ni... ehehh... Kalau buat cerita merepek-pun best jugak, kan... hahaha...

Tuesday, June 19, 2012

Entah bila nak mula, tak tau laa.... hmmm...

Assalamualaikum...

Entah bila nak mula, tak tau laa.... hmmm...

Dah lama beli tapi masih seperti itu..
Tak buka.. Tak tengok..
Baca instruction kat belakang peket itupun tak buat jugak...
Macam malas je rasa..
Berat pungkoq sungguh...!!!

Ater, kalau malas, bila masa nak menanamnya..?
Bila tahun pulak nak menuai hasilnya..?
Deghoyan dah mula gugur dah, tapi benih tu tak jugak disemai..
Lama-lama esok benih tu mati pucuk kat dalam peket tu...




Cuaca panas sangat la sekarang ni..
Takut bantut je nanti semua ni...
Buat rugi je, kan...
Dah la benih-benih ni mahal...
Ehehh...

Tak payah la nak buat alasan..
Kalau dah namanya malas tu, memang susah la nak diajak berunding..

Ye laaaaaaaaaaaa......!!!
Memang aku tengah malas sekarang ni..
Nak keluar rumahpun malas... 
Mengelupas kulit aku kena panas...
Makin banyak keduts yang menggarisi wajah..
Inikan pulak nak terbongkok-bongkok buat lubang untuk tanam biji benih tu...

Tunggu la time rajin aku datang.. 
Dengan kome-kome sekali aku tanam...
Kan aku dah mula merapu dah...
Kehkehkeh..


p/s: Siapa rajin, tolong la semaikan biji benih jagung tu... ehehh... 

Monday, June 18, 2012

Walaupun jumlahnya kecil, ianya tetap rezeki.. :)

Assalamualaikum...

Walaupun jumlahnya kecil, ianya tetap rezeki.. :)

Alhamdulillah...
Dapat jugak cek dari Nuffnang..
Terima kasih banyak-banyak.. :)

Ada kisahnya kenapa jumlah tu tak sampai RM50.. Selalunya mesti kena lebihkan sikit dari RM50, baru boleh cash out, kan..? Tapi tu la, kesilapan teknikal yang tak sengaja aku lakukan.. Lepas je menyedari akan kesilapan tu, terus je aku hantar emel kepada pihak Nuffnang tu.. Huhuhu...

Ini adalah emel yang aku hantar... Segan jugak nak kongsi kat sini.. Tapi takpe la.. Mungkin boleh dijadikan pengajaran di lain kali.... ehehh...

Siap mintak maaf lagi tu.. Baiknya aku, kan... hikkk...


Dan ini pula merupakan jawapan dari pihak Nuffnang.. Lega rasa hati bila dapat jawapan ni.. Tenkiu Nuffnang.. Lebiu laa.. ahahaa...



Dan inilah cek yang sudahpun sampai kat aku minggu lepas.. Cuma aku belum lagi pergi ke bank untuk masukkan ke dalam akaun.. Tunggu bila ada hal baru aku keluar ke bandar... Lagipun tempoh sah cek ni lama.. Setahun tu.. Banyak lagi masa...



p/s: Kecil ke.., besar ke.., sikit ke.., banyak ke.., itu semua rezeki.. Alhamdulillah.. Semoga rezeki sebegini diberkati..

Sunday, June 17, 2012

Deejavu Di Kinabalu: Tak sabar nak tunggu.. :)

Assalamualaikum...

Deejavu Di Kinabalu: Tak sabar nak tunggu.. :)

Akhirnya drama Seindah Sakura yang aku tak pernah layan tu tamat jugak.. Bagus, sebab lepas ni boleh siarkan drama lain yang lebih menarik dengan pelakon yang lebih mantap dengan lakonan mereka. Dan sebagai peminat drama tv, aku rasa tak sabar nak tunggu drama Deejavu Di Kinabalu ni keluar.. 

Pelakon utama untuk drama ini ialah Aqasha dan TZ.. Harap-harap drama ni ada pengajaran di dalamnya.. Moga drama ni menjadi sehebat drama Tentang Dhia.. Aku cuma minat tengok drama yang dorang lakonkan je.. Drama dorang kat luar lokasi tu aku tak minat nak ambil tahu.. 




PETALING JAYA: Penerbit ekskutif drama Deejavu Di Kinabalu iaitu Zetty Alia Ramly terharu dengan kerjasama dan pengorbanan semua pelakon, pengarah dan krew penerbitan drama bersiri tersebut yang terpaksa mendaki Gunung Kinabalu dalam menjayakan siri terbaru itu.
Zetty berkata, ia bukan sesuatu perkara yang mudah bagi menjayakan penggambaran di puncak tertinggi Asia Tenggara itu namun menghormati kesungguhan ke semua krew yang terlibat.
"Bayangkan mereka semua mendaki tanpa sebarang latihan intensif sebagai persediaan dan kesabaran dan kesungguhan mereka sesuatu yang perlu dipuji," ujarnya.
Bagaimanapun kata Zetty, pihaknya bersyukur mereka berjaya sampai ke puncak dan turun dengan selamat tanpa sebarang kejadian tidak diingini.
Drama bersiri 28 episod itu bakal menggantikan drama Seindah Sakura menerusi slot Akasia mulai 18 Jun 2012, setiap hari Isnin hingga Khamis pukul 7 malam di TV3 - Cerita seterusnya....
p/s: Aku layan drama yang aku minat pelakon dia je.. Kalau tak minat, jangan layan.. Nanti macam-macam benda yang keluar... :P

Saturday, June 16, 2012

Terima kasih daun keladi.. :D

Assalamualaikum...

Terima kasih daun keladi.. :D

Lain kali bagilah lagi...
Kehkehkeh... 
Itu ayat nak mintak pelempang la tu, kann... hahaha...

Raya tahun ni aku dapat hadiah dua pasang kain kiriman daripada seseorang (jangan tanya siapa sebab aku tak akan jawab..).. Tak tau la samada kain tu hadiah besdei aku yang lepas ataupun sengaja bagi untuk raya.. Tak kisah la, asalkan niat dia ikhlas nak memberi.. Aku takde la pulak nak mintak ataupun buat-buat mintak.. Sejak kena tegur dengan kakak aku, aku dah malas nak mintak kat orang tu.. Dah dua tahun rasanya aku tak dapat kiriman sebegini dari dia.. Entah kenapa tahun ni dia teringat pulak nak bagi kain ni kat aku...

Sebenarnya orang yang memberi tu pun tak kisah.. Dia pernah cakap kalau nak apa-apa, bagitau je.. Jangan mintak yang mengarut dah la, kan.... Dulu aku pernah mintak tolong dia belikan novel dan dia belikan.. Bukan satu, tapi sepuluh novel sekali gus.. Aku nak bayar tapi dia tak nak terima.. Dia kata kalau aku berkeras nak bayar, silaturrahim antara kitorang akan putus.. So, tak kan nak putuskan ikatan persaudaraan hanya kerana novel, ya tak..?




Nampak gayanya kain-kain ni akan jadi baju raya aku untuk tahun depan.. Itupun jika panjang umur nak beraya.. Tahun ni baju raya aku dah siap dah.. Aku guna dulu kain yang kedua kakak aku bagi tahun lepas... Aku tak kisah samada kain tu murah ataupun mahal.. Aku terima je pemberian orang.. Mak aku selalu pesan, kita kena hargai setiap apa yang orang beri.. As long as benda yang diberi tu tidak membebankan orang tu dan tidak salah di sisi hukum hakam, tak salah untuk kita terima.. Kalau benda yang tak elok tu, elok la kita tolak sedari awal.. :)

p/s: Moga rezeki orang yang memberi tu semakin murah dan sentiasa diberkati Allah.. Amin...

Friday, June 15, 2012

Anak kampung dan durian kampung.. Apa kaitannya..?

Assalamualaikum...

Anak kampung dan durian kampung.. Apa kaitannya..?

Nak tau apa kaitan antara keduanya..?
Sudah tentulah kedua-duanya berasal dari kampung..
Kehkehkeh...

Okay.... Okay... Marah la pulok...
Gurau sikitpun tak boleh.. huhuhu...

Yang kat bawah ni salah satu contoh anak kampung...
Kalau tak percaya, cuba la klik link tu...
Ehehhh...
Cerita orang kampung...


Yang kat bawah ni pulak merupakan durian kampung... 
Sebenarnya ada cerita pasal durian ni.. 


Durian kampung yang ni buah dia kecil je... 
Pastu kulit dia punya la liat.. Kulit dia macam layu je.. Susah nak kopek.. 


Durian ni merupakan buah dari pokok yang mak dengan arwah abah aku tanam.. Dah bertahun dah pokok ni.. Cuma buah dia tu kadang-kadang je kitorang dapat merasa.. 

Beberapa tahun lepas, kitorang memang tak merasa buah ni padahal buah dia banyak la jugak.. Sebabnya ialah ada orang gila yang buat pondok kat kawasan pokok durian tu.. Dia kata pokok durian tu kepunyaan ayah dia sementelah pokok tu ditanam di sebelah kawasan ladang sawit mereka.. 

Sebenarnya, pokok durian ni ditanam di atas tanah reserved jalan.. Bukannya parents aku je yang tanam pokok ni, ramai lagi jiran yang buat begitu.. Ada yang tanam pisang dan rambutan selain dari durian tu.. Mak aku pulak ada jugak tanam petai, pisang, durian dan rambutan.. Takde la banyak. Cuma untuk menyerikan tanah yang terbiar tu je.. Daripada semak-samun, apa salahnya ditanam dengan pokok buahan, kan..?


Sedap isi durian kampung ni.. 
Takde rasa nak pening bila makan banyak sikit... Cuma ada sikit panas je la...


Tapi sejak orang gila tu mengaku pokok durian tu dia punya, mak aku takde la nak naik kat atas bukit tu untuk tengok buah-buahan yang ada kat situ.. Ada sekali tu orang gila tu tengah pegang parang masa mak aku ke situ.. Masa tu mak aku ingatkan takde orang.. Sian mak aku ketakutan.. huhuhu.. Since that day, aku tak bagi mak aku pergi situ lagi.. Aku cakap biar je la orang gila tu nak ambil semua buah tu.. Suka hati dia la nak jual ke, nak apa ke.. Lagipun kita boleh beli durian lain.. 

Orang tua, memang la dia ralat sikit sebab tak dapat merasa hasil tanaman dia, kan.. Tapi nak buat macam mana.. Keselamatan lagi penting dari berebutkan buah durian tu.. Abang aku yang cikgu tu pun tak bagi mak aku naik atas bukit tu.. Bila cikgu besar dah cakap macam tu, baru la mak aku ikut... ecehhh...

Kini orang gila tu dah takde dah.. Dia dah meninggal.. Jadi, dapat la kitorang merasa balik durian kampung hasil tanaman mak abah kitorang ni.. Lagipun, sekarang abang aku dah tinggal sekali kat rumah ni.. Jadi, dia la yang akan pergi naik atas bukit tu dan jenguk kalau-kalau ada durian yang gugur.. Kalau nak harapkan aku yang naik situ, sampai tahun depanpun aku tak akan naik punya.. Tak kuasa aku haiihh... Tapi, kalau ada hasil yang dibawa balik, aku nak merasa jugak... Mana boleh lepas peluang.. kehkehkeh...




Hari ni mak aku buat pulut dengan serawa durian ni.. Aku panggil kuah durian je.. Cuma, aku ni kurang menggemari makanan begini sebab manis sangat.. Makan sikit je.. Makan perlahan-lahan.. Pastu asyik nak minum air je.. Kalau tak, rasa macam nak keluar balik.. Rugi je kan sebab tak suka makanan manis-manis ni..  Tengok jenis makanan jugak la.. :D

p/s: Harap-harap mak aku tak beli durian untuk dibuat tempoyak.. Dah penuh dah peti sejuk kat rumah ni dengan tempoyak.. Habis semua balang kuih aku diisi dengan tempoyak tu.. huhuhu...
.

Thursday, June 14, 2012

Mana lagi sakit..?

Assalamualaikum...

Mana lagi sakit..?


Sakit ditipu hidup-hidup...?

atau....

Sakit bila tahu tentang kebenaran...?


Kredit kat aku sendiri.. ahaha....


p/s: Mana satu yang harus dipilih...? Kedua-duanya tetap menyakitkan.. Kalau aku, aku pilih kebenaran... Tak sanggup aku ditipu hidup-hidup...

Wednesday, June 13, 2012

Dia buat balik... adehh...

Assalamualaikum...

Dia buat balik... adehh...

Dia pusing, bunyi kuat, pastu dia stop pusing dan senyap...
Okay, lega bila dia dah senyap.. 
Tak lama lepas tu dia buat balik... 

Dah kenapa hard disc laptop aku ni.. 
Banyak habuk atau dah nazak... 
Adehh... 
Tensen denn...

Ataupun mungkin dia penat sebab aku asyik repeat lagu Stay je kat WMP...
Sabar je la...




Buat masa ni, aku tak nak hantar ke kedai atau sebagainya.. Aku nak tunggu adik aku balik dulu.. Biar dia yang tengok apa masalah laptop aku kali ni.. Kalau dulu tu, dia kena set-up balik semula dan install apa yang perlu. Tapi semua gambar dengan video yang ada ikut hilang. Tak kisah sangat pasal tu.  Janji laptop masih boleh berfungsi dengan baik.. 





Alahaii, jangan la buat perangai... 
Aku takde bajet yang berkaitan dengan laptop ni.. 
Huhuhu....

p/s: Pasrah dan redah... Apa nak buat... Setiap kali hard disc ni berbunyi kuat, lebih kuat lagi debaran kat dada aku.. Bukan apa, takut laptop aku ni demam je.. Jangan laa... huhuhu...

Tuesday, June 12, 2012

Kuih UFO... Ko ada..??

Assalamualaikum...

Kuih UFO... Ko ada..??

Haaa.... Ni la namanya kuih UFO.. Akupun tak tau kenapa nama dia macam tu.. Mungkin sebab alien UFO je yang makan kuih ni kot... Ataupun, siapa yang makan kuih ni terus bertukar menjadi alien UFO tu.. hahahaha... Mengarut je kan... hehe...




Kuih UFO ni aku beli masa pergi Port Dickson hari tu.. Beli dua bungkus tapi sebungkus lagi dah lenyap ditelan mulut.. hehe... Sebenarnya dah hampir terlupa dah kat kuih ni.. Hari tu lepas balik dari Nilai, Jumaatnya pula ada sedara datang bertandang ke rumah sebab anak dia kawen dengan anak jiran aku.. So, agak sibuk jugak.. Tu yang main letak je kuih ni kat celah mana entah.. Kuih penderam atau telinga keling yang dibeli langsung tak nampak bayang dah.. Sebungkus lagi memang dah licin dikerjakan dek anak-anak buah aku.. Dorang suka makan kuih tu sampai tak tinggalkan sekepingpun kat aku... Ni yang rasa nak merajuk pergi kat gua Batu Belah Batu Bertangkup ni.. huhuhu...




Kuih UFO ni kalau dah masuk angin, memang tak sedap langsung.. Alamatnya masuk mulut tong sampah la.. Sebab tu, kena pastikan kuih ni tidak dibiarkan terdedah kepada udara.. Rasanya tak manis sangat.. Kalau tawarpun tak sedap jugak.. Selalunya kuih ni ada dalam tiga warna iaitu hijau, kuning dan merah jambu tu.. Warna lain tu aku belum pernah nampak lagi.. Kalau adapun, rasanya aku tak beli kot.. Pelik semacam je.. haha..

p/s: Siapa yang belum pernah makan kuih ni, boleh la cuba makan.. Jangan takut la.. Takdenya korang bertukar wajah menjadi alien UFO tu... adehh...

Monday, June 11, 2012

Biasa la tu... Apa nak dihairankan...

Assalamualaikum....

Biasa la tu... Apa nak dihairankan...




p/s: Kadang-kadang orang buat kat kita.. Kadang-kadang jugak, kita buat kat orang.. Barulah adil dan saksama.. Tak gitu...? Masa kita buat kat orang, memang sedap... ehehh.. Jadi, bila orang buat kat kita, jangan la sentap... :D

Sunday, June 10, 2012

Ada berani...???

Assalamualaikum...

Ada berani...??? 

Hahahaha....!!!
Apa-apa hal aku gelak dulu ya... adehhh....

Aku ni baru je tengok cenel 707 iaitu cenel TLC kat astro.. Ingatkan nak tengok la kot-kot ada tunjuk program masakan eksotik ke, apa ke, kan... Tup-tup keluar lak satu rancangan pasal tandas ni.. 

Ingatkan nak tukar cenel je la.. Ehh..., takpe la, tengok je dulu.. ehehh.. Tengok punya tengok, rupanya kisah tentang toilet yang dikenali sebagai pop up toilet... Pop up toilet ni fungsi di sudah tentulah untuk membuang air.. Tapi cuma untuk buang air kecil atau kencing sahaja ya.. Kalau nak berak, sila cari toilet lain ataupun sembunyi dalam semak... kehkehkeh....

Sayangnya aku tak sempat nak rakam apa yang aku tengok tu.. Nak bangun pergi ambil enpon, takut terlepas peluang nak tengok benda baru ni (bagi aku la...). Sudahnya, aku tengok je la sampai habis..

Menurut dari apa yang disampaikan, pop up toilet ni setakat ni ada kat London, Belfast dan Amsterdam.. Tempat lain tu tak tau la.. Ianya seperti lift, dikawal dengan button dan akan dimasukkan semula ke dalam (tanah..?) bila takde orang yang menggunakannya.. Dan apa yang istimewanya (????), pop up toilet di direka hanya untuk orang lelaki.. Ini adalah kerana orang lelaki memang jenis manusia yang suka memancut merata-rata... huahuahua... Bukan aku memandai-mandai cakap tau.. Tapi orang yang mereka benda ni yang cakap sebab diapun lelaki jugak.. hahaha...

Ada juga diajukan pertanyaan kepada pencipta pop up toilet ni iaitu kenapa cipta benda alah ni hanya untuk kegunaan orang lelaki je..? Kenapa tidak cipta atau buat untuk kaum wanita sekali..? Dan seperti yang dinyatakan di atas tadi, toilet ni direkacipta kerana untuk mengelakkan orang lelaki dari kencing merata-rata.. Dan agak susah nak reka untuk kaum wanita kerana memerlukan banyak ruang (mungkin..). Lagipun orang perempuan mana ada kencing berdiri, ya tak..? Ada ke..? Kalau ada, itu hantu la tu... hahaha...

Ada jugak komen dari seorang mamat ni.. Dia kata, orang perempuan boleh je kalau nak gunakan pop up toilet ni tapi kena kangkang lebar sikit la.. Siap dia buat aksi lagi tu... Sambil cakap tu, sambil dia gelak.. Aku rasa macam nak lempang je mamat tu... hohoho...

Okay la.. Kat sini aku sertakan dua buah video pasal pop up toilet ataupun ada yang panggil Urilift atau Pop Up Urinal.. Kalau rajin, sila la google.. Video pertama tu menunjukkan bagaimana toilet tu bergerak keluar dari dalam tanah.. Manakala video kedua pula menunjukkan bagaimana 'mereka' menggunakan kemudahan toilet pancutan ni.. Apa macam..? Ada berani...???



Buatnya tengah berdiri kat atas penutup tu, pastu tiba-tiba je penutup tu bergerak naik ke atas.. Mau terkujat sekejap, ya tak..? Hahaha...



Selamba je dia ni... Korang (lelaki..) berani ke nak buat macam ni..?

Kat Malaysia tak nak buat ke..? Kalau buat, agak-agaknya siapa yang selalu memancut kat situ ehh..? Lelaki Melayu kita atau lelaki asing..? Ataupun makhluk paling seksi..? 

p/s: Orang lelaki kat Malaysia ni kena stenbai helmet ataupun kain sarung kalau nak gunakan tandas macam ni.. Itupun kalau masih ada perasaan malu la.. Kalau dah tak tau malu tu, tak tau la apo den nak kato... ehehh...

Saturday, June 9, 2012

STAY...

Assalamualaikum...

STAY...

Bila mood tak stabil, mula la buat yang bukan-bukan.. Salah satu daripadanya adalah merapu.. Merapu sorang-sorang kat rumah sendiri takpe kot.. Janji jangan merapu kat rumah orang.. Tak pasal-pasal keluar muka kat suratkhabar... 


I've must have been blind...
Not to see you look away from me...
Whenever you say...

 "You love me still..."

I must have been crazy...
Not to feel you slip away from me...
Day after day...

 There's a space to fill...

And I can't find the words...

To make you fall in love with me again...
And I can't find the strength...

 To let you go...
Ohh... Ohh....

And when it's all said and done...

You'll be the only one... 
Even when is nothing left for us to say.
..

As sure as the sun will rise...
 I can never say goodbye...
Even when we gone a separate ways...
In my heart you'll always stay...


uuu... huuuu....

Been spending my time...
Trying to remind you of our love...
But you're pulling away...

 With every touch...

With all we've been though...
I'd never thought I'd be losing you...
And I would give everything...

 To keep you here... 

But I can't (but I can't...)

 Find the words (find the words...)
 To make you fall in love with me again...
And I can't (and I can't...)...

 Find the strength (find the strength...)
 To let you go...
 Ohh... ooh...

And when it's all said and done...

You'll be the only one... 
Even when is nothing left for us to say...

 Nothing left to say...

As sure as the sun will rise...

 I never say goodbye...
Even when we gone a separate ways...

In my heart you'll always stay... 

I, I, I still believe our love meant to be... Ooh... 
And it will be here forever...

 Come one man (come one man...)

Oooh... oooo.... ooo...
Can you see? I love you faithfully... 
And one day the very a part of a way you back to me...

 Ooohh...

And when it's all said and done...

You'll be the only one (the only one...)
Uuuu... uuuu....

Nothing left to say...
 
As sure as the sun will rise...

 I can never say goodbye...
Even when we gone a separate ways...
In my heart you'll always stay...

uuuuu.... uuuuu....


Pheewwiitttttt.....!!!


Lirik yang berwarna to tak sure ayat dia... Puas dengar banyak kali... Hantam saja la labuuuuuu.... Lagu je pun..., kannnn... ehehh...


p/s: Best pulak layan lagu Stay dari Tonya Mitchell ni... Kalau best, layan.. Kalau tak best, boleh jalan... Ada aku kisah...? Kehkehkeh....

Friday, June 8, 2012

Sorry, I'm busy right now... :D

Assalamualaikum..

Sorry, I'm busy right now... :D

Aku dah mula menyibukkan diri.. Bukan sibuk dengan hal orang ya.. Tapi sibuk dengan kerja aku.. Bak kata sesetengah orang tu, kerja menjahit ni pejam matapun boleh buat... Aku tak nak la cakap lebih-lebih.. Kalau betul boleh buat sambil pejam mata, silakan la buat... Untung-untung boleh masuk rekod dunia... Makin naik la nama negara kita nanti... :D





Seperti tahun-tahun sebelumnya, aku ambil sikit je tempahan.. Ikut kemampuan tenaga yang aku ada ni.. Aku bukannya muda lagi nak rembat semua kerja.. Sekarang ni duduk lama-lamapun dah sakit pinggang.. Itulah kesan dari kerja kilang dulu.. Maklum la, dulu muda lagi, angkat je benda berat-berat.. Sekarang baru keluar semua kesannya.. Tapi aku kat rumah ni tak suka nak bising-bising.. Kalau sakit pinggang tu datang, just baring je la, pastu sapu minyak panas.. Redha je la, kan... :)





Mudah-mudahan aku sempat siapkan semua tempahan yang ada.. Kalau upahnya mahal, nak la jugak aku ambil banyak sikit tempahan tu.. ehehh... Kat sini mana boleh letak upah mahal.. Upah mesti di bawah paras 30 hengget untuk sepasang baju kurung kosong.. Kalau lebih, habis la nama ko naik.. Tipikal orang kita memang nak murah sokmo.. Bukannya nak ambil kira jenis kain yang dihantar tu.. Kalau beli baju branded tu boleh pulak bayar ratus-ratus.. Padahal baju tu berlubang sana-sini... Ni nak bayar upah jahit baju yang boleh dikira sebagai pakaian menutup auratpun berkira... haiihh...


Tengok gambar kalender kat belakang tu.. Tujuan letak gambar tu adalah untuk bagi sedar diri sendiri.. Jangan ingat nak  berpoya-poya je.. Poyo takpe... hahaha....


Maaf la kalau aku tak tinggalkan komen kat entry korang ya.. Tapi aku ada klik iklan korang, kannnnn..... ecehhh.... Tak kan tak faham-faham lagi kotttt.... hahahaha.... *Just kidding... ^__^

p/s: Letih.. Lesu.. Layu... Mujur selera makan tak surut... Alhamdulillah... Mana la badan tak kembang.. hikkk... 

Thursday, June 7, 2012

BIARKAN HIDUP MEREKA TIDAK KARUAN.. (Republish..)

Assalamualaikum....

Biarkan hidup mereka tidak karuan.. (Republish..)


Bila melihat orang yang suka bersendirian, tak ambil tahu hal orang, kalau kita tak berasa kasihan kononnya dia tidak ada kawan, kita akan membuat tanggapan dia kera sumbang. Ke mana-mana seorang, makan seorang, minum sendirian, dia punya dunia tersendiri.


Pernahkah kita terfikir mungkin itu memang yang diingini, memang perkara itu yang membahagiakannya, tak perlu pening-pening kepala nak melayan kerenah manusia di sekeliling, jauh sekali berada dalam lingkungan manusia yang suka mengkhianati.


Memang hidup memerlukan keluarga juga teman, tapi adakah hidup akan menjadi lebih sempurna jika mereka yang di sekeliling ini tidak berfungsi seperti yang sewajarnya? Tegur menegur, menasihati memang perlu apatah lagi mendorong dan menyokong. Tapi berapa ramai yang sanggup berbuat demikian untuk kita? Kalau kita fikir anggota keluarga tidak akan mengkhianati, kita salah. Kalau kita ingat rakan , teman, sahabat baik tidak akan mengkhianati, kita silap, silap besar!!! Sesiapa saja, tidak kira siapa mampu mengkhianati dan melukakan hati kita. Khianat mengkhianati bukan perkara luar biasa. Ia menu lazim, resepi utama sebuah kehidupan...


Sakit bila dikhianati, tidak kira bagaimana juga caranya. Ada cara kasar, terang-terangan, tetapi lebih sakit lagi bila dilakukan secara halus, penuh berkias. 'Membunuh' dengan senyuman, 'meracun' dalam terang. Lebih perit jika yang membuat onar itu orang yang paling rapat dengan kita. Mungkin benar kata-kata.., rakan paling baik adalah musuh paling ketat. Dia yang tahu segala kelemahan kita, satu hari akan menjadi 'pembunuh' paling kejam. Setuju??


Teringat dialog dalam sebuah drama penyiasatan bersiri CSI., .'saya memilih untuk hidup bersendirian, tidak mahu bercampur dengan orang kerana tidak mahu dilukai.'


Bila difikir-fikir ada benarnya kata-kata itu. Penat sebenarnya melayan kerenah manusia yang sering tak tentu hala. Tak faham kenapa ada dengki mendengki, cemburu tak tentu pasal dan tak habis-habis hendak menyakitkan hati. Macam seronok sangatlah buat perangai macam tu, entah apa faedahnya pun tak pasti.


Bagi saya, apabila kita berkelakuan begini, sentiasa fikir untuk menyusahkan orang lain, hidup kita yang akan sentiasa tidak karuan. Tak percaya?? Cuba lihat siapa saja di sekeliling kita, terutama mereka yang terkenal sebagai si hati busuk, bagaimana kehidupan mereka?? Kelam kabut hinggakan wajahpun tampak 'busuk dan hitam', sehitam dan sebusuk hatinya!!


Biarkanlah mereka dengan hidup yang tidak keruan. Kalau sudah ditegur, 'diajar'.., begitu juga hasilnya, biarlah, jangan buang masa, jangan membazirkan tenaga. Hendak menutup mulut mereka dan mengubah sikap buruk yang sudah menjadi darah daging, mungkin sukar. Jalan paling mudah, jauhkan diri daripada mereka. Itu penyelesaian terbaik. Tidak rugipun jika tidak berkawan dengan orang begini.


Hendak kata terkilan, memanglah terkilan. Kita sayangkan persaudaraan, kita hargai persahabatan dan keakraban yang terjalin tapi apa gunanya kalau kita saja yang beranggapan begitu. Ibarat cinta bertepuk sebelah tangan, lebih baik kita angkat kaki, jalan, undur diri.


Bukan memutuskan silaturrahim, jauh sekali bermusuh tetapi berwaspada. Kalau bertembung, terjumpa, dia tegur, kita tegur. Kalau dia tidak tegurpun, kita tetap menyapa dan doakanlah supaya dia menemui 'cahaya'. Tetapi, setakat itu sajalah sebab apa yang paling penting, kita harus menghormati, menyayangi dan menghargai diri kita sendiri terlebih dulu.


Copy and paste ~ 12 January 2009 ~


Hidup hanyalah satu persinggahan. Usahlah kita menjadi seperti api di dalam sekam ataupun umpama gunting di dalam lipatan. Tidakkah kita wajar mengikut contoh aur dan tebing yang saling memerlukan?


p/s: Cry. Forgive. Learn. Move on. Let your tears water the seeds of your future happiness - Steve Maraboli

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »