Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, April 30, 2012

Kadang-kadang tu meluat jugak... huhh...

Assalamualaikum...

Kadang-kadang tu meluat jugak... huhh...

Pendapat orang ko tak nak terima...
Pendapatan orang ko selak bagai nak rak...

Pendapat orang ko tolak...
Pendapatan orang tau pulak ko mintak...


Siyesli, aku menyampah tahap gaban dengan orang macam ni... Perasan bagus dan nak menang je.. Mudah-mudahan aku tidak tergolong dalam kategori begini... Amin..

p/s: Entry takde kaitan dengan aku... Saje je buat entry merapu... :D

Kemarau telah berakhir..

Assalamualaikum...

Kemarau telah berakhir..

Alhamdulillah... Setelah sekian lama mengalami kemarau BE dari Nuffnang, akhirnya hari ni dapat kembali.. Orang lain dah boleh melancong dan melencong dengan duit BE ni tapi aku baru je nak mula menabung.. Itupun kalau sempat nak menabung la.. Buatnya esok lusa kena tarik balik, tak dapek la nak melencong macam orang lain tu.. ehehh...



Terima kasih banyak-banyak kat Nuffnang sebab bagi aku BE ni. Kalau dapat kumpul sikit, aku beli makanan kucing je.. Kalau dapat kumpul banyak, boleh la aku kongsikan dengan orang lain yang lebih memerlukan.. Kalau dapat lagiiiiiiiiiiiii banyak, baru la aku fikir samada nak melancong ataupun melencong.. kehkehkeh....

p/s: Terima kasih banyak-banyak jugak kepada mereka yang tolong klik. Tanpa anda, mana mungkin aku dapat BE ni.. :-)

Sunday, April 29, 2012

Akupun join BERSIH jugak maaa.. :D

Assalamualaikum...

Akupun join BERSIH jugak maaa.. :D

Aku dah plan dengan beberapa orang anak buah untuk ke pesta buku yang berlangsung mulai semalam. Masa plan tu, aku tak teringat pulak pasal perhimpunan bersih yang bakal diadakan.. Selang beberapa hari lepas tu baru la aku perasan pasal perhimpunan kuning tu.. Maka, terpaksalah aku batalkan apa yang telah dirancang terlebih dahulu.. Aku tak mau la perjalanan aku dan anak-anak buah aku tersekat dengan benda-benda macam ni.. Buang masa kitorang je nanti.. Takut tak sempat nak balik je.. Apa yang pasti, aku kecewa sebab apa yang dirancang tidak menjadi... Pes.. Pes.. Pes...

Disebabkan kecewa, akupun ambil keputusan untuk buat satu projek ni.. Dan inilah hasilnya.. Memang berbaloi-baloi sungguh... Sekejap je dah BERSIH dah... kehkehkeh...





Aku mulakan projek selepas solat Asar.. Sampai terlupa nak pergi rumah jiran yang buat kenduri tu.. Pagi tu aku dah pergi dah.. Tu yang macam agak malas nak pergi petang tu.. Malamnya aku pergi sebab dah janji dengan jiran.. 



Masak-masak untuk ahli keluarga lagi bagus.. Dapat pahala jika ikhlas melakukannya.. :D

p/s: Si A kata si B tu BODOH.. Si B kata si A yang BODOH.. Si C jugak yang CERDIK.. :-)

Friday, April 27, 2012

Just sit properly and think...

Assalamualaikum..

Just sit properly and think...

Kalau tak buat, kenapa nak terasa...?
Kalau terasa, kenapa tak nak berubah...?
Kalau nak berubah, perlukah tergesa-gesa...?
Jika tergesa-gesa, hasilnya selalu tidak memuaskan...

Setuju...? Alhamdulillah...
Tak setuju? Suka hatilah... 
Wa tatak kisah maaa... :D

Sebelum buat, fikir berulang kali...
Jika takde keuntungan, just left it all behind...
Jika nak teruskan, just carry on...
Kalau tak sempat nak brek, tanggunglah sendiri akibatnya...

Setuju...? Bagus...
Tak setuju...? It's up to you laaa....
Itu lu punya pasat maaa... ;)




p/s: Just sit properly and think... Yet, we can recover if we take proper and purposeful action and move forward... ecehhhh.... ;p

Batu yang berguna dan tidak berguna...

Assalamualaikum...

Batu yang berguna dan tidak berguna...

Ini adalah antara batu-batu yang menjadi pilihan kita.. Sebenarnya tak larat nak mencari.. Banyak sangat.. Cukuplah sekadar apa yang dapat dirembat... :D

Ada di antara batu-batu ni memang amat diperlukan. Terdapat juga batu yang langsung tidak perlu ada dalam kehidupan kita namun sebaliknya batu itulah yang menjadi pilihan paling teratas.. ehehh....


Lesung batu.. Tak kenal..? Mehh nak baling dengan anak lesung tu.. Cepat lari.. ahahaha...


Batu Caves.. Siapa larat, sila panjat tangga itu.. Aku angkat bendera putih dulu.. huhu...


Batu kerikil... kott... Main agak je ni.. hikk...


Batu giling.. Orang Negeri Sembilan panggil tongkalan. Siapa yang pandai menggiling memang menjadi buruan untuk dijadikan menantu.. Tak gitu..? 


Batu loncatan... Salah loncat, habis semua terangkat dan tersingkap... uiisshhh...


Batu bata merah... Kalau ada yang pecah tu jangan dibuang.. Masukkan dalam pasu orkid bersama arang.. ;p


Batu sungai...(ye ke..?). Kalau tumit pecah, boleh la tenyeh tumit tu dengan batu ni.. Sambil mandi, sambil menenyeh tumit.. Jimat duit nak beli losyen.. hahaha...


Haaa..., batu yang ni memang ramai yang suka... Ke sana-sini diusungnya batu ni.. Senang nak buat kerja, katanya... Kat chatroom, kat toilet, kat atas pokokpun boleh buat kerja... Batu yang langsung tak berguna... Paaanngggg.....!!!


p/s: Kadang-kadang kitapun boleh menjadi batu api tanpa kita sedari.. haiishhh... Bila la nak sedar ni... Asyik tak sedar manjang...

Thursday, April 26, 2012

Main pilih-pilih...

Assalamualaikum...

Main pilih-pilih...

Yang jauh diundang..
Yang dekat tidak dipandang.. 

Tinggal setaman..
Rumah berhampiran..
Kiranya berjiran la jugak..
Tapi tidak diundang untuk ke majlis kesyukuran yang dianjurkan..

Jiran yang jauh berduyun-duyun datang..
Jiran yang dekat hanya memandang..
Sementelah untuk ke rumahnya harus melalui jalan di depan rumah orang yang tidak diundang tadi...

Jika kita sebagai jiran itu...
Perlukah kita merasa kecil hati...?
Wajarkah kita merasa terkilan...?
Mestikah kita bermain dengan perasaan...? (Apsal dia tak ajak aku ehh..??)
Ataupun, wa tatak helan maaaa..!!!



Pilih yang mana satu bersesuaian...
Asalkan ikhlas memberi jawapan...
Jangan berdolak-dalik ya... ehehh...

Resam dunia... Apa nak dihairankan.. 
Enggang dan pipit masih terbang berasingan.. :-)


p/s: Di dunia ni boleh la main pilih-pilih.. Di sana nanti...??

Wednesday, April 25, 2012

Bukan itu maksudnya...

Assalamualaikum...

Bukan itu maksudnya...

Berdiam diri bukan bermaksud memencilkan diri atau menyembunyikan diri.. Namun ianya lebih kepada mencari sesuatu yang hilang dalam diri sendiri.. Apa yang hilang? Itu yang perlu dicari.. Kalau jumpa, alhamdulillah.. Kalau tak jumpa, pasrah...



p/s: Sekadar memerhati dari kejauhan sudah memadai.. ;)

Tuesday, April 24, 2012

Isikan tempat kosong...

Assalamualaikum...

Isikan tempat kosong...

Siakap, sinohong, gelama, ikan duri...
Bercakap bohong, lama-lama ______....

p/s: Isikan tempat kosong ikut kreativiti masing-masing.. Sekian, terima kasih... :D

Monday, April 23, 2012

Pes.. Pes.. Pes... Ampesss....

Assalamualaikum...

Pes.. Pes.. Pes... Ampesss....

Masa mula-mula layan tu okay je..
Punya la seronok sebab berturut-turut bola masuk gol..
Tapi sekejap je..

Tak lama lepas tu pihak lawan lak membalas...
Daripada satu sama, mengejar menjadi dua empat..
Lepas tu terus jadi empat sama..
Seri la pulak...

Cisssss....
Ingatkan nak sengih sampai ke telinga...
Rupanya sengih macam kerang busuk...
Huhuhu...


p/s: Harap-harap team Tevez tak menang... Fuuhh....!!! Fuuuhhhhh....!!! Fuuuhhhh....!!! 
:D

Sunday, April 22, 2012

Kalau nak bertanya, kena la maniskan muka.. :D

Assalamualaikum...

Kalau nak bertanya, kena la maniskan muka.. :D

Petang semalam aku pergi bandar atas urusan mak aku..
Mak aku nak beli freezer..
So, aku ni jadi tukang pilih freezer mana yang sesuai..
Kiranya aku ni macam jurucakap mak aku la..
Tukang bayar tetap mak aku..
Aku mana ada duit nak beli semua tu...

Lepas tu, aku dengan sorang kawan yang menumpang ke bandar pergi ke kedai jual barangan buat kek.. Kawan aku tu nak beli balang untuk isi maruku. Aku pulak nak beli coklat.. Sampai tiga bar coklat aku beli.. Hambikk kauu... haha.. Pastu beli lagi mould dari jenis peten yang lain pulak.. Adoyaii, semua jenis mould nak beli.. Buat coklatnya tak seberapa sangat.. ehehh...

Masa kat kedai barangan kek tu, aku terjumpa la seorang perempuan ni.. Aku tengok dia beli coklat bar ni punya la banyak.. Ada la dalam lapan bar kott.. Akupun dengan ramahnya tanya la kat dia.. "Beli banyak coklat ni, nak buat jual ke..?"

Dia senyum dulu.. Lepas tu diapun menjawab.. "Ha'ah... Jual kat sekolah.. Dengan buat jual kat adik-beradik je.."

"Akak beli untuk jual gak ke..?" Dia tanya aku balik... Akupun jawab... "Tak la.. Saje je untuk makan sendiri... Anak-anak buah suka coklat ni.."

Wahhh... Ini sudah bagus. Boleh la korek rahsia sikit, bisik aku dalam hati.. Kemudian tanya lagi... *Hamboiih3... haha...

"Ni kalau guna acuan macam ni, nak jual macam mana..?" *Merujuk kepada mould yang aku beli tu...

"Kalau macam ni, harga dia bla bla bla..." *Mana boleh bagitau. RAHSIA... kehkehkeh...

"Kalau yang ni pulak...?" *Merujuk kepada mould peten lolipop yang aku pegang..

"Yang tu satu batang kira bla bla bla..." *RAHSIA lagi.. Ehehhh...

Selesai sessi soal-jawab, akupun mula la nak keluar.. Sebelum tu, aku ucap dulu terima kasih kat dia.. Dia dah bagi sedikit clue/info yang aku perlukan.. :D

"Terima kasih ya.." *Sambil senyum puas hati dan berlalu pergi.. hehehe...

Kadang-kadang bila kita google, susah sangat nak dapatkan jawapan yang betul-betul sesuai.. Sebab itu jika jumpa dengan orang-orang yang mahir dan biasa buat sesuatu benda yang menarik minat kita tu, terus la maniskan muka.. 

Nak tanya orang kena la pastikan muka tu senyum sampai ke telinga.. Senyum tu biarlah ikhlas.. Baru nampak sinar kat muka tu... ecehhh... Dan orang yang nak menjawab tu pun dengan senang hati memberi jawapan tanpa sedar.. kehkehkeh... Kalau bertanya dengan muka masam mencuka, agak-agaknya ada tak orang nak melayan... Tak pasal-pasal kena herdik lak, niaya je... haha...

p/s: Nak bertanya tu biarlah kena pada tempatnya.. Jangan pulak pergi kaunter bank lepas tu tanya kat mana stesen bas.... >..<

Friday, April 20, 2012

Indah khabar dari rupa..

Assalamualaikum...

Indah khabar dari rupa..

Beria-ia dia berkata, seronoknya jumpa kawan-kawan lama dalam fesbuk ni..
Tak sangka dapat jumpa korang balik..
Betul-betul tak sangka...

Dan dia berkata lagi, kalau terserempak dengan aku tu, tegur-tegur la ya..
Aku ni kadang-kadang tak  perasan..
Bukannya aku sombong..
Nak sombong apanya, kita ni semuanya sama je..

Itu semua di alam siber..
Ramai kawan yang boleh baca dan nampak situasi sebegitu...
Namun hakikatnya amat berbeza sekali..

Di alam realiti, bila terserempak, dia buat-buat tak nampak..
Dari jauh dia dah palingkan muka..
Yang kita ni percaya la akan kata-katanya di fesbuk tu..
Niat hati ingin menegur..
Setidak-tidaknya bertanya khabar secara berdepan..
Bukan sekadar di muka buku..

Namun, apa yang kita dapat..?
Takde apa-apa..
Kita dari jauh sudah melemparkan senyuman..
Mata seakan tidak mahu berkelip kerana bimbang dia hilang dari pandangan..
Tapi dia seakan tak kenal kita...
Kalau sekali dua, mungkin itu dikira sebagai 'tak perasan'..
Namun jika sudah lebih dari sekali dua itu, apa maksudnya ya..

Faham-faham sendiri aje dah la..
Kita ni tak punya pangkat. Tak punya apa-apa...
Bukan siapa-siapa berbanding dia..
Mungkin dia malu jika kita mendekati dirinya...

Tak mengapalah...
Terimalah hakikat bahawa segalanya hanyalah indah khabar dari rupa..

Pernah alami situasi sebegini...? Jika tak pernah, alhamdulillah kerana hati anda tidak terluka.. Jika pernah, alhamdulillah juga kerana sesungguhnya kita sedar siapa sebenarnya kawan kita itu walaupun hati kita sedikit kecewa..




p/s: Tak perlulah nak bermuka-muka.. Allah Maha Mengetahui apa yang tersirat di sebalik fikiran anda itu.. *Ingatan untuk aku...

Thursday, April 19, 2012

Sessi memunggah yang tak pernah habis..

Assalamualaikum...

Sessi memunggah yang tak pernah habis..

Dulu letak kat sini almari tu..
Lepas tu pindah lak kat sana...
Kemudian ubah lagi, alih pulak kat situ...
Tu la kerja aku.. ehehh...

Penat buat kerja sorang-sorang ni..
Tapi seronok sebab takde yang mengacau..
Kalau bab memunggah barang-barang atau mengubah suai perabot dalam rumah, aku suka buat sorang-sorang.. Aman, takde yang nak mengarah buat itu, buat ini... Cuma kalau nak angkat perabot yang berat-berat tu, kena la mintak tolong kat siapa yang ada kat rumah masa tu.. Pengsan la aku kalau itupun aku nak buat.. 




Tapi kali ni semuanya aku yang buat sorang-sorang.. Daripada mengeluarkan segala isi perut dalam almari tu, kemudian menolak almari tu sampai tercungap-cungap aku dibuatnya, hinggalah kepada menyusun semula barang tu ke dalam almari.. Nasib baik lantai ber-marmar.. Senang sikit kerja menolak almari tu.. Satu malam memunggah tapi tak siap jugak mengemas dan terpaksa sambung keesokan hari...

Inipun tak habis lagi memunggah.. Yang pinggan mangkuk tu dah siap susun dah.. Tinggal beberapa lagi barang yang hendak dibuang terasa sayang.. hahaha.. Ni tengah dok pikiaq kat mana la nak sumbatkan barang-barang tu... Stor kat belakang rumahpun dah penuh dah.. Entah apa je yang ada kat dalam tu, akupun tak tau laa...

Ada lagi yang nak kena ubah ni.. Jemu la asyik tengok kedudukan yang sama je.. Tak dapat ubah banyak, ubah sikit-sikitpun jadi la.. Janji kedudukannya berubah..

p/s: Memunggah dan mengemas ni kira bersenam jugak.. Monci'eh-ci'eh poluh koluar.. :D

Wednesday, April 18, 2012

Jodoh kita tak panjang... sobbsss....

Assalamualaikum...

Jodoh kita tak panjang... sobbsss....

Nasi lemak buah bidara..
Sayang selasih hamba lurutkan..
Tinggal emak tinggal saudara..
Kerana kasih hamba turutkan...

Kalau ikutkan hati aku, memang aku tak ingin berpisah.. Kita dah lama menjadi teman rapat.. Kau setia dengan aku dan aku juga setia dengan kau.. Walaupun kadang-kadang kau meragam dan buat hal, namun aku masih tetap melayan kau kerana kau begitu berharga buat diriku ini... Dan bilamana aku pula yang meragam, membebel-bebel di depan kau, tapi kau tetap begitu, memandang aku tanpa kata.. Begitu sabarnya kau melayan karenah aku yang entah apa-apa ni... huhuhu...

Tapi kini, segala-galanya telah berakhir.. Berat hati aku untuk melepaskan kau pergi.. Namun apakan daya, aku tidak punya kuasa untuk terus-menerus membela dirimu.. Kau tidak lagi boleh melayan kehendak aku.. Kau sudah sakit.. Sakit yang tidak boleh diubati lagi.. Kalau nak ubatpun, macam tak berbaloi je.. Lebih mudah untuk aku mencari pengganti... *pitam sat naaa.... 

Bukan aku yang membuang kau... Bukan...!! Percayalah bahawa aku memang tidak sanggup untuk membuang kau begitu sahaja setelah bertahun-tahun kau menjadi teman paling akrab dalam hidupku ini. Aku letakkan kau disudut pintu tapi tiba-tiba bonda dan kekandaku meletakkan kau di luar pagar.. *ehhh, apa lak ni... 

Sebelum itu, izinkan aku mengucapkan ribuan terima kasih di atas segala budi baikmu selama ini.. Terima kasih kerana kaulah satu-satunya yang memahami hati aku yang kadang-kadang keras macam batu dan kadang-kadang lembik macam obor-obor ni... *obor-obor lembik ke ehh...

Dan pagi tadi, kau di bawa pergi.. Aku tak sedarpun masa bila mereka membawa kau pergi.. Tup-tup tengok dah takde je.. Tak sempat untuk aku melambai-lambaikan tangan tanda perpisahan.. Apa lagi nak say babaiii... Sedihnya la haiiihhh... *sreeetttttttt.......

Selamat jalan sayang... Moga kau bahagia berada di tempat baru... *loya lak haiihhh... hihihi...


Ada sebab kenapa letak gambar katun tu.. Sebenarnya nak cover tukang amek gambar.. Tak perasan la pulak termasuk dalam tv tu sekali.. wakakakakka...


p/s: Sayang tu memang la sayang.. Tapi nak buat macam mana, dah tak boleh nak repair dah.. Benda dah lama, repair macam manapun akan rosak jugak nanti, kan... Kalau ada muzium khas, boleh jugak pos kat sana.. :D

Tuesday, April 17, 2012

Just let it go...

Assalamualaikum...

Just let it go...

Entry ini hanya sekadar entry kosong.. Kalau ada yang terasa tu, minta maaf la ya.. Jangan sentap okay... :D

Awak dah kawen dengan orang lain..
Diapun dah kawen dengan orang lain..
Masing-masing sudah ada keluarga sendiri..
Jaga dan sayangilah keluarga tersebut...
Itu yang sepatutnya yang awak perlu lakukan...

Tak perlu la nak main tuju-tuju lagu lagi..
Siap tulis lagi tu, lagu khas untuk dia yang tersayang..
Disertakan sekali dengan dua tiga ketul simbol love camni ♥♥♥... 
Kalau masa zaman berkasih dulu takpe la..
Sebab masing-masing masih lagi solo..
Tengah masyuk bercinta la pulak, kan...

Tapi sekarang ni masing-masing dah ada haluan masing-masing...
Dah ada isteri..
Dah ada suami...
Dah ada anak-anak...
Tak lama lagi nak ada cucu pulak...
Tak rasa  malu ke..
Tak rasa bersalah ke..
Tak rasa berdosa ke..

Tak tau ke benda macam ni la yang akan menimbulkan masalah besar di kemudian hari nanti..
Memang la awak kata suka-suka je tuju lagu tu..
Tapi niat awak tu memang sengaja nak tujukan lagu tu kat dia, kan...
Dan dia sudah semestinya perasan dan merasakan yang awak masih ada hati kat dia lagi...
Daripada suka-suka, membesar dan bercambah menjadi sayang balik semula...
Kan dah tak betul dah tu..

Entah la..
Susah nak cakap sebab aku tak lalui semua itu...
Namun kita kenalah berfikir secara waras...
Gunakan akal untuk mengawal emosi...
Gunakan minda untuk mengawal diri...

Dah kawen, buat la cara dah kawen..
Jaga suami.. Jaga isteri... Jaga anak-anak..
Semua kenangan lalu tu, lepaskan aje..
Terima hakikat yang dia bukan jodoh untuk awak dan awak bukan jodoh untuk dia...
Semua tu hanya mainan perasaan je tu...
Just let it go..

Lain la kalau awak tu masih bujang atau single yang takde hubungan istimewa dengan sesiapa.. Kalau tulis tuju lagu untuk someone special pun, atau dengan penuh satu page simbol ♥♥♥ pun. orang tak ambil kisah sebab orang tau yang awak tu memang solo.. Asalkan jangan tuju lagu kat isteri/suami/gf/bf orang dah laa.. Kang tak pasal-pasal dapat simbol lain lak...  =..='

p/s: Lagu ni khas untuk dia... ♥♥♥ .. Opocotttt...... :D

Monday, April 16, 2012

Ada beza tak..? Kalau ada, apa dia.. ehehh...

Assalamualaikum...

Ada beza tak..? Kalau ada, apa dia.. ehehh...

Cuba cari perbezaan di antara gambar-gambar kat bawah ni.. 

Apa beza antara gambar A dengan gambar B..
Dan apa pula beza antara gambar B dengan gambar C..
Dan seterusnya, jika ada lagi laa..
Ehehh...

 ~ Gambar A ~


 ~ Gambar B ~


 ~ Gambar C ~


Cuba perhatikan entry ni terletak di bawah label apa.. Kalau dah tengok, mesti mudah untuk memahaminya, kan.. :D

p/s: Sebenarnya tanda Label ni penting tau.. Jadi, takde la orang nak main salah faham manjang.. Betul tak..? Ini tak, kadang-kadang tu ada jugak manusia yang jenis main terjah je.. Apa ko ingat ni rancangan Melodi ke apa nak terjah sokmo... ehehh....

Sunday, April 15, 2012

Perlu ke semua connection tu..?

Assalamualaikum...

Perlu ke semua connection tu..?

Sekarang ni dah banyak benda yang boleh kita connect antara satu sama lain.. Samada sedar atau tidak, kadang-kadang kita ada menggunakan kemudahan tersebut. Sebagai contoh paling mudah, kita boleh kongsi apa yang kita tulis kat twitter kepada wall fesbuk kita. Akupun pernah buat macam tu dulu.. Tapi sekarang ni dah takde dah.. Harap-harap sampai bila-bila la tak buat sebab macam takde fungsi apa-apapun... Kalau kat twitter tu, biar je la kat situ... Tak payah la nak bawak kita punya status update tu merata-rata, lebih-lebih lagi status yang mencaci dan memaki hamun ni... :D


You can also share your Yahoo! activity to your Facebook Feed/Twitter Feed..  
Tak payah la kot nak share semua benda yang dibaca... 


Apa yang aku kurang senang ialah bilamana ada sesetengah orang yang kongsikan apa yang dia baca samada baca artikel kat Yahoo, Digg dan sebagainya, dan benda tu semua masuk kat live feed fesbuk atau twitter disebabkan connection yang digunakan. Kalau artikel tu jenis yang berilmu takpe la jugak, boleh jugak tumpang sekaki baca.. Ni rata-rata baca artikel yang tak senonoh, siap keluar gambar tak semenggah lagi tu.. Adoii, aku yang tengok ni rasa malu sendiri.... Tak dinafikan, memang ramai yang akan mencari artikel sebegini but it wasn't me... ecehhh... Kan dah berterabur spiking aku... :D

Hellooooo... Kalau nak baca cerita macam tu, baca la sorang-sorang. Tak payah la nak kongsi dengan semua orang... Takkan itupun nak kena ajar jugak kotttt......

Akupun sebenarnya takut jugak jika benda ni terjadi kat aku dan ianya keluar tanpa disedari.. Ya la kan, kadang-kadang kita tak sedar jari kita tertekan button tertentu dan terus je benda tu masuk kat wall kita.. Ataupun mungkin kita terlupa nak sign-out dan ada pulak orang lain yang teruskan membaca artikel tu dengan menggunakan akaun kita.. Tak boleh jugak nak menuduh tak tentu pasal, kan.. 

Untuk entry aku ni, ianya bersangkutan dengan orang yang sedar apa yang dia baca dan memang sengaja berkongsi artikel tak senonoh tu dengan umum.. Itu yang aku kesalkan... Sangat-sangat...

p/s: Daripada batin tersiksa, lebih baik ku pergi saja... Sian RR... Moga dia terus tabah dan sabar...

Saturday, April 14, 2012

Tips menjaga jantung pisang.. :D

Assalamualaikum...

Tips menjaga jantung pisang.. :D

Jantung pisang memang sedap kalau dibuat gulai ataupun kerabu.. Namun, untuk mendapatkan jantung yang sihat, kita perlulah mengikuti beberapa tips yang disarankan.. :D

Berikut adalah beberapa langkah mudah yang boleh anda ikut bagi membantu melindungi keluarga anda daripada penyakit jantung dan strok. Berubahlah mulai hari ini... \\(^..^)//

1- Galakkan setiap orang untuk makan hidangan yang sihat dan seimbang. Ini termasuklah daging tanpa lemak samada dikukus, rebus, panggang atau bakar, ikan, sayur-sayuran, kekacang, buah-buahan dan produk rendah lemak.

2- Sediakan sekurang-kurangnya lima hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan untuk sehari.

3- Minum air putih, susu segar atau rendah lemak, jus buah-buahan tanpa pemanis berbanding minuman ringan.

4- Masukkan sayur-sayuran atau buah-buahan dalam makanan tengahari atau snek/kudapan anak-anak anda di sekolah. Pujuk dan yakinkan ibubapa kepada kawan-kawan anak anda agar melakukan perkara yang sama. Dapatkan juga sokongan daripada guru-guru mereka untuk menjadikan pemakanan sihat sebagai agenda sekelas.

5- Pastikan anda tidak menggunakan garam yang berlebihan terutamanya yang didapati di dalam makanan diproses.

6- Rancang lebih banyak aktiviti bersama keluarga di luar rumah. Bersenamlah 30 minit setiap hari dan terapkan rutin kerja seharian anda sebagai aktiviti fizikal. Misalnya gunakan tangga berbanding lif.

7- Jadikan rumah anda bebas rokok dan cubalah untuk memastikan yang anak-anak anda tidak merokok atau menghisap tembakau walaupun jauh dari pandangan mata.

8- Sebagai salah seorang ahli keluarga, tunjukkan contoh yang baik dengan makan secara sihat, aktif secara fizikal dan tidak merokok.

9- Jika anda rasa sesiapa sahaja di dalam ahli keluarga anda berisiko mendapat penyakit jantung, dapatkan pemeriksaan lanjut dengan doktor. Jangan tunggu lama-lama..

10- Hadkan anak-anak anda masa melihat skrin, baik televisyen ataupun komputer. Tutup suisnya sekerap yang mungkin. Pastikan masa terluang anak anda dipenuhi aktiviti fizikal seperti berjalan kaki atau berbasikal di sekeliling kawasan perumahan..

Okay, itu je tips penjagaan jantung yang ada kat ruangan Kesihatan suratkhabar Mingguan Malaysia bertarikh Ahad 30 September 2007... 



Aku kalau yang makan sayur + buah dan minum air kosong tu boleh la aku buat.. Yang lain-lain tu payah la sikit.. Tapi takde la macam sesetengah orang tu yang kerja dia 24 jam mengadap skrin komputer.. Kalau mengadap skrin yang berkaitan dengan kerja atau assignment tu takpe la jugak.. Ni nan hadoooo....  :)

p/s: Ada ke orang yang beria-ia menjaga jantung pisang... kehkehkeh...

Wednesday, April 11, 2012

Memandai-mandai je, kan dah tak jadi... :D

Assalamualaikum...

Memandai-mandai je, kan dah tak jadi... :D


Beberapa hari lepas, aku ada mencuba buat coklat.. Konon-kononnya nak buat homemade coklat la.. Memandangkan coklat masakan masih ada stok dalam peti sejuk, maka akupun dengan terujanya cuba la mencairkan coklat tadi.. Bukan main lagi gunakan teknik boiling.. hahaha... 




Lepas tu, terus je tuang kat dalam acuan/mould yang baru dibeli masa ke bandar buat treatment gigi hari tu.. Masa tu, semua benda aku beli, baik coklat sebenar, pelbagai jenis mould, buku masakan, bahan untuk buat kek/biskut dan sebagainya.. Ranap dalam dua ratus lebih.. huhuhu... Kalau tak buat praktikal dari sekarang, memang sia-sia je la pelaburan tu nanti.. :D




Aku cuba la ikut cara yang aku jumpa kat satu blog ni.. Tapi... Tapi... Tapi.., orang tu gunakan coklat yang sebenar untuk buat homemade coklat ni sedangkan aku pulak memandai gunakan coklat masakan.. Pertama kali buat, cair je coklat aku tu, so, macam mana nak keluarkan dari acuan dia, ya tak..? 




Lepas tu, dengan bersungguhnya, aku kaut/cungkil balik semua coklat yang ada dalam setiap biji mould tu dan tambah lagi sedikit coklat bar dengan tujuan untuk memekatkannya.. Boiling lagi sekali.. Gigihnya aku, kan.. hahaha... Okay la, lepas tu keras la sikit... Masalah yang sama timbul bila coklat tu tetap susah dan tak mahu keluar.. Ketegaq betoiii...



Akupun apa lagi, mula la cungkil coklat yang keras macam batu tu.. Dapat la beberapa ketul tapi bila digigit, makaiiihhhh..., punya la liat... wakakakakaka... Padan muko den... Siapa suruh memandai-mandai tukar resepi, kannn... Lepas tu, habis semua coklat tu aku cungkil dan masukkan dalam satu bekas dan simpan balik dalam peti sejuk.. Nanti bila nak buat kek coklat yang memerlukan topping, aku keluarkan la balik.. kehkehkeh...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hari Sabtu yang lepas, akupun mulakan membuat homemade coklat ni dengan menggunakan coklat bar yang sebenar.. Masa ni anak-anak buah ramai kat rumah, so, ada la tukang makan coklat tu nanti.. Aku buat coklat biasa je dulu, takde dah nak letak badam bakar.. Takut jugak kalau tak menjadi lagi... hehehe...




Aku ikut langkah yang sama, macam kat blog yang aku tengok tu.. Masukkan mould yang dah siap diisi coklat tu ke dalam peti sejuk selama lebih kurang tiga minit atau sampai keras.. Memang betul la, sekejap je dah keras.. Takde la macam coklat yang mula-mula aku buat tu.. Sampai dua haripun masih lembik dan cair.. hahaha...


Masih ada tanda harga lagi tu... RM2.90 untuk satu keping acuan...


Dan, proses untuk mengeluarkan coklat dari mould juga amat la mudah.. Tak payah dah nak main cungkil-cungkil dengan garfu... kehkehkeh... Ingat senang ke nak mencungkil coklat tak jadi tu.. Lenguh dan sakit jari aku, tauuuu... ehehh...


Dan, inilah hasilnya... Amat berpuas hati.. :D


Coklat ni aku bahagi dua.. Satu bahagian aku bagi kat abang aku... Anak-anak dia yang duduk U tu ada balik, so, dapat la dorang merasa.. Abang akupun suka gak coklat tu. Siap tanya wife dia, beli kat mana coklat tu.. Kombang-kompih sokojap idong den... hehehe... 

Sebahagian lagi aku tinggalkan kat rumah ni untuk anak-anak adik yang ada kat sini waktu tu.. Dorang kata sedap.. Mak akupun suka gak rupanya.. Tapi aku cuma makan seketul je.. Tak boleh nak makan banyak-banyak sebab rasa mual.. Lain kali nak letak hazelnut kat dalam coklat tu.. So, takde la banyak sangat coklat yang digunakan..


Berlakon je ni.. Konon-kononnya berebut la.. hahaha...


Budak-budah ni pandai demand jugak.. Dorang kata nanti buat la coklat kaler pink yang rasa stoberi tu.. Aku cakap, nanti buat la.. Coklat putih dengan coklat perisa stoberi memang aku dah beli dah.. Tapi tak boleh la buat sekaligus.. Tunggu lain kali dorang balik, baru aku buat.. ;)

p/s: Semalam aku cuba buat bahulu gulung, tapi tak menjadi.. Melepettttt je... Takpe, lain kali cuba lagi... :D

Tuesday, April 10, 2012

Gulai pisang muda cara mak aku...

Assalamualaikum...

Gulai pisang muda cara mak aku...

Ni pisang kapas...
Ambil yang kecil, besar lebih kurang sebesar jari orang dewasa...
Lepas tu siat-siatkan kulit dia dan belah dua...
Masukkan ke dalam besen yang berisi air...
Rendam sekejap untuk hilangkan getah dia...
Anggaran sepuluh minit dah laa...
(Kulit tu jangan dibuang, ambil jugak sebab kulit tu yang sedap, pada aku laa...)

Lepas tu, basuh pisang tadi dan masukkan ke dalam periuk...
Tak payah nak celur-celur pisang tu...
Masukkan sekali semua bahan sampingan yang diperlukan...
Asam keping + cili api + kunyit hidup + garam kasar +  ikan bilis sebagai rencah...
Ada nampak bawang tak..?
Takde, kan...?
So, jangan memandai masukkan bawang, apa jenis bawang sekalipun...

Boleh gantikan ikan bilis dengan ikan yang sesuai...
Ikan kembung atau ikan keli dan sebagainya...
Tapi lagi sedap kalau guna ikan bilis...
Sebab kalau campur dengan ikan lain, hilang keaslian rasa pisang muda tu...




Lepas tu, hidupkan api...
Kecutkan seketika pisang tu...
Bila warna pisang tu dah bertukar, barulah masukkan santan...
Biar sampai mendidih betul-betul, barulah tutup api...

----------------

Al-kisahnya....

Hari tu masa balik kampung, selepas buat urusan kat pejabat tanah, kitorangpun singgah la kat kedai makan kat pekan kecil Chengkau tu. Mula-mula mak aku tak nak makan, cuma kakak aku sorang je yang nak makan. Abang ipar akupun tak nak makan jugak. Kenyang lagi, katanya. Akupun tak nak makan jugak sebab aku ada bawa bekal nasi goreng yang tak sempat dimakan masa sarapan di rumah kakak kat Nilai tu...

Masa kakak aku ambil nasi, mak aku ikut la dia sambil jenguk lauk apa yang ada.. Tak banyak pilihanpun.. Cuma ada kari ayam, gulai pisang muda dengan goreng kangkung je.. Tiba-tiba mak aku kata dia nak makan sebab terpandang gulai pisang muda tu.. Maka, diapun makan la dengan berselera.. Mak aku ambil gulai pisang muda tu dengan kangkung goreng...

Lepas tu, abang ipar aku pulak ambil mangkuk dan meratah gulai pisang muda tu.. Habis semangkuk dia bedal.. Sedap agaknya gulai tu.. Pastu, bila dah nak balik, dah nak masuk dalam kereta dah, boleh pulak mak aku suruh beli gulai pisang muda tu, nak makan kat rumah adik ipar dia nanti.. Aku pulak cuma beli seketul ayam masak kari untuk dimakan dengan nasi goreng aku..

Lepas tu, baru la kitorang bergerak balik ke kampung sebab petang tu pulak ada majlis perjumpaan peserta mini estet dengan Risda dan mak aku terlibat sama walaupun seco'et je kebun getah yang ada.. Jadi laa...

Esoknya, mak aku tebang pokok pisang kapas kat rumah kakak, dan diapun gulai la pisang seperti cerita kat atas tu.. 

p/s: Begitulah al-kisahnya... :D

Friday, April 6, 2012

Tak sakitpun, ngilu je.. :D

Assalamualaikum...

Tak sakitpun, ngilu je.. :D

Dulu masa kecik, aku memang jarang pergi ke klinik pergigian ni.. Tambahan pulak klinik pergigian kerajaan masa tu cuma ada kat bandar je.. Jauh la pulak untuk ke sana. Dah la duitpun tak berapa nak ada untuk ulang-alik ke bandar tu. Nak belanja sekolahpun kadang-kadang miss, apatah lagi nak buat treatment untuk gigi kat klinik swasta.. Tapi sekarang ni, doktor gigi dah ada dah kat klinik kerajaan kat sini. Kiranya senang la sikit. Takde la bersusah-payah naik bas ke bandar lagi. 

Zaman sekolah rendah dulu, siapa yang sakit gigi dan gigi dia dah goyang sangat dah, mak aku akan cabut gigi tu pakai gaghum (playa).. Kadang-kadang mak aku tarik gigi tu dengan menggunakan benang.. Selagi dia tak dapat tarik gigi tu, selagi tu la dia akan berusaha untuk menangkap kitorang.. haha..

Pernah sekali tu mak aku tarik gigi adik aku masa dia sedang tidur.. Gigi tu kalau adik aku tolak kuat sikit gunakan lidah dia pun dah boleh tercabut dah.. Tapi dia takut, tu yang asyik lari je dari kena tangkap.. Akhirnya masa dia tidur nyenyak tu la mak aku sentap gigi tu.. Meraung la sekejap adik aku tu.. huhuhu..

Bila usia dah semakin naik ni, barulah aku dapat menjejakkan kaki untuk mendapatkan rawatan gigi di klinik swasta samada untuk mencabut gigi, menampal ataupun mencuci gigi.. Ramai orang yang takut nak cabut gigi ni.. Bila sebut je gigi tu kena cabut, masing-masing dah demam satu badan dah... Belum apa-apa lagi dah berpeluh... hahaha.. Pelik betul aku dengan orang penakut nak cabut gigi ni...


Curi-curi ambil gambar masa doktor tu keluar sekejap... hahaha...
(Gambar semalam, semasa aku buat treatment gigi..)


Aku pernah cabut gigi kat beberapa buah klinik gigi.. Ada yang sakit dan ada yang tak terasa langsung.. Sedar-sedar je doktor tu tunjukkan gigi yang dah dicabut tu.. Pertama kali aku cabut gigi ialah semasa aku kursus kat Setapak.. Lama dah... Masa tu memang la agak seriau jugak, apatah lagi bila tengok peralatan yang pelbagai rupa tu.. Tapi sejak hari tu, mencabut gigi bagi aku dah tak menakutkan langsung.. Zaman semakin canggih.. Macam-macam jenis ubat bius yang ada untuk menghilangkan rasa sakit semasa diinjek dan semasa proses mencabut tu... 


Cantiknya gigi dia.. Tersusun je... ehehh...


Sebenarnya menampal gigi dan mencuci gigi (scaling) adalah lagi sakit jika nak dibandingkan dengan mencabut gigi.. Aku pernah buat kedua-dua treatment tu.. Rasa nak terkencing dibuatnya.. Ngilu yang amat... huhuhu... Korang macam mana...? Ada pengalaman tak masa cabut gigi ni..? Kalau ada, boleh la kita kongsi-kongsi... Tak salahpun kongsi pengalaman masing-masing, kan... :-)

p/s: Untung la siapa ada gigi yang cantik.. Boleh jadi  model iklan sensodyne... hikk..

Thursday, April 5, 2012

Kalau la ada, dah lama dah aku buat...

Assalamualaikum...

Kalau la ada, dah lama dah aku buat...

Macam mana nak sekat atau block orang yang kita tak suka dari masuk kat blog kita ehh...? Terutama sekali orang yang bukan dari kalangan followers blog kita tu. Ada tak caranya..? Hari tu pernah ternampak ada orang yang tanyakan pasal ni tapi dah lupa kat mana. Aku tanya dia kenapa nak block..? Dia kata, dia benci dengan stalker yang jadi pencacai..

Kalau la ada sistem block macam  kat fesbuk tu, aku rasa dah lama dah aku buat kat blog aku ni.. Sebabnya lebih kurang sama dengan jawapan kat atas tu.. Kalau boleh, biarlah orang yang suka baca entry aku je yang boleh masuk kat sini.. Mana-mana yang tak suka tu, tak payah masukpun takpe... You have no reason to visit my blog.. ekk elehhh....!!!




Ini bukan atas sebab perasan ataupun bajet bagus ataupun menyombong.. Tapi atas rasa ketidakselesaan bila orang yang tak suka kat kita, dan kitapun tak suka kat dia jugak, tapi dia masih lagi menyibuk nak korek cerita kita.. Kalau dah tak suka, tak payah la nak follow aktiviti kita, kan... 

p/s: Entah la.. Tetiba je rasa rimas...

(Jangan salah faham... Entry tiada kaitan dengan segala komen yang masuk kat blog..  Ini adalah berkenaan dengan mereka yang tak suka kat kita, tapi dalam masa yang sama terus mengekori aktiviti kita...)

Tuesday, April 3, 2012

Periksa dulu sebelum bayar...

Assalamualaikum...

Periksa dulu sebelum bayar...

Ni nak pesan sikit.. 
Kalau nak ikut, silakan..
Kalau tak nak ikut, lantak korang la..
Tiada paksaan di situ...

Lagi tiga empat bulan dah nak raya dah.. (bukan nak citer pasal raya tau..) Sekarangpun mungkin dah ada yang bukak tempahan untuk raya.. Macam aku, dah bukak tempahan dah hingga hujung bulan ni je.. Kalau ada tu, ada laa.. Kalau takde tu, akupun tak kisah.. Redho dan pasrah.. Ikut rezeki masing-masing... Yang pasti, baju kakak aku sekeluarga dah masuk dalam senarai... Kiranya ada jugak rezeki aku kat situ.. Alhamdulillah... :)

Pesanan aku kepada semua yang nak membeli kain pasang ni, tolonglah periksa dulu kain tu sebelum bayar. Bukak dulu plastik tu, kirai kain tu, tengok-tengok dulu kalau ada berlubang sana-sini.. Ataupun terpotong sikit ke.. Kan dah menjejaskan kain tu.. 

Kalau dah bawa balik rumah baru nak periksa, mungkin agak susah sikit kalau nak komplen melainkan jika ada resit rasmi.. Itupun jika pihak kedai nak percaya. Buatnya dorang tak nak percaya, kan dah rugi kat situ.. Biar kita rugi sedikit masa untuk membelek daripada kita rugi masa, tenaga dan duit membeli barang yang tak boleh digunapakai.. Kalau beli kain kat Nilai 3, pastu bawa balik kat Jitra nun, tak kan la nak pergi balik kat Nilai 3 tu semata-mata nak pulangkan kain tu semula.. Tak berbaloi maaa... 

Aku bagitau ni sebab aku baru je dapat dua pasang kain kastemer aku yang dah cacat.. Kain yang A tu mungkin pekedai tu tersilap potong. Dan untuk mengelakkan dari kerugian, kain tu dimasukkan ke dalam plastik dan dipamerkan untuk jualan. Manakala pembeli terus je membeli tanpa memeriksa dulu kain tu.. Mujur la kain tu masih boleh dibuat baju.. Namun, kecacatan ni sedikit sebanyak mematikan mood aku untuk memotong.. 

~ A ~
Ni bukan aku yang buat ehh... 
Aku belum giler lagi nak buat kerja giler camni..


Manakala kain B pula, mungkin sebab dah tersimpan lama di rumah sehinggakan menjadi makanan si tikus ataupun si lipas. Silap aku jugak sebab tak bukak kain tu masa kastemer tu hantar ke rumah.. Kalau tak, mungkin aku tolak je tempahan ni. Tapi kastemer tu dah bagitau dah yang kain ni memang dah lama dia beli.. Cuma masalahnya ialah kain ni dah siap dipotong kepada dua bahagian.. Jadi, tak dapat la aku nak ejas.. Maka, ukuran labuh baju akan berkurang dua inci.. Dah tu, bidang kain ni tak sampaipun 45 inci.. Haru betul bila kain tak cukup inci ni.. Fenin den.... adehhh... 

 ~ B ~
Boleh jadi topeng zoro ni.. ehehh...

Jangan terbeli kain yang mudah merekah atau pecah.. Kadang-kadang kain ni nampak je cantik, tapi bila buat baju, sekali pakai je dah merekah sana-sini.. Jangan sampai salahkan tukang jahit dah la ya.. Bukan apa, ramai je orang yang bersungut bila baju dorang merekah.. Sendiri punya salah, so, tanggung je laa.., kann...

p/s: Kain ni macam manusia jugak.. Cantik di mata tapi tidak semestinya selesa bila dipakai di badan.. :D

Monday, April 2, 2012

Minggu yang happening campur pening...

Assalamualaikum...

Minggu yang happening campur pening...

Kalau diikutkan, dah lama dah nak buat entry ni.. Tapi kesibukan (ek elehhh...) melampau menghalang niat tu.. Di samping itu, kemalasan akibat mood yang huru-hara melengkapkan lagi tahap kelembapan hormon... kehkehkeh...

Secara ringkasnya, minggu lepas adalah minggu yang happening campur pening.. hahaha..

Hari Jumaat yang lalu (24/3/12), kakak aku ada balik sini.. Dia saje nak balik sebab nak jenguk mak. Ye la, kitorang kat sini asyik tak jadi je nak pergi rumah dia kat Nilai tu, tu yang dia balik sini tu.. Dia balik dengan suami dan anak sulung dorang. Abang ipar aku tu bukannya sihat sangat.. Tu yang anak dia ambil alih memandu tu.. (berapa banyak tu daaaa....)

Yang bestnya, kakak aku ni rajin memasak dan bawak pulak udang galah bersepit biru tu.. Dah berkurun tak makan udang besar-besar ni.. Penyakit tolak ke tepi dulu maaa.. Udang galah tu kasi ngaapp dulu laaa... hahaha... Dulu-dulu masa kakak tu baru kawen, memang selalu jugak dia bawak balik udang besar ni.. Memang dia je la yang rajin bawak balik lauk mewah camni.. Lagipun abang ipar aku tu jenis yang tak kedekut dalam soal makanan ni.. Janji masak sendiri maaa... :D


Udang besar duduk kat bawah... Penyepit habis kena kerat... 


Gulai lemak cili api dengan hirisan pucuk daun asam keping....


Lepas menggulai udang, kakak menggulai pulak ikan baung yang dicampur dengan rebung.. Kebetulan adik aku ada balik dan gulai ikan baung ni memang peberet dia, so, laju je la dia makan.. Aku dah agak muak sikit nak makan gulai ikan baung ni.. Aku cicip sikit je.. Selebihnya aku makan rebung... Sekali lagi penyakit tolak ke tepi... hahaha...


Hambik kau... 
Satu periuk besar gulai ikan baung dengan rebung ni...


Esoknya, kakak aku balik semula ke Nilai tapi adik aku ada lagi.. Anak sedara yang lepas SPM tu pun ada balik jugak.. Sebelum tu aku dah buatkan sebiji kek coklat untuk anak buah yang SPM tu sebab dia dapat keputusan yang agak baik...


Kek coklat berbadam.... 


 Lepas tu, aku buatkan pulak donat untuk dorang.. Dah berkurun aku tak mendonat.. Donat ni aku buat secara ekspress.. Dah tengahari baru aku adun.. Tak sempat nak tunggu dia naik sangat sebab anak buah dah nak balik naik bas.. Bekalkan dia sikit donat ni.. 

(Bila sampai kat kawasan asrama, anak buah ni call mak dia bagitau yang dia kecurian, mungkin semasa dia sedang ambil wuduk kat surau berhampiran asrama. Dia tinggalkan beg sandang kat luar toilet sebab masa tu dia kata takde sorang umatpun yang kelihatan.. Maklum la, dia ni budak lagi.. Dia fikir tak kan orang nak mencuri kat dalam surau.. 

Semasa nak membayar duit beli air baru dia perasan yang duit dia habis semua kena songlap.. Ranap dalam 200 hengget.. Kesian betul kat dia.. Mujur ada bekal donat dengan bekal nasi + tomyam yang dia bawak balik.. Dapat la cover untuk makan malam tu..)


Donat...


Tak larat dah nak sambung cerita.. Ada lagi kisah minggu lepas iaitu masa aku balik ke Nilai.. Lain kali je la cerita.. Itupun kalau tak terlupa laa... hikk... 

p/s 1: Tertunggak entry takpe sebab konpem tak akan dapat surat saman.... ehehh...
p/s 2: Mudah-mudahan perut pencuri duit anak buah aku tu tak meletop kepanasan... :-)

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »