Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, June 1, 2013

Sempurna tapi tak serasi...

Assalamualaikum...

Sempurna tapi tak serasi...

Antara kesempurnaan dan keserasian, aku lebih cenderung kepada keserasian..


Kenapa..?


Bagi aku, sebagai manusia biasa yang tidak punya apa-apa, yang punya banyak kekurangan dan dosa, kesempurnaan itu amat jauh untuk digapai.. Kita cuma mampu untuk menjadi lebih baik dari yang sedia ada.. Namun untuk menjadi lebih sempurna atau totally perfectionist, itu amatlah sukar.. Dan jika ada orang yang mengaku bahawa dia cukup sempurna dalam segala aspek, aku anggarkan bahawa orang itu sedang mendabik dada..


Justeru itu, aku memihak kepada keserasian.. Bagi aku, jika ada keserasian, di mana-manapun kita boleh hidup.. Campaklah ke ceruk mana sekalipun, jika kita serasi dan pandai menyesuaikan diri, segala-galanya akan menjadi mudah.. Insya-Allah..


Contoh paling mudah:

1- Ada orang yang tidak boleh menyewa rumah secara beramai-ramai dengan kawan-kawan yang lain dengan alasan tidak selesa dan takde privasi. Pada aku, jika kita pandai bawa diri, ini semua tidak menjadi masalah.. Kita kena belajar untuk serasikan diri kita dengan kawan serumah yang lain. Kecualilah jika kawan tadi bawak jantan masuk rumah tu, itu dah masuk bab lain..


Rumah yang sempurna dan besar, jika tiada keserasian di dalamnya, maka semuanya adalah sia-sia sahaja.. Hiburan kat luar juga yang akan dicari-cari.. Rumah yang kecil dan nampak tidak sempurna, jika ada keserasian di dalamnya, pasti ada keceriaan..


2- Ada orang jika menyidai kain baju di ampaian, dia akan pastikan sidaian itu mengikut barisan ampaian.. Setiap barisan ampaian khas untuk satu-satu jenis pakaian je.. Kalau barisan tu untuk kain batik, maka kain batik je yang penuh kat barisan tu dan lepas tu sidai kena betul-betul sama rata, tak boleh sebelah labuh atau senget. Terlalu mencari kesempurnaan hingga terpaksa menghabiskan masa kat satu kerja sahaja.. Lepas tu bersungut cakap tak cukup masa.. hmmm...


3- Sila berikan contoh yang lain, jika ada dan sudi berkongsi.. :)


Sampai macam ni sekali nak cari kesempurnaan... huhuhu..


Nak cari pasangan yang sempurna, memang tak akan jumpa punya la.. So, cari aje yang serasi di hati, pasti ada yang menanti.. Insya-Allah, kekal hingga hujung nyawa.. hehh... Kalau sempurna dalam segi kerja, mungkin banyak yang berjaya dan bergantung pada kerja masing-masing.. Tapi kalau kerja menjahit macam aku ni, ada kalanya kesempurnaan itu tidak membawa kepada keserasian.. Bila takde keserasian, bagaimana nak timbulkan keselesaan..?

Contoh, baju yang dijahit cantik sekali buatannya, namun bila dipakai, ianya tidak selesa, tak serasi di badan. Sama jugak macam baju ready made yang dibeli. Nampak sempurna sangat jahitannya tapi bila pakai, ketat sana la, longgar sini la, macam-macam  ada.. Jangan salahkan siapa-siapa. Anggap saja tiada keserasian di situ..


p/s: Ni sekadar pendapat dari orang yang tak sempurna.. hehh..

Boleh percaya ke..?

Assalamualaikum...

Boleh percaya ke..?


Dah agak lama aku tak dapat SMS macam ni.. Dulu ada jugak la dapat SMS ni tapi pasal Power Root la walhal aku tak pernahpun minum produk tu.. Kalau kat emel tu, macam-macam dapat.. Reward itu la, reward ini la.. Penat nak melayan.. Sebab tu la aku tak suka sangat nak kongsikan emel aku.. Nanti entah apa-apa je yang masuk situ..


Yang ni pulak dari Shell katanya.. Masalahnya aku mana ada kad yang berhubung-kait dengan Shell ni.. Isi minyak keretapun aku tak pernah.. Jangankan nak kata isi minyak, nak cucuk kunci kereta kat lubang kunci tu pun aku tak pernah buat.. Sadisnya jadi manusia macam aku ni.. hehh..


From: +60178345941

RM0,You Card 
telah berjaya & 
menangi hadiah 
GRAND PRIZE.dr 
shell (M) Berhad RM20.000 RIBU 
No siri.4D257SR 
sila dail talian:
012-8108-957
www.mal-shell.webs.com


Aku copy paste ikut SMS yang masuk kat enpon aku.. Bila aku klik alamat web tu, nampak la gambar orang tayang replika cek yang besar gedabak tu.. Entah la, aku ni memang susah sikit nak percaya bab-bab macam ni.. Sebab aku fikir, tak kan la senang-senang je orang nak bagi duit sekapal macam tu kat kita, kan.. Lain la kalau kita ada masuk peraduan apa-apa yang berkaitan, dan kita menang peraduan tu.. 




p/s: Siapa yang nak percaya tu, terpulang la.. Pokok dek ekau la haiihh... Aku ni nak contact nombor tu pun aku malas.. hehh..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »