Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, January 12, 2017

Percubaan menanam jagung manis.

Assalamu'alaikum.

Percubaan menanam jagung manis.


Aku sekarang ni dalam mood berkebun. Ala, tanam jagung je dan tanam la sikit dua tiga jenis pokok sayur yang lain. Untuk kali ni, aku buat entri fasal tanam jagung manis dulu. Saja suka-suka je untuk terapi minda dan juga untuk cari pengalaman sendiri. Kononnya try and error la. 


Benih jagung manis ni aku kirim kat seorang rakan grup masa dia pergi MAHA 2016 yang lalu. Benih jagung manis dari MARDI. Satu peket benih tu harga dia RM2 sahaja. Murah, kan?




Gambar yang ini masa aku korek lubang kat belakang rumah pada 5/1/2017 yang lalu. Dah seminggu dah berlalu. Setiap lubang aku letakkan dua atau tiga biji benih. Tak berani nak letak sebiji je sebab takut nanti ada yang tak hidup.



 Yang putih tu adalah serbuk racun semut. Saja buat percubaan dengan harapan semut tak makan benih jagung tu. 


 ^
Aku pacakkan lidi satay di sekeliling lubang yang sudah dikambus. Tujuannya supaya kucing tidak membuang ke atas lubang tadi. Tips ni pun aku dapat daripada grup jugak. Sepatutnya kena rapatkan lagi jarak lidi satay tu tapi sebab lidi satay tu tak cukup, kenalah jarakkan sikit.
v

 Dapatlah korek sebelas lubang. Itupun sakit pinggang weii.. Nampak sangat dah tua. Hahaha.


Dan ini pula gambar pokok jagung yang baru aku ambil sekejap tadi. Benih jagung tu dah mula hidup dah. Dari sebelas lubang, tujuh lubang dah mula mengeluarkan pucuk. Macam-macam saiz ada. Haha.






Gambar kat bawah ni pula merupakan sepuluh buah pasu yang aku gunakan untuk semai benih jagung manis tadi. Yang ni aku mulakan menyemai pada 25/12/2016 yang lalu. 





Daripada sepuluh buah pasu, hanya ada lima pasu sahaja benih jagung tu hidup. Lagi lima pasu tu tak tau la kenapa benih tu tak hidup. Mungkin benih tu dah rosak agaknya.


^
Sekali tengok, macam pokok lalang je. Kurusnya la haihh.. Hahaha.
v


Ini adalah salah satu aktiviti untuk mengeluarkan peluh dan juga untuk merehatkan minda. Ia juga merupakan satu terapi yang sangat murah. Tak perlu bayar mahal-mahal untuk tenangkan fikiran yang serabut.


p/s: Siapa yang selalu sangat stress tu, boleh la cuba bercakap dengan pokok. Sesekali, eloklah kita berbicara dengan alam sambil memuji kebesaran Allah. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »