Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, September 11, 2012

Alasan dia, tak nak duduk asrama... adehh...

Assalamualaikum...

Alasan dia, tak nak duduk asrama... adehh...

Selamat menempuh peperiksaan untuk semua adik-adik dan anak-anak yang menduduki UPSR.. Semoga tenang menghadapi soalan yang terpampang di depan mata.. 

Anak buah aku ada dua orang yang ambil UPSR tahun ni.. Kedua-duanya lelaki dan sangat kamceng antara satu sama lain terutama sekali bila main game... muahahaha...

Kedua-duanya juga sangat penakut sampaikan nak pergi jamban waktu malampun nak berteman.. Budak lelaki zaman sekarang ni memang penakut agaknya.. Budak perempuan agak berani sikit.. hehh...

Aku dah banyak kali ingatkan kat budak dua orang ni pasal UPSR. Dari awal tahun lagi aku dah bagi warning kat dorang dengan harapan supaya dorang bersedia.. Nak tau dorang jawap apa..? Dorang kata lambat lagi la nak periksa tu, bulan sembilan nanti.. Nah, sekarang dah bulan sembilan dahpun.. Hambek kau.. haha...

Betul la tu.. Kalau dari awal tahun kita dah warning dorang, mestilah dorang kata lambat lagi sebab masih lagi syok main game yang entah apa-apa tu. Pastu bila trial UPSR hari tu, masing-masing buat muka kelat bila aku tanya dapat berapa A.. Macam takut-takut je nak jawab.. Haaa, tau pun takut.. Itu baru tanya je tu.. Belum kena piyat perut, piyat telinga lagi..

Budak dua orang ni cerdik sebenarnya.. Tapi malas nak belajar.. Alasan dorang ialah kalau dapat keputusan yang bagus, nanti kena duduk asrama.. Bila dah duduk asrama, mana boleh dorang nak main-main game lagi, kan... Tu yang buat kitorang hangin tu.. Alasan tak masuk dek akal... Mak masing-masing punya la pujuk, kalau tak nak duduk asramapun takpe la.. Belajar je la biar dapat A.. Nanti boleh masuk kelas pandai.. Pastu dorang menjawab lagi.., huhh, budak-budak kelas pandai tu semuanya berlagak.. Dah la perangai macam samseng.., entah apa-apa je... Yang sorang menjawab, yang sorang lagi jadi tukang bekap.. Macam tu la selalunya.. Banyak betul alasan yang dorang bagi.. adehh...

Punca dorang tak nak duduk asrama selain daripada tak dapat main game tu ialah takut kena ragging.. Anak buah aku ni dah la jenis tak suka bergaduh dengan orang luar.. Kalau bergaduh dengan adik-adik dorang tu selalu la.. Gaduh mulut la.. Kalau gaduh bertumbuk bagai tu belum lagi la.. Kalau ada, aku la yang bagi roti panjang kat dorang dulu.. Cuba la kalau berani..

Masa zaman sekolah dulu, aku teringin sangat nak duduk asrama, tapi tak dapat. Budak-budak sekarang dah dapat peluang duduk asrama tapi tak nak pulak.. Teruk sangat ke asrama sekarang ni ehh...??

p/s:  Apapun, aku doakan moga dorang berdua ni boleh menjawab soalan dengan baik.. Walaupun A bukan penentu segala-galanya.., namun itu adalah permulaan untuk terus melangkah menuju Z.. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »