Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, September 30, 2010

BERANGAN DI TAMPOI... =)

Assalamualaikum...


Pagi tadi ada pekan sehari. Macam selalu, aku tak pergi. Mak aku memang suka pergi tanpa aku. Apsal pulak camtu..?? Sebab kalau aku ikut sekali, dia tak boleh nak beli macam-macam. Ada je yang aku tak berkenan nanti. Jadinya dia akan tanya aku nak beli apa dan aku akan jawab beli je la apa-apapun... huhuhu...

Tapi tadi aku mintak dia belikan sepit rambut sebab sepit aku dah patah. Aku suruh beli satu je sepit tu, tapi dibelinya dua.. Suker... suker... suker... Mekasih mak... hahaha... Alaaaa... harga dua sepit rambut tu baru empat hengget.... kehkehkeh...

Pastu bila dia balik, akupun selongkar la tengok apa yang dia beli...
Hambekkk ko...
Dibelinya buah berangan...
Ni perli aku ke apa ni...
huhuhu...
Tak kisah laaa...
Janji buah berangan ni sodappp...
Mak aku rebus je...
Tak kuasa nak goreng dengan pasir bagai haaiihh...
Satu beg plastik ni harga dia cuma dua hengget...
Mahal ke..??
Okay la tu...
Nak murah pergi tanam sendiri maa.... =D


Lepas tu ada satu beg lagi berisi buah. Yang ni bertangkai lak...
Buah apa ni ehh...?
Mula-mula aku ingatkan buah sentul..
Memang yakin dah tu.... konpem buah sentul...
Tup-tup bila aku tanya mak aku ni buah apa...?
Dia kata buah tampoi...
Tak puas hati lagi ni... Tanya lagi..
Ye ke buah tampoi.?? Bukan buah sontol ke..?
Buah sontol tu lain.... Bosa sikit buah ehh...
Lama gak aku fikir buah sentul tu camner...
Maklum la, dah berabad tak jumpa dan makan buah tu...
Kecik-kecik dulu je selalu makan...
Pastu, baru la teringat....
Nasib baik la ingatan aku masih lagi kuat...
kehkehkeh...



Dan inilah rupanya buah tampoi tu ya adik-adik. Jangan risau makan buah ni. Takde bahaya langsung kecuali kalau makan dengan biji dia sekali... huhuhu... Ada ke patut sesetengah orang tu kata kalau siapa makan buah tampoi ni, dia akan masuk Hospital Tampoi... Dia tu yang sepatutnya duduk kat hospital tu... kann.... Gilerrr... =)))


Zoom in sikit biar jelas rupa bentuk buah tampoi ni. Jangan lak ada yang kata ni bawang putih sudah la ehh... ;p


Ehh.... mana lagi seulas..?? Mana lagi dia hilang kalau bukan masuk kat dalam kerongkong aku... Sodappp.... hahahaha...


Aku kata: Siapa tahu apa nama baru bandar Tampoi kat Johor tu..?? Tak tau ke..?? Ada jugak yang kena baling dengan buah tampoi ni kang... Apa daa... Itupun tak tau.. Nama baru Tampoi adalah.... cari la sendiri ehh... Malas nak bagitau... =D

Wednesday, September 29, 2010

KENALI KAREKTOR ANDA MENERUSI...????

Assalamualaikum...


Kalau kita rajin jalan-jalan, maka dapatlah kita jumpa sesuatu yang baru. Mungkin benda tu baru bagi kita, tapi dah lapuk bagi orang lain. Pada aku samada baru atau lama, itu tak penting. Apa yang penting adalah aku kongsikan apa yang aku jumpa semasa berjalan-jalan malam tadi. Bukan jalan kaki, cuma jalankan jari je... ekekekeke...

Jom tengok apa yang aku jumpa. Lepas tu nilailah sendiri ya. Jangan takde yang nak mengaku dah la... kehkehkeh....

KENALI KAREKTOR ANDA MENERUSI KENTUT...!!!
Haaaaa...??? Hahahahaha....


ORANG YANG TAK JUJUR:
Orang yang terkentut tapi menyalahkan orang lain..
(Ko kentut ehhh... Padahal dia yang kentut...)

ORANG BANGANG:
Orang yang menahan kentutnya sampai berjam-jam...
(Dok uhhh... uhhh.. uhhh... je kerja dia..)

ORANG YANG BERWAWASAN LUAS:
Orang yang tahu bila harus keluarkan kentut..
(Tabik springgg la kat orang cmni... ;p)

ORANG SENGSARA:
Orang yang nak kentut tapi kentut tu tak nak keluar..
(Kesian ehh lak haaiiihhh... =D)

ORANG YANG PENUH MISTERI:
Orang yang terkentut tanpa diketahui oleh orang lain..
(Ni mesti jenis muka selamba je ni... ahakk..)

ORANG GELABAH/GUGUP:
Orang yang nak kentut, tapi tiba-tiba je dia tahan kentut dia tu..
(Konon-konon ternampak Lady Gaga la tu... terus kentut tu malu nak keluar....)

ORANG YANG PERCAYA PADA DIRI SENDIRI:
Orang yang selalu beranggapan bahawa kentutnya berbau harum..
(Kalau makan telur takde maknanya kentut tu nak wangi...)

ORANG SADIS:
Orang yang terkentut di atas katil tapi selepas tu dia kibaskan bau kentut tu kepada orang/katil sebelah...
(Hampehh je kann... kakakakaka...)

ORANG PEMALU:
Orang yang terkentut tanpa bunyi tapi lepas tu merasa malu sendiri...
(Spesis ya auuwww... auuwww... la ni... kannn.... )

ORANG YANG PANDAI MENYUSUN STRATEGI:
Orang yang menyembunyikan kentutnya dengan ketawa terbahak-bahak agar orang lain tak dengar bunyi kentut tu...
(Bau kentut tu ko nak sorok kat mana wehhh... hahaha...)

ORANG BODOH:
Orang yang terkentut tapi lepas tu menyedut bau kentutnya sendiri...
(Memang sah la bodoh piang...)

ORANG PELIK:
Orang yang kentut sambil menahan bunyi kentut tu...
(Keluar bunya treettt... tett... tettt...)

ORANG PERAMAH:
Orang yang tak kisah jika mencium bau kentut orang lain...

ORANG YANG TAK SUKA BERGAUL:
Orang yang kalau nak kentut secara sembunyi...

ORANG ATHLET:
Orang yang kentut dengan sepenuh hati...
(Siap meneran sampai keluar urat lagi...)

ORANG JUJUR:
Orang yang mengaku dia terkentut...
(Weiii korang... Aku terkentut laa... kehkehkeh...)

ORANG CERDIK:
Orang yang boleh meneka siapa yang terkentut melalui bau yang dikeluarkan..

ORANG MALANG:
Orang yang nak kentut tapi keluar taik....
Wakakakakakakakakaka.... Memang malang sungguh laa...


Nota Aku: Jangan bagitau orang lain apa yang korang makan. Nanti dia dapat detect bau kentut korang tu... muahahahaha...

Tuesday, September 28, 2010

TIPS MURAH DAN MUDAH UNTUK SAKIT MATA...

Assalamualaikum....


Korang ada bela anak kucing tak..?
Mata dia okay ke..?
Maksud aku, anak kucing tu takde terkena sakit mata ke..?
Selalunya anak kucing yang berumur bawah sebulan ni sering terkena jangkitan sakit mata..
Kadang-kadang tu sampai tak boleh nak buka mata...
Pastu kalau kita yang tolong bukakan mata dia, maka akan terpancut la cecair kotor tu dari mata anak kucing tu kan...
Pernah tak berlaku kat korang situasi macam ni..?


Dah makin kurang dah taik mata dia. Kalau tak, nak bukak matapun tak boleh...

Tak pernah..?
Hmmm.... Kasihan kucing-kucing tu...
Korang tau tak, kalau sakit mata tu dibiarkan berpanjangan, anak kucing tu boleh mati...
Sebab lama-kelamaan ianya akan menyebabkan hidung kucing tu berair...
Kiranya macam selsema laa...
Bila hidung dorang dah kena jangkitan selsema ni, macam mana kucing tu nak menghidu makanan... Kepalapun sentiasa panas je...
Sama juga macam kita kena selsema... Kepala berat je kan...
Pastu mesti hidung kita tu tersumbat....
Nak bernafaspun susah...
Betul tak..???
Dan selera nak makanpun berkurangan...
Asyik meleleh je, nak makanpun susah... Kang tak pasal-pasal ada pulak perisa tambahan... ekekekeke....

Sebab tu ada orang kata, kalau kita nak cepat sembuh dari selsema, kenalah selalu mandi dan basahkan kepala tu sekali.. Macam mandi hadas besar laa.... ahakkk...
Bukannya biarkan kepala tu berkerak dengan daki dan kelemumur...=D

Begitu juga halnya dengan anak kucing tu nanti...
Kalau dah takde selera nak makan...
Badan diapun akan lemah... lesu... tak bermaya...
Kadang-kadang nak jalanpun tak larat..

DULU, aku selalu perhatikan kucing yang terkena sakit mata ni...
Tapi masa tu aku tak tau nak buat apa...
Sekadar main lap je mata dia dengan tisu atau kain basah...
Sebab aku tak mampu nak bawa dorang pergi klinik...
NAMUN cara sebegitu kurang berkesan...
Akibatnya, banyak anak-anak kucing aku yang mati...
Yang mati tu comel-comel pulak tu... :'(
Kalau hodoh tu takde la aku kecewa sangat... ;p
Ehhh... Anak kucing memang selalunya comel.... kannn...
Hehehe...

Alololo... Cejuk ehh... Takpe, kejap je tu...

SEKARANG, aku selalu basahkan kepala anak kucing yang terkena jangkitan sakit mata ni...
Kiranya macam mandikan kepala dia aje laa...
Macam mandi style P.Ramlee... kihkihkih....
Nak mandikan seluruh badan dia, kesian pulak... nanti menggigil kesejukan...
Sedangkan mandikan kepala dia je pun, dia dah gelabah... hahaha...

Caranya: (Dah macam resepi lak haiihhh.... hahaha)
Mula-mula tu kena la buang dulu taik mata yang berselepet kat mata anak kucing tu...
Basuh muka dia dulu, biar senang nak korek taik mata tu....
Lepas tu basahkan kepala dia dengan sedikit air...
Jangan lupa, kelepetkan dulu cuping telinga kucing tu...
Kang masuk air lak telinga dia... dah jadi kes lain pulak nanti.... ;p
Kena basahkan selalu kepala dorang...
Asal ada je taik mata, korang terus mandikan kepala dorang tu..
Jangan tangguh-tangguh lagi...

Kan cantik mata tu tanpa taik mata... =)

ALHAMDULILLAH, sejak aku praktikkan cara ni, takde la lagi anak kucing aku yang mati sebanyak dulu...
Tapi kalau dah sampai ajal dia, mati juga la kan....
Namun, usaha itu perlu...
Tanpa usaha, bagaimana kita nak tau hasilnya...
Betul tak..??


Aku kata: Usaha itu tangga kejayaan. Namun jangan sesekali kita lupa, SIAPAKAH yang berada di balik setiap kejayaan kita itu.. TIDAK akan ada orang yang berjaya TANPA ada orang lain di sisinya walaupun cuma seorang.. Tak percaya..?? Percayalah.... :-)

Sunday, September 26, 2010

SKODENG..!!! Seronok ke jadi penskodeng ni ehh..??

Assalamualaikum....


Rajin pulak aku update blog ni kan... Takde benda nak buat, so layan aje laa blog sendiri.. huhuhu... Sebenarnya banyak benda yang boleh dibuat, tapi MALAS ya amat... haiiihhhhh... Jangan tiru perangai aku yang MALAS ni ya... Tapi kalau nak tiru pun takpe, bukannya selalu mood MALAS ni datang.... sesekali je... ngehngehngeh.....

Sebelum tu aku nak bagitau dulu la ehh... Aku ni sebenarnya kurang minat nak JAGA akuarium ikan ni. Suka tengok ikan kat dalam tu, tapi tak suka nak hiaskan akuarium tu macam orang yang betul-betul minat bela ikan... Maka, kalau korang tengok ada sawang yang setebal 2 inci kat sekeliling akuarium ni, korang buat-buat tak nampak aje la ya... =D

Dulu aku rajin jugak bela ikan pelbagai jenis dan jaga akuarium tu sekali. Namun bila semuanya asyik kojol je, aku jadi malas la pulak. Dah la harga semua ikan tu mahal, lepas tu mati camtu je, rasa rugi lak haiihhh... Akhirnya aku bela ikan puyu je. Itupun mati jugak. Daripada 10 ekor, tinggal sekor je yang hidup sampai la sekarang.. Ralat jugak la bila sekor puyu tu, badan dia dah melengkung dah menandakan betapa lamanya dia duduk dalam akuarium tu mati. Bila dah mati, nak makanpun tak sampai hati. Sudahnya bagi kat kucing je. Masalahnya, kucing kat rumah ni pon tak nak makan ikan puyu tu... So how...???

Akuarium ni saiznya agak besar tapi penghuninya ciput je... Kalau takde haruan tu, tinggal puyu sekor je kat dalamnya bermaharajalela...


Sekarang, akuarium ni dihuni oleh 4 ekor ikan haruan bersama-sama sekor puyu tu. Seronok nampaknya puyu tu bila dapat kawan baru. Ikan haruan ni sebenarnya ada 5 ekor, tapi disebabkan yang sekor ni asyik melompat keluar je, maka mak akupun ambik la dan buat gulai lomak cili padi... hahaha... Kini tinggal la 4 ekor sahaja haruan hasil pancingan anak sedara aku..


Dan siang tadi, sempat la aku merakamkan aksi si Popok yang sedang menskodeng ikan-ikan tu. Leka sungguh dia skodeng. Seronok agaknya jadi penskodeng ni ehh... ;p



Ikan haruan...



Aku kata: Rasa macam nak berhenti je dari melayari internet ni.. Tapi boleh ke...?? Macam dah takde mood je aku ni.... Haaiiihhhh...

HOW TO REMOVE A TROJAN VIRUS FROM A LAPTOP..

Assalamualaikum....

Mata tak boleh nak lelap walaupun aku tidur tak sampai 3 jam. Ni semua gara-gara mimpi kena kejar dek hantu la ni. Ampeh punya hantu. Mungkin hantu Chelsea yang kejar aku tu kot sebab aku tersangat la sukanya bila pasukan 'blue' ni kalah di kaki Manchester City... Tapi takpe, lepas ni boleh tidur sampai tengahari... Jangan ada yang datang mengacau dah laa.. Kang tak pasal-pasal aku pulak yang jadi hantu... hahahaha...

Aku ada sedikit info yang aku jumpa masa aku jalan-jalankan jari tadi. Kalau korang rasa info ni berguna, praktikkan laa.. Kalau korang rasa info ni macam suwey je, just left it behind je la... Senang aje kan... Tak perlu ada konspirasi... =D

Aku copy paste je info ni. Nampak gayanya kena la keluarkan kamus.. Ni la padahnya kalau tak pandai dan tak faham Bahasa Inggeris. Baca tu boleh aje, tapi fahamnya.... hmmmm aje la... huhuhu...


Trojan viruses are one of the most harmful computer viruses that you can contract. There are a number of different ways to remove a virus; however, you do not want to give it any time to damage your computer -- you need to remove it as fast as possible.

1- Restart your computer in "Safe Mode." To do this, press "F8" from the beginning screen when your computer first starts to load.
  1. 2- Press the "Start" button from your computer's desktop.
  2. 3- Slide your mouse ove the "All Programs" tab, then the "Accessories" tab, and finally the "System Tools" tab.
  3. 4- Select "System Restore" from the list of options in the System Tools menu.
  4. 5- Make sure the "Restore my computer to a previous date" bubble is highlighted, and press "Next."
  5. 6- Select a date prior to contracting the trojan virus that you would like to restore your computer to, and press the "Next" button.
  6. 7- Restart your computer, and the virus will be gone as if it were never on your computer.

NAK 1000 DAYA: Jangan banyak sangat alasan boleh tak..??

Assalamualaikum....


Aku baru je selesai tengok bola.. Sambil tengok tu, aku kopek la ikan bilis. Macam tu la selalunya. Kadang-kadang aku lipat kain-baju.. Kadang-kadang aku kupas segala jenis bawang.. Semua ni cara aku untuk menjimatkan masa... ;p

Selalunya aktiviti begini aku buat waktu malam laa sebab waktu siangnya aku buat kerja lain.. Jadi, tak timbul soal tak cukup masa nak buat semua benda ni.. Kecuali la kalau dok ngadap je tv tu tak kelip-kelip mata, memang satu bendapun tak jalan. Ni tak, ada sesetengah orang tu kalau tengok cerekarama siap melangot tak bergerak-gerak dari depan tv tu. Ada yang sanggup tahan nak kencing tu...!!! Apa ke halnya.. Kan ke bagus sambil menonton tu ajak anak-anak sekali tolong lipat baju ke... buang taik bilis ke... Takde la nanti tergocoh-gocoh nak kena buat semua benda.. Lepas tu nanti mula la merungut, cakap semua kerja dia nak kena buat seorang padahal dia sendiri yang tak pandai nak curi-curi masa. Yang peliknya, tak cukup masa nak buat kerja rumah, tapi ada pulak masa nak mengadap fesbuk... siap main game lagi tu mengalahkan anak-anak dia lak... Isshhh... isshhhh... issshhhh.... isteri siapa la tu gamaknya yaa... =D

Seronok la mak aku ni.. Boleh main cekot je sesedap rasa... kehkehkeh...


Aku memang praktikkan benda ni dekat anak-anak sedara aku yang masih kecik ni terutamanya yang perempuan laa. Kalau dorang balik sini, aku akan ajak dorang buat benda-benda camni. Sambil-sambil tu aku bercerita la kisah apa-apa je, asalkan dorang tak berganjak dari situ. Kadang-kadang aku akan cakap siapa yang rajin tolong, nanti dapat aiskerim apa je yang dorang nak. Alaaa, berapa sangat la nak beli aiskerim tu kan.. Tak habispun 10hengget. Kadang-kadang 5hengget je dah cukup. Bukannya selalupun kopek bilis atau kupas bawang ni. Yang bagusnya, ada di antara anak-anak sedara aku ni lebih suka makan aiskerim yang murah berbanding yang mahal.. Di mana tumpahnya kuah kalau tidak masuk dalam pinggan makcik dorang ni kannn... hikhikhik...

Sebenarnya aku takde idea nak tulis cerita apa. Cerita yang aku buat siang tadi hilang camtu je gara-gara line tenet yang kejap ada, kejap takde. Sudahnya, keluar la cerita yang entah apa-apa ni haa..... =D

***Macam la selama ni cerita aku ada apa-apa yang menarik.... huahuahua...


Aku kata: Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan (pintas.. ;p). Di mana ada tanda larangan, di situlah ramai yang bertandang.... Errrr.... =)))

Friday, September 24, 2010

BULI: Akupun boleh gak jadi pembuli... hahaha...

Assalamualaikum...

BULI: Akupun boleh gak jadi pembuli... hahaha...

Boring lak rasanya hari ni. Badan aku sengal semacam je. Dua tiga hari ni aku banyak menghabiskan masa dengan menternak lelemak je... huhuhu.... Ada yang jeles ke.... hikkk...

Untuk menghilangkan rasa boring ni, akupun apa lagi. Mulalah mencari mangsa untuk aku buli. Mangsa kali ni adalah si Popok... hahaha.. Abeh tu, dah dia ni asyik menyelit je kerjanya. Mana aku lepak, situ la dia menyelit. Pastu dok sondol-sondol muka aku dengan muncung dia tu. Dah la mulut tu busuk.. eeeiii... Rasa macam nak sembur ridsect je kat mulut dia tu...

Sedang berusaha untuk meloloskan kaki dari penyepit rambut tu... =)

Aku ni takde la buli yang teruk-teruk. Setakat buli-buli manja tu boleh la... kehkehkeh... Buktinya, takde sedikit calarpun kat Popok tu...

Alololo... Teringin nak pakai crown ke... ;p

Sian dia jadi mangsa buli... Muka toyer semacam je... hahaha....

p/s: Takde mood laa... Nak gelakpun malas... huhuhu...

Wednesday, September 22, 2010

RUMAH TERBUKA: Mulutpun kena la buka.. =D

Assalamualaikum...


Petang tadi jiran sebelah rumah aku buat rumah terbuka. Jiran aku ni memang tak pernah miss buat acara makan-makan sempena raya ni. Aku je yang selalu tak pergi walaupun rumah bersebelahan je. Entah laa... Kadang-kadang tu aku macam malas je nak menghadiri majlis-majlis macam ni. Mungkin sebab status aku. Dan mungkin juga sebab aku dah jemu dengan persoalan yang bertalu-talu. Maklum la, ramai orang yang datang masa rumah terbuka ni kan.. Kalau setakat jiran-jiran berdekatan, aku tak kisah sangat. Dorang memang dah tau situasi aku macam mana... Ringkasnya, aku tak suka peribadi aku disoal selidik... Bukannya aku nak jadi menantu dorangpun.... kannn... ;p



Tuan rumah kata kena baca Ya'asin dulu sebelum makan... :-)

Tapi petang tadi, aku hadirkan diri. Lagipun aku takde alasan untuk tidak menampakkan bayang. Kebiasaannya aku bagi alasan sakit perut, sebab memang aku sakit perutpun. Bukannya menipu buat-buat sakit perut tau.. Syukurlah jiran aku ni jenis yang memahami. Maklum la, aku bukan kenal jiran ni setahun dua, tapi sejak aku kecil lagi kami dah tinggal bersebelahan rumah. Sewaktu di Terendak Kem dulupun rumah kami sebelah-menyebelah. Bayangkan dah berapa tahun kami berjiran... Dan tidak pernah ada sengketa antara kami... Takde la macam jiran-jiran sekarang ni, terutamanya di bandar. Asal tegur sikit je kena tetak. Asal bising sikit je kena tembak... Patut la orang yang duduk bandar ni sentiasa panassss... Panas hati, panas baran, panas telinga, panas ponggong... huhuhu...


Menu tadi sangat-sangat mabelesss... Ada nasi impit, kuah lodeh, sambal udang, rendang, kuah dal, sambal kacang, lemang, kuih karipap, mee rebus paling sedap tahun ni dan nasi tomato serta bubur kacang.. Hambekk.. Mana satu yang ko nak terkam dulu... hahaha.. Aku seperti selalu ambil nasi impit dulu la. Makan dengan kuah lodeh, sambal kacang dan sambal udang. Aku ambil sikit je sebab mata dah mula menjeling mee rebus... ekekeke...

Mee rebus memang sangat sedap. Di masak oleh bekas menantu mak cik jiran ni. Walaupun anak lelaki mak cik ni dah meninggal, tapi hubungan dia dengan menantunya tu sangat baik. Suka aku tengok keakraban dorang tu.. Macam tu la sepatutnya hubungan antara menantu dan mertua.... kannn... ;p

Ini saja kisah untuk hari ni...
Cehh... Dah macam cerita bersiri lak...
ngehngehngeh...

Aku kata: Mudah-mudahan esok dapat la aku mulakan puasa sunat Syawal ni. Jangan la 'dia' datang balik... Siapa 'dia' tu..?? Biarlah rahsia.... muahahahahaha...

Tuesday, September 21, 2010

SUKA HATI AKU LAA...!!!

Assalamualaikum....


Semalam berperang dengan malware...
Hari ni berperang dengan periuk lak...
Barulah adil dan saksama... hehe...

Mana boleh duduk mengadap skrin je kan...
Perut nak kena isi jugak...
Macam kereta laa..
Kalau takde minyak, mana boleh jalan...
Kecuali la 'kereta' mainan...
Ponnn.... ponnn... ponnnn...
Kehkehkeh...

Tapi, kereta mainan boleh gak jalan...
Guna bateri laa...
Hikhikhik...
Takde bateri, guna tali laa..
Kasi ikat sama dia...
Pastu tarik...
Ahakk...


Menu aku tengahari ni dan bawak ke malam kang adalah...
Tadaaaaa......
:
:
:
:


Masak asam pedas ikan kembung + tomato...
Sedap tak sedap belakang kira...
Jangan nak membebel kalau tak sedap...
Dah la malas nak masak...
Ni nak bebel je kerjanya...
Huhhh...



Suka hati aku la nak letak gambar yang sama dua kali...
Blog aku....
Aku punya suka laa...
Ahakk...
Berapa kali ahakk daaa....
Suka hati aku laa....
Ekekekekeke.....

Jangan marah tau...
Senyumlah selebar-lebarnya...
Kerana senyuman anda itu sangat berharga...!!!
Muka yang masam kalau buat masam makin masam jadinya...
Berapa kali masam lak ni...
Suka hati aku laa...
Kakakakaka....

Daaaaa...
Jumpa lagi di lain coretan....
Jangan rindu kat aku tau...
*Pitammm....*


Aku kata: Kalau rambut bercabang, boleh dipotong... Kalau lidah bercabang, nak potong jugak ke...??

Monday, September 20, 2010

MALWARE DETECTED..!!! Tolong buang gadjet/widget bersangkutan..

Assalamualaikum......


Aku sekadar nak bagitau je ni...
Tindakan selanjutnya terpulanglah pada tuan punya blog masing-masing ya...
Kalau suka, teruskan laa...
Kalau tak suka, buanglah mana-mana yang patut tu...

Sebab bagi aku benda ni menyusahkan...
Dah la aku ni tak pandai dalam bidang IT ni...
Main hentam keromo je godek-godek kibod ni haa...

Kalau aku teruskan klik, timbul lak rasa bimbang..
Mana la tau kalau-kalau 'penyakit' tu berjangkit... kann..
Kat sini jangankan nak cari doktor IT...
Doktor kucingpun aku tak tau mana nak cekau...
Mungkin ada... tapi aku yang tak cari betul-betul...
Hmmm...

Aku terpaksa remove beberapa blog dari listing aku...
Bukan sebab aku dah tak suka nak baca...
Bukan juga aku benci atau sakit hati...
Dan bukan juga kerana aku merajuk dan seumpamanya...

Antara blog yang aku remove dari list aku adalah...
Blog Buaya Merah...
Blog Yunus Badawi...
MyResepi.com...
Geng-Blogger.com...
Blog yang lain-lain tu aku bagitau kat FB je jika penyakit tu ada kat blog dorang...
Kalau tuan punya blog tu ada dalam friend list aku la...
Kalau takde, terpaksa aku bagitau kat sini...

Kenapa aku remove semua blog tu..?
Sebabnya...
Tadi aku nak masuk kat blog aku...
Dua saat je okay...
Pastu terus keluar warning dari Malware...
Kat warning tu ada bagitau yang semua blog ni appears to host malware...

Terpaksa aku pergi kat dashboard...
Guna jalan lain... Masuk ikut blog aku yang lagi dua tu...
Pastu pergi lak kat blog list aku tu...
Pastu remove blog yang pertama dari senarai iaitu blog Buaya Merah...
Pastu save dan cuba masuk balik semula kat blog aku...
Tup-tup keluar lagi warning yang sama...
Katanya blog Yunus Badawi pulak appears to host malware...
Pergi lagi sekali kat dashboard...
Buat benda yang sama macam mula-mula tadi..
Dah remove, pastu save...
Pastu cuba masuk lagi sekali kat blog aku...
Okay.... setel...
Boleh masuk tanpa ada warning lagi...

Jadi, kepada kawan-kawan blogger...
Kalau ada keluar benda-benda camtu, macam mana aku nak masuk blog korang...
Ataupun mungkin korang memang tak suka aku masuk blog korang tu...
Huhuhuhu...
Kalau macam tu, takpe la kannn...
Nak buat macam mana kalau orang dah tak suka...
Aku memang tak akan teruskan mengklik jika keluar tanda-tanda warning dan yang sewaktu dengannya...
Sebabnya sudah aku bagitau di awal cerita tadi...

Nak bagitau sekali lagi ke...??
Okay laa...

Sebabnya:-
Aku ni jenis manusia yang buta IT...
Takut sangat-sangat jika sesuatu berlaku kat laptop aku...
Dan aku bukannya anak orang kaya yang boleh beli laptop dalam sekelip mata je...
Dan aku juga 'segan' nak bertanya kat orang jika ada masalah laptop ni..
Bukan semua orang suka kongsi maklumat... kannn...
Kang kalau aku tanya, dorang buat bodoh je... aku jugak yang malu sendiri...
Dan aku sayangkan harta benda aku yang aku beli dengan hasil titik peluh ketiak aku sendiri...
Jadi, tak salah rasanya jika aku mengambil langkah berjaga-jaga dan sikap berhati-hati...

Itu saja la untuk kali ni....
Sekian, terima kasih...
Dan harap maaf pada owner blog yang kena remove tu...
Nanti jika dah takde dah warning dari malware tu...
Aku masukkan semula blog anda dalam listing aku...

Jangan bimbang...
Blog yang bagus akan selalu aku baca dan skodeng...
Walaupun aku tak tinggalkan sebarang komen... =D

UPDATE,,,
Blog dalam listing aku yang aku tak boleh nak masuk...
Blog Chekleen... contains elements from the site www.wangcyber.com... So, owner blog kena remove kan url tu dari blog listing dia...
Blog Paneh-Miang... contains elements from the site www.mysinchew.com....
Blog Kak Erna... contains elements from the site yunusbadawi.blogspot.com...
Blog Yunus Badawi... appears to host Malware...
Blog Buaya-Merah... appears to host Malware...
Blog Farra8979... contains elements from the site kongsibersamanora.blogspot.com...
Blog Sha/Cheryna... contains elements from the site yunusbadawi.blogspot.com...
Blog Kapten Ah Fatt... contains elements from the site www.gengblogger.com...

Aku kata: Kaki kiri aku selalu sangat rasa kebas sejak kebelakangan ni.. Tak boleh duduk lama-lama. Duduk mengadap laptop sekejap je dah mula rasa kebas.. Simptom apakah ini...?? Ada yang boleh kongsi info tak...?? Huhuhu.... Takut lak rasanya haaiihhh...

Sunday, September 19, 2010

CERITA CAMPUR2: Menu dan Cameron Highlands..

Assalamualaikum...


Gantung periuk lagi ke wehhhh..
Cukup-cukup la beraya tu... Bawa-bawa la masak macam aku ni haaa...
Kang kok lama sangat gantung periuk tu, berlubang lak bontot dia kena makan dek lipas...
Muahahahahaha...

Menu aku hari ni...
Simple like me and myself laa.... hahaha....
Semuanya aku petik dari kebun masa aku naik ke CH hari Khamis hari tu...
Tak tau apa tu CH..??
Haiiyaaa... Itu Cameron Highlands laaa...
kehkehkeh...



Akhirnya...
Sampai jugak aku kat puncak sana....
Walaupun tak pergi melawat kebun teh..
Takpe... Masih ada masa lagi...
Kalau dipanjangkan umur la kannn...
Mudah-mudahan....

Lagipun dekat je CH tu dari rumah aku...
Macam nak pergi Bentong je...
Lebih kurang 1 1/2jam perjalanan sehala... Kalau jalan tak jem laa...
Jalan okay... Cuma ada beberapa tempat yang tak berapa nak okay...
Tapi masih boleh lalu.... Kena bawak bawah 90km/j laa....

Orang asli kat sini hari-hari merempit kat jalan tu..
Siap jual rebung lagi kat tepi highway tu haa...
Siapa nak beli rebung kena sediakan duit kecik/pecah...
Kalau tak, mau sampai 30hengget rebung ko beli... hahaha...
KENAPA..??
Sebab nanti orang asli tu akan cakap duit kecik/tukar takde, anak dah bawak balik rumah...
Bijak.... Bijak.... huhuhu...

Nak cerita pasal menu ke pasal orang asli dengan rebungnya ni...??
Muahahahaha.... Sorriiii.... TERrrrrr......cerita lakk... ihikk....

Okay... Menu aku hari ni...
Sediakan tisu banyak-banyak ehh...
Buat lap air liur yang BAKAL meleleh nanti....
Ngeeeeeee.......


Sayur campur... Ada kimcam, asparagus, anak cendawan, putik jagung, kacang parang dan lada benggala-desh.... =)


Sotong beli kat pekan sari kat sini je... Ada lagi lada benggala-desh tu... ishhh... isshhh.. isshhh... ;p


Chef-de-mission... Kwang... kwang... kwanggg...


Aku kata: Wahaiiiii enpon...!!! Tolonglah jangan meragam... Aku masih sayang kat ko lagi laa... huhuhu... *sayang duit nak beli enpon baru sebenarnya.... ahakk...*

Saturday, September 11, 2010

MENJELANG 1 SYAWAL 1431: Turun padang jadi chef...

Assalamualaikum...

Macam mana dengan hari raya korang?? Meriah atau gundah? Harap-harap semuanya gembira la ya menyambut Syawal kali ni. Dah banyak kumpul duit raya ke..?? Hahahaha... Ni yang rasa nak jadi budak balik semula ni sebab dapat duit raya. Dah veteran macam sekarang ni dah tak merasa dah semua tu... huhuhu... Sodih denn... =D

Aku saja je nak kongsikan menu berbuka masa hari akhir puasa hari tu. Esoknya dah nak raya, maka semua benda kena la buat pada hari tu. Kalau buat awal sangat, takut nanti macam tak meriah je nak sambut raya. Jadi, aku dengan kakak dan adik serta ipar-duai mula la buat kerja-kerja kat belakang dapur ni. Seperti selalu, mak aku mesti buat sop gearbox, rendang daging, rendang ayam dan juga lemang.

Sop gearbox sebelum masak... Adik aku yang tolong potong tulang-tulang ni semua...


Sop gearbox setelah masak. Aku yang buat sop kali ni dan malam raya tu jugak sop dah tinggal kuah je. Adik aku cakap aku boleh buat meniaga sop lepas ni... Banggo denn. Kombang abeh idong ni haa... ekekekeke....


Rendang daging. Aku dengan kakak tukang potong daging. Pastu kakak dengan adik ipar yang perah santan. Adik aku tukang jaga api. Hangit sikit sebab api masa memula tu besar ... hahaha...


Lemang: Adik aku tukang hidupkan api. Kakak aku dengan adik ipar tukang perah kelapa. Aku tukang masukkan beras pulut dalam buluh dengan ejas sukatan santan. Dan seperti selalu, aku jadi tukang jaga dan hentak lemang ni... Syukurlah lemang tu masak dengan elok dan dah habis hari ni (raya kedua).


Melepuh tapak tangan aku gara-gara menjaga lemang ni.. Takpe la, setahun sekali je buat lemang ni pon....


Tukang mesin kelapa... Selalunya abang aku yang buat kerja ni. Tapi disebabkan hari tu dia keluar bandar, maka anak sedara aku la yang kena ambil alih tugas... hehehe...


Aku kata: Selamat menjamu selera.. :)

Sunday, September 5, 2010

MENGHITUNG HARI: Apsal cepat sangat nak raya ni... =D

Assalamualaikum....

Japp ehh... Aku nak kira baper hari lagi nak raya ni... Makin "terdesak" dah aku ni... Bukan terdesak nak raya, tapi terdesak mengejar masa daaaa..... hahaha...


Hari ni hari Ahad.... kann.... Ye la Ahad, tengahari tadi aku tengok Melodi... ;p


Esok hari Isnin.... kannn.... Budak-budak sekolah dah cuti kan... Siapa yang kena kerja tu, kerja aje laa... Jangan nak bersungut ehh.... kehkehkeh....


Lepas tu hari apa ehh... Selasa.... kannn.... Ha'ah laa.... Hari Selasa ni aku kena pergi pekan sari, nak beli barang-barang dapur. Segala jenis bawang dah habis dah kat rumah ni... =)


Lepas Selasa, hari Rabu... kaannn.... Malam tu ada drama Gelora Di Hati Sara... hikk...


Pastu hari Khamis... kannnn... kannn... kannn.... Khamis ada pekan sari lagi... Kalau tak raya laa...


Khamis kita raya ke..?? Tak kottt....


Jangan la raya dulu...


Raya hari Jumaat ehh....??


Alaaa.... Apsal lak raya hari Jumaat...


Kalau raya hari Sabtu boleh tak ehh....


Boleh laa..... boleh laa.... boleh laa ehh... pelisss.....


Boleh tu memang boleh laa....


BOLEH BLAH.....!!!!


Muahahahahahaha......


Nota aku: Jahitan aku dah nak habis dah.... Yabedaaaa beduuuuuuuu... Tak sabar nak buat kuih raya ni... (konon-konon teruja sangat la ni... hahaha...).

Saturday, September 4, 2010

CERITA PASAL PERSIAPAN RAYA: Bila nak habis daaa...

Assalamualaikum....

Dah setel ke persiapan raya korang? Haaiiisshhh... tak kan la tak selesai lagi kot.. Cukup-cukup la meronda shopping kompleks tu. Jangan pulak lepas balik beraya nanti makan maggi aje... kehkehkeh...

Persiapan aku? Aku sempoi je.. Tak perlu susah-susah nak ganti langsir baru atau sofa baru. Kitar semula je semua tu. Selagi benda tu masih okay, selagi tu la aku pakai sampai lebam... hahaha. Tapi yang tak bestnya, langsir siang aku, yang kain nipis tu... habis koyak rabak bersepai dikerjakan dek kucing-kucing kat rumah ni. Dorang ni spesis kucing kacuk dengan monyet agaknya la.. Asyik nak memanjat je kerjanya. Jahanam 2 keping langsir siang sliding door aku. Sekarang ni pakai langsir biasa je, malas pulak aku nak cari, pastu terhegeh-hegeh nak jahit langsir dalam keadaan serba nak cepat ni... Kalau pasang langsir banyak-banyakpun pastu orang buat lap tangan, haru gak tu... hehehe...

Duit raya dah setel dah, kakak aku tolong tukarkan. Alaaa, duit raya untuk budak-budak yang datang beraya kat rumah aku nanti. Kesian pulak kalau tak bagi duit raya ni. Memang tiap-tiap tahun aku yang incharge benda ni. Setakat bagi singgit sorang tu, apala sangat kannn... Yang penting budak-budak tu gembira masa dapat duit raya tu. Bayangkan aje kalau anak sedara kita yang kecik-kecik tu pergi beraya rumah orang, tapi tak dapat duit raya ... tentu sedih je muka dorang tu kann... TAPI... hahaha... duit raya kali ni takde sampul. Kalau sampul duit raya je dah mahal sampai cecah tiga empat hengget untuk 10 keping sampul, baik bagi camtu je duit raya tu. Lagipun, budak-budak ni bukannya nak sampul tu... kannn... =D

Daging? Mak aku dah siap tempah dah kat jiran yang ada bela lembu kat sini. Tahun ni harga sekilo daging ialah 20hengget. Mak aku tempah 10 kilo. Tu belum campur dengan tulang temulang untuk buat sop gearbox tu lagi. Keluarga aku besar, semuanya suka makan sop gearbox tu, siap guna straw lagi nak sedut isi kat dalam tulang tu. Aku je yang tak berapa suka nak makan benda-benda ni. Makan tu memang la sedap... pastu badanpun mula la sengal-sengal.. Tak sanggup aku haaiihhh...

Lemang? Selalunya tiap tahun mak aku buat lemang ni. Tapi memandangkan diapun dah uzur, maka aku la yang 'terpaksa' ambil alih tugas membuat lemang ni. Tahun lepas kakak ipar aku yang tolong isi beras kat dalam buluh... abang aku lak kupas dan mesin kelapa dengan sediakan api. Aku jugak yang jadi tukang hentak dan jaga lemang ni.. Letih woo asyik nak menghentak je.. ekekekeke... Buluh pulak, abang aku yang cikgu tu suruh orang asli tolong carikan... Tak rugi kalau kita berbaik dengan semua orang... kannn.... ;p

Ketupat? Aku memang jarang buat ketupat kecuali kalau kakak aku balik beraya kat sini sebab suami dia yang rajin menganyam dan merebus ketupat ni. Lagipun aku lebih suka makan nasi impit segera tu. Yang tu dah konpem cantik je bila dah masak berbanding dengan ketupat yang kadang-kadang lembik, kadang-kadang keras kematu... Bagi kat ayampun dia takmo... hahaha... Nasi impit makan dengan kuah lodeh, ala-ala lontong gitu.... sedapnyaaaaa... nyummmm3...

Satay? Kali ni aku tempah satay kat jiran aku yang merupakan abang ipar Hj. Samuri satay Kajang tu. Masalahnya, kitorang kena bakar sendiri satay ni sebab jiran aku tak jual satay siap dibakar. Ni adalah permintaan daripada suku sakat aku yang kat Johor tu la. Makanya, tugas membakar satay nanti dorang la yang kena setelkan... Aku tolong tempahkan je sebanyak 200 cucuk dengan harga 120hengget. Mahal tak ehh..? Ke memang berpatutan harga camtu...? Belasah aje la, lagipun bukannya selalu. Setahun sekali je kann...

Aku kata: Asyik bercerita pasal persiapan raya je sekarang ni kan.. Baju belum habis jahit lagi ni... huhuhu... Kuih pulak satu jenispun aku belum buat lagi... huuwwaaaa..... tulunnn... tulunnn....

Thursday, September 2, 2010

CUCI THE SERIES: Tabik spring laa kat korang..!!!

Assalamualaikum....

Walaweyyy... Tinggal berapa hari je nak raya ni..!! Banyak lagi kerja yang belum buat. Mana nak pasang langsir lagi walaupun langsir tu dah 5 tahun tak berganti... hahaha.. Tak berganti bukan bermakna tak berbasuh ya kawan-kawan... Kang ada lak yang kata aku tak basuh langsir tu semua. Tak baik buruk sangka tau, apatah lagi di dalam bulan yang mulia ni. Semua nak kena jaga. Betul tak..?? Heeeee.... =)

Tingkap kat rumah aku ni banyak wooo... Tak larat dan tak mampu untuk aku cuci semua. Makanya, aku cuma cuci sliding door aje la... hakhakhak... Inipun tak lulus lagi ni. Terkial-kial aku nak cuci pintu cermin ni. Dah la ada pintu besi, camner nak korek cermin tu bersih-bersih ehh.. Makanya, aku tabik hormat la kepada sesiapa yang kerjanya menjadi tukang cuci ni. Tak kira la cuci lantai ke, cuci tandas ke, cuci bangunan ke.... Apa yang penting, kerja anda tu lebih bagus dan sempurna daripada kerja cuci yang aku buat ni. Sebab itu la kita jangan memandang rendah kerja tukang cuci ni. Ni tak, ramai daripada kita ni memandang kerjaya tukang cuci ni sebelah mata je. Hello... kalau dorang ni takde, ko bau la tandas yang hancing pering tu... Larat ke nak bau semua tu..?? Tambah-tambah kalau ada bau petai dengan jering, pening wehhh... hahaha...

Berbanggalah anda dengan kerja anda itu wahai tukang cuci... Janji kerja tu HALAL... Tapi jangan la marah-marah kalau ada orang lalu-lalang masa korang tengah mengemop lantai ehh... ;p

Ni la hasil kerja aku.. Kena ambil kursus ni kerana aku GAGAL dalam melaksanakan tugas sebegini.... huhuhu....

Kotoran yang perlu di'nyah'kan segera...


Cermin yang berbalam dengan kesan apa entah la... hahaha...


Ceewaahhh... Gaya mengalahkan team Cuci Hans Isaac tu... kehkehkeh....


Tadaaaa...!!! Ni la hasilnya. Cermin dah tak kusam lagi dah. Terus menerus nampak lantai kat luar tu... LULUS tak camni... hahaha...Sekejap je ni. Balik budak2 ni sok, abeh la berbalam semula... ;p


Aku kata: Cucilah hati dan minda kita daripada segala kekotoran agar jiwa kita menjadi lebih tenang dan aman. Kalau nak jadi nasi tambah tu, jadilah nasi tambah yang ada zat, penuh berkhasiat agar badan kita sihat tatkala memakannya dan bukannya menjadi nasi tambah yang dah basi. Fikir-fikirkan la yaa... ~ PEACE ~ (ingatan untuk diri aku sendiri..)
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »