Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, October 28, 2016

Jalan terus!

Assalamu'alaikum.

Jalan terus!


Never beg someone to be in your life. If you text, call, visit and still get ignored, walk away. It's call self respect - Steve Wentworth.




Betul. Janganlah kita terhegeh-hegeh hingga merendahkan harga diri kita. Seburuk dan semiskin manapun kita, kita tetap punya harga diri. Dan, jagalah ia dengan sebaiknya. 


Jalan terus! Keep moving! Allahkan ada! Yakinlah dengan Allah! 


p/s: Pinggan dalam kotak, nasi di bawah saji. Orang tak hendak, untuk apa dikenang lagi. Pantun baru dari aku. Haha.

Thursday, October 27, 2016

Rezeki jika rajin mengemas rumah. 😜

Assalamu'alaikum.

Rezeki jika rajin mengemas rumah. 😜


Hari ini, seharian aku dok mengemas bahagian ruang tamu dan bilik abang aku. Sebenarnya aku nak pindahkan rak buku lima belas petak ni masuk ke dalam bilik abang aku tu. Maka, terpaksa la kena punggah semua yang ada kaitan termasuk buku dan baju.


Lebih kurang satu jam operasi memindahkan rak tu bermula, matapun tertancap la pada sekeping duit lima ringgit ni. Apa lagi, seronok ya amat macam la jumpa duit satu guni. Hahaha. Ehh, lima ringgitpun bernilai jugak tau. Jangan nak menyombong sangat sampai tak pandang kat duit lima ringgit ni.




Lepas tu, akupun belek la duit tadi untuk pastikan yang duit tu masih elok dan boleh digunakan. Alhamdulillah, duit tu masih lagi sempurna sifatnya. Lega. Hehe.




Bukan apa. Dulu aku pernah jumpa duit lima ringgit kat depan rumah. Punya la eksaited aku apabila nampak duit tu. Tapi setelah aku belek, rupanya nombor siri duit tu dah terkoyak. Patut la duit tu kena buang. Ralatnya la hati. Kenapalah gelojoh sangat buka sampul duit raya tu sampai terkoyak duit tu dibuatnya. 


Dan inilah dia rak lima belas petak yang telah berjaya aku pindah masuk ke dalam bilik abang aku walaupun pada awalnya rak tu tersekat pada pintu sebab ketinggiannya melebihi aras pintu bilik. Terpaksalah aku baringkan rak tu sambil mulut dok kumat kamit menyebut nama Allah dengan harapan agar Allah permudahkan segala urusan dalam berkemas ni. Bukan apa, takut terhempap je dengan rak tu. Lagi pulak masak mengemas ni, kucing akupun ikut sibuk mengacau. Kena sabar banyak dengan pe'el dorang ni. 




p/s: Alhamdulillah. Selesai sudah urusan mengemas untuk hari ini tanpa sebarang musibah. Baru la rasa lega di hati. Kepalapun rasa ringan je tapi badan ada letih sikit la. Maklum la, dah tua. Heh.

Aku nak tidur kat mana ni?

Assalamu'alaikum.

Aku nak tidur kat mana ni?


Katil dah kena conquer. Kat mana aku nak tidur ni? Dah la katil bujang je. Adeh. 


Ini adalah si Cogheng dan si Cumi. Cogheng yang banyak warna yang tidur kat tepi dinding tu dan Cumi pula sudah tentulah yang putih ada tompok tu. Keduanya adalah kucing betina yang manja terlebih. Over tau dorang ni. Haha.




Seronok betul korang tidur ya. Mimpi apa agaknya dalam tidur tu. Haha.




Takpe. Nanti kita mencelah je la kat tengah-tengah tu. Pandai la nanti dorang nak ejas badan dorang. Hehe.


p/s: Entri fasal kucing lagi? Ahahahaha. Biarlah. Akukan suka kongsi gambar kucing aku. Heh.

Wednesday, October 26, 2016

Kadang-kadang serba salah dibuatnya.

Assalamu'alaikum.

Kadang-kadang serba salah dibuatnya.


Kadang-kadang tergerak jugak di hati nak buat entri semasa yang hot dan terkini atas tujuan nak naikkan rating blog. Namun, apabila difikirkan kembali natijah dan saham yang bakal dihadapkan di kemudian hari, ehh, tak jadi la aihh. Haha.




Kena kaji balik semula pada niat asal jadi blogger. Nak asah bakat dalam bidang penulisan atau nak jadi ahli neraka? Pahala dah la tak seberapa. Lagi nak tambah dosa dengan berita atau entri yang panas macam tu? Biarlah orang lain yang buat kerja sebegitu. Biarlah blog suam takde pengunjung. Heh.




Aku lebih rela letak gambar kucing-kucing aku kat blog aku ni. Tujuan aku buat blog dulupun sebab nak simpan segala kenangan selain daripada minat menulis dan berkongsi sedikit ilmu jahitan yang aku ada. 




p/s: Do good and good will come to you. Tak perlu nak memburuk-burukkan orang lain semata-mata mahukan perhatian.

Monday, October 24, 2016

Nampak saya tak?

Assalamu'alaikum.

Nampak saya tak?


Nampak saya tak? Kalau tak nampak, kena la guna teropong  ajaib. Hahaha.






p/s: Takde idea nak update kisah apa. Letak je la gambar kucing ni. Janji ada entri baru. Bahahaha. Boleh gitu? Boleh aje. Blog kita sendiri, kan? Heh.

Thursday, October 20, 2016

Cara menjimatkan tanah dalam pasu.

Assalamu'alaikum.

Cara menjimatkan tanah dalam pasu.



Jika ada pokok bunga yang dah nak mati ataupun kita nak buang, kita jangan terus keluarkan pokok tu dari pasu dan buang semuanya sekali gus.




Sebaiknya, kita letakkan pokok tadi ke dalam kereta tolak atau letakkan atas guni dan kita kirai-kiraikan akar pokok yang berselirat tu supaya tanah yang melekat jatuh. Dalam kes aku ni, aku tujah-tujah akar pokok tu dengan benda alah mata tiga ni. Takde la sakit sangat tangan aku nak buat kerja. Ha, dapat penuh satu kereta tolak dengan tanah recycle ni. 




Harga sebungkus tanah untuk pokok pasuan ni dah mahal dah. Makanya, janganlah kita sesuka hati main lempar je pokok yang berselirat dengan akar tu macam tu je. Kita masih boleh recylcle tanah tu. Aku dapat isikan dua pasu besar ni dengan tanah yang ada. Kalau beli tanah yang dalam bungkusan tu, paling tidak dekat tiga puluh ringgit jugak habis untuk isikan ke dalam dua pasu sahaja.




Pasu besar aku tu semua dah penuh dengan tanah. Buat masa ni aku semai benih sawi dengan benih kangkung je dulu. Harap-harap benih tu bercambah la. Aku merancang nak tanam jagung tapi benih jagung yang ada dalam stok aku tu dah lama. Takut tak elok je. Nanti-nanti la tanam jagung.


p/s: Berjimat selagi boleh sebab aku bukannya anak orang kaya. 

Tuesday, October 18, 2016

Lempeng pisang, sambal hitam dan nasi bukhari.

Assalamu'alaikum.

Lempeng pisang, sambal hitam dan nasi bukhari.


Lempeng pisang. Hasil daripada tangan sendiri. :)










Sambal hitam, juga buatan sendiri. Cuma belimbing buluh tu minta kat jiran. :D











Nasi bukhari ni jiran sebelah bagi. Aku bagi dia sedikit lempeng pisang dan sambal hitam, dia bagi aku nasi bukhari ni. Nasi ni aku bahagi dua dengan abang aku. Alhamdulillah. Rezeki masing-masing sudah Allah tentukan. 




p/s: Alhamdulillah. Kenyang. Moga Allah murahkan rezeki kepada anda di luar sana. Aamiin.

Sunday, October 16, 2016

Jom kita bakar kalori.

Assalamu'alaikum.

Jom kita bakar kalori.

Petang semalam, aku dok bakar kalori kat kawasan belakang rumah ni. Pagi ni, aku sambung lagi membakar kalori dan juga bakar sampah. Habis melecet tapak tangan sebab buat kerja tak pakai sarung tangan. 






Dah berpuluh-puluh tahun umur pokok belimbing ni. Nak kena letak baja bagi dia keluar buah.


 Pokok dek ekau la nak buek aksi macam manopun. Janji kau temankan aku sampai aku selesai buat kerja. Haha.



 Kayu dari pokok yang ditebang, aku simpan. Senang nanti kalau nak bakar lemang. 


Tembok ni aku minta tolong orang untuk simenkan dan tutup mana-mana bahagian yang berlubang. Takut aku kalau ada si panjang yang buat sarang dalam lubang tu. 


Pokok manggis ni buah dia tak nampak kat atas pokok tapi buah yang gugur punya la banyak. Takde rezeki nak merasa. 


 ^

Teman yang setia menemani aku dari mula buat kerja hingga selesai. Memang aku panggil kucing-kucing aku untuk temankan aku incase berjaga-jaga jika ada binatang berbisa like si panjang tu. Mula-mula tu ramai jugak yang teman. Akhir sekali, tinggal si Kuning ni je. Apapun, terima kasih ya Kuning sebab temankan mami. Ahak.

v


Dah selesai buat kerja, ternampak la pokok belimbing buluh jiran sebelah. Kebetulan, akak tu baru nak mula menyapu sampah. Akupun apa lagi, minta tolong kat dia untuk ambilkan sikit buah belimbing buluh tu. Hajatnya nak buat sambal hitam. 





p/s: Dah selesai buat kerja,  baru la rasa lega. Entah berapa kalori yang terbakar agaknya. Haha.

Thursday, October 13, 2016

Kenapalah besar sangat lubang dia!

Assalamu'alaikum.

Kenapalah besar sangat lubang dia!


Ambil perhatian sikit, boleh tak? Ni untuk tokey kilang yang buat tudung saji macam ni. Kenapalah besar sangat lubang tudung saji tu. Tudung saji dicipta untuk mengelakkan lalat dari hurung makanan tapi kalau dah lubang tudung saji tu besar, langaupun boleh lepas masuk!




Ni tudung saji kat rumah kakak aku. Dah setahun lebih terbengkalai sebab aku dah lama tak pergi rumah kakak aku tu. Baru-baru ni aku pergi sana dalam seminggu lebih. Tengah dok kemas rumah dia, ternampak la tudung saji ni. Maka, akupun sambung la balik kerja yang terbengkalai tu.


Tujuan aku cuma satu je, tak nak bagi lalat masuk dalam tudung saji tu. Aku dah tengok sendiri macam mana lalat tu sengetkan badan dia semata-mata nak masuk ke dalam tudung saji ni dan lalat tu berjaya masuk! Ternganga aku sekejap masa tengok lalat tu lepas masuk ke dalam. Haha. Mujur tak sempat nak rakam video. Heh.


Lepas tu, terus je aku cari tali rafia dan mulakan misi menutup mana-mana lubang yang besar. Serius cakap la ya. Lubang tudung saji ni dah la besar, lepas tu panjang pulak tu. Kalau dua ekor lalat masuk serentakpun boleh lepas punya la. Heh.


p/s: Rupa tudung saji tu memang hodoh tapi aku tak pentingkan rupa dia. Aku lebih pentingkan keselamatan makanan yang ada di bawah tudung saji tu. Apa ada pada rupa? Yang penting, makanan di bawah tu sedap dan selamat untuk dimakan. Hehe.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »