Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Wednesday, December 21, 2016

Den dah torai tanam dah...! Part 2.

Assalamu'alaikum.

Den dah torai tanam dah...! Part 2.


Gagal sekali bukan bermakna gagal selamanya. Cuba lagi untuk kali yang kedua. Haa, ni nak cuba la ni sebab masa kali pertama dulu, lain jadinya. Haha.


Ini merupakan kali kedua dalam percubaan menanam togey. Masa kali pertama dulu, tak menjadi dan aku terus tanam togey tu dan jadilah dia pokok kacang hijau.  Harapnya, kali ni aku berjaya la. Malu weii tanam togeypun tak lepas. Hahaha.


Kali ni tanam togey buat cara lain pulak. Kan macam-macam cara yang ada. Akupun ikut je la cara aku. Heh.


Aku mulakan eksperimen ni pada hari Ahad, 18/12/2016. 


 Macam biasa la. Rendam kacang hijau semalaman. Buang biji kacang hijau yang timbul.


 Keesokannya, toskan kacang hijau tadi.


 Sementara tu, sediakan tapisan untuk jadi tapak semaian pokok togey nanti. Lapikkan dengan beberapa helai tisu dapur.


 Kemudian, taburkan kacang hijau tadi ke dalam tapak semaian dan ratakan kacang hijau tersebut.


 Seterusnya, ambil beberapa helai tisu dapur dan tutup kacang hijau tadi.


 Tutup semua bahagian.


 ^
Kemudian, letakkan tapisan tadi di atas sehelai kain batik dan bungkuslah bekas tu sekali. Akhir sekali, letakkan di dalam tempat gelap. Macam aku punya ni, aku letakkan dalam kabinet dapur.
v

--------------
Update.
21/12/2016


Pagi selepas subuh, terus aku tengok pokok togey aku tu dan apabila aku buka je bungkusan kain tu, terkejut la jugak sebab tengok ada pokok togey yang dah tinggi dan menolak kertas tisu penutup tu. Sepatutnya kena tindihkan sikit atas togey ni supaya pembesarannya tidak tinggi tapi aku tak tindihpun. Namanya eksperimen, maka aku buat aje la ikut cara aku. Haha.







Siram pokok togey ni tiga kali sehari, pagi, petang dan malam. Buka lipatan kain batik tadi untuk menyiram. Siram je atas lapisan tisu yang tutup togey tu. Toskan air dia ataupun letakkan bekas berisi togey tu atas besan supaya air siraman tu menitis keluar. Lepas siram tu, bungkus balik semula dan letakkan ke tempat gelap tadi lagi sekali. Buat berulang kali selama tiga hari berturut-turut. 


Aku semai pokok togey ni dengan menggunakan kacang hijau dalam gambar kat bawah ni yang merupakan hasil dari eksperimen yang aku buat dulu. Kisahnya ada di sini dan jugak di sini





Aku bagi togey ni kat jiran sebelah. Lepas tu, aku bagi sekali satu bungkus bihun. Aku cakap kat akak tu; nanti akak goreng la bihun ni. Lepas tu, bagi la kita semangkuk. Akak tu tanya nak letak rencah apa. Aku jawab; alah, letak ikan bilispun takpe. Sempoi je dah la. Hahaha.


p/s: Lepas ni, nak buat eksperimen lagi sebab aku masih tak puas hati dengan hasil kali ini. Kali ni, aku nak gunakan kacang hijau yang beli kat kedai tu pulak dan aku nak tindih bekas semaian pokok togey tu nanti dengan benda yang berat sikit. Nak jugak tengok macam mana hasilnya nanti.

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »