Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, January 19, 2013

Tuding...

Assalamualaikum...

Tuding...

Kita ni asyik menuding jari je kerjanya, kan..? Asal ada je benda yang tak betul, yang tak kena dengan mata kita, mula la kita tuding jari kat orang sana, tuding jadi kat orang sini, tuding jari kat pihak sana, tuding jari kat pihak sini sampai lupa nak tuding jari kat diri sendiri.. Tapi, ada ke orang yang nak tuding jari kat diri sendiri untuk sesuatu benda atau perkara yang salah..? Mana ada orang yang nak mengaku dia berak tengah jalan, kan... ehehh.. 

Lain la jika benda atau perkara tu benda gempak, benda yang dapat liputan meluas.. Yang takde kena-mengena, yang bau-bau kentut, yang duduk beribu batupun mengaku dia terlibat dalam semua tu - dia yang bagi idea, dia yang tolong promosi, dia yang buat itu, dia yang buat ini walhal dia bukannya ada buat apapun,  membantah dan membangkang ada laa.. :)



Selagi jari tu tak kontot, tak kena panah petir, tak kena potong, ko tuding la jari tu ikut suka hati ko... Esok lusa bila dah takde jari, baru ko tau macam mana rasanya tak boleh nak menuding dah.. 

Gunakan jari yang ada dengan sebaik-baiknya.. Jari bukan sekadar untuk mengorek taik telinga ataupun memintal-mintal taik hidung masin atau mengorek mana-mana lubang yang tertutup ataupun terbuka.. Bila ada rasa nak menuding jari tu, bersegeralah ingat akan kalimah suci ini...


  أشهدُ أنْ لا إلهَ إلاَّ الله
وأشهدُ أنَّ محمّدًا رسولُ الله


Kalau selalu tengok drama Melayu, bila ada adegan seseorang tu sedang marah , serta-merta jari telunjuknya akan terangkat dan mulalah menuding ke arah pihak lawan.. Lantas, akan ujudlah watak sorang dua yang jadi tukang menyabarkannya lalu keluarlah dialog macam ni - "Bawak-bawak mengucap.. Jangan nak ikutkan hati panas tu...".

Lantas orang yang marah tadi selalunya akan menyebut "astaghfirullaahal'azim" sedangkan itu bukannya mengucap.. Lainlah kalau disuruh beristighfar, barulah menyebut astaghfirullaahal'azim tadi.. Benda macam ni mungkin nampak remeh namun dalam tidak sedar, ianya mengelirukan..


p/s: Tuding jari selalunya terjadi di dalam situasi yang tegang samada sedang marah ataupun sedang memerintah sebab semua perasan nak jadi big boss... ;)

Siput gondang yang pandai bergondang... :D

Assalamualaikum...

Siput gondang yang pandai bergondang... :D

Pernah dengar nama siput gondang..??
Tak pernah..??
Pernah tengok macam mana rupa siput gondang..?
Tak pernah jugak..??

Okay takpe...
Kat bawah ni ada sedikit video klip serta info mengenai siput gondang ni..
Tengok tau...
Jangan pulak bila nampak siput ni, korang kata siput babi lak..
Kehkehkeh....





Aku pernah rasa sikit daging (???) siput gondang ni..
Tapi aku tak tau yang aku cicip tu gondang jenis mana satu..

Camni kisahnya:

Masa tu, aku belajar menjahit kat rumah sorang makcik ni.. Kebetulan hari tu dia masak sambal siput gondang ni.. Dia kata kat parit belakang rumah dia banyak siput ni... Siput tu dok berkampung kat rimbunan pokok selom..

Masa dia bagitau yang dalam mangkuk tu sambal siput gondang, tekak aku dah kembang semacam dah sebab kepala otak aku dok bayangkan siput babi je. Tapi disebabkan dia dok kata sedap, sedap, sedap dan tak berhenti menyuakan mangkuk sambal siput tu, maka, akupun ambil la jugak seketul yang paling kecil.. Bulat-bulat tergolek je aku tengok siput ni bila dah dijadikan sambal tumis.. hahaha...

Aku tak tau nak bagitau rasanya macam mana.. Tapi aku tengok makcik tu elok je mengunyah.. Pastu ada sorang lagi kakak yang sama-sama belajar menjahitpun ikut makan seketul siput tu.. huhuhu.. Diapun kata, sedap jugak sambal siput gondang ni tapi aku tengok mata dia macam nak terjojol je keluar.. kakakaka...



Okay, cerita pasal siput gondang dah habis ehh.. hehe... Sambung bebel balik.. ahakk...

Betapa susahnya nak menjaga sawah padi untuk menghasilkan beras yang ada kualiti untuk makanan kita seharian.. Jadi, jangan la merungut dan bersungut jika harga beras mahal.. Bersungut la jika ada orang yang membazir dengan membuang nasi merata-rata...

Aku pernah masuk sawah padi masa duduk kat kampung dulu.. Tapi masa tu takde lak nampak siput gondang ni.. Yang banyak aku nampak adalah lintah yang dok melekap kat badan kerbau.. Kat betis akupun pernah sekor lintah melekat.. Itu yang aku nampak.. Yang tinggal kesan darah je memang selalu kena... huhu.. Meraung satu kampung dengar agaknya suara aku menjerit... Siap joget-joget lagi nak bagi lintah tu jatuh... Ingat senang-senang ke lintah tu nak jatuh..?? Nan hado okay... haha.. Kena cucuh dengan mancis api baru dia gedebuk jatuh... eeeiiiii.. goli den bila ingat balik... huhuhu...


p/s: Boleh tengok dan baca jenis-jenis siput yang boleh dimakan kat sini... Nasib baik siput gondang termasuk dalam senarai.. hahaha... Kalau tak, huhuhu je laaa... 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »