Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, May 20, 2011

Mana yang bengkok tu, kita luruskan... :-)

Assalamualaikum...

Mana yang bengkok tu, kita luruskan....:-)

Macam jalan kat Bukit Putus tu. Dulu punya la bengkang-bengkok jalan dia. Tapi sekarang ni dah lurus sikit dah. Kalau dulu, asal lalu je jalan tu, mula la rasa nak muntah. Kalau tak makan pil penahan mabuk, memang konpem melambak muntah yang keluar...

Tapi aku bukan nak cerita pasal jalan tu. Aku sebenarnya nak bagitau pasal benda alah yang telah berjaya aku luruskan siang tadi. Berdentam-dentum bunyi dia...

Siang tadi aku mengemas dapur yang dah macam tongkang pecah. Susun atur balik semula. Ubah sana, ubah sini kedudukan barang. Naik lenguh kaki aku sebab banyak berjalan dan memanjat kabinet. Sambil mengemas tu, ternampak la kat tutup periuk yang dah kelepet ni. Sayang pulak nak biarkan camtu je. Apa lagi, terus capai tukul besi dan mulakan proses mengetuk. Klentang klentung klentang klentung bunyi dia...

Ketuk tutup periuk tu dengan tukul. Ketuk kat atas papan, jangan terus ketuk kat atas lantai. Kang tak pasal-pasal berlubang pulak lantai tu. Satu kerja pulak nak menampal lantai tu balik semula...

Kan dah lurus dah.. Ni baru separuh tutup periuk yang berjaya diluruskan..

Boleh buat proses yang sama untuk meluruskan tepi periuk...

Siapa yang takde kerja nak buat tu, boleh la pergi geledah dapur. Cari mana-mana tutup periuk yang bengkok dan luruskan la dia. Kalau tutup periuk tu dah rata, selamat la sikit lauk yang ada kat dalam periuk tu dari dimasuki lalat, sebab lalat ni pantang jumpa lubang, mesti dia nak menyelinap masuk. Jangan harapkan sangat tudung saji sebab tudung saji sekarang ni lubang dia besar dan dengan mudah lalat dapat masuk... =)

p/s: Ada jugak orang yang jadikan tutup periuk sebagai peluru berpandu. Asal gaduh je, mula la melayang tutup periuk tu. Pastu bila nak buat biskut raya, mula la tercari-cari balik tutup periuk tu... kihkihkih...
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »