Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, February 12, 2015

Dilema pembeli novel...

Assalamu'alaikum...

Dilema pembeli novel...


Sebagai pembeli dan pembaca novel Melayu, aku seringkali berada di dalam dilema.. Dilema itu bukan sahaja bergantung pada harga semata-mata tapi lebih kepada apa yang bakal dibaca dan dihidangkan oleh si penulis.. 


Dilema itu pula terbahagi kepada beberapa situasi.. Antara situasi yang seringkali aku hadapi adalah seperti berikut:


Situasi 1:
Buku pertama, tak kena dengan jiwa..
Buku keduapun sama...
Begitu jugak dengan buku ketiga.. 
Buku keempat, takut dah nak beli..


Situasi 2:
Buku pertama boleh terima..
Buku kedua tak boleh terima..
Buku ketiga boleh terima..
Mungkin akan beli buku yang keempat...


Situasi 3:
Buku pertama tak boleh terima..
Buku kedua boleh layan dengan baik..
Buku ketiga pula susah sikit nak hadam..
Buku keempat mungkin akan dibeli atas alasan nak bagi peluang pada penulis..


Bila aku tak membeli tu bukan bermaksud aku nak memboikot tapi ianya lebih kepada takut kecewa dan takut rugi berganda.. Walaupun kadang-kadang ada orang yang beria-ia buat promosi pasal buku tertentu, namun aku pandang sepi sahaja.. Jadinya, maafkan aku andaikata aku tidak menjadi pembeli untuk buku anda.. 


Lagipun, masih ramai lagi pembaca novel kat luar sana yang fanatik, setia dan masih mahu membeli buku anda.. Selera makan kitapun berbeza.. Apatah lagi selera membaca.. Pasti ada yang berlawanan arus.., kan...? 


p/s: Ini cara aku dalam membuat pilihan membeli novel.. Cara anda bagaimana pula..? Jika sudi, boleh la kongsi cerita.. hehh..

Cara nak ambil ukuran dan buat getah pinggang jenis separuh-separuh...

Assalamu'alaikum...

Cara nak ambil ukuran dan buat getah pinggang jenis separuh-separuh...


Haaa... Amekaaawww...! Dia punya tajuk entri punyalah panjang berjela.. haha.. Sebenarnya aku tak tau nak letak tajuk yang sesuai.. Ini je yang mampu aku fikir dan letak.. Maafkan aku ya jika tajuk tak kena dengan entri.. hehh... Apapun, jika dah tengok gambar dan baca sikit penerangan yang aku bagi, rasanya boleh faham kot.. InsyaAllah.. 


Aku nak kongsikan cara aku buat getah untuk pinggang jenis separuh getah dan separuh pengeras ni.. Sebelum ni banyak cara yang aku belajar dan gunakan.. Setiap cara ada dia punya pro dan kontra.. Bila kita dah selalu mencuba, kita boleh nampak perbezaan antara semuanya.. Dan dari situ kita dah boleh fikirkan untuk cuba cari jalan penyelesaian mengikut apa yang pernah dan telah kita try and error tadi...


Cara yang aku gunakan sekarang ni pada aku sangat mudah dan very practical.. Bukan nak isi bakul, angkat sendiri tapi inilah yang sebetulnya yang beri keselesaan pada aku yang menjahit pinggang tu.. Kadang-kadang ada pinggang getah kat bahagian zip tu bergumpal atau macam bergulung.. Issh, tak reti nak describe macam mana.. ahahh...


Jom tengok gambar dan baca sikit penerangan yang aku bagi...


 Ambil ukuran pinggang tetap.. Kemudian tambahkan dengan satu inci.. Lepas tu bahagi dua.. Contohnya ukuran pinggang 35.. Tambah satu inci jadi 36.. Lepas tu bahagi dua jadilah 18.. Maka, potong getah 18 inci dan potong pengeras 18 inci jugak.. 



 Lepas tu, potong dua lagi setiap getah dan pengeras...



Kemudian, potong dua lagi getah tu.. Getah dah jadi tiga bahagian dah.. Bahagian getah yang pendek tu nanti akan diletakkan pada bahagian sisi untuk zip.. Pengeras jangan potong dah sebab satu bahagian pengeras tu untuk depan dan satu lagi untuk belakang..



Beginilah rupanya bila dah siap cantum dan jahit.. Sebab itulah ukuran pinggang tetap tadi kena tambah satu inci.. Setiap cantuman tu 1/4 inci.. Kat bahagian hujung sekali tu sengaja aku jahitkan dengan pengeras.. Tujuannya untuk cover hujung getah tu dari berbulu dan juga untuk menguatkan hujung getah tu..



Gunakan pin untuk masukkan getah dalam kain pinggang...






Beginilah rupanya pinggang kain yang sudah siap... Nak kata kemas sangat tu takde la tapi tidaklah ianya bergumpal..




Cara yang sama juga digunakan jika kita nak buat zip kain kat bahagian belakang iaitu kat ponggong.. Bezanya, potongan pada bahagian getah tadi ditukarkan kepada pengeras.. Maksudnya, pengeras ada tiga bahagian dan getah ada dua bahagian sahaja..


Kat bawah ni aku kongsikan dua buah video yang aku ambil kat Youtube.. Boleh ikut cara beliau jahit getah pinggang ni.. 








p/s: Ini sahaja perkongsian untuk kali ini.. Harap dapat membantu menyelesaikan permasalahan..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »