Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, April 14, 2011

SELANJUR BERCINTA

Assalamualaikum...

Ini adalah lirik lagu dari Aisyah. Aku terjemahkan lirik ini dalam bahasa yang mudah untuk difahami. Kadang-kadang mendengar lagu ni bukan sekadar untuk suka-suka atau untuk menghilangkan kesedihan je. Banyak yang tersirat di sebalik tiap bait perkataan itu yang boleh menyedarkan kita. Itupun kalau nak sedar la... =))

~~~~~~~~~~~~

SELANJUR BERCINTA

Masih tiada ikatan, walau telah lama berpasangan, hanya bahasa meyakinkan hubungan kita.
~> Dah lama bercinta namun tiada ikatan yang kukuh, sekadar mengucapkan ungkapan cinta dan sayang semata-mata..

Dengan suara yang syahdu, dapat kau lukis hatiku, keindahan mimpi-mimpimu.
~> Masih lagi bermain dengan kata-kata serta pandai memujuk..

Apakah benar cinta berbunga, harum di dalam jambangan jiwa, sehingga aku asyik terlena olehnya.
~> Bila bercinta, segala jiwa dan minda seakan-akan terbang di awang-awangan kerana terlalu banyak berangan..

Rindu berlarutan, mimpi berpanjangan, namun belum ada kenyataan.
~> Terus berangan-angan dan bermain dengan perasaan untuk sesuatu yang belum pasti..

Mahligai masih lagi, terapung di awangan, dalam madah seloka cinta.
~> Bercinta dan berjanji untuk hidup bersama namun hanya sekadar bermain kata-kata sahaja..

Berapa lama lagi, perlu aku nanti, rindu ini mencecah ke bumi.
~> Banyak masa yang telah terbuang hanya untuk menanti dan terus menanti..

Segala janjikan menjadi nyata, dan bertapak mahligai bahagia.
~> Masih mengharapkan segala janji yang ditabur menjadi kenyataan..

Bukan aku memaksa, tapi selanjur bercinta, biar sampai berumahtangga.
~> Dah bertahun-tahun bercinta, sudah tentulah nak kawen dengan orang yang dicintai tu..

Biar kita beralas adat, demi menjaga bangsa berdaulat, agar kita dapat syafa'at di akhirat.
~> Bercinta macam mana sekalipun, kenalah pandai menjaga dan mengawal nafsu agar tidak terlanjur...




p/s: Sekadar letak lirik lagu kat status fb pun nak dijadikan isu. Yang dia tu dok memaki hamun orang, mengumpat sana-sini tu boleh la pulak.. Nyampes...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »