Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, June 26, 2010

SHOPPING: Beza di antara berkira dan mengira...

Assalamualaikum...

Semalam aku keluar ke bandar. Macam selalu la, hujung bulan. Dan macam selalu jugak, pergi tempat yang biasa untuk membeli barangan keperluan. Salah satu barang keperluan aku adalah seperti gambar di bawah. Bukan sebotol, bukan dua botol, tapi tiga botol maaa... hahaha... Lagipun dah ada yang siap pack sekali tiga botol dengan pelbagai perasa, apa lagi rembat je la sebungkus. Tiga botol baru rm10.88... Kalau sebotol harga camtu, akupun tak hengen nak beli aiihhh... Baik aku minum air kosong je.... hahaha...


Selesai membayar, aku duduk kat luar kejap sementara menunggu emak dan kakak ipar aku yang masih ada kat dalam tempat menghabiskan duit tu... hehehe. Sambil-sambil tu, aku periksa la balik semula resit pembayaran tadi. Memula tu memang agak cuak jugak la sebab aku tengok barang takde la banyak sangat, tapi bila tengok jumlah yang kena bayar tu, rasa macam ada yang tak kena je ni....


Jadi, akupun mulakan la langah-langkah pengiraan. Mula-mula tak perasan lagi ni. Lama aku tenung kertas resit tu. Haaa, lepas tu barulah aku dapat detect mana silapnya. Rupa-rupanya air yogurt yang aku beli sebungkus tu telah dikira sebagai dua bungkus. Maknanya harga rm10.88 tu telah dikali dengan dua. Dah jadi berapa tu..?? Mana orang yang terer matematik ni, cepat kira... 10.88X2=??? Terus je aku pergi kat kaunter yang lain, dan beritahu pasal kesilapan tu. Mujurlah cashier tu okay, pastu dia suruh pakcik guard check barang-barang kat dalam troli aku, tengok betul ke cuma ada sebungkus je air yogurt tu. Pakcik tu pun kata memang ada sebungkus je. Maka dapatlah balik semula rm10.90 yang terlebih punch tadi. Walaupun cuma rm10.90, itu dah kira besar dah tu. Lepas la kalau nak neli topap seploh hengget, pastu beli kuih seketol dengan air suam segelas.... kann... hahaha...



Tak lama lepas tu, aku masuk balik semula untuk bayar sayur-sayur mak aku pulak. Kena la rm15.10. Aku bagi genap-genap rm15 dulu sementara aku nak cari duit seposen tu. Tak boleh ke kalau cashier tu cakap cmni je kann... "Takpe la 10sen tu, kira halal je laa.." Takde maknanya weyyy... Dia tetap akan tunggu sampai la ko jumpa 10 sen tu...

Nota bernas campur sengal: Berhati-hatilah dalam membeli-belah ni. Periksa betul-betul resit dan pastikan barang apa yang kita beli. Tak salah rasanya jika kita buang sedikit masa untuk melakukan pemeriksaan sebelum memasukkan barang ke dalam kereta. Mungkin jika terkena sekali kita tak perasan dan tak kisah. Tapi bagaimana jika ianya berlaku berkali-kali tanpa kita sedari..?? Dan ini kali kedua berlaku kat aku, yang aku check resit la.. yang aku tak check tu aku tak tau la camner... kann.. Buat apa kita nak bazirkan duit kayakan tokey-tokey tu kann... 10sen pon kalau dikumpul, lama-lama membukit jugak, apa lagi seploh hengget... GOLAK BOSA DAN MAKIN BOSA LAA PERUT TOKEY-TOKEY TU... Camni dia gelak.... hahahahahahaha... *sambil tuang-menuang dia akan cakap, manyak BODOH itu olang... hinnsss3....*

Thursday, June 24, 2010

SOALNYA HATI... Kenapa dada yang ditepuk bila batuk...

Assalamualaikum...

Terasa nak luahkan sesuatu lak memalam buta ni. Hmmm, dah pukul 1.19 pagi dah ni, malam apanya haiihhh.... hahaha... Matapun tak nak lelap. Mungkin sebab siang tadi aku dah tidur. Dapat tidur sejam masa petang tu dah kira okay la kottt.. Boleh cover badan yang letih dan mata yang penat serta tangan kaki yang lenguh akibat dari kerja memotong kain kastemer. Aku baru selesai memotong kain kakak aku dan anak dia. Dua pasang seorang. Kakak akupun kira kastemer gak pe, sebab dia bayar macam orang lain jugak. Malahan kadang-kadang dia bayar lebih lagi. Kesian agak nya kat adik dia seorang ni. Lagipun dia yang hantar dulu kain-kain tu. Jadinya, aku kena la dahulukan mana yang dulu... kannn... Lepas ni barulah aku mula memotong kain kastemer yang lain pulak... Bersedia je la berdiri yaa... hahaha...

Sebenarnya apa yang aku nak luahkan ni..? Adehhh, macam sengal la pulak. Macam ni je la ehh... Aku ni kadang-kadang risau bila setiap entry/post aku disalah mengertikan oleh orang-orang tertentu. Asal aku buat entry je, mulalah ada yang terasa dengan tulisan aku ni. Padahal, aku hanya menulis berdasarkan dari apa yang terlintas di fikiran aku ni je. Dan selalunya aku mengambil kira dari apa yang aku alami, apa yang aku baca, apa yang orang-orang di sekeliling aku alami ataupun daripada pengalaman kawan-kawan realiti aku, kawan siber aku ataupun jiran-jiran aku yang selalu dan sangat rajin bercerita perihal masalah mereka dekat mak aku. Mungkin mereka menganggap mak aku sebagai kakak ataupun mak mereka juga, tempat kedua untuk mereka melepaskan gejolak di hati. Tak salah rasanya jika kita nak berkongsi masalah, asalkan kita pandai menyimpan rahsia mereka. Setuju..?? Tak setuju..?? Terpulanglah.... hahaha...

Aku berharap sangatlah ya, jangan pulak ada yang menganggap aku ni seorang yang ganas dan bermulut celupar tak hengatt dunia. Seperti yang pernah aku cakap dulu, aku sememangnya kurang suka bercampur dengan orang, apa lagi nak bersosial tak tentu pasal. Aku cuma nampak brutal kat alam siber ni je. Kalau kat alam realiti, aku jalan tunduk je tau... Asal dengar je bunyi derap kasut orang lalu, cepat-cepat aku menyorok kat belakang pokok. Itupun kalau ada pokok la.. Kalau takde pokok, aku menyorok je kat dalam semak tepi jalan tu... Percaya tak..?? Tak percaya..?? Tu mak aku laa, dia selalu cakap macam tu bila buat perbandingan antara sikap anak dara zaman dulu dengan sikap anak dara zaman sekarang. Dia kata anak dara zaman sekarang ni, asal dengar je bunyi derap kasut, cepat-cepat keluar mengintai. Mana yang lagi havoc tu, terus je berlari menuju ke muka pintu, siap dengan menyeringai lagi tu... camni... ngeeeeee....

Aku tahu ada diantara pembaca blog aku ni ataupun kenalan siber aku yang berfikiran negatif tentang aku, akibat daripada entry aku, gaya penulisan aku dan juga cara aku melayan mereka terutama sekali kat fesbuk tu. Bagi aku, terpulanglah pada diri masing-masing nak fikir apapun. Aku lebih suka sound direct daripada aku mengumpat kat belakang. Aku tau ada yang terluka bila kena sound direct ni. Tapi siapa tahu, mungkin selepas kena sound, orang tu berubah ke arah kebaikan. Dah dapat pahala kat situ walaupun pada awalnya kita dapat dosa sebab luka dan sakitkan hati dia, daripada kita mengumpat sampai bebilapun orang tu tak tahu. Dosa kita pulak makin bertambah. Nak ke tambah dosa..? Nak..?? Wallaaaa.... ada jugak orang camni ya.. Tak dapek den nak nolong ehh dohhh.... huhuhu...

Aku tak pandai nak berpura-pura. Kalau aku tak suka, aku akan tunjukkan yang aku tak suka, samada melalui memek muka ataupun melalui tulisan di blog atau di mana je yang aku rasa perlu. Aku cuma berpura-pura bila terpaksa je. Dengan siapa...?? Dengan korang laa, sebab korangpun pura-pura jugak dengan aku... kannn.... hahahaha... Aku terpaksa berpura-pura gumbira biarpun hati aku sakit dan ngilu sangat kerana itu merupakan satu motivasi untuk aku agar berfikiran lebih positif. Kalau aku fikirkan sangat apa yang orang kata, sudah tentu semua jadi tidak kena, seumpama seekor burung yang dikurung di dalam sangkar bersalut emas. Dan aku tidak suka jika fikiran aku dikongkong...!!!

Nota bernas campur sengal: Masih ada lagi orang yang menilai dengan hanya melihat luaran sahaja. Bila dah terhantuk, baru la nak mengadah. Jangan sampai membuak-buak darah yang keluar dah la... Yang kaya, tak akan kaya selamanya.. Yang hina, tak akan hina selamanya juga...

Akhir kata, mari kita layan lagu Dalam Kenangan ni... Aku macam kenal je gambar kat dalam vc ni... hinnsss3...

Wednesday, June 23, 2010

Jahit-menjahit...

Assalamualaikum....

Jahit-menjahit...

Hmmm.... Sekarang dah masuk bulan Rejab. Maka ramailah yang mengambil peluang untuk berpuasa sunat. Puasa sunat tu puasa sunat jugak... Puasa yang 'ter'tinggal tahun lepas dah habis ganti ke belum...?? Ahahaha...

Aku dah mula kembali kepada rutin biasa. Mulakan kerja-kerja memotong kain kastemer yang dah mula menghantar tempahan baju raya tahun ni. Pada dasarnya, aku cuma mengambil tempahan untuk baju kurung biasa je. Mudah sikit sebab tak perlu nak buat dasar dan menanda mana-mana bahagian yang perlu. Aku ni agak malas sikit nak buat benda-benda remeh temeh ni. 

Namun, jika ada yang request untuk buat baju kurung Pahang/Riau tu, aku buatkan la jugak tapi dengan syarat ada baju contoh yang dorang sertakan sekali. Tapi, kalau takde baju contohpun, aku buatkan jugak laaa. 

Lagipun untuk baju Riau/Pahang ni, upah dia lebih sikit dari upah membuat baju kurung biasa. Sikit je lebihnya pon, setakat lepas untuk upah penat lelah aku berfikir dan mencongak masa buat dasar baju dan kain tu. Biasanya kalau kurung Riau/Pahang ni, dorang nak kain jenis susun belakang ataupun lipat batik. Insyaallah, aku boleh buat.... tapi jangan la bersungut bila harga tu lebih sikit ya... Kerja lebih, upahpun kena la lebih maaa... Barulah adil... kannn.. (tang ni ramai kastemer yang buat-buat tak faham... huhuhu...)





Baju hijau ni adalah contoh baju kurung Riau/Pahang yang sudah aku siapkan untuk seorang kastemer yang baru nak mencuba pakai hasil jahitan aku. Nampak gayanya dia berpuas hati dan selesa masa datang fitting hari tu. Kastemer aku ni kebanyakannya terdiri dari jiran-jiran yang berdekatan je, jadi senang untuk dorang datang fitting bila aku memerlukan mereka berbuat begitu.


The pesak gantung. Yang ni la selalu buat aku cuak. Kalau tak betul-betul ambil ukuran, mahu pesak tu tergantung tak bertali... ekekekeke...


The leher.. Aku tak tau nak buat tulang belut or tulang dinosour... Leher camni je yang aku buat. Kalau nak leher tulang belut, sila makan belut.... hikk3...


Ni adalah baju raya aku untuk tahun ni. Belum siap sepenuhnya lagi ni... Aku suka hitam kerana hitam itu menawan... Citizen... (jam aku laa... hahaha..)


Ini..??? Baju pengantin semasa aku belajar menjahit dulu. Sengaja upload gambar ni untuk mengimbau kenangan semasa dulu.... huhuhu... (masa belajar tu laaa, jangan fikir lain maaa...)


p/s: Daripada dok merempan hari-hari, elok la belajar menjahit.. hehh...

Friday, June 18, 2010

CAKAP TAK SERUPA BIKIN: Macam mana nak hadapi..??

Assalamualaikum....

Korang pernah tak alami situasi begini..? Ataupun berhadapan dengan kawan atau keluarga yang bersikap cakap tak serupa bikin ni. Ni lebih kurang macam cakap berdegar-degar, tahi melekat kat gelegar. Pernah dengar ayat tu..? Itu adalah perumpamaan atau peribahasa yang membawa maksud cakap banyak, tapi satu apapun tak jadi. Aku cuba bagi contoh-contoh yang mungkin memudahkan untuk kita memahami maksud yang tersirat. Kalau tak samapun, mungkin sipi-sipi la... hehehe... Antaranya yang selalu kita dengar adalah:

1) Ko cakap ko kaya, tapi kenapa ko ada banyak hutang tertunggak sampai kena saman dan sebagainya. Mungkin masa ni ko akan gunakan alasan takde masa nak berurusan dengan bank. Tapi masa nak dapatkan loan, boleh pulak ada masa ko tu ehh...

2) Ko kata muka ko cantik mengalahkan ratu dunia, tapi kenapa ko masih lagi memerlukan alatan mekap untuk menutup kecantikan ko tu. Bukankah itu maknanya ko belum lagi cukup cantik sehingga terpaksa memerlukan bantuan pemalsuan....

3) Ko kata ko pandai serta bijak, ada degree lebih dari satu universiti, jadi pelajar cemerlang sehingga diangkat sebagai ikon, tapi kenapa ko selalu kena tipu. Kalau pandai takkan kena tipu kott.. Masa ni sangat sesuai untuk ko berikan alasan dah nak kena tipu, nak buat macam mana... hahaha...

4) Ko kata ko sayangkan suami/isteri ko, tapi ko ajak dia pergi ke tempat-tempat maksiat yang boleh mengundang dosa. Bukankah sepatutnya ko saling nasihat-menasihati dan sama-sama berusaha untuk menuju ke jalan syurga dan bukannya menyerah ke jalan neraka. Waktu ni ko pasti akan gunakan perkataan, muda hanya sekali maaaa... dah tua esok barulah bertaubat. Itupun kalau ko sempat tua la kannn... Buatnya ko mati masa tengah syiok sakan buat/tengok maksiat..??

5) Ko kata kerja ko bagus, dengan gaji yang beriban-riban, sampai matipun tak habis duit gaji ko tu. Tapi kenapa nak bayar duit muka beli keretapun ko pinjam duit mak bapak ko. Ko kata ko pinjam je tapi satu sen pon ko tak bayar balik. Bukankah sepatutnya ko yang bagi mereka duit tiap bulan..? Mana perginya gaji riban-riban yang ko canangkan tu...?

6) Ko kata rumah ko besar macam istana, mahal harganya sampai cecah setengah juta ringgit. Tapi tergamak ko biarkan mak bapak dan keluarga ko yang lain duduk dalam rumah yang lebih teruk dari reban ayam. Anak jenis apa ko ni..? Tanggang ke..??

7) Ko kata ko low-profile dan pemurah, suka beri sedekah dan derma kepada orang susah. Tapi kenapa ko selalu sebut dan ungkit setiap sen yang ko berikan tu, siap bagitau seisi dunia tentang 'sedekah' ko tu. Bukankah sepatutnya ko sorokkan sebaik mungkin tangan kanan yang memberi tu...

8) Ko kata ko takde musuh, tapi kenapa ko perlukan pengawal/orang untuk ikut ke mana je ko pergi. Kalau boleh kat dalam jambanpun ko nak dia ikut sekali. Tu maknanya ko tu penakut. Takut pada bayang-bayang ko sendiri...

9) Ko kata ko tu sangat sopan dan sangat baik. Tapi kenapa ko suruh kawan-kawan ko bekap ko bila ada orang mengata/menyerang ko. Kalau dah terlampau baik, opkos la ko tak pernah buat salah... kannn... Jangan hipokrit laa... Kalau kat belakang, gajahpun mati ko sepak...

10) Ko kata ko ensem giler, siapa-siapa yang tengok ko konpem pengsan punya la, sebab ensem sangat la kannn... tapi.... tapi... tapiii... kenapa ko boleh terjebak dalam dunia gay... huhuhu...

11) Ko kata ko gagah, kuat dan berani hadapi apa saja, tapi bila je ko nampak lipas terus ko menjerit-jerit ketakutan macam kena serangan histeria, siap badan ko gigil-gigil lagi seolah-olah ko kena sawan bab*... Piiirrahhh... banyak la ko punya gagah...

12) Ko kata ko sangat-sangat sayang dan cintakan awek/pakwe ko, tapi kenapa ko kawen dengan orang lain. Sian awek/pakwe ko tu nangeh guling-guling sampai jatoh katil..... wakakakakakakaka...

p/s: Cukuplah 12 je kot... Kalau ada yang nak tambah, dipersilakan la ya... Cakap banyakpun tak guna, baik duduk je diam-diam macam ubi... ngehngehngeh... **entry kosong je ni.. :)

Thursday, June 17, 2010

NASIB SI IKAN KALOI..

Assalamualaikum....

Nak cerita pasal ikan kaloi jap. Korang kenal ke ikan ni..? Pernah tengok tak..? Pernah makan ke..? Secara jujurnya aku tak pernah tengok secara 'live' ikan kaloi ni. Aku cuma pernah tengok ikan ni kat dalam filem Bawang Putih Bawang Merah je. Ingat lagi tak adegan ikan kaloi tu..? Alaaa... ikan yang konon-kononnya jadi ibu si Bawang Merah tu.. Pastu, ikan tu kena bunuh, pastu kena goreng, pastu tulangnya ditanam, pastu teruslah tumbuh pokok beringin... Konpem sampai sekarang korang ingat lagi cerita dongeng tu kannn... Sama la dengan aku... hahaha...

Beberapa tahun lepas jiran aku ada bagi mak aku dua ekor (sepasang) ikan kaloi peliharaannya. Memandangkan kolam jiran aku tu kecil je, maka ikan tu dipindahkan ke dalam kolam ikan kat rumah aku ni. Maka bersahabatlah si kaloi dua ekor tu dengan si keli yang berekor-ekor di dalam kolam yang agak besar dan selesa... Kalau ikan-ikan tu nak buat pertunjukan lompat-melompat pun boleh maaa... hehe... Masa ni la baru aku tengok rupa ikan kaloi secara dekat. Ya.. ikan kaloi tu sangat comel. Tambahan pula kaloi ni dah besar. Kalau letak dalam dulang air, konpem penuh dulang tu untuk seekor kaloi je. Seekor kaloi tu berwarna merah jambu (mungkin gegurl kot....) dan yang seekor lagi berwarna hitam (konpem boboy ni...) hahaha...

Aku suka si kaloi merah jambu tu la. Kalau bagi makan, dia akan naik kat permukaan kolam dengan jendol kat dahi dia, pastu dengan mulut dia yang soooo cuteee.... Sekali pandang ikan tu, dah macam tengok muka baby berumur 2/3 bulan. Siyesss bebbb.... Memang sangat cute rupa kaloi gegurl tu... Kaloi hitam tu aku tak berapa suka sangat.... wakakakakaka... Tapi, bagi jugak la dia makan... Takde la kejam sangat aku ni nak biarkan si hitam tu kebuluran... hehe...

Satu hari tu, entah di mana silapnya, air kolam tu surut. Mungkin salur pvc kat dalam kolam tu kena langgar, dan terus jatuh lalu menyebabkan air keluar. Tau-tau esok paginya tengok air dah kering je. Ikan keli konpem la tahan kalau takde air ni, sebab nyawa keli kan liat. Berbeza dengan si kaloi yang dah tercungap-cungap, memang nyawa-nyawa ikan la masa tu. Cepat-cepat aku masukkan kaloi tu ke dalam air lain, nak bagi dia berenang balik semula la. Namun usaha aku tu sia-sia je. Aku nampak mata ikan kaloi tu berkelip-kelip je, mulut dia lak kejap bukak, kejap tutup seolah-olah sedang mengambil nafas. Akhirnya, kedua-dua kaloi ni mati jugak.. Aku tak sampai hati nak siang. Mak akupun suruh kakak ipar aku melakukan pembedahan tu. Kakak ipar aku cakap punya la keras dan licin nak menyiangnya. Ya la, mana tak keras dan licin... dah bertahun dia duduk kat dalam kolam jiran aku tu, pastu duduk lagi kat kolam rumah aku... konpem la dah tua ikan tu kan... huhuhu...

Selepas kejadian tu, aku tak berani nak makan kaloi yang disiang tadi. Adik beradik aku cakap daging ikan tu sedap sebab manis. Aku cuba gak nak rasa sikit, tapi bila nak ambil je, mula la terbayang wajah comel kaloi gegurl tu... Terus tak jadi aku nak bedal... Sedihpun ada gak. Ya la, dah aku yang bagi dia makan tiap-tiap hari, tetiba aku lak nak makan dia... Mana boleh terima, kannn...

Sekarang ni aku dah mula beranikan diri makan daging kaloi ni. Sesekali tu teringat gak kat kaloi gegurl aku tu, tapi bila fikir balik yang dia dah mati, aku telan je la kaloi yang mak aku masak tu. Lagipun mak aku beli kaloi yang dah siap disiang. Jadi, takde la aku nampak muka kaloi tu. Tapi memang betul laaa..... Daging kaloi ni manis... ada lemak sikit-sikit... Mak aku selalu masak lemak cili padi campur dengan peria katak ataupun kambeh (peria besar tu...). Terangkat woooo... muahahahaha...

Nota bernas campur sengal: Aku bising kat mak aku sebab dia bela ayam, pastu taik ayam tu bersepah-sepah. Pastu mak aku bising lak kat aku camni...

"Bolo ayam buleh yoo makan... Yang ekau tu bolo kucing, poie la makan kucing-kucing tu... Tak pun makan yoo taik kucing yang bosepah tu...."... Waduhhhh... hahaha...

Sunday, June 6, 2010

APO NAK DIKATO....

Assalamualaikum...

Petang Jumaat hari tu aku balik ke Nilai lagi. Kalau ikutkan hati, aku malas nak balik sebab baru je bulan lepas dah balik. Tapi, disebabkan mak aku beria-ia sangat nak menghadiri majlis per- kahwinan cucu-cucu arwah kawan karib dia, maka aku terpaksalah ikut. Tinggallah kucing-kucing aku kat rumah di bawah jagaan abang aku.. Rindu kat dorang.... huhuhu...

Hari Sabtu kitorangpun bertolak dari Nilai ke Rembau. Konvoi tiga buah kereta. Aku sepatutnya naik kereta anak buah aku, tapi dia lambat sikit sebab pergi bengkel dulu. Maka kitorangpun naik la kereta Abang Long aku yang kebetulan hanya dia seorang je yang balik. Sebenarnya ada dua kenduri kat kampung ni. Kitorang pergi kenduri rumah sedara sebelah arwah abah dulu, lepas tu baru balik kampung mak pulak.

Aku ambil gambar dari luar pagar je.. Malas nak masuk kat dalam kawasan rumah pusaka ni... Tanggo pun dah takdo.. huhuhu... Sodihhh dennn....

Mak aku punya la seronok dapat jumpa kawan-kawan lama dia dan sedara-mara yang datang sama ke majlis tu. Aku pulak dapat gak jumpa kawan-kawan sekelas masa zaman Sumiha dulu. Ada dua orang kawan yang aku jumpa. Yang sorang lagi tak sempat nak jumpa sebab dia dah balik dulu... Dalam pada tu, sempat la jugak aku ambil gambar rumah pusaka mak aku yang kian menyembah bumi. Sedihnya laa haiii... Mak aku jangan cakap la kann... Dia lagi la sedih sebab itu la satu-satunya rumah pusaka yang dia ada..

Kawasan laman rumah ni telah dibersihkan oleh keluarga yang nak buat kenduri tu untuk dijadi- kan tempat letak kereta. Lepas ni mungkin laman tu akan jadi hutan kecil semula.. Lagi laa sedih sebab laman tu la tempat permainan aku dulu... sobbsss3...

Pandangan dari depan dengan laman yang luas tempat permainan aku dulu... Sobbsss3...



Nota bernas campur sengal: Jauh dikenang dekat disayang...Walaupun jauh, tetap diingat sampai bila-bila kerana itulah yang paling disayang..
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »