Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, January 20, 2015

Kreatiflah dalam bersedekah...

Assalamu'alaikum...

Kreatiflah dalam bersedekah...


Bersedekah ni senang kalau kita kreatif. Tak perlu modalpun tapi pahala dia berganda. Jom tengok antara teknik-tekniknya:


1. Belilah beberapa buah kerusi atau bangku dan letakkan di dalam masjid supaya dapat diguna orang yang ingin memakainya disaat solat (amalan biasa di masjid-masjid arab Mekah dan Madinah)..


2. Letakkanlah sedikit makanan kucing dan semangkuk air di luar rumah untuk kucing-kucing yang datang..


3. Sisihkanlah sedikit dari hasil gaji atau upah jerih payahmu untuk disumbangkan kepada anak yatim dan orang miskin..


4. Sentiasa sediakan wang kecil di dalam dompet untuk diberikan kepada yang memerlukan..


5. Letakkanlah di kamarmu sebuah kotak. Setiap kali kamu merasa melakukan dosa, masukkan wang kecil ke dalamnya. Genap satu bulan, buka kotak itu dan sedekahkan wang tersebut..


6. Jika engkau hadir dalam acara keramaian (keluarga, kerabat atau sahabat), belilah satu atau dua kotak air mineral, niatkan untuk sedekah kepada orang-orang yang memerlukannya (orang tua, sakit, kanak-kanak dan sebagainya)..


7. Jika kamu membeli barang dari peniaga-peniaga kecil kemudian kemudian peniaga ingin mengembalikan wang baki, biarkan baki wang itu untuknya (sedekah atau hadiah)..


8. Belilah mushaf (al-Quran). Letakkan di salah satu masjid. Bayangkan berapa pahala yang akan kamu dapat daripada setiap huruf bagi mereka yang membacanya..


9. Berikanlah perasaan gembira kepada setiap orang, khususnya kepada mereka-mereka yangg sedang ditimpa kesedihan, dengan senyuman dan ucapan doamu yang tulus..


10. Lemparkanlah senyuman kepada orang yang kamu temui. Berilah salam kepada orang yang duduk dan bertuturlah dengan ucapan yang baik kerana semuanya adalah sedekah..


11. Jangan biarkan engkau tertidur, melainkan telah engkau ampuni setiap orang yang telah berbuat jelek kepadamu dari mengghibahi, mengadu domba dan menzalimimu..


12. Sedekahkan Al-Fatihah kepada kedua ibubapa kita, sahabat-sahabat dan kenalan-kenalan kita yang telah meninggal dunia..


13. Kirimkan mesej ini kepada semua kenalanmu. Siapa tahu ada yang mahu mengamalkannya. Moga andapun akan diberi pahala kerananya. .. 


Selamat bersedekah.. 


Sumber asal copy and paste dari sini.. Aku olah balik semula mana-mana perkataan yang berganda dan perkataan yang pendek.. Jika ini satu kesalahan, maaf.. 


p/s: Banyak lagi cara untuk kita bersedekah.. Nak dengan tak nak buat je.. Tak nak buat mungkin sebab kita tak nampak pahala tu selonggok ada depan mata macam kita nampak duit.. 

Cencaru bakar versi aku.. hehh...

Assalamu'alaikum...

Cencaru bakar versi aku.. hehh...


Sekejap tadi, dalam pukul lapan setengah, aku bakar ikan cencaru ni untuk lauk malam ni.. Ikan tu aku keluarkan dari peti sejuk sejak petang lagi.. Mula-mula ingat nak goreng kosong macam tu je.. Alih-alih terlintas pulak idea nak cuba bakar gunakan kuali empat segi yang aku guna masa first trial pancake hari tu..





Bahan yang aku gunakan adalah sudah semestinya ikan cencaru, kan.. hehe.. Okay, aku gunakan dua ekor ikan cencaru belah perut dan belah belakang, sebiji tomato yang dipotong enam, empat biji kentang dipotong macam wedges kfc tu, sedikit serbuk lada hitam dan serbuk lada putih, sedikit sos tiram, sedikit garam halus, sedikit kicap masin dan sedikit butter yang dipotong kecil-kecil.. 


Gaul dan ratakan semua bahan.. Kalau nak perap sekejap pun boleh tapi aku takde perap-perap pun.. Terus je bungkus dengan aluminium foil ni..




Lepas tu aku bakar macam ni.. Tutup dengan tray buat biskut atas dia.. hehe.. Guna api perlahan je.. Dalam masa lebih kurang 25-30 minit, dah mula bau semerbak dah yang menandakan dah boleh tutup api dah.. Tapi sebelum tu check dulu la samada kentang dah empuk atau belum..




Dan inilah hasilnya selepas dibakar.. Kentangpun dah cukup empuk.. Isi ikanpun dah cukup rasa dah.. Perfect..!! Oh la la...! Cehhh... hahahaha...






Dan aku perahkan sedikit limau air limau nipis.. Selebihnya tu biar je.. Jika nak lagi rasa masam limau tu, boleh perah kemudian..




Bahan-bahan takde sukatan khusus.. Aku main terjah je tabur dan gaul.. hehe.. Yang buat aku terkejut, tak lama lepas tu kentang tinggal seco'et je.. Abang aku ni memang hantu kentang betul la.. haha..


p/s: Tak payah dah bakar masuk oven atau microwave.. Senang punya kerja.. hehe.. Main tenggek atas dapur gas je.. Asap pun takde.. Ni la cencaru bakar versi aku... haha..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »