Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, April 28, 2014

Bagi yang kecil, dapat yang besar.. :D

Assalamualaikum...

Bagi yang kecil, dapat yang besar.. :D


Sekarang ni tengah musim buah mangga, kan..? Selalu je nampak orang up gambar macam-macam jenis mangga ni kat blog dan fesbuk.. Buah mangga tu pulak ada yang ditanam sendiri, orang bagi ataupun dibeli.. 


Akupun nak up jugak la buah mangga dari pokok yang selalu masuk kat blog dan fb aku.. hehe.. Bila tengok je buah mangga ni, terus aku teringat kat sorang makcik kawan baik mak aku ni.. Makcik ni suka buat sambal mangga.. 




Jadinya, bila musim buah mangga ni, aku selalu ingatkan mak aku suruh bagi setangkai dua kat makcik tu.. Dan pagi tadi mak akupun bagi la.. Tak tau la banyak mana yang mak aku bagi sebab abang aku yang ambil buah tu..


Bila mak balik, aku tengok dia bawak buah mangga yang besar gedabak ni.. Mula-mula aku ingatkan buah betik.. Serius, tak pernah tengok buah mangga sebesar ini.. Mak kata makcik tu yang bagi.. Makcik tu pulak bagitau yang buah mangga besar ni anak dia yang bawak balik.. Buah mangga ni anak makcik tu tanam kat rumah dia..




Nampak macam kecil je, kan.. Tapi siyes, memang besar.. Cuma buah mangga ni kena peram dulu la sebab masih belum masak lagi.. 


p/s: Ini yang dinamakan rezeki.. Alhamdulillah... :)

Fikir dulu sebelum melenting.. ahahh...

Assalamualaikum...

Fikir dulu sebelum melenting.. ahahh...


Pernah tak korang beli penyapu laman, lepas tu batang kayu penyapu tu lebih kecil dari saiz lubang penyapu tu sendiri..? Maksudnya, batang kayu tu longgar sedikit ataupun memang longgar habis.. Cuba rujuk gambar kat bawah untuk lebih pemahaman.. cehhh... haha..




Jika longgar sedikit, lepas tu kita teruskan jugak menyapu, tiba-tiba batang kayu tu tercabut, tentu rasa hangin je, kan..? Pastu masukkan balik dan sapu lagi, pastu tercampak balik penyapu tu, lagi la bikin hangit sampai rentung.. hahaha.. Okay, cool.. Jangan cepat melenting.. Jangan pergi baling penyapu tu.. Mahal tu.. hehe.. Ada cara penyelesaiannya.. Mudah je nak bagi ketat lubang penyapu yang longgar tu.. 


Caranya rujuk pada setiap gambar.. kehkehkeh...


Ambil sedikit kain perca jenis cotton dan letakkan kat hujung batang kayu penyapu tadi..


Lepas tu, sumbatkan ke dalam lubang penyapu tu.. (abaikan kuku yang hitam tu ya.. )


Kemudian, hentakkan batang kayu tadi atas simen untuk mengetatkannya..


Okay, dah siap.. Dah boleh sambung sapu laman tu dengan gembiranya.. hehe..


Jika lubang tu masih lagi longgar, boleh lipat dua kain tadi.. Guna kain cotton sebab kain cotton tu kesat sikit dan akan menjadikan lubang penyapu tu ketat.. Boleh juga gunakan kaedah yang sama untuk mop dan sebagainya..


Boleh juga praktikkan kepada kepala paip untuk mendapatkan aliran air yang lembut dan tidak tajam..



Kan cantik air tu keluar.. 


Takde la laju berterabur macam ni... 


p/s: Okay.. Ni je yang aku nak kongsi.. Jika bermanfaat, boleh la ikut.. Jika takde faedah, tak payah la ikut ya... heeeee....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »