Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, August 31, 2013

Puisi Merdeka 2013..

Assalamualaikum...

Puisi Merdeka 2013..


Pucuk pauh delima batu,
Anak semilang di tapak tangan,
Walau jauh beribu batu,
Hilang di mata, di hati jangan..


Anak semilang di tapak tangan,
Terkena sengat, berdarah jari,
Hilang di mata, di hati jangan,
Walaupun jauh, tetap diingati..


Terkena sengat berdarah jari,
Hingga kini terasa pedihnya,
Walaupun jauh, tetap diingati,
Kerana kita adalah bersaudara..


Hingga kini terasa pedihnya,
Menentang musuh mempertahankan negara,
Kerana kita adalah bersaudara,
Di bumi MALAYSIA yang tercinta...


Salam kemerdekaan untuk negaraku MALAYSIA..
Salam kemerdekaan untuk seluruh warga MALAYSIA..
Salam kemerdekaan untuk anak MALAYSIA yang jauh di perantauan..
Walau di mana kita berada, pastikan MALAYSIA kekal di jiwa..


MALAYSIAKU BERDAULAT.. 
TANAH TUMPAHNYA DARAHKU..


MERDEKA...!!!
MERDEKA...!!!
MERDEKA...!!!
~ azie ~



p/s: SAYA SAYANG MALAYSIA.. Siapa tak sayang Malaysia, sila tukar kewarganegaraan.. Jangan diporak-perandakan keamanan yang sedia ada.. 

Diesel masuk sungai...

Assalamualaikum...

Diesel masuk sungai...


Batang Berjuntai: Sebahagian besar penggunaan membabitkan lebih sejuta warga kota bakal mengalami gangguan bekalan air apabila tujuh wilayah di Lembah Klang dijangka mengalami gangguan bekalan untuk tempoh masa yang belum diketahui.


Foto


Pengarah Eksekutif Bahagian Hal Ehwal Awam SYABAS, Abdul Halem Mat Som berkata, berikutan penutupan itu, bekalan air ke tujuh wilayah pengagihan air Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) iaitu Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam, Gombak, Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor dijangka terjejas secara berperingkat.



p/s: Kesian kat mereka yang terlibat.. Bersabar la ya.. Dugaan di hari merdeka... Dah la tempoh gangguan bekalan tak diketahui.. 

Kain pelikat menjadi seluar santai...

Assalamualaikum...

Kain pelikat menjadi seluar santai...


Ini adalah kain pelikat yang sudah berlubang sana sini dan dijadikan seluar cerut untuk pakaian santai di rumah.. Kali pelikat yang dah berlubang, jangan terus disimpan ataupun dijadikan kain buruk. Selagi kain tu tidak reput, masih boleh digunakan. 


Kain pelikat ni dah ada dua tiga lubang yang kecil samada lubang akibat terkena puntung rokok ataupun tersangkut pada tali ampaian.. Nak bawak solatpun risau jugak.. Bimbang lubang tu menampakkan aurat. Jadi, aku ambil langkah drastik (ahakk...) dan jadikan kain pelikat ni sebagai seluar cerut.. 


Cara nak buat seluar cerut ni senang je.. Terbalikkan dan bentangkan kain pelikat tu atas meja atau lantai dan lepas tu letakkan pola seluar tu kat atas kain pelikat tadi. Tak payah nak potong kain pelikat yang berjahit tu. Ikut je cara letak macam gambar kat bawah ni.. 


Ni pola bahagian depan..


Sebelum potong kain tu, tandakan basi untuk setiap bahagian.. Jika tak nak buat pinggang yang bersambung, lebihkan dalam 3 1/2 inci kat bahagian pinggang tu.. Ini untuk getah yang lebarnya satu inci.. Lepas tu untuk bahagian kiri dan kanan, lebihkan basi jahitan dalam 3/4 inci dan untuk bahagian bawah, lebihkan basi jahitan dalam satu inci.. Ini semua bergantung pada tukang jahit tu sendiri macam mana nak menggayakan pemotongan.. 


Lepas tu tandakan dengan kapur bahagian dalam kain tersebut iaitu bahagian yang sedikit pudar warnanya. 


Ni pola bahagian belakang. Ada lebihan kat bahagian peha dan pinggang.. Bahagian yang melengkung itu adalah bahagian untuk cawat..


Selesai memotong, jahit tepi dan mulakan menjahit. Ambil sekeping bahagian depan dan sekeping bahagian belakang dan cantumkan kiri dan kanan. Buat perkara yang sama untuk satu bahagian lagi.. Bila dah siap, barulah cantumkan bahagian kelengkang.. Kemudian, jahitkan bahagian bawah kaki anggaran seinci. Lepas tu, lipat bahagian pinggang anggaran 1 1/4 inci dan jahit keliling. Tinggalkan sedikit ruang untuk memasukkan getah seluar.. 


Dah siap dah.. Tapi takde poket..


Dah boleh pakai.. Atas sikit dari buku lali..


Apa yang penting adalah ukuran cawat.. Ukuran cawat jangan terlalu pendek, bimbang nanti tersepit dan tak selesa dipakai. Ambil ukuran cawat bermula dari bahagian depan pinggang dan berakhir kat belakang pinggang. Jangan ambil ukuran ngam-ngam.. Longgarkan sedikit masa mengukur..






p/s: Kalau cari lagi dalam almari, rasanya banyak lagi kain pelikat yang berlubang...hehh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »