Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, December 16, 2014

Aku bukannya pengguna tegar...

Assalamu'alaikum...

Aku bukannya pengguna tegar...


Percaya atau tidak, aku hanya aktifkan line bila aku ada urusan kat luar sahaja.. Contohnya bila aku ke bandar ataupun nak balik kampung atau pergi ke mana-mana yang memerlukan aku naik kenderaan dengan jarak yang jauh dari rumah.. Biasanya sebulan sekali sahaja aku menopap semata-mata untuk hidupkan line.. Kredit aku tak pernah licin.. Alhamdulillah.. 


Baki utama: RM48.23.
Status: Tidak Aktif. Sila tambah nilai. 
Pembatalan Talian: 08.03.2015. 
SMS Bonus: 19


Jika tambah nilai sekalipun, aku cuma topap RM10 sahaja.. Itupun jika aku balik kampung beberapa hari.. Jadinya, line tu hidup untuk tempoh selama banyak yang aku topap tu la.. Jika berurusan ke bandar di sini, kalau ada topap RM2, maka itulah yang aku gunakan.. Tapi masalahnya kat sini takde topap RM2 tu.. Paling rendahpun RM5.. 


Bila line dah hidup, masa itulah aku call kawan-kawan rapat aku.. Aku tak rajin nak berbalas SMS.. Bosan.. Dulu masa mula kenal handphone, memang rajin berbalas SMS.. Habis kredit, topap.. Malahan belum habis kreditpun dah topap dah.. Takut sangat nanti tak dapat nak balas SMS orang.. Takut orang berkecil hati bila SMS dorang tidak berbalas.. Terlalu menjaga hati orang.. Sangat menjaga hati orang sebenarnya.. 


Sekarang ni takde dah.. Benda tak penting, abaikan.. Buang masa.. Buang kredit.. Buang tabiatpun ya jugak sebab pernah dulu sanggup berhabis duit pergi undi dan layan chat kat cenel astro.. Patut la astro makin kaya... ahahh... Zaman bodoh ni sudah lama berlalu.. No way to vote by SMS or to chat nonsense anymore.. *hentam je la spiking.. ahahh...


Lagipun sekarang dah ada fb.. Apa-apa urusan, inbox kat fb je sementara fb masih lagi free ni.. Kot esok-esok fb dah kena bayar, mungkin kena tukar cara lain pulak... hehh.. 


p/s: Sebab tu aku tak suka nak 'jaja' nombor enpon aku.. Nombor enpon aku cuma satu tu je.. Dari dulu hingga sekarang, nombor itu je yang aku pakai.. Aku bukan pengguna tegar yang asyik nak tukar nombor atau enpon baru..

Hobi..

Assalamu'alaikum...

Hobi..


Antara hobi aku adalah membaca termasuk baca novel, menonton drama Melayu dan cerita Inggeris, menanam pokok bunga, main masak-masak ikut mood dan juga melayan kucing.. Disebabkan kucing aku cuma tinggal seekor je sekarang ni, maka hobi yang satu itu ikut berkurangan.. Menjahit bukan hobi tapi itu kerjaya aku.. Bak kata sesetengah orang, kerjaya untuk orang yang tak sekolah tinggi.. Katalah apa sahaja.. Aku ucapkan Alhamdulillah... 


Sekarang ni aku lebih suka menanam dan membelek serta bercakap dengan pokok bunga aku.. Daripada bercakap benda yang mengarut yang menimbulkan kebencian orang, baik aku bercakap dengan pokok bunga ni.. Bercakap dengan pokok bunga bukan sekadar bercakap kosong.. Siapa yang suka menanam pokok, dia tau la apa yang perlu diperkatakan.. hehh.. 











Aku sibukkan diri dengan semua keindahan ciptaan Allah ini.. Jadinya, aku tidak punya masa untuk berbicara hal orang yang pada aku takde faedah langsung.. Banyak masa sebenarnya tapi untuk perkara yang tak penting, lebih baik jangan buang masa tersebut... 


p/s: Bukan hobi aku nak kerobek hal peribadi orang.. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »