Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, March 14, 2011

Kolotkah aku jika aku tak pernah masuk panggung?

Assalamualaikum...

Kolotkah aku jika aku tak pernah masuk panggung?

Terpulanglah pada pandangan masing-masing. Apa yang penting, aku memang tak pernah sekalipun menjejakkan kaki ke dalam panggung wayang. Keadaan dalam panggung itupun aku tak tau macam mana melainkan tengok kat dalam tv je.. :-)

Kenapa aku tak pernah masuk panggung..?

Akupun tak tau kenapa. Apa yang aku tau, mak aku tak suka kalau aku masuk panggung ni. Bukan untuk aku je, malahan kalau boleh mak aku tak suka anak-beranak dia masuk panggung apatah lagi menjadi panggung tegar. Asal ada cerita baru je, mula la gatal bontot nak masuk situ. Namun, bukan semuanya jenis mendengar kata. Ada jugak yang ketegaq...

Hari tu, anak buah aku yang perempuan bertanyakan soalan yang sama, kenapa aku tak suka masuk panggung. Aku jawab, Uwan (mak aku) tak suka. Dia tak puas hati dengan jawapan aku tu. Dia tanya lagi, tak kan sebab itu je kot. Aku jawab, takut nanti tiba-tiba panggung tu terbakar, nanti mati dalam keadaan tengah suka-suka tengok wayang yang entah apa-apa. Dia gelak je. Dia kata lagi, laaa... ke situ pulak yang difikir. Dan aku jawab, mesti la, sebab kita bukan tau bila kita nak mati.. kann.. Dan diapun diam..

Teringat jugak pada insiden yang sama sewaktu aku bekerja dulu. Selama berbelas tahun aku dok ulang-alik kat depan panggung tu bila keluar berbelanja, tak pernahpun aku nak cuba-cuba menjejakkan kaki ke situ. Pernah jugak kawan-kawan serumah mengajak aku sertai mereka dan aku beri jawapan yang sama, iaitu nanti mak aku marah. Dorang boleh gelak-gelak lagi dan cakap, mak akak bukannya tau, jangan la bagitau dia. Hamboii... Bukan main lagi mengajar aku menipu ehh..

Memang betul mak aku tak tau. Memang betul mak aku duduk jauh dari aku. Tapi naluri aku menyatakan bahawa mak aku tau apa yang aku buat. Tak sampai hati rasanya aku nak menipu mak aku. Korang tak rasa berdosa ke menipu orang tua korang ehh..?? Lebih-lebih lagi yang menipu orang tua, mintak duit kata nak beli buku atau peralatan sekolah, tapi sebaliknya melencong ke tempat macam tu.. Ishhh.. ishhh.. ishhh... Anak siapa la gamaknya buat pe'el macam tu yaa. Macam mana la ilmu tu nak berkat. Macam mana la rezeki tu nak melekat. Tu yang asyik bersungut je duit manjang tak cukup tu... =D

Bagus jugak rasanya tidak menjadi panggung tegar ni. Bayangkan kalau mula masuk panggung seawal usia 13 tahun hinggalah sekarang, dah berapa banyak duit yang dilaburkan. Itu kalau tengok sorang-sorang. Macam mana pulak kalau 'terpaksa' belanja kawan-kawan yang lain, yang kerjanya meng'pow' je..?? Dan berapa banyak pulak masa yang dibuang sepanjang ulang-alik ke panggung tu..? Zaman sekarang ni semua nak kena bajet. Jangan kerana hiburan, sanggup membazir semua tu. Membazir itu amalan sitan bertanduk... :p

Aku kata: Tengok tv je.. =))
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »