Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, August 6, 2011

Alasanmu..

Assalamualaikum...

Alasanmu..

Ikhlasnya hati seringkali disalah erti...
Tulusnya budi tidak pernah engkau hargai...
Berlalu pergi dengan kelukaan ini...
Ku mengalah...
Ku bersabar...

Bertentang mata seolah-olah tiada apa...
Berpaling muka ada saja yang tidak kena...
Mencari sebab serta alasan yang kukuh...
Supaya tercapai hajatmu...

Manis di bibir memutar kata...
Malah kau tuduh akulah segala penyebabnya...
Siapa terlena pastinya terpukau...
Pujukmu...
Rayumu...
Suaramu...
Yang menagih simpati dan harapan...

Engkau pastinya tersenyum...
Dengan pengunduran diriku...
Tetapi bagiku pula suatu ketenangan...

Andainya kita terus bersama...
Belum tentu kita bahagia...
Selagi tidak kau ubah....
Cara hidupmu...

Ada rahmatnya bila tidak lagi bersama...
Terasa jauh diriku ini dengan dosa...
Ku tinggalkanmu walau tanpa kerelaan..
Yang nyata kau tidak berubah...

Katalah apa yang kau ingin...
Selagi kau dapat berkata...
Memang begitu sikapmu..
Semenjak dahulu...

Andainya kita terus bersama...
Belum tentu kita bahagia..
Selagi tidak kau ubah...
Cara hidupmu...


Untuk siapa-siapa yang kecewa. Setiap yang berlaku, ada hikmah di sebaliknya. Tak perlu nak menuding jari siapa salah, siapa benar.. Apa yang penting, kita ubah diri kita sendiri supaya menjadi lebih baik dari yang sebelumnya... :-)

Ada orang yang benci dengan alasan.. Ada juga orang yang suka mencipta alasan.. Apapun alasannya, jangan sampai memudaratkan diri sendiri, persekitaran atau harta awam.. Biarlah alasan tu seiring dengan sebab musabab yang munasabah.. Jangan sampai terkantoi sudah... :P

~ Excuses hold you back. Action moves you forward ~

p/s: Aku suka lagu ni... Macam satu motivasi pulak... Sebab akupun kadang-kadang suka bagi alasan... =)))

Menu berbuka puasa hari keempat...

Assalamualaikum...

Menu berbuka puasa hari keempat...

Hari ni dah masuk hari keenam berpuasa, tapi menu ni merupakan menu berbuka puasa masa hari keempat hari tu. Saja je nak letakkan gambar kat sini... :P

Asalnya aku nak buat ikan kembung masak kicap tapi berubah arah di saat akhir. Entah la, rasa kembang semacam pulak tekak aku bila sebut masak kicap ni.. huhuhu... Sudahnya, jadi la sambal kembung.. :)

Mudah je nak buat. 

Goreng ikan macam biasa. Lepas tu tumiskan 2 ulas bawang putih + 4 ulas bawang merah + seketul halia sampai naik bau. Lepas tu masukkan 3 sudu makan cili kisar dan kacau. Biarkan sehingga cili betul-betul garing. Kemudian masukkan sedikit air asam jawa + sedikit kicap manis + sedikit garam. Kacau sebati. Lepas tu masukkan hirisan 1 labu bawang besar. Kacau-kacau lagi dan masukkan ikan yang telah digoreng tadi. Siap... :D

Lepas tu aku buat salad kobis ni. Ikut suka hati aku je penyediaan dia.. haha...

Salad kobis..

Kobis diracik-racik. Cili benggala dan bawang besar dimayang atau potong dadu. Kemudian basuh kesemua bahan ni dan toskan. Lepas airnya kering, barulah dicampurkan dengan beberapa sudu mayonis. Gaul rata. Taburkan sedikit garam + serbuk lada putih dan gaul sebati. 

Ingatkan takde orang yang nak makan salad kobis ni. Tup-tup licin la pulak. Lepas tu buat lagi sebab ada lebihan kobis racik tadi. Tup-tup licin jugak.. Suka jugak dorang ni makan sayur mentah macam ni ehh... hikhikhik..

p/s: Dah hampir seminggu puasa tapi aku belum jenguk lagi bazaar ramadhan kat sini. Takde selera pulak nak menjenguknya... adehhh...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »