Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, March 31, 2011

Penantian itu amat menyiksakan dan....

Assalamualaikum...

Penantian itu amat menyiksakan dan....

Dan selalunya penantian yang lama dan penuh dengan kesabaran itu akan membuahkan hasil yang tidak disangka-sangka.. Tak kira la apa hasil tersebut. Kalau boleh biarlah hasil yang halal..=)

Pagi tadi aku mendapat kiriman SMS dari kawan aku yang aku ceritakan kisahnya dulu. Dia bagitau yang dia telahpun selamat melahirkan seorang anak perempuan melalui pembedahan. Pembedahan itu terpaksa dilakukan setelah doktor mendapati anak dia tak bergerak. Itulah pengorbanan yang terpaksa dilakukan oleh seorang ibu... huhuhu.. Syukurlah kedua-dua ibu dan anak berada di dalam keadaan sihat dan diharapkan kesihatan yang baik itu akan berkekalan sampai bila-bila.. Amin...

Sebelum ni aku ada call dia bertanyakan tentang hal ini. Sepatutnya dia bersalin pertengahan bulan Mac lalu tapi bila tiba waktu tu, dia takde pulak call atau SMS aku. Tu yang aku call dan tanya tu. Risau juga aku. Maklumlah, faktor usia kena ambil kira jugak. Lepas tu dia bagitau yang dia tersalah kira dan doktor bagi pulak tarikh yang lain untuk dia stenbai. Kini, semuanya sudah selesai.. Alhamdulillah...

Aku bagitau dia yang dia kena makan ikan haruan untuk mempercepatkan proses pembaikan dari luka pembedahan tu. Aku ni bagi je nasihat kat orang walaupun aku sendiri tak pernah beranak... huahuahua... Apa salahnya berkongsi pengalaman orang lain ya tak? Sebabnya dulu kakak akupun bersalin anak kedua melalui pembedahan jugak dan aku pernah menjaga dia selama 3-4 hari... Aku masakkan dia.. Tengok dia sapu ubat kat luka dia tu... Tengok muka dia terkulat-kulat masa telan pati ikan haruan tu. Ngeri wehhh... huhuhu...

Syukurlah kerana akhirnya kawan aku ni mendapat seorang zuriat. Syukur sebab suami dia tak menjadikan alasan takde anak untuk mencari isteri baru. Syukur kerana dia mendengar nasihat orang tua dia untuk berkahwin dengan pilihan keluarga. Syukur kerana Allah bukakan hati mereka berdua untuk mencuba kaedah rawatan terkini. Syukur...

Aku kata: Belajarlah untuk mensyukuri segala nikmat yang Allah beri. Setiap yang berlaku itu ada hikmah yang kita tidak tahu..
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »