Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, February 15, 2011

INSIDEN YANG TIDAK KITA JANGKA DAN SANGKA

Assalamualaikum...

Macam mana dengan hari cuti korang hari ni..?
Ada pergi kemana-mana tak?
Ke duduk kat rumah je macam aku..?
Ke pergi dating dengan buah hati tak rasmi?

Aku dari pagi tengok perarakan sambutan Maulidur Rasul kat TV1. Nak kata tengok dari mula tu nampak sangat la menipunya kan... Tapi masa dorang berarak ramai-ramai tu aku tengok la. Teringat zaman kecik dulu berarak macam tu jugak la menuju masjid.

Siapa yang tengok siaran langsung kat TV1 tu mesti perasan satu insiden yang berlaku tu kan.. Perasan tak? Ke tak tengok? Kalau tak tengok, mana nak perasan sebab dah tak tau apa-apa, ya tak..?

Bukannya apa, aku kesian sangat kat tetamu jemputan yang diundang untuk memperdengarkan bacaan kepada hadirin yang datang tu. Entah di mana silapnya, dia boleh tergolek masa nak duduk kat atas pentas tu. Mula-mula tu dah okay dah, tukang pimpin tangan diapun dah nak patah balik la. Tup-tup aku dengar bunyi mikrofon tu semacam je, macam terkena langgar sesuatu. Masa tu aku tengah menggosok baju kastemer, betul-betul mengadap skrin tv.

Astaghfirullaahal'azim...
Astaghfirullaahal'azim....
Astaghfirullaahal'azim....

Tiga kali berturut-turut aku beristighfar... Terkejut sungguh aku bila tengok orang tu dah terbaring sambil terkial-kial nak bangun untuk duduk kembali. Mujurlah petugas kat situ cepat-cepat datang membantu. Lepas tu aku tengok nafas dia turun naik dengan lajunya. Mungkin dia juga terkejut dan tidak menyangka akan insiden yang baru berlaku. Namun begitu, sebagai tetamu jemputan, dia teruskan juga pembacaannya walaupun pada permulaan bacaan tersebut, dia kelihatan sedikit gugup. Akhirnya, setelah beberapa minit (mungkin dalam 2/3 minit lepas tu), barulah dia nampak tenang je membaca surah yang menggunakan Braille.. Dan aku sangat-sangat terpana serta terpukul kerana dia yang buta penglihatan itu lebih bagus dan lancar bacaannya daripada aku yang celik ni..

Kepada pihak pengurusan atau sesiapa sahaja yang berdekatan dengan budak tu, tolonglah jangan marah dia. Ye la kan, majlis tu secara langsung dan disaksikan oleh orang kenamaan serta seluruh rakyat jelata. Selalunya begitulah, jika berlaku kecacatan atau kekurangan dalam sesuatu majlis tu, pasti akan ada pihak yang jadi mangsa, yang akan dipersalahkan. Tapi dalam kes ini, aku mohon sangat, janganlah marah atau kritik budak tu. Sememangnya dia tidak nampak wajah-wajah yang menyaksikan insiden tersebut, tapi kita yang menyaksikan insiden tu nampak perubahan wajah budak tersebut... Dan diapun tidak mahu perkara sebegitu berlaku.. Ampunkan dia. Maafkan dia...

Aku kata: Tersentuh hati ini...

DOA UNTUK MENDAPATKAN ZURIAT DAN MUDAH BERSALIN

Assalamualaikum...

Salam Maulidur Rasul 1432H untuk semua umat Islam walau di mana jua anda berada. Semoga kita semua sentiasa berada di dalam peliharaan Allah.s.w.t..


  • Riwayat Ad-Dailami

"Setiap doa adalah terhalang, sehingga berselawat atas Nabi s.a.w. "

*************************
Tercipta satu lembaran sejarah,
Di Tanah Suci Kota Mekah,
Hari yang mulia penuh syahadah,
Bermulalah sebuah kisah...

Malam Isnin subuh yang indah,
12 Rabiul'awal yang cerah,
20 April Tahun Gajah,
Lahirlah zuriat dan sa'adah..

Abdullah nama bapanya,
Siti Aminah ibunya,
Riang gembira menyambutnya,
Lahirlah putra yang utama...

Muhammad nama diberi,
Gelaran yang terpuji,
Nikmat Illahi sama disyukuri,
Terima putra yang berbakti...

Keadaan yatim anak mulia,
Lahirnya bawa cahaya,
Alam derita jadi gembira,
Terima junjungan mulia...


================================

Bersama-sama ini aku sertakan doa untuk memudahkan bersalin (selusuh) bagi wanita/ibu yang hampir melahirkan anak. Doa ini adalah dari Surah Al-Hasyr ayat 21-24...

Untuk selusuh, boleh dibacakan doa ini pada minyak kelapa sekali atau tiga kali. Kemudian, disapukan minyak tersebut ke perut perempuan/ibu yang hampir bersalin. Insyaallah, mudahlah dia melahirkan anak nanti.


بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

لَوۡ أَنزَلۡنَا هَـٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ عَلَىٰ جَبَلٍ۬ لَّرَأَيۡتَهُ ۥ خَـٰشِعً۬ا مُّتَصَدِّعً۬ا مِّنۡ خَشۡيَةِ ٱللَّهِ‌ۚ وَتِلۡكَ ٱلۡأَمۡثَـٰلُ نَضۡرِبُہَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمۡ يَتَفَكَّرُونَ (٢١) هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِى لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ‌ۖ عَـٰلِمُ ٱلۡغَيۡبِ وَٱلشَّهَـٰدَةِ‌ۖ هُوَ ٱلرَّحۡمَـٰنُ ٱلرَّحِيمُ (٢٢) هُوَ ٱللَّهُ ٱلَّذِى لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡمَلِكُ ٱلۡقُدُّوسُ ٱلسَّلَـٰمُ ٱلۡمُؤۡمِنُ ٱلۡمُهَيۡمِنُ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡجَبَّارُ ٱلۡمُتَڪَبِّرُ‌ۚ سُبۡحَـٰنَ ٱللَّهِ عَمَّا يُشۡرِڪُونَ (٢٣) هُوَ ٱللَّهُ ٱلۡخَـٰلِقُ ٱلۡبَارِئُ ٱلۡمُصَوِّرُ‌ۖ لَهُ ٱلۡأَسۡمَآءُ ٱلۡحُسۡنَىٰ‌ۚ يُسَبِّحُ لَهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ (٢٤)


Maksud ayat:

(21)
Kalau sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu kyusuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah dan (ingatlah) misal-misal perbandingan ini kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya.

(22)
Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia. Yang mengetahui perkara yang ghaib dan yang nyata. Dialah yang amat pemurah lagi amat mengasihani.

(23)
Dialah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia. Yang menguasai (sekalian alam) yang maha suci. Yang maha selamat sejahtera (dari segala kekurangan) yang melimpahkan keamanan. Yang maha pengawal serta pengawas.Yang maha kuasa. Yang maha kuat. Yang melengkapi segala kebesarannya. Maha suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya.

(24)
Dialah Allah, yang menciptakan sekalian makhluk. Yang mengadakan (dari tiada kepada ada), yang membentuk rupa (makhluk-makhluknya menurut yang dikehendakinya), bagiNyalah nama-nama yang sebaik-baiknya dan semulia-mulianya, bertasbih kepadaNya segala yang ada di langit dan di bumi, dan Dialah yang tidak ada tolok bandingannya, lagi amat bijaksana.

FATIHAH untuk mendapatkan zuriat:

Sesiapa yang mandul dan tidak mendapat anak selama ia berkahwin dan suka pula hendak mendapatkan zuriat, hendaklah ia mengamalkan membaca surah Fatihah sebagaimana peraturan seperti di bawah ini:

Hendaklah membaca Fatihah sebanyak 40 hari dengan tidak putus-putus dan tidak kurang pula bilangannya (1 hari = 41 kali bacaan). Masanya adalah di antara subuh dan fardhu Subuh. Insyaallah akan mendapat zuriat yang soleh dan baik.

Sumber rujukan adalah dari buku Soal Jawab Fardhu 'Ain dan Amalan Keluarga Bahagia susunan Ustazah Hjh. Raimah Kamat dan Ustazah Fazilah Ahmad yang disemak oleh Tuan Hj. Morsid Hj, Maarof Al-Qadhi. (Aku hanya berkongsikan artikel ni sahaja ya. Jangan tanya aku apa-apa sebab aku tak tau nak jawab. Tanyalah pada Ustazah/Ustaz yang bertauliah. Terima kasih)

Aku kata: Ramai betul orang Islam yang kena cekup berkhalwat malam tadi. Masa buat "kerja", takde pulak nak cover-cover badan/muka masing-masing. Bila dah kena cekup, pandai pulak cover muka tu.

**Jauhilah perkara maksiat ini daripada kaum keluargaku Ya Allah, dan kepada diriku juga...
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »