Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, May 25, 2012

Hantaran - Gubahan - Door Gift - Pelamin - Tetamu...

Assalamualaikum...

Hantaran - Gubahan - Door Gift - Pelamin - Tetamu...

Dah dekat sebulan gambar ni kat dalam folder.. Asyik tak sempat je nak masukkan kat entry.. Tak kisah la haiihh.. Bukannya basi pun, kan... ehehh...

Ini semua adalah gambar masa kenduri anak jiran aku yang berlangsung pada hari yang sama dengan hari perhimpunan yang tak berapa nak bersih hari tu... Bezanya, gambar ni sedap mata memandang jika nak dibandingkan dengan gambar yang lagi satu tuuuuu.... :D

Layan je la gambaq ni... Malaih nak cerita banyak-banyak.. Ceq letih...


The Hantaran...





The Gubahan...


Gubahan bentuk burung merak... Pandangan dari depan dan sisi...


Gubahan yang ini aku yang buat.... Wahahaha... Togel semacam je... adehh...


The Door Gift...
(Yang dalam kotak tu kek marble.. Sangat lembut, gebu dan sedaaappp...)




The Pelamin...
(Hasil rekaan Baby Elle...)



The Tetamu...
(Tak tau anak siapa... Main candid je.. )



p/s: Okay, ini saja ya.. Terima kasih pada semua kawan-kawan yang sudi tinggalkan komen kat entry yang lepas-lepas.. Maaf la tak sempat nak balas.. Takde idea... huhuhu...

Wednesday, May 23, 2012

The version of my ayam goreng kunyit.. :D

Assalamualaikum...

The version of my ayam goreng kunyit.. :D

Nak kata sedap sangat tu, takde la kotttt...
Tapi boleh laa... ehehh...
Yang penting, tekak tu jangan la cerewet sangat, ya tak..?
Kalau cerewet, mesti semua tak kena dengan selera...




p/s: Nak resepi..? Sila la jenguk sini.. Tak perlu tinggalkan komen sebagai ucapan terima kasih.. Cukup la sekadar klik mana-mana iklan yang keluar tu... kihkihkih...

Monday, May 21, 2012

Terlalu banyak pilihan dan tiada pilihan...

Assalamualaikum...

Terlalu banyak pilihan dan tiada pilihan...

Kadang-kadang kita ni sampai tak tau nak makan apa sebab terlalu banyak pilihan... Sudahnya kita termenung berfikir di hadapan makanan yang pelbagai itu... 




Sedangkan ada insan di luar sana yang langsung tiada makanan untuk dimakan.. Jadi, apa pilihan yang mereka ada..? Sudahnya mereka termenung merenung masa depan yang semakin kelam... Mereka bukannya malas atau cuma berserah.. Mereka sebenarnya memang tiada pilihan..


We are desperately hungry


Semoga kita membuat pilihan yang tepat.. Sambil-sambil menyuap tu, ingatlah kesengsaraan orang lain.. Fikir dulu nak makan apa.. Fikir juga samada mampu atau tidak untuk kita menghabiskannya agar semua makanan itu tidak dibuang begitu saja..




p/s: Tak kena pada diri sendiri, memang la boleh cakap apa sahaja, ikut suka nak cakap apa... Bila rezeki dah kena tarik, barulah tau macam mana rasanya jika tiada pilihan untuk memilih...

Saturday, May 19, 2012

Jumpa Siti Nurhaliza... ;)

Assalamualaikum...

Jumpa Siti Nurhaliza... ;)

Malam tadi aku jumpa Siti Nurhaliza.. Dia datang kat kampung aku, nun kat Rembau tu.. Entah apa yang dia buat kat situ, akupun tak pasti.. Yang pasti, aku betul-betul duduk kat sebelah dia.. Siap berborak sakan lagi macam dah bertahun jadi jiran.. ehehh....

Dan yang paling tak boleh nak percaya, aku siap main laga-laga pipi lagi dengan dia..!!! Padahal, kalau ikutkan aku yang sebenarnya, memang tak berapa suka nak berlaga-laga pipi ni... Tak kira la samada pipi tu licin ataupun sebaliknya... Aku geli + malu... huhuhu... 




Lagi satu, aku tak nampak kelibat suami dia.. Bagus jugak dia takde kat situ... Kalau tidak, mana mungkin aku dapat duduk sebelah dengan Siti tu, kan... Masa ni la peluang aku nak ambil aura Siti.. kehkehkeh...

Bangun pagi ni aku masih lagi tersenyum.. Masih teringat-ingat lagi senyuman manis Siti.. Masih terbayang lagi kulit muka dia yang mulus tanpa sebarang mekap.. Teringat nak tanya dia, apa rahsia dia yang buat kulit muka dia tu gebu dan lembut.. Tapi takut la pulak kalau dia kata, semua ini adalah kerana produk Simplysiti.. Cuba laa.... Adehhhh... 


p/s: Orang kata, mimpi hanyalah mainan tidur... huwawawaaaa...

Friday, May 18, 2012

Antara kemampuan dan ketidakmampuan...

Assalamualaikum...

Antara kemampuan dan ketidakmampuan...

Kita tidak mampu untuk memenuhi semua hajat atau permintaan orang pada kita walaupun kita telah cuba semampu yang boleh.. Tapi, kita mampu untuk mendoakan mereka semua.. Walaupun jauh, namun tetap di hati...

p/s: Doalah yang baik-baik untuk orang lain.. InsyaAllah, mereka juga akan doakan yang terbaik untuk kita.. :-)

Adehh...

Assalamualaikum...

Adehh...

Sepanjang dua tiga minggu ni, banyak benda yang aku buat, terutama sekali memasak.. Tapi buat masa sekarang ni, aku agak malas nak menaip entry pasal masakan aku tu.. Nak upload dan edit gambar lagi la aku malas.. Cuma, ada la aku kongsikan satu dua gambar kat fesbuk aku.. 

Tunggu la bila aku rajin nanti, aku upload semua gambar dan sertakan resepi sekali.. Itupun jika aku belum pernah kongsi resepi tu la.. Kalau dah pernah kongsi, tak payah la aku nak tulis lagi, ya tak..?


A lazy person, whatever the talents with which he set out, will have condemned himself to second-hand thoughts and to second-rate friends.


p/s: Mungkin sekarang ni musim angin melintang kot.. Malas ya amat... adehhh....

Thursday, May 17, 2012

Sengaja aku lewatkan entry ini... :)

Assalamualaikum...

Sengaja aku lewatkan entry ini... :)

Sudah tersasar dari tarikh asal.. Memang aku sengajakan.. Tak nak terlalu obses dengan segala ucapan.. Bukan tak suka, tapi tak selesa.. Lebih-lebih lagi jika dalam ucapan tu ada yang bertanya, bila lagi, bila lagi dan bila lagi bla bla bla.. Sebab itu aku lebih suka mendiamkan diri.. Cukuplah sekadar aku mensyukuri dengan apa yang dikurniakan oleh Allah kepada aku dan keluarga aku.. Itu sudah memadai bagi aku..

Aku lebih senang jika ucapan yang hadir itu berupa ayat yang simple sahaja.. Cukuplah sekadar doa yang pendek seperti moga segala impian menjadi kenyataan, ataupun semoga dirahmati dan diberkati Allah selalu ataupun mudah-mudahan Allah panjangkan usia anda untuk terus memperbaiki diri.. Yang penting, keikhlasan semasa memberi ucapan atau doa itu.. 

Terima kasih pada yang memberi ucapan berupa sms dan juga komen di fesbuk... Aku memang tak letak info peribadi aku kat fesbuk, jadi wall aku tidak la seperti wall artis yang penuh dengan ucapan.. Dan aku selesa dengan cara begitu, setakat ini la.. Esok lusa, aku tak pasti... 




p/s: Ada persamaan walaupun cuma kebetulan sahaja.. 

Wednesday, May 16, 2012

Melepas... adehhh....

Assalamualaikum...

Melepas... adehhh....

Hari tu masa kakak balik sini, dia ada bagitau yang pejabat tempat dia kerja tu nak buat rombongan pergi Korea bulan Jun akan datang ni.. Semua kos pergi balik, jabatan yang tanggung sebab dorang pergi atas urusan kerja.. Kiranya outstation la.. Kakak aku ni bekerja dengan jabatan pertanian, sebab tu dia tak nak pergi masa musim sejuk hari tu.. Nak tengok apa, penuh dengan salji je, katanya...

Aku yang mendengar turut teruja.. Kakak aku kata kalau aku ikut, tambang dan semuanya kena bayar sendiri.. Aku kata, takpe la.. Tak kisahpun.. Janji dia ada untuk jadi teman aku.. Aku cakap kat mak aku yang aku nak ikut kakak aku tu. Mak aku kata, poie laa... Wahh..., terus tersenyum lebar bila dapat greenlight dari omak..

Lepas tu, aku tanya la kakak berapa yang perlu aku bayar.. Walaupun aku dah tau berapa bayarannya sebab dah baca kat beberapa buah blog, tapi aku tanya lagi untuk dapatkan kepastian. Dan bila je kakak aku cakap semuanya dalam tiga ribu lebih, terus melopong mulut mak aku.. Mahal ehhhh....!!! Apo mahal na bona..?? Apo bondo yang ado kek situ..? Gulpp....!!! Satu petanda yang kurang baik ni... huhuhu..

Akupun cakap la, memang la harga dia macam tu.. Terus mak aku potong line, dia kata, kok mahal macam tu, baik poie Mokah.. Tambah lagi sikit dah buleh buek umrah... Kalau dia dah cakap macam tu, takdo harapan la nak ikut kakak aku tu.. huwaaaaa.....


p/s: Melepas la peluang aku nak cari hero suwit ni kat Korea nun... huhuhu... (Ko ingat ko sape, senang-senang je nak jumpa hero pujaan dorang ni .. hahaha...)

Monday, May 14, 2012

NOT FOR SALE, OKAY... :D

Assalamualaikum...

Not for sale, okay... :D

Beberapa minggu lepas (tak ingat dah..), mak aku dok bising suruh jahitkan batang bantal ni.. Dia dah lama beli kain cotton tu tapi aku je yang dok tangguh-tangguh nak jahit.. Dia nak gantikan batang bantal yang lama-lama tu.. Maklum la, kain batang bantal tu dah lama, mesti la dah mula mereput.. Apatah lagi kalau kain batang bantal tu penuh dengan peta satu dunia. Lagi la cepat proses pereputan tu berlaku... kehkehkeh..




Letih dengar dia membebel, maka akupun jahitkan la.. Dapat la tigabelas keping batang bantal tu. Lepas tu, kekabu pulak tak cukup.. Kekabu yang sedia ada kat dalam bantal yang lama tu pun dah keras semacam je. Kena jemur dulu bagi ringan balik semula.. Itupun tak cukup untuk menampung batang bantal yang ada tu.. Maka, akupun belikan la kekabu masa aku keluar ke bandar hari tu.. 


Besar ni sekilo.. RM17.. Mahal ke murah..?


Mula-mula beli tu dua kilo je.. Mana cukup tangan nak bawak walaupun ringan.. Dah la naik bas.. Lepas tu, beli lagi empat kilo sebab masa tu pergi bandar naik kereta.. Sekilo harga dia RM17.. Masa bawak balik rumah kekabu tu, mak aku cakap, ni bukan kekabu kampung, ni kekabu bandar.. Ishhh, macam mana la pulak ada kekabu kampung dengan bandar lak ni.. Aku siap siyom kekabu tu, sama je bau dia.. ehehh.. Lagipun ciner kedai tu kata ni kekabu kampung.. Beria-ia dia cakap macam tu..

Kebetulan ada seorang pakcik tu, dia kata ni kekabu kampung jugak tapi belum cukup matang iaitu kekabu muda yang diproses dengan mesin.. Kalau kekabu tu tua, yang dah pecah sendiri, memang lain rupa dan rasa dia... Oooo... Baru la aku faham.. Tak kisah lahaiihh.. Janji kekabu, kan... hahaha..



Not for sale, okay... :D


Baru-baru ni anak buah aku balik, dia dok ngecek la bantal ni kat mak aku.. Dia kata nak dua biji.. Mak aku cakap, tunggu lepas kenduri ko dulu.. Lepas tu ambil la.. Bang Long akupun dok ngecek jugak bantal ni.. Ater, kalau semua dok ngecek, apa aje yang tinggal kat rumah ni.. Bantal lengan je la gamaknya.. huhuhu...


p/s: Harga sebiji bantal kekabu mahal jugak, kan..? Kalau kat tempat korang, mahal tak..? Mehh la kongsi-kongsi info sikit.. Boleh jugak jadikan survey untuk siapa yang nak cari bantal nanti..  :)

Saturday, May 12, 2012

Susah la kalau macam ni... adehh...

Assalamualaikum...

Susah la kalau macam ni... adehh...

Kadang-kadangkan, aku takut nak menulis kat blog ni..
Takut ada yang kecil hati..
Takut ada yang terasa hati..
Takut ada yang anggap aku nak menyindir dia..
Takut ada yang salah faham atau salah tanggapan dengan tulisan aku kat sini..

Tapikan, kalau takut kat semua tu, sampai bila-bilapun aku tak menulis..
Asal nak menulis je, teringat kat hati orang lain yang nak kena jaga...
Jadi, apa tujuannya aku buat blog ni...?
Sama la tujuannya dengan anda punya blog iaitu berkongsi cerita atau apa saja, kann...
Kalau itu tak boleh tulis, ini tak boleh tulis, baik aku tutup je blog ni kepada umum, kan...?
Susah la kalau macam ni... adehhh...

Ketahui la ya...
Aku menulis ni berdasarkan apa yang aku rasa..
Berlandaskan apa yang aku alami melalui pengalaman aku..
Dan aku menulis mengikut acuan aku sendiri, tidak mengikut cara orang lain..
Rasanya dah banyak kali dah aku bagitau pasal ni..

Nasihat aku...
Jika anda tak selesa dengan cara aku menulis, tolonglah jangan baca...
Jika ada yang menyimpang dalam entri aku, tolonglah bagitau...
Sebab kadang-kadang aku ni tak tahu apa yang orang lain nampak...

Sebabnya...
Cara penyampaian kita tak sama antara satu sama lain..
Apatah lagi cara pemahaman kita, lagi la jauh berbeza..
Ada yang cepat tangkap apa yang dibaca...
Dan ada yang lampi... (macam aku..)

Cara aku senang je..
Jika aku terasa dengan sesuatu tu, aku akan berdiam diri..
Aku fikir balik semula, betul ke benda tu kena kat batang hidung aku..?
Dan jika betul, kenapa aku nak marah atau melenting atau sebagainya..?
Bukankah lebih baik aku memperbetulkan mana yang tak betul tu daripada melenting sesuka hati..?

Memang la tak dapat nak betulkan seratus peratus...
Namun, sekurang-kurangnya ada usaha untuk memperbetulkan mana yang tak betul itu..
Daripada terus-menerus menyalak dan memekak...
Dan jika tak betul sekalipun, apa salahnya ambil sebagai satu iktibar..
Bukannya rugi apa-apapun, kan..

Kesimpulannya...
Aku minta maaf kalau ada entri aku yang buat anda terasa atau berjauh hati..
Pis pis kacang pis... 
Sayangnya, banyak entri yang ada kat dalam draft sudah aku delete... huurrmmm....

----------------------

Okaylah..
Jom layan video pemenang award best celebrity blogger ni..
Walaupun aku jarang sangat baca blog dia, tapi aku suka tengok dia kena buli kat rancangan ni... 
So suwittt... So funny... 
Sakit perut gelak... Sampai dok replay more than five times... ehehh...



p/s: Syukur alhamdulillah kerana masih diberi peluang untuk belajar memperbaiki diri... Rupanya belajar nak jadi baik ni lagi susah dari belajar matematik moden.. huhuhu...

Friday, May 11, 2012

Cinta Lelaki...

Assalamualaikum...

Cinta Lelaki...

Aku tak tau nak mengupas pasal cinta..
Dan aku juga tak tau nak berbicara tentang lelaki..
Yang aku tau lelaki memang suka main-main cinta..

Main cinta umpama main layang-layang bagi mereka..
Kalau talinya putus, atau layang-layang itu tersangkut di pokok, dibiarkan sahaja.. 
Nanti boleh beli yang lain...
Betul ke..??

Cuma, kadang-kala aku terfikir...
Apa sebenarnya yang dicari oleh lelaki dari seorang wanita atau perempuan..

Mencari kesempurnaan..?
Untuk apa..? Menutupi kelemahan dan kekurangan dirinya..?
Bukankah setiap pasangan itu saling melengkapi jika saling bertoleransi secara adil dan aman..?

Kadang-kala pada aku pasangan tertentu itu dah cukup sempurna dah..
Sangat sempurna dari segala benda dan perkara...
Namun bila tiba waktunya, cinta mereka pudar juga..

Tak faham sungguh.. 
Mungkin aku perlu bercinta dulu bagi memudahkan proses pemahaman... 
Oh nooo....(tau takut... hahaha...)

Better aku baca novel Cinta Lelaki ni je..
Katanya: Terlalu banyak pilihan, dia keliru dan akhirnya terpedaya...
Betul ke...??
Wahai readers lelaki, mehh la komen sikit... :D




p/s: Tak habis lagi baca novel ni padahal dah lama beli.. Yang pasti, kalau dalam novel cinta, mesti ada watak jahat yang mengganggu ketenteraman pasangan yang bercinta tu.., kann...

Thursday, May 10, 2012

Jika kau rasa getarnya...

Assalamualaikum..

Jika kau rasa getarnya... 

Macam-macam rasa ada... 
Semuanya bergabung dalam satu masa.. 
Dan di saat beginilah kita kena kuatkan segala-galanya.. 
Kewarasan berfikir yang paling utama.. 
Agar tidak dikuasai oleh nafsu dunia...
Masa begini juga sepatutnya kita diam dan kusyuk mendengar.. 
Bukannya diam membuta diulit mimpi indah.. 

Getaran jiwa, jika tidak dapat dikawal, pasti buruk akibatnya.. 
 Jika engkau merasainya sendiri, pastinya engkau akan mengerti...





Ramai yang gembira.. 
Ramai juga yang kecewa.. 
Ramai lagi yang cuak dengan pelbagai rasa... 
Dan yang pasti, semakin ramai yang menunggu peluang untuk bersorak bertepuk tangan... 
Ya Allah, lindungi dan peliharalah kami dan keluarga kami dari menjadi mangsa... 


p/s: Degupan jantung sudah tidak lagi sekata.. Hati lagi la.. Serba-serbi tak kena dibuatnya... Namun keterpaksaan itu dilakukan juga.. 

Wednesday, May 9, 2012

Ramah la pulak dia ni.. :-)

Assalamualaikum...

Ramah la pulak dia ni.. :-)

Suka tak berkawan dengan orang yang ramah..?
Tentu la suka, kan...?
Tapi kalau terlebih ramahpun pening jugak, ya tak..?
Lebih-lebih lagi kalau ramahnya tak bertempat..
Serba-serbi dia nak tanya..
Serba-serbi dia nak cerita atau bagitau, walaupun takde siapa yang bertanya... :D
Hinggakan kita berkata-kata dalam hati, orang ni nak kena penampar agaknya baru dia nak senyap.. Hehehe..

Jangan la bagi dia penampar, tak baik untuk perhubungan sesama insan..
Pesanan kemasyarakatan ni.. FOC je.. haha..
Cakap je elok-elok kat dia..

"Mak awak dulu mesti suka makan popcorn masa peknen-kan awak, kan..?"

"Apsal pulak..?"

"Sebab mulut awak tu dari tadi dok potpet-potpet je.. Asyik bercakap je.. Non stop. Macam bertih jagung tu laa.. Hujanpun tau berhenti tauuu..."

"Biar laa... Uweekkk....!!!"

Kehkehkeh... Tak pasal-pasal yang menegur kena uweekkk....




Okay, aku bukan nak cerita pasal ramahnya seseorang itu.. Aku cuma nak kongsikan gambar pokok bunga ros aku yang sejak akhir-akhir ni ramah berbunga.. Nama untuk ros jenis ni ialah jingga irisa.. Itu kata seseorang yang tinggalkan komen kat gambar ni di fesbuk.. Aku mana la tau nama saintifik ros ni.. Bagi aku, semuanya ros.. Kalau kaler kuning, ros kuning la.. Kalau kaler putih, ros putih la dan begitulah seterusnya...




Kalau sekuntum bunga ros, secara simboliknya dikatakan sebagai tanda sayang... Kalau dua kuntum, sayang awak.. Manakala kalau tiga kuntum, saya sayang awak.. Kalau berkuntum-kuntum, sayang awak selamanya.. Takde la.. Saje je.. Mandai-mandai je kan... hikkk...




p/s: Suka cium ros ni.. Wangi je bau dia.. Terasa ada aura lak.. 

Tuesday, May 8, 2012

Tiru gaya chef AFC... Perasannya.. :D

Assalamualaikum...

Tiru gaya chef AFC... Perasannya.. :D

Selain dari tengok bola, aku juga tengok cenel AFC kat astro tu.. AFC tau, bukan AC Di Sini.. hehe.. Setakat ni, dua benda ni je la yang aku layan. Tak macam dulu, semua cenel aku redah je. Kadang-kadang tu layan jugak cenel 701 atau 702 tapi itu kalau ada best movie je la.. Selebihnya astro tu mak dengan abang aku yang konker.. huhuhu...

Kat AFC tu aku suka tengok dorang decorate benda yang dorang masak tu.. Kadang-kadang tu dorang just buat simple dishes je, tapi dia punya decoration mengalahkan buat kek sepuloh tingkat.. Pastu kan, kat keliling makanan tu dorang selet la kuah atau sos yang berkaitan dengan makanan yang dorang buat tu.. 

Kalau ikut pandangan orang kampung macam aku ni, buat apa la nak selet-selet bagai, kan.. Bukannya cantik, lagi nampak selekeh ada la.. Tapi sebenarnya itulah yang dinamakan decoration.. Hanya tangan yang berseni je yang boleh buat deco-deco ni... Tangan kayu macam aku just tengok je.. Jangan banyak cakap.. Nanti mulut kena sumbat dengan senduk kayu.. hahaha.. 




So, hari ni akupun cuba la nak buat decoration untuk salad yang aku buat ni.. Siap cari pinggan empat segi lagi tu.. Padahal pinggan hadiah ubat gigi darlie je tu.. hahaha... Tak rajin la pulak aku nak menggodek almari cari pinggan vantage.. Dah pinggan tu memang takde, buat apa la nak cari.. Semangat betul la pompuan sorang ni.. kehkehkeh... Cekau je la mana yang ada.. Bukannya nak makan pinggan tu pun.. :D




Dan inilah hasilnya decoration yang aku buat... Punya la perasan macam chef AFC.. Siap besarkan lagi gambar tu.. Pastu siap letak watermark lagi tu.. Jangan gelak tau.. Biar aku sorang je yang gelak.. wakakakakaka...


Ehh.., sama pulak kaler bunga tu dengan kaler tomato... Jangan tersalah cucuk dah la.. kihkihkih..

p/s: Suka tengok dorang masak kat cenel tu.. Main campak-campak je.. Menjadi pulak tu.. Cuma rasa tu tak pasti la kan... Sebab dorang sokmo kata marbeles je... hehehe...

Monday, May 7, 2012

Berhenti Berharap...

Assalamualaikum...

Berhenti Berharap...


Aku tak percaya lagi...
Dengan apa yang kau janji...

Aku pulang...
Tanpa dendam...
Ku salutkan...
Kemenanganmu...

Aku pulang...
Tanpa dendam...
Ku terima... 
Kekalahanku...





p/s: Macam takde harapan je nak jadi juara.... Ke, memang dah takde harapan dah... Takpe la, bagi la peluang kat orang lain lak nak siyom-siyom piala tu... hikkk...

Sunday, May 6, 2012

Cuba kira satt...

Assalamualaikum...

Cuba kira satt... 

Dalam masa sehari, berapa kali kita marah, menyumpah dan memaki hamun orang..? Lepas tu kira pulak untuk masa seminggu, sebulan dan seterusnya... Mana lagi banyak yang kita buat..? Amalan atau ikut setan..?




Rasulullah bersabda yang bermaksud:

p/s: Jom kita kira sama-sama jomm... Kira masing-masing punya la.. Jangan la kira orang punya... Aku punya mesti banyak.. huhuhu...

Saturday, May 5, 2012

Tak menjadi...

Assalamualaikum...

Tak menjadi...

Hari tu aku cuba buat sotong sumbat.. Dah lama teringin nak buat tapi manjang tak jadi je.. So, hari tu mak aku ada la beli sotong ni.. Diapun dah bising kat aku.. Dia kata aku asyik sebut nak buat sotong sumbat ni tapi bila dia beli sotong tu, aku tak jugak buat-buat.. Mana laa dia tak membebel.. :D




Untuk percubaan yang pertama ni, aku gunakan pulut madu. Dah mak aku kata pulut tu pulut madu, aku ikut je la.. hehe.. Masalahnya, pulut tu aku tak rendam semalaman.. Sebelum maghrib mak aku tiba-tiba je keluarkan sotong tu dari peti sejuk, pastu cakap kat aku, sotong tu dah keluar dah, bila nak buat sotong sumbat tu.. Nak tak nak, terpaksa la buat jugak.. Adehhh....

Sementara tunggu sotong tu betul-betul bebas dari ais, aku rendam la sekejap pulut tadi.. Tak sampai setengah jam merendam, dah mula menyumbat.. Dah tu, aku tak pandai nak agak banyak mana nak masukkan pulut tu dalam perut sotong tu.. Main sumbat je la dalam tiga perempat perut sotong tu dengan pulut..




Masalah lagi bila pencungkil gigi takde dalam simpanan. Macam mana nak tutup sotong tu nanti.. Tak kan nak guna stepler kot.. Mak aku suruh guna lidi kelapa tapi aku kata aku nak guna pencungkil gigi tu.. Terpaksa la malam tu abang aku pergi beli kat kedai.. Nasib baik ada.. Lega sekejap.. :)

Lepas tu bila dah selesai menyumbat, mula la nak menutup sotong tu.. Cucuk punya cucuk, tak jalan la pulak.. Pencungkil gigi tu asyik patah je.. Punya la nipis pencungkil gigi tu.. Dah la tumpul.. adoii.. Nak tak nak, terpaksa aku pergi ambil lidi kat daun kelapa kering yang mak aku sandarkan kat pokok rambutan.. Dah la tak berapa nak nampak daun kelapa tu.. Cahaya lampu tak sampai lak kat situ.. 

Aku beranikan diri pergi jugak. Panjang tangan aku mencekau daun kelapa kering tu. Cepat-cepat aku gunting.. Sekali pegang, dapat gunting lima helai daun tu.. Dalam pada dok tarik-menarik daun kelapa tu, tiba-tiba je aku teringat cerita anaconda... Terus aku pandang ke atas pokok rambutan tu.. Seram sejuk jadinya.. Apa lagi, cepat-cepat ca alip bott laaaa.... Apa tunggu lagi, kan... Jalan laju-laju sampai bersilang-silang kaki... hahahaha...


Lama sangat merebus sampai kepala sotong tu tercabut.. 
Tinggal lidi je yang menutup badan sotong tu... ehehh...


Akhirnya, masak jugak la sotong sumbat versi aku ni haa... Masak agak lama sebab nak bagi pulut tu lembut. Abang aku kata kat mak aku, lepas ni tak payah buat lagi laa.. Mak aku pulak kata, tak sodap... Ontah apo ghaso ehh.... huhuhu... Anak buah aku lak kata, okay la tapi pulut dia padat sangat.. Waaahhh..., banyaknya dapat kritikan dari para juri.. hehehe.. Takpe la, sekurang-kurangnya impian aku nak buat sotong sumbat ni dah tercapai.. Sedap atau tidak tu belakang kira.. Yang penting ada usaha untuk mencuba.. Dan habis la jugak sotong sumbat tu.. Sayang kalau tak dihabiskan.. Dah la sotong tu mahal giler.. 

p/s: Lepas ni memang tak buat dah sotong sumbat ni.. Nampak gayanya, menu ni tak masuk dengan selera dan tekak kitorang... Mungkin sebab takde rasa pedas langsung kottt... Kalau ada pedas-pedas sikit, mungkin boleh terima.. Tapi kalau pedas, dah macam jadi gulai la pulak... hehehe...

Friday, May 4, 2012

Peringatan untuk aku, dia, mereka dan kita...

Assalamualaikum...

Peringatan untuk aku, dia, mereka dan kita...
(Itupun jika mahu terima peringatan seperti ini..)


Ayat diambil dari RTM1 dan aku edit semula sebab gambar asal tak berapa jelas..


Saling ingat-mengingatkan walau di mana kita berada, walau berapapun usia kita, walau siapapun kita.. Di mata DIA, kita semuanya sama.. Yang berbeza cuma amalan kita dan bukannya berapa ramai followers blog kita atau berapa banyak yang Like page atau status fesbuk kita... Keikhlasan dan kejujuran itu yang paling utama.. :D

p/s: Kalau saya terlupa atau mulai tersasar, awak tolong ingatkan saya ya... Terima kasih awak.. :)

**Dok saya awak la pulak... Dah macam skrip drama CBE je haiihh.. ehehh...

Thursday, May 3, 2012

Dia lembik laaaaaaaaa....!!!

Assalamualaikum...

Dia lembik laaaaaaaaa....!!!

Apa tuuuu....???
Jeng.. Jeng.. Jeng...
Hahaha...

Rilek la weiii...
Apa mende la korang ni...
Manjang pikiaq ke lain je haiihhh...
Kehkehkeh...

Nak tau apa benda yang lembik tu..
Sila-sila bukak mata luas-luas tau...

Tadaaaaaaa....!!!



Kena guna sudu...


Kuih sagu la yang lembik tu....
Muahahaha....
Dia lembik sebab aku memandai-mandai tambah air...
Mandai-mandai lagiiiiii.... hehehe...



Gaulkan dengan kelapa parut bercampur garam...


Pertama kali dalam hidup buat kuih sagu ni..
Tu yang kucar-kacir sikit tu... ehehh...
Lembik-lembikpun habis jugak kena bedal... hikk...


Inilah hasilnya.. (yang ni dah bagi kat jiran sebelah.. )


p/s: Siapa nak cuba buat kuih ni, boleh la jenguk kat blog dapo aku tu.. Tapi jangan tambah air lagi tau.. Ikut je resepi asal tu.. 

Wednesday, May 2, 2012

Jalan-jalan masuk angin keluar asap.... :D

Assalamualaikum...

Jalan-jalan masuk angin keluar asap.... :D

Semalam aku pergi Cameron Highlands dengan mak, abang dan dua orang anak buah. Ikut perancangan nak pergi hari Isnin tapi anak buah yang sorang tu sekolah.. Tak best la kalau dia takde.. Ingatkan tak jadi nak pergi dah. Tup-tup tengahari semalam, si abang budak tu ajak mak aku pergi.. 




Ikutkan malas jugak nak pergi sebab dah tengahari.. Takut kereta banyakpun ya jugak sebab hari cuti la katakan.. Anak buah tu kata takde orang dah sebab semua dah balik.. Okay la, pergi je la.. Lagipun bukannya jauh sangatpun.. ehehh..




Jalan dari sini lengang selengang-lengangnya. Kalau nak merempit memang boleh sangat.. Tapi anak buah ni jenis pemandu yang berhemah.. Dan kitorang yang jadi penumpang ni pun bukannya suka naik kereta laju-laju ni.. So, diapun memandulah seperti YB melawat kawasan.. Slow and steady je dia bawak kereta.. kehkehkeh...





Bergerak keluar dari rumah dah pukul satu tengahari.. Sampai Tanah Rata dalam pukul dua setengah petang.. Lepas tu merancang nak naik ke Brinchang.. Sebelum naik tu kelihatan banyak kereta yang dah mulai turun. Dalam hati lega la sebab mesti lepas naik atas sana..




Tiba di pertengahan jalan untuk ke Brinchang tu, jalan sangkut la pulak.. Rupa-rupanya banyak kenderaan tersekat kat situ.. Panjang la pulak jammed tu.. Dua kali jugak anak buah berpusing semata-mata nak pastikan jalan tu tak sangkut.. Lepas tu, ambil keputusan untuk turun balik sebab memang tak akan lepas nak naik punya la.. Tambahan pulak hari dah beransur petang dan hujan rintik-rintik dah mula turun..

Ini baru betul namanya jalan-jalan makan angin.. Memang makan angin keluar asap... hahaha... Takde beli apa-apapun.. Cuma beli sayur dengan buah limau sunkist kat tepi jalan sekadar buat syarat pergi Cameron Highlands je.. hahaha...


Tuesday, May 1, 2012

Kita memang tidak serasi...

Assalamualaikum...

Kita memang tidak serasi... 

Mula-mula tiga...
Lepas tu tambah tiga lagi..
Jadi enam..

Tak berapa lama lepas tu, tambah tiga lagi...
Maka jadi la sembilan..
Hidup aman damai dan gembira la yang sembilan itu..

Selang sebulan lepas tu, hilang satu...
Diikuti dengan dua...
Tinggal enam kembali...

Kemudian, tambah lagi tiga...
Jadi la sembilan balik semula..
Namun itu semua cuma sekejap sahaja..

Berikutnya, hilang satu demi satu...
Malahan ada yang hilang dua sekaligus...
Begitulah seterusnya, silih berganti...
Yang datang, tetap datang...
Yang pergi tetap pergi...

Kini cuma tinggal dua sahaja...
Itupun belum pasti sampai mana jangka hayat mereka berdua...
Mereka sakit.. 

Akupun sakit juga.. 
Sakit aku kerana aku hanya mampu melihat derita mereka...
Dan aku tidak mampu untuk mengubati kesakitan mereka itu...

Pergilah...
Kalau itu sudah takdirnya...
Datanglah...
Jika itu jodoh pertemuan yang sudah diatur untuk kita...


Kiki dalam kenangan.. RIP... 
Kiki di sini... Dan di sini...


p/s: Kita sememangnya tidak serasi.. Itu yang sebenarnya.. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »