Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, October 11, 2015

Den dah torai tanam dah...!

Assalamualaikum...

Den dah torai tanam dah...!


Siapa dah cuba tanam taugeh sendiri..? Kat fb dah jadi viral dah benda ni.. Atas sebab viral itulah akupun nak jugak menerai.. hehe..


Aku tanam togey ni ikut cara aku sendiri.. Aku hanya basahkan tisu dan taburkan kacang hijau tu atas tisu tadi.. Lepas tu lalukan bawah air paip.. Lepas tu pulak, aku letakkan dalam kabinet yang gelap.. Mula-mula tu aku tutup dengan kain lembab... Apabila taogey tu dah mulai tinggi, aku tak tutup dengan kain dah.. Tiap-tiap hari aku siram pokok togey aku tu.. 


Aku tak rajin nak beli air susu dalam kotak tu, pastu masukkan kacang hijau dalam tu.. Tujuan aku hanya nak mencuba sahaja.. Dan aku gunakan biji kacang hijau yang paling kecil sekali... 


Aku beli kacang hijau ni sebab nak buat bubur tapi aku songlap segenggam untuk buat uji kaji ni.. Uji kaji la sangat.. kehkehkeh..  Moh tengok gambar sat.. hehe...


 Hari pertama.. Tak jadi apa-apa lagi la...



 Hari kedua.. Dah mula tumbuh dah sikit-sikit..



 Hari ketiga.. Banyak yang dah tumbuh...



 Hari keempat.. Dah mula panjang dah togey aku ni.. 



Hari kelima... Waaaaa...! Panjangnya dia tumbuh..! Tapi awat kuruih sangat...! 



Hari ke enam... Dah boleh buat sebagai bunga hiasan atas meja.. hehe...


Ahahaha... Nak gelak aku tengok togey aku tu.. Dah la panjang.. Lepas tu punya la kurus melidi... Ni la namanya togey tak cukup baja.. hehe..


p/s: Dah cuba, barulah puas hati.. Lepas ni boleh cuba lagi tanam togey ni dengan kacang hijau yang besar sikit..

Resepi dan cara buat kerabu terung...

Assalamu'alaikum...

Resepi dan cara buat kerabu terung...


Alhamdulillah.. Sebenarnya dah agak lama aku tak buat kerabu terung ni.. Entah macam mana hari ni boleh pulak 'terbuat'.. hehe.. Aku masak kari ikan tongkol hari ni.. Jadinya, apabila aku terfikir nak buat kerabu terung ni, akupun ketepikan la sikit santan untuk kerabu tu..


Proses dan cara nak buat kerabu terung ni boleh rujuk pada gambar-gambar yang ada ya..



^
Bakar terung dan bawang merah dengan api yang perlahan.. Balik-balikkan supaya masak sekata..
v



^
Kemudian, siatkan kulit terung tadi perlahan-lahan ketika dia masih panas.. Lepas tu, potonglah bahagian kat tangkai terung tu dan belah dua terung tersebut..
v



Okay, sekarang masuk fasa kedua pulak.. Sediakan santan pekat.. Perah kelapa dengan menggunakan air panas dan kemudian blend kelapa tersebut untuk dapatkan pati santan.. Perah kelapa dengan air panas tu untuk mengelakkan santan cepat basi.. Sediakan juga sedikit lada hitam.. Sukatan lada hitam ikut suka masing-masing la ya..




^
Tumbuk bawang yang telah dibakar tadi bersama dengan lada hitam.. Lepas tu, masukkan ke dalam santan pekat.. Masukkan juga sedikit garam dan rasa... Akhir sekali, masukkan terung tadi..
v



Tak sangka pulak resepi kerabu terung aku ni mendapat Like yang banyak.. hehe..



Apapun, terima kasih pada mereka yang sudi Like, Share dan Komen... Moga sedikit perkongsian ini ada manfa'atnya.. Takpun sedikit sebanyak mengimbau kenangan masa zaman kecik-kecik dulu.. hehe..


p/s: Siapa yang ingin mencuba, silakanlah.. Nak tambah belacan, cili padi, bawang putih dan apa-apa yang disukaipun boleh.. Kita yang 'buat' dia, kan..? 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »