Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, January 5, 2016

Peribahasa lama yang diabaikan...

Assalamu'alaikum...

Peribahasa lama yang diabaikan...

Ada betulnya apa yang ada dalam peribahasa lama ni.. Cumanya orang zaman sekarang ni selalu sangat memperlekehkan peribahasa tersebut.. Mereka tidak mahu mempraktikkannya kerana beranggapan bahawa peribahasa dahulu sudah tidak lagi relevan untuk digunakan pada zaman serba canggih ini..




Zaman sekarang, sayang anak, ikut sahaja semua kemahuan anak tersebut.. Sanggup bagi anak bermain dengan gadget yang mahal.. Apabila rosak, beli lagi dan lagi dan begitulah seterusnya.. Ibu bapa pula apabila duit dah kering, mula la meroyan salahkan pihak itu, pihak ini sedangkan pada hakikatnya, diri sendiri yang tidak tahu menghargai rezeki yang Allah beri..


p/s: Belum lagi mencuba praktikkannya tapi sudah sibuk mengata ia tidak relevan.. 

Akhirnya..! Inilah hasilnya..! Baru tau..!

Assalamu'alaikum...

Akhirnya..! Inilah hasilnya..! Baru tau..!


Ingat lagi tak kat entri aku yang gambar kat bawah ni..? Ahaha, sekarang aku dah dapat dah hasilnya.. Sikit je pun tapi okay la untuk dikitar semula.. Hehe..




Dan inilah hasil tersebut selepas aku campakkannya ke dalam pasu besar kat luar rumah.. ahaha...







Ooo... Macam ini rupanya pokok kacang hijau.. Selama ni tak pernah tengok dan tak pernah taupun macam mana rupanya pokok kacang hijau ni.. Mujurlah ada eksperimen yang tak menjadi ni.. Dapatlah aku tengok dengan mata sendiri pertumbuhan kacang hijau ni.. hehe..


Dan inilah hasilnya.. Dapatla seco'et.. Jadi la, kan..? Dapat cover balik kacang hijau yang buat eksperimen hari tu.. hehe...


p/s: Tak cuba, tak tau, kan..? So, kena cuba dulu.. Jangan asyik nak menghentam je tanpa mencuba terlebih dahulu.. tetttttt...!

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »