Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, September 30, 2013

Botingkek-tingkek...

Assalamualaikum...

Botingkek-tingkek...


Sekarang ni cuaca panas botingkek-tingkek... Bila dah panas botingkek-tingkek ni, mula la sakit kepala datang.. Datang pulak bukan tau nak sikit-sikit.. Nak jugak datang botingkek-tingkek..


Lepas tu angin dalam badanpun ikut sama naik botingkek-tingkek jugak.. Mula la satu badan sakit dan jadi la dia sengal botingkek-tingkek... Letak minyak panaspun tak jalan..


Apa nak buat.. Kena la ada botingkek-tingkek tahap kesabaran.. Kalau tak nanti risau pulak jadi meroyan botingkek-tingkek.. hehehe...


Duit je yang tak datang botingkek-tingkek.. Kalau tak, dah senyum lebar moningkek-ningkek.. Sakit kepalapun takut nak dokek... kehkehkeh....


p/s: Entry merapu meraban botingkek-tingkek.. muahahahaha...
.

Dari DIA kita datang.. Kepada DIA kita pulang..

Assalamualaikum...

Dari DIA kita datang.. Kepada DIA kita pulang..


Pagi-pagi lagi aku dah dapat SMS dari kawan lama yang masih kerja kat JB nun.. Dia bagitau yang sorang kawan meninggal dunia hari Sabtu lepas akibat barah payu dara... Lepas je dapat SMS tersebut, akupun call kawan tadi untuk bertanyakan cerita dengan lebih lanjut.. Kawan aku ni pun lambat dapat berita ni..


Masuk ni dah tiga orang kawan aku meninggal akibat penyakit yang sama.. Dua orang kawan realiti dan seorang kawan siber.. 


Moga Allah mencucuri rahmat ke atas roh kalian, ditempatkan kalian di kalangan mereka yang beriman, diampuni segala dosa dan diterima segala amal ibadat semasa hayat masih ada... Amin..


Dari DIA kita datang.. Kepada DIA kita pulang..


p/s: Al-Fatihah...
.

Sunday, September 29, 2013

Ram dan kegunaannya...

Assalamualaikum...

Ram dan kegunaannya...


Dalam entry ini, aku ditanya oleh Lana, apa itu ram.. Dan kali ni, aku tunjukkan rupa sebenar ram tersebut.. Bukan ram si penulis novel thriller tu ya.. Jauh sekali ramlah ram.. hehh..


Ram ni selalunya digunakan untuk menyulam samada menyulam dengan mesin ataupun menyulam dengan tangan.. Bila menyulam guna tangan, kerja akan jadi lebih mudah dan cepat.. Jika menyulam guna mesin, selalunya guna ram bersaiz besar.. Tapi jika menyulam guna tangan, cukuplah sekadar guna saiz yang kecil sahaja..


Boleh tengok pada gambar macam mana nak pasangkan ram ni pada kain..


Asalnya macam ni.. Ni saiz ram paling kecil.. Harga dia RM5.80 kat sini.. Kat tempat lain tu aku tak tau la ya..


Longgarkan skru untuk menanggalkan lingkaran dalam tu..


Letakkan kain di atas bahagian dalam ram macam dalam gambar...


Bahagian bawah/belakang...


Lepas tu, tekap atau masukkan bahagian luar ram tadi secara perlahan-lahan.. Jangan main hentak je tau.. Kang patah pulak kayu ram tu..


Tegangkan kain sebelum skru semula untuk mengetatkan ram tadi..


Dan inilah hasilnya.. Jahitan akan nampak lebih kemas dan nak jahitpun takde la terkial-kial sebab kain tu dah tegang...


Jika nak jahit manik pada bahagian lengan atau bahagian yang terhad, sambungkan kain lengan tadi dengan kain lain dengan cara jelujur kasar. Bila dah siap jahitan manik tu, boleh la cabut kembali jahiran jelujur tadi.. Tujuan sambung dengan kain lain adalah untuk memuatkan kain tu masuk ke dalam ram..


p/s: Harap faham kegunaan ram ni ya.. Lepas ni boleh la jahit manik dengan menggunakan ram...

Moga bermanafa'at..

Assalamualaikum...

Moga bermanafa'at.. 


Terima kasih aku ucapkan pada mereka yang masuk kat sini untuk melihat apa yang cuba aku sampaikan pada setiap entry. Semoga mereka mudah faham dan cuba untuk belajar.. Akupun bukanlah pandai mana tapi niat aku ikhlas iaitu ingin berkongsi ilmu.. Jika ada silap salah kat mana-mana tu, aku minta maaf la ya.. 



Aku faham apa rasanya bila kita tak punya duit berlebihan untuk menimba ilmu dengan menghadiri kelas jahitan dan seumpamanya.. Benda ni aku dah pernah lalui dulu. Betapa susahnya nak mengumpul duit untuk masuk kelas jahitan. Apatah lagi kena tinggal di asrama selama beberapa bulan. Semua perbelanjaan ditanggung sendiri.. Menabunglah walaupun sedikit.. Lama-lama nanti membukit la isi dalam tabung tu.. Insya-Allah..


Siapa yang berminat dalam bidang menjahit ni, aku ada buat beberapa entry yang berkaitan.. Tapi bukan semua entry tu bermula dari A to Z.. Ada entry yang hanya ada gambar je.. Boleh klik kat sini..


p/s: Komen tak banyak takpe.. Yang penting mereka faham apa yang disampaikan.. Terima kasih kerana sudi bertandang.. :)

Blank, blur, konpius dan seumpamanya..

Assalamualaikum...

Blank, blur, konpius dan seumpamanya..


Hari ni hari Sabtu ke, Ahad..?
Ahh, sudah.. Blank sekejap..
Rasa macam Sabtu je..
Jap tengok kat enpon jap..
Ehh, Ahad laaa...
Adehh...


Mujur ada enpon..
Boleh jugak check...
Kalendar banyak bergantung, tapi jarang nak tengok..
Ehehh...


Ni la padahnya bila dah lama tak pergi sekolah..
Ni yang rasa nak masuk sekolah balik semula ni..
Huahuahua...


p/s: Pernah tak benda macam ni jadi kat korang...??

Cara nak menjahit crumble bracelet..

Assalamualaikum...

Cara nak menjahit crumble bracelet..


Hari tu aku ada kongsikan cara asas nak jahit crumble iaitu crumble jentayu. Kali ni aku nak kongsikan pula cara nak jahit crumble bracelet.. Sebenarnya cara nak jahit kedua-dua crumble ni sama je iaitu proses berulang-ulang dan dibuat dari satu barisan ke satu barisan.. Boleh tengok kat sini untuk crumble jentayu tu..


Crumble bracelet ni biasanya tak banyak guna manik.. Dia cuma guna dua jenis manik pearl yang berlainan warna dan satu jenis manik silinder atau manik bulat kecil yang menggunakan samada tiga biji ataupun lima biji atau tujuh biji.. Yang penting jumlahnya ganjil.. Benda ni bergantung pada kita sendiri nak buat bracelet yang macam mana.. Boleh google dan tengok contoh yang ada..


-1-
Seperti biasa, buatkan satu garisan lurus sebagai panduan.. Kemudian, susupkan benang, masukkan tiga biji manik silinder dan sebiji manik pearl ke dalam jarum..


 -2-
Rapatkan manik dan cucuk jarum ke bawah betul-betul di hadapan manik pearl..


-3-
Kemudian, keluarkan semula jarum tadi betul-betul di belakang manik pearl.. Proses ni aku panggil  proses 'patah balik' .. Tujuan buat proses patah balik ni adalah untuk menguatkan kedudukan manik pearl tadi agar jahitan tidak longgar..


-4-
Lepas tu sekali lagi masukkan jarum tadi ke dalam manik pearl dan masukkan tiga biji manik silinder dan sebiji manik pearl berlainan warna..


-5-
Ulangi proses yang sama hingga habis barisan pertama..


 -6-
Untuk barisan kedua, masukkan jarum ke dalam dua biji manik silinder dan kemudian masukkan pula sebiji manik pearl.. Lepas tu, ulangi proses nombor dua dan tiga..


 -7-
Kemudian, masukkan jarum ke dalam manik pearl dan masukkan tiga biji manik silinder. Lepas tu, masukkan jarum ke dalam manik silinder yang di tengah tanpa mencuit kain.. Tengok gambar..


 -8-
Lakukan proses yang sama berulang-ulang hingga selesai barisan kedua..


 -9-
Kalau tak nak buat bracelet yang lebar, boleh je buat macam ni.. Finishing tu ikut kreativiti masing-masing la ya.. Yang aku buat ni just tabur je sebagai contoh paling mudah..


 -10-
Dan inilah hasilnya crumble bracelet yang sudah siap.. Jika nak buat lagi lebar, ulang je proses yang sama..

*Sila klik pada gambar untuk paparan lebih jelas..


Macam gambar kat bawah ni, dia gunakan manik bulat yang kecil dan bilangan manik tu tiga dan sembilan.. Cara nak buat tu rasanya sama je kot tapi yang ni diselang-selikan jumlah manik kecil tu.. Barisan pertama, gunakan tiga biji manik kecil dan barisan kedua, gunakan sembilan biji manik kecil.. Nak tau jadi ke tak, kena la buat dulu... Akupun tak berapa pasti cara dia buat... huhuhu...



p/s: Selamat mencuba ya.. Kena rajin berlatih dengan pelbagai bilangan dan jenis manik..

Saturday, September 28, 2013

Takde sebab, buat apa nak keluar... hehh...

Assalamualaikum...

Takde sebab, buat apa nak keluar... hehh...


Tengahari tadi aku pergi makan kenduri. Dekat je rumah kenduri ni dengan rumah aku.. Pergi jalan kakipun boleh.. Hajat hati nak pergi dengan akak sebelah rumah ni tapi dia dah pergi dulu dah.. So, aku pergi la dengan mak aku.. Jadinya pergi naik kereta la.. hehh...


Masa kat kenduri tu, terjumpa la seorang kakak ni.. Dia ni senior aku masa sekolah menengah dulu.. Mula-mula tu aku tak perasan kat dia sebab masa tu aku nak pergi ambil air.. Dia yang tegur aku dulu.. So, orang dah tegur, tak kan nak buat donno je, kan..? Hebat sangat ke sampai tak nak jawab teguran orang... Orang yang dikenali la pulak..


Lepas tu, akak tu pun cakap la yang dia dah lama tak nampak aku.. Akupun jawab la secara jujur, kalau dah tak keluar, macam mana nak nampak... Then akak tu tanya aku, kenapa aku tak keluar.. Akupun jawab lagi secara jujur dan spontan, keluar nak buat apa.. Lepas tu terus je akak tu tarik muka.. Gulppp..!! Apa hal pulak dia nak tarik muka, kan..? Suara aku bukannya bernada marah.. Aku bercakap siap senyum lagi kat dia... Lepas tu terus je aku tepuk bahu dia dan akupun jalan pergi ambil air... 


Takde sebab aku nak keluar jika sekadar nak tayang muka kat orang.. Jika keluar setakat nak huha huha yang takde input, baik aku lepak kat rumah.. Nak keluar meronda kawasan kampung, lagi la aku malas.. huhuhu...


p/s: Aku memang jarang keluar rumah.. Aku keluar jika ada sebab yang munasabah je.. Biarlah orang nak kata aku kera sumbang.. :p

Friday, September 27, 2013

Bergabung..

Assalamualaikum..

Bergabung..


Asalnya cuma sebaris manik tu je.. Lepas tu tengok bawah tu kosong je.. Aku tak nak la letak manik sarat sangat.. Jadi, aku jahit je manik jejurai yang jarang² tu.. Maka akupun gabungkan kedua² jenis jahitan manik tersebut.. Dan beginilah hasilnya.. Takde la nampak polos sangat.. hehh..





Jika ada yang nak tengok cara jahit kedua² manik ni, boleh refer kat link berikut..




p/s: Terima kasih dan selamat mencuba.. :D

Cara nak check nombor handphone sendiri...

Assalamualaikum...

Cara nak check nombor handphone sendiri...


Pernah tak secara tiba² je kita macam tak ingat kat nombor enpon kita sendiri..? Kadang² masa nak isi borang tertentu yang perlukan nombor enpon disertakan sekali, dan masa tu la kita jadi 'lost'.. Terkebil² dok fikir.. haha.. Ye la kan, kita ni mana ada nak dail nombor sendiri.. Selalu dail nombor orang je.. Tu yang selalu terlupa tu.. 


Jangan gabra okay.. Ada cara nak bagi kita ingat nombor enpon kita tu.. Caranya mudah je.. Kita cuma perlu tekan butang star (*) pastu tekan nombor 139, diikuti dengan butang hash (#) dan terus tekan butang Send..  Nanti nombor tu akan keluar kat skrin enpon kita..


Tekan butang *139# dan terus Send.. Your Phone number is: 601________.


p/s: Senang je, kan.. Dah, jangan nak nangis² lagi dah.. hehehe..

*Aku pakai Maxis.. 

Thursday, September 26, 2013

Banyak ni je dah seratus lima puluh..

Assalamualaikum...

Banyak ni je dah seratus lima puluh..


Pagi tadi aku ke bandar atas urusan biasa.. Lepas tu beli la serba sedikit barang berkaitan dengan jahitan.. Takde la banyak manapun barang yang aku beli.. Satu beg plastik je... 


Mula-mula aku suruh tokey tu kira barang yang betul-betul aku perlukan macam benang, zip dan getah seluar.. Lepas tu barulah aku suruh dia kira harga semua manik dan ram tu.. Bukan apa, aku takut duit aku tak cukup je.. huhuhu.. 


Bila dah campurkan semua harga, jumlah semua sekali adalah seratus lima puluh ringgit.. Mujurlah duit mencukupi.. Ngam-ngam ho maaa.... Nak beli air mineralpun tak lepas... adehh... Mujur la jugak ada bawak air masak dari rumah.. ehehh..


Mak aku cakap, ram tu bosa kuman.. hehe...


Inipun dah banyak dia kasi diskaun dah ni sebab aku regular kastemer dia.. Lagipun selalunya aku beli barang asas je tapi kali ni aku beli banyak manik..




Aku cakap kat tokey tu yang aku tak nak benang dua ketul ni sebab tak cukup nak masukkan dalam satu kotak.. Dalam satu kotak, ada sepuluh ketul benang. Kalau satu kotak, senang nak kira harga pukal.. 


Pastu lepas tokey tu kira semua, diapun cakap la kat aku, "amek la yang ni sekali..".. Terkejut la jugak aku.. Lepas tu akupun cakap la kat dia, "ehhh, terima kasih laaa banyak-banyak.. Ni kalau orang Melayu, dia cakap alhamdulillah, murah rezeki awak...".. Pastu diapun cakap, "tau tau tau...".. hehe..


p/s: Alhamdulillah.. Ni kira rezeki jugak ni walaupun cuma dapat dua ketul benang percuma.. Bukannya aku ada mintakpun.. :)

Masa untuk mengumpul saham...

Assalamualaikum...

Masa untuk mengumpul saham...


Kata orang: Perkara yang baik, eloklah dipanjang-panjangkan kerana berbuat baik itu sangatlah dituntut.. Molek la kiranya diberitahu kepada orang lain.. Dan anda pasti menjadi orang yang hebat jika anda mampu berbuat baik sesama makhluk Allah.. 


Oleh itu, marilah kita sama-sama menderma walaupun sedikit kerana yang sedikit itu jika dikumpul, pasti akan menjadi bukit.. Jangan pulak kumpul sikit tapi gali banyak.. Memang tak menjadi la bukit tu nanti.. Dia akan jadi lubang terus.. huhuhu...


Boleh menderma kat akaun Maybank ni. Nombor akaun ialah 5621 0663 1155 atas nama Persatuan Hospital Tanpa Sempadan Kuala Lumpur..

Sila kilk pada gambar untuk paparan lebih jelas..


Kata nabi: Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

"Setiap orang wajib melakukan sedekah saban hari selagi matahari terbit. Antara lain, mendamaikan antara dua orang yang bersengketa, itupun sedekah. Dan bila orang membantu menaikkan seseorang ke atas kenderaannya, itupun sedekah. Atau dia angkut barangnya ke atas belakang kenderaan, itupun sedekah. Dan menyingkirkan duri dari jalan, itupun sedekah. Dan berkata baik-baik, itupun sedekah. Bahkan setiap langkah ketika ia berjalan untuk melakukan solat, itupun sedekah." (Riwayat dari Ahmad)




p/s: Apa tunggu lagi, cepat-cepat la menyumbang.. Gajipun dah masuk dah, kan... Jangan fikir panjang-panjang.. Lagi panjang masa berfikir, lagi mudah setan 'cucuk jarum'.. Setan memang tak suka kita buat baik.. Sudahnya, terus tak jadi nak menyumbang... ehehh...

Wednesday, September 25, 2013

Musibah...

Assalamualaikum...

Musibah...


Musibah datang tanpa diduga..


Kereta anak buah yang lelaki tu kena pecah cermin depan masa dia pergi Kuantan hari tu.. Lepas tu kereta anak buah yang perempuan tu kena curi dua buah tayar depan masa dia tinggalkan kat parking komuter di Nilai.. Lepas tu pulak, rumah kakak dimasuki pencuri masa dia pergi Langkawi.. Habis barang kemas dengan tabung kena angkut..


Moga semua penjahat ni mendapat pembalasan.. Sekali kau menyusahkan hidup orang, botingkek-tingkek kesusahan yang akan datang kat kau.. 


p/s: Hidup kalau tak boleh nak menyenangkan, jangan la pulak menyusahkan..

Amuk: Aku Mahu Pulang..

Assalamualaikum...

Amuk: Aku Mahu Pulang..

Tiba-tiba sebak pulak dengar... 

Gelap malam, pasti terang..
Sang mentari, pasti datang..
Kesesatan, perjalanan..
Rahmat Tuhan, menentukan..

Berikanku masa..
Mencuci dosa..
Akukan pulang, menebus usia..
Di musim berlalu..
Sepi memburu..
Memaksa perindu, meruntuhkan nafsu..

Dengan khayalan sebuah kehidupan..
Jarum suntikan menjadi pegangan..
Menjadi buruan..

O ho yeahh.. Oo...

Terimalah kembali wajah ini..
Jangan terus membenci sampai mati..
Sedang hari berganti, kau mengerti..
Sedang masa berganda, kau merasa..

Aku manusia, pelaku cerita..
Di pementasan alam ciptaannya..
Bukan sengaja melanggar arahan..
Kadang terlupa watak dan peranan..
Aku... manusia....

Gelap malam, pasti terang..
Sang mentari, pasti datang..
Kesesatan, perjalanan..
Rahmat Tuhan, menentukan...

Terimalah kembali wajah ini..
Jangan terus membenci sampai mati..
Sedang hari berganti, kau mengerti..
Sedang masa berganda, kau merasa..

Aku manusia, pelaku cerita..
Di pementasan alam ciptaannya..
Bukan sengaja melanggar arahan..
Kadang terlupa watak dan peranan..
Aku... manusia....

Gelap malam, pasti terang..
Sang mentari, pasti datang..
Kesesatan, perjalanan..
Rahmat Tuhan, menentukan...




Suka dengar lagu Amuk ni.. Yang tak sukanya bila dengar kes amuk-mengamuk sana sini.. huhu...


p/s: Moga 'mereka' insaf dan sempat kembali ke pangkal jalan.. Teringat kat sorang jiran yang baru je 'pergi' pada pagi Sabtu baru² ni.. Baik orangnya.. Tapi bak kata lirik lagu ni, bukan sengaja melanggar arahan, kadang terlupa watak dan peranan.. Al-Fatihah untuk arwah...

Tuesday, September 24, 2013

Cara menjahit manik jejurai atau dangling

Assalamualaikum...

Cara menjahit manik jejurai atau dangling..

Kali ni aku nak kongsikan cara menjahit manik jejurai atau dangling ni.. Kebiasaannya manik jejurai ni dijahit pada hujung selendang.. Tapi ada jugak orang yang rajin menjahit manik jejurai ni kat alas meja kopi ataupun pelapik yang diletakkan di atas piano dan seumpamanya.. Nak jahit kat awning tudungpun boleh jugak.. hehehe.. Ikut pada selera masing² la, kan...


Mudah je nak buat jahitan manik jejurai ni.. Panjang jejurai tu ikut kehendak sendiri la ya tapi jangan terlalu pendek dan jangan pulak terlalu panjang.. Agak² la.. Yang penting benang jangan terbelit dah la.. Kalau benang terbelit, memang la hangin jadinya nanti.. hehehe...


Pemilihan manik juga terpulang pada kehendak masing².. Aku cuma buat contoh je..


Masukkan jarum ke dalam 20 biji manik silinder dan 3 biji manik bulat..


Kemudian, tinggalkan sebiji manik bulat iaitu manik yang akhir sekali dan masukkan jarum ke dalam manik bulat yang kedua hingga sampai ke manik silinder yang pertama.. Rujuk pada gambar..


Cara nak tarik jejurai agar tidak sangkut² ialah dengan memegang manik bulat yang akhir tu (tengok gambar jari tu) dan pegang kejap benang dekat jarum tu dan tarik perlahan².. Jejurai jangan terlalu ketat sebab nanti jejurai tu nampak keras kejung.. Biarkan jejurai tu longgar sedikit..


Dah siap dah... Senang je, kan.. hehh..


As usual, sila klik gambar untuk gambaran yang lebih meluas.. ecehhhh... haha...


p/s: Selamat mencuba ya.. Lepas ni pakat² la pakai selendang berjurai bagai.. hikhikhik..

Cara menjahit jahitan baby seam...

Assalamualaikum...

Cara menjahit jahitan baby seam...

Kali ni aku nak kongsikan cara nak menjahit jahitan baby seam. Masa belajar menjahit dulu, aku ada belajar buat jahitan ni. Lepas tu masa kerja kat butik, pernah jugak buat untuk kain duyung. Alaaa, kain yang ketat kat ponggong dan kembang kat bawah tu.. Heeeee...


Selalunya jahitan baby seam ni dijahit pada gaun pengantin untuk menampakkan yang jahitan tu kemas. Ada juga dijahit pada gaun kanak-kanan samada atas kain satin ataupun kain chiffon. Cuma kalau buat atas kain chiffon, kena lebih berhalus la sebab kain tu lembut dan lembik. Hehh.


Perlu diingatkan bahawa untuk membuat jahitan baby seam ni, ukuran panjang atau labuh kain haruslah dilebihkan dalam anggaran satu setengah inci hingga dua inci dari ukuran asal.


Lipat kain dalan anggaran 3/4 "- 1" dan jahit mesin macam biasa betul-betul kat tepi lipatan tu.. 


Kemudian, gunting perlahan-lahan lebihan kain tadi betul-betul bersebelahan dengan jahitan.. Jangan sampai tergunting jahitan tu.. Kalau tergunting, kena ulang balik semula macam gambar yang pertama.. haha...


Lepas tu, lipatkan jahitan tadi dan tindih perlahan-lahan dengan mesin.. Jahitan yang kedua ni biarlah betul-betul berada di atas jahitan yang pertama tadi.. Kiranya jahitan bertindih la..


 
Ini dia rupa jahitan yang bertindih dari sebelah dalam.. Ada dua garis jahitan sebenarnya.. Jika jahitan itu ditindih betul-betul, ianya akan nampak seperti satu garis jahitan sahaja..



Dan ini pulak rupa jahitan baby seam yang telah siap. Cuma ada satu garis jahitan sahaja di sebelah luar kain...


Nota: Lepas gunting kain tu, kena terus tindih mesin ya.. Jangan biarkan kain yang dah siap bergunting tu macam tu je.. Nanti kain tu berbulu dan pasti susah nak melipatnya nanti.. Jika rasa tak mampu nak teruskan menjahit, jangan digunting kain tu... Dia macam kita potong baju la.. Jika boleh, lepas je potong, kena jahit tepi terus.. Kalau dibiarkan lama tak berjahit tepi, nanti bekas yang bergunting tu akan mula keluar bulu atau benang kesan kena gunting tu akan terburai.. 


p/s: Lagi halus jahitan baby seam ni bermakna lagi mahal harganya.. Nak cuba buat..? Silakan mencuba ya.. :)

Cara untuk menjahit manik bunga dahlia..

Assalamualaikum...

Cara untuk menjahit manik bunga dahlia..



Sebelum ni aku ada kongsikan cara asas nak jahit manik bunga lily atau teratai dan juga cara asas nak jahit manik crumble jentayu.. Kali ni aku nak kongsikan pula cara untuk menjahit manik bunga dahlia..


Seperti biasa, buat lakaran sebagai panduan. Kali ni aku gunakan duit 50 sen dan 5 sen..


Kemudian, buat garisan lurus seperti dalam gambar...


Seperti biasa, ini adalah langkah permulaan untuk memulakan jahitan.. Simpulkan hujung benang.. Cucuk jarum dari bawah kain dan keluarkan pada garisan sebelah luar bahagian atas kain.


Mulakan dari bahagian luar garisan. Masukkan jarum ke dalam labuci dari belah bawah/belakang labuci tersebut. Selang-selikan dengan manik silinder seperti dalam gambar iaitu 3 labuci dan 2 manik silinder.. Cucukkan jarum mengikut garisan lurus dan keluarkan pada garisan luar bersebelahan.. 


Lakukan proses yang sama sehingga habis satu pusingan...


Pusingan pertama yang sudah siap..


Jahitan pusingan pertama yng dah siap pada bahagian bawah kain...


Kemudian, mulakan proses yang sama untuk pusingan kedua...


Beza pusingan pertama dengan pusingan kedua ialah, pusingan pertama setiap garisan lurus diisikan dengan manik/labuci manakala pusingan kedua pula manik/labuci diisi secara berselang satu garisan.. 


Rujuk pada gambarajah ini.. Bahagian yang bertanda ( = ) itu adalah bahagian yang dijahit dengan labuci dan manik..


 Dan inilah hasil jahitan manik bunga dahlia yang sudah siap... Untuk bahagian tengah tu, jika ada ruang, boleh ulangi proses yang sama.. Jika tidak, cuma buat satu kelopak je iaitu 3 labuci + 2 manik silinder dan terus cucuk jarum ke bawah kain. Kemaskan jahitan dan barulah dimatikan jahitan tadi..



Rupa keseluruhan jahitan yang dah siap pada bahagian bawah kain..





p/s: Selamat mencuba ya.. Ilmu jahitan ni je yang dapat aku kongsi.. Nak kongsi duit, akupun nan hadoo... hehhh... Cara nak buat jahitan manik sisik ikan jugak lebih kurang sama macam ni.. 

Ingatan...

Assalamualaikum...

Ingatan...


Hidup jangan terlalu tamak dan jangan terlalu kedekut...
Berpada-padalah...


Ada ilmu yang berguna, kita kongsi..
Ada harta, kita kongsi juga walaupun sikit...


Ilmu dan harta itu kepunyaan Allah..
Tugas kita cuma mencari...
Rajin mencari, banyaklah yang kita kumpul..
Itupun dengan izin dan redha Allah jugak..


p/s: Ingatan untuk diri sendiri..
.

Monday, September 23, 2013

Kecur tak..??

Assalamualaikum...

Kecur tak..??


Kecur tak air liur tengok gambar kat bawah ni...? Aku takde la nak kecur sangatpun.. Zaman kecur² berlebihan ni dah berlalu agaknya.. haha.. Kalau masa zaman sekolah dulu, jangan cakap la.. Hantu jeruk..!




Ni adalah projek usahasama antara mak aku dengan abang aku.. Aku tak terlibat langsung.. Abang aku tukang belah semua buah mangga ni.. Mak aku pulak sediakan air garam dan air gula.. 



Tengah berendam dalam air garam...



Ni kalau anak² buah ada kat rumah ni, konpem sekejap je dah tinggal sikit jeruk ni.. Baik yang lelaki, apa lagi yang perempuan, memang suka dengan jeruk buatan mak aku.. Lagi la kalau jeruk ni rasa manis melebihi rasa masam..


Ni dah siap berendam dalam air gula.. Punya la likat air gula dia.. Mesti manis.. 


p/s: Aku dah tak makan sangat jeruk² ni.. Kalau manis tu, aku makan la jugak.. Tapi kalau masam atau masin berlebihan, aku just cicip seketul dua je..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »