Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, August 28, 2012

Perbualan budak zaman sekarang....

Assalamualaikum...

Perbualan budak zaman sekarang.... 

Tiba-tiba teringat perbualan dua orang remaja perempuan masa berbaris nak mengaut makanan kat kenduri hari tu... Melihat dari raut wajah mereka berdua, rasanya umur mungkin antara 19-21 tahun.. Punya la dorang ralit bercerita sampai tak bergerak untuk mengambil tempat dalam barisan.. Nampak bebenau excited-nya.. Lepas tu akupun sengaja la menyelit kat depan dorang berdua tu.. Nak jugak tengok reaksi remaja yang berbudi tinggi zaman sekarang ni, kan... Tup-tup, dorang dah berdiri depan aku dah... hahaha.. Nampak sangat budak muda sekarang ni jenis yang tidak sabar walaupun raut wajah nampak lembut je... :)

Apa yang dorang borakkan sampai leka sangat..?? Apa lagi.. Borak pasal pakwe masing-masing la.. Yang sorang tu dok cakap mak dia suruh kerja dulu, tak bagi nak kapel.. Manakala yang sorang lagi tu cakap mak dia tak kisah asalkan pakwe dia tu dah ada kerja tetap termasuk rumah dan kereta.. Hamboiii... Mudahnya la haiihh buat keputusan... Anak tu belum habis belajar lagi.. Hutang pinjaman satu sen belum berbayar..



Kerja la dulu puas-puas.. Masa umur muda tu la nak mengumpul duit atau harta ataupun melancong. Beli apa yang diimpikan selama ini.. Biarlah mak ayah tu merasa duit hasil titik peluh awak tu dulu... Ni tak, kadang-kadang bila dapat je gaji pertama tu, pakwe atau makwe dia yang dia belanja dulu.. Sepatutnya bagi la sikit duit tu kat mak ayah walaupun dorang tak mintak.. Duit dorang ko nak.. Duit ko, pandai pulak ko berkira... Ishh..., tak berkenan sungguh aku dengan perangai macam ni...

p/s: Belum apa-apa lagi dah ketepikan keluarga... Bila susah, baru nak cari balik keluarga tu.. Tak selamat la hidup kalau ada perangai macam ni..

Tahu tak...?? Khusus untuk wanita...

Assalamualaikum...

Tahu tak...?? Khusus untuk wanita...

Tali pengikat kepala kat telekung itu boleh membatalkan solat seseorang wanita jika tali tersebut jatuh atau terbuka ikatannya dan tali tadi menghalang atau terkena dahi wanita itu ketika dia sedang sujud..

Itu yang aku dengar sewaktu menonton satu rancangan ilmu kat TV3 hari tu iaitu rancangan Fiqh Wanita..  Dan kat sini dia punya promo...


Soalan yang diajukan...


Jawapan yang diberi...


Dan beberapa jawapan lain yang diberikan..



Dan aku selitkan sekali video persoalan tentang mandi wajib untuk wanita ni sebagai satu perkongsian untuk kita semua...




Bagus kalau ada lebih banyak program atau video macam ni.. Cara memberi jawapan juga di dalam keadaan perlahan iaitu tidak bercakap dengan laju dan berlumba-lumba.. Mudah sikit nak faham dan catch up apa yang disampaikan..

p/s: Dagu yang berlapis juga perlu ditutup ketika solat.. Kalau nampak lapisan dagu tu, solat tidak sah.. Sebab tu kena pakai telekung yang ada kain kecik bentuk V kat bawah dagu tu.. Tujuannya untuk menutup lapisan dagu yang berlapis tadi.. Itu yang aku tau la.. Kalau salah, aku minta maaf dan tolonglah perbetulkan.. Terima kasih... 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »