Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Thursday, August 29, 2013

Aku selesa dengan Betty Blue..

Assalamualaikum...

Aku selesa dengan Betty Blue..


Betty Blue ni merupakan satu jenama kasut. Tak pasti la pulak samada ni jenama baru ataupun dah lama sebab bab macam ni aku memang fail.. Nak google pun malas.. hehh...


Aku mula kenal Betty Blue ni dari tahun lepas kot. Masa tu aku ikut dua tiga orang makcik ni masuk kedai kasut ni. Dorang nak beli kasut untuk persediaan melancong ke Bandung manakala aku beli sebagai kasut raya.. Aku beli jenis sandal sebab kaki aku jenis kembang kat depan.. Kalau pakai kasut, mau meraung aku tak dapat nak berjalan..


Sandal pertama Betty Blue yang aku beli adalah seperti dalam gambar kat bawah ni. Sekali pakai, terus jatuh cinta sebab ianya sangat lembut dan selesa. Biasa aku pakai capal atau sandal kulit.. Bila berjalan jauh, mula la betis sakit. Keras kejung jadinya.. Tapi dengan Betty Blue, takde rasa tekanan.. Pergerakan menjadi lancar. Takde la sekejap sekejap nak berhenti urut betis.. 


Dah lama pakai, rupapun dah cacat, tapakpun dah mula licin...


So, semalam aku beli sepasang lagi sandal Betty Blue ni sebab sandal yang lama dah mula haus tapak dia. Masih boleh dipakai tapi jika aku tolak troli yang penuh dengan barang, nanti aku tak boleh nak kontrol troli tu sebab tapak sandal yang licin.. Cuma tak banyak sandal yang sesuai untuk kaki aku.. Kalau ada peten yang lama tu, aku beli yang tu je.. Tapi dah takde. So, nak tak nak, aku beli je la peten macam gambar kat bawah ni.. Warna ni je yang ada.. Hentam saja la haiihhh...




Harga sandal Betty Blue yang aku beli ni takde la mahal manapun.. Harganya cuma RM39.90 je.. Sandal yang lama tu pun harga dia sama jugak.. Setahun lebih pakai sandal harga macam ni. Memang berbaloi-baloi.. 




Aku bukan jenis orang yang pakai sedondon. Kalau baju biru, kasutpun nak biru.. A BIG NO...!! Aku jenis sempoi. Aku jenis pakai je ikut suka hati aku. Asalkan selesa, alhamdulillah.. Tak kuasa aku nak melaram sakan tapi menyiksakan anggota badan.. Siapa nak kawan dengan aku, silakan.. Siapa tak nak kawan sebab malu dengan stail aku, itu korang punya pasal.. hehhh... 




p/s: Aku bukan pemegang tagline biar papa, asal bergaya.. Get lost dengan tagline tu..

Kau ado..?? Haha...

Assalamualaikum...

Kau ado..?? Haha...


Ada kisah di sebalik gambar patung burung yang tengah marah ni.. Masam betul muka dia.. hehh... Oh ya, patung angry bird ni merupakan sebuah tabung.. Kat belakang kepala dia tu ada lubang.. Buat masa ni, isi perut dia tu adalah jelly yang sangat sodap... Yummy.... hahaha...




Al-kisahnya begini..

Masa membeli barangan dapur dalam bulan puasa hari tu, aku ternampak la beberapa jenis tabung yang berbentuk patung ni.. Tapi masa tu patung yang macam dalam gambar ni takde lagi.. Yang ada semuanya jenis yang kecil dan comel sedangkan yang ini patungnya memang besar.., dan garang.. haha..


Mula-mula tak nak beli. Tapi entah macam mana, teringat pulak kat tiga orang anak buah umur tujuh tahun dan ke bawah tu.. Lepas tu, terus la beli tiga patung yang berlainan warna dan rupa dengan tujuan nak mengajar budak-budak tu menabung. Maklum la, masa tu dah dekat nak raya, mesti nanti dapat banyak duit raya, kan.. hehh... Masa ni, aku langsung tak teringat kat sorang lagi anak buah aku yang comel iaitu si Baby D. Aku cuma ingat yang tiga orang tu je sebab dorang dah pandai bercakap sedangkan si Baby D tu masih lagi pelat dan tak pandai nak bercakap betul..


Bila raya je, iaitu dorang semua dah balik rumah ni, aku pun bagi la kat tiga orang patung tabung tu. Dah la aku serba salah bila tengok si Baby D tu dah mula monyok dan dah mula nak berebut-rebut dan dah semestinya menangis.. Budak la katakan.. huhuhu..


Pastu, akupun pujuk la si Baby D tu.. Aku cakap kat dia, nanti indok beli patung yang lagiiiiiiiiiii besarrrrrrrr... Yang lagiiiiiiiiiiiiiiii comel macam yang dorang bertiga tu dapat.. Elok pulak dia faham apa yang aku cakap.. Terus dia angguk kepala dia pastu diapun cakap la ikut bahasa dia.. Aku pulak dok angguk dan ia kan aje la apa yang dia dok cakap tu.. hehehehe...


So, semalam aku keluar lagi beli barangan dapur, ternampak lagi patung ni, terus je sambar yang besar sekali.. Dah janji nak beli yang besar, so, kena la beli yang besar jugak.. Lagipun kalau beli yang sama macam dorang bertiga tu punya, nanti dia ingat itu dia punya.. Dah jadi satu hal pulak bergaduh lagi sebab dia mana reti nak cakap, kan.. Jadi, bila beli yang besar ni, dia tau la yang ni dia punya..


Begitulah kisahnya si patung tabung angry bird yang moncong ni.. hehe..


p/s: Tapi kan, jangan bagitau Baby D tau yang jelly kat dalam perut patung tu aku dah tibai sikit.. hehe.. Sedap woo... Aku mana la pernah makan jelly yang macam-macam jenis ni.. Paling tidakpun nata de coco tu je la.. Nanti aku ganti la dengan jelly yang lain.. ha.. ha.. ha...

Empat tanda hidup tak berkat..

Assalamualaikum...

Empat tanda hidup tak berkat..


Tanda-tanda hidup kita tak berkat ialah:


1. Duit banyak, tapi cepat jer habis..

Tak tau duit pergi mana. Pendapatan bertambah, tapi asyik tak cukup je. Duit banyak dihabiskan pada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit dapat banyak, sedekah pun kena la bertambah. Tapi tak, kita jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah, duit tetap habis ke tempat lain.


2. Buat kerja, tapi tak siap-siap..

Projek ada macam-macam, idea banyak, tapi satu pun tak berjaya. Macam-macam usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba nak lakukan, tapi semuanya tergantung, semuanya tergendala, satupun tak berjaya. Kalau ada yang menjadi, tapi tak seperti yang dirancangkan.


3. Buat sesuatu, tak dapat manfaat..

Baca buku banyak, tapi ilmu satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri pun tunggang langgang.


4. Masa habis dengan sia-sia..

Kononnya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia. Leka main fesbuk, leka tengok TV,  leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang baca Quran 5 minit sehari pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir langsung tak amal. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas.


Adakah anda salah seorang yang mengalami atau merasai tanda-tanda di atas?


Mari kita sama-sama muhasabah diri. Tanya pada diri, adakah kita salah seorang daripada orang yang tidak mendapat keberkatan dari Allah.


Nota: Entry copy paste dari fesbuk tapi link tak ingat.. Lupa nak copy link sekali.. Maaf ya.. huhuhu..


p/s: Sobsobsob....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »