Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, January 22, 2017

Projek tanam sawi.

Assalamu'alaikum.

Projek tanam sawi.


Aku baru belajar untuk tanam sawi. Susah jugak rupanya tanam sawi ni. Dah buat sendiri baru tau macam mana lecehnya tanam sawi ni. Haha. 


Mula-mula tu, aku semai benih sawi dalam tin susu Ensure ni. Tin susu ni banyak sangat kat rumah sebab Omak aku memang minum susu ni atas faktor diabetis dan Omak takde selera nak makan. Disebabkan teruja nak menanam, akupun mulakan la proses menebuk lubang kat bawah tin susu tadi. Klentang klentong bunyi aku menebuk. Haha.







Lepas tu, ada sorang geng kat grup bagitau yang tanam sayur dalam tin tak elok sebab takut nanti tin tu berkarat dan memberi impak pada tanaman.


Maka, akupun alihkan la anak sawi yang baru nak hidup ni ke dalam botol minyak masak yang sudah aku potong dan tebuk lubang kat bawah dia. Takut pulak aku nak terus biarkan sawi tu hidup dalam tin susu tadi. Yang nak makan sawi tu nanti aku jugak, kan? 


Ni proses dari sawi tu kecil sampailah dah besar sikit sekarang ni. Terima kasih pada geng kat grup yang menegur dalam komen kat post aku hari tu. Serius, aku sedikitpun tidak berkecil hati dengan apa yang ditegur. Sebaliknya, aku hargai sangat teguran sebegitu. Itu menandakan yang dia sangat prihatin. Alhamdulillah dan terima kasih sekali lagi. 





Ni yang hari ni punya gambar. 


Anak sawi yang selebihnya aku pindahkan ke dalam pasu plastik ni. Gigih tu aku pergi selongkar mencari pasu plastik ni. Lepas tu, gigih pulak aku buatkan para untuk letakkan pasu tu. Sekarang ni kan asyik hujan je. Tu yang aku terfikir nak buatkan para kat grill tingkap ni. Yang penting, sawi aku tak kena timpa dek hujan. Letak kat sinipun dapat jugak sedikit cahaya matahari. 






Aku mula semai benih sawi ni pada 29/12/2016. Kiranya lebih kurang seminggu lagi cukuplah sebulan umur pokok sawi aku ni. Buat masa ni, aku cuma bagi baja biji je. Letak sikit je la. 


p/s: Patut la harga sayur mahal sebab susah nak jaga dan lama jugak nak tunggu untuk dapatkan hasilnya. Memang patut la kena tanam sendiri. Barulah tahu macam mana rasanya menanti hasil dari titik peluh sendiri. Takde la nanti asyik nak mengutuk dan bersungut je apabila harga sayur naik melonjak. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »