Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Saturday, August 1, 2009

MISI BERJAYA....yiiihaaaa...

Assalamualaikum.....

Semalam aku try buat karipap. Mula2 aku buat inti dia dulu. Pastu esoknya aku buat kulitnya pulak. Inilah kali pertama aku buat keseluruhan karipap ni. Alhamdulillah, abeh dorang makan. Aku dapat merasa 2 ketul je. Jadi la... huhuhu...

KARIPAP

Bahan2 untuk inti:

5 biji kentang bersaiz besar (dipotong dadu)
3 labu bawang besar (dikisar)
4 ulas bawang putih (dikisar)
10 biji cili api (dikisar)
1 genggam udang kering@ikan bilis (dikisar)
1 mangkuk daging@isi ayam (dipotong kecil2)
1 peket kecil serbuk kari
1 senduk minyak masak untuk menumis
sedikit daun kari
garam secukup rasa

Cara2 buat inti:

1) Panaskan minyak dengan api yang sederhana besar.

2) Masukkan semua bahan yang telah dikisar tadi.

3) Kacau sehingga naik bau.

4) Masukkan pula daun dan serbuk kari. Kacau lagi.

5) Masukkan daging@ayam. Kacau seketika.

6) Masukkan kentang dan sedikit air.

7) Masukkan garam secukupnya. Masak hingga kuah sedikit kering dan kentang empuk.

Bahan2 untuk kulit dan cara membuatnya:

1) Panaskan 3 sudu makan marjerin + 2 sudu makan minyak masak.

2) Curah ke dalam 1/2 kilo tepung gandum + sedikit garam. Gaul rata.

3) Masukkan sedikit demi sedikit air untuk menguli doh.

4) Jika doh melekat, uli dengan menambah sedikit marjerin.

5) Canai nipis doh dan terap dengan cawan. Buat la bentuk yang disukai.

p/s: Nampak macam rumit je kan, tapi sebenarnya amat mudah sekali. Cuma untuk kelim tu je yang lambat sikit. Saya dah cuba, anda bila lagi....???
Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »