Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, May 31, 2013

Bookmark...

Assalamualaikum...

Bookmark...

Ini je yang aku bookmark... 
Senang, main klik je..


Hari tu entah macam mana entah, segala bookmark ni hilang..
Mungkin aku tertekan apa-apa setting agaknya..
Terkial-kial aku dok cari balik tapi tak jumpa, kena buat balik semula..
Sebenarnya aku bukannya pandai sangat bab macam ni..
Hehh....



Meh aku share link bookmark aku tu kat sini ya.. :)
Blog 
FB dengan Youtube tak payah la kot... hehh...


p/s: Banyak web novel je.. hehh...

Thursday, May 30, 2013

Bawa ke rumah kakak...

Assalamualaikum...

Bawa ke rumah kakak...


Ni kisah sebelum aku pergi rumah kakak hari Jumaat minggu lepas.. Hari tu tak sempat nak buat entry pasal ni.. Ni yang buat sekarang ni.. hehh...


Sebelum ke Nilai hari tu, kakak aku ada call, dia cakap kat aku suruh aku bawak sekali resepi roti yang selalu aku dok tayang kat fesbuk tu.. Pastu dia tanya aku, apa bahan yang nak disediakan.. So, akupun bagitau la kat dia bahan-bahannya...


Perkakasan yang aku gunakan...


Doh yang dah naik.. Bila tumbuk je, terus mengecut... kehkehkeh..


Petang hari Khamis tu, aku buat dulu dua biji kek pisang yang biasa aku buat tu.. Lepas je masukkan kek pisang tu dalam oven, terus aku sediakan bancuhan yis untuk buat roti pulak.. Aku rasa memang tak sempat kalau nak buat roti kat rumah kakak aku nanti. Jadi, apa salahnya aku buat sendiri roti tu.. Lagi pulak semua bahan dah sedia ada kat dapur aku ni.. Takde alasan la kata tak nak buat, kan.. Malamnya pukul lapan malam, akupun mula la menggentel doh roti ni..











Pukul sembilan malam, akupun mulakan sesi pembakaran roti ni. Kali ni aku bakar guna oven letrik.. Sebelum ni aku bakar gunakan oven dapur gas.. Masa guna dapur gas tu, pembakaran jadi lambat. Roti pulak masak tak sekata.. Bahagian atas tak berapa masak dan bahagian bawah pulak kadang-kadang terhangus sedikit..


Tak pandai lagi nak ejas suhu dan masa... hehh..


Ni pertama kali aku bakar roti gunakan oven letrik ni. Kali ni aku gunakan api atas dan bawah. Aku sebenarnya tak berapa pandai nak ejas oven ni punya suhu dan timing.. So, aku dok main pulas-pulas je la dulu.. hehh.. Sambil tu aku dok pusing-pusingkan loyang pembakar tu untuk bagi masak sekata.. Teringat lak kata-kata sepupu aku yang jual biskut raya. Dia kata memang kena main tukar-tukar tempat loyang tu dan kena pusing-pusingkan dia.. So, aku ikutlah nasihat pakar... hehh..


Dan kat bawah ni adalah sebahagian dari hasil roti yang aku buat. Kali ni aku buat sekilo tepung gandum 1Malaysia tu dan aku uli gunakan mesin besar tu. Tapi bila nak menggentel doh tu, lenguh la jugak tangan aku sebab buat sorang-sorang. Tapi takpe, bila tengok anak-anak buah yang suka makan mini pizza tu, rasa penatpun hilang. Seronok tengok dorang makan sampai kena sorok sikit untuk family yang belum sampai kat rumah kakak aku tu, ehehh. Mini pizza kali ni siap letak keju mozarella lagi. Mahal giler keju tu tapi untuk makan sendiri sesama family, takpe la.. kehkehkeh...



Dalam ni ada sosej ayam...


Pizza aku tapi aku bakar sekali harung.. So, dia punya kulit takde la garing..



Anak buah aku kata ni bentuk jari padahal sebenarnya loyang tak cukup.. hehehe...


Dulang pembakar tak cukup.. So, aku main letak je rapat-rapat.. Hari tu masuk Jusco kat Seremban 2 tu nak cari loyang saiz besar sikit tapi takde pulak nampak.. adehh...


p/s: Memang seronok bakar roti guna oven letrik ni.. Tapi bila dapat bil letrik, gullppp..., telan air liur je la.. huahuahua... Resepi asas ada kat sini ya.. Gula tu boleh dikurangkan kepada 1/2 cawan jika tak suka manis..

Rembau Most Wanted yawww...

Assalamualaikum...

Rembau Most Wanted yawww...


Hari Ahad lepas (26/5), aku balik Rembau. Mak aku nak pergi kenduri kawen cucu kawan lama dia.. Bergerak dari rumah kakak kat Nilai dah pukul duabelas lebih, sampai kampung dalam pukul satu suku.. Mak aku bajet tau mana rumah pengantin tu tapi sebenarnya diapun tak ingat.. huhuhu...


Kitorang sebenarnya dah lalu kat kawasan rumah kenduri tu sebab tengok banyak kereta parking kat tepi jalan. Tapi disebabkan tak nampak rumah pengantin tu, kamipun patah balik dan pergi ke rumah makcik aku.. Kebetulan anak-anak makcik memang ada balik dan dorang dahpun balik dari kenduri tu.. Lepas tanya kat dorang mana rumah pengantin tu, barulah kami pergi lagi sekali.. Mujur la jumpa.. Kalau tak jumpa, harus balik macam tu je.. hehh...


Ni dalam perjalanan balik.. Berhenti kat traffic light... hehh...




p/s: Kojo tak kuek tapi nak idop sonang, baik poie mampuih dari susahkan semuo oghang.. huhuhu...

Wednesday, May 29, 2013

Perasan bagus...

Assalamualaikum...

Perasan bagus...


Orang yang PERASAN BAGUS akan sentiasa mencari kesalahan orang lain..


Orang yang PERASAN BAGUS memang susah untuk terima pendapat orang lain..


Orang yang PERASAN BAGUS tidak digemari oleh kawan-kawannya melainkan jika dia ada duit berkepok, kereta mewah dan harta melimpah..


Orang yang PERASAN BAGUS suka memperlekeh dan memandang rendah kewibawaan orang lain..


Orang yang PERASAN BAGUS, apabila ditegur, dia akan kata 'jeles la tuuuu.. (dan seumpamanya...)


Orang yang PERASAN BAGUS suka memperbodohkan orang lain.. Tak habis-habis nak kata orang bodoh.. Tak boleh silap sikit.. Asal silap je, terus dapat title bodoh...




Aku tujukan entry ni untuk diri aku sendiri sebagai peringatan agar tidak tersasar.. Moral of the story, janganlah kita nak PERASAN BAGUS sangat (perasan cantik, perasan kaya, perasan bijak, perasan hensem, perasan hebat dan pelbagai jenis perasan yang lain...)


p/s: Bersederhana itu adalah lebih baik dan digalakkan bersederhana dalam segala hal...

**Lama tak update blog sebab minggu lepas aku pergi rumah kakak kat Nilai.. Semalam baru balik sini.. :)

Thursday, May 23, 2013

Sebelum dan selepas sambung...

Assalamualaikum...

Sebelum dan selepas sambung...


Ni adalah kain telekung.. Kain telekung ni cantik bersulam tapi pendek.. Jadi, kastemer aku tu mintak aku panjangkan kain telekung tu sebab dia tinggi orangnya...


Sebelum sambung...


Aku ada jugak kain telekung yang pendek macam ni padahal telekung itu untuk saiz dewasa.. Abang aku beli masa dia pergi Bandung dulu.. Mungkin orang kat sana saiznya kecil-kecil dan rendang.. Tu yang telekungpun saiz macam budak sekolah rendah..


Selepas disambung..


p/s: Kain yang pendek dipanjangkan demi untuk menjaga keselamatan.. Kain yang panjang jangan pulak dipendekkan.. Nanti nampak pulak kepala lutut yang hitam dan kusam tu.. huhuhu...

Survey...

Assalamualaikum...

Survey...


Berapa upah potong kaki seluar jeans. slack atau seluar baju melayu untuk saiz dewasa dan kanak-kanak kat tempat korang ehh..? Potong kaki seluar tau, bukannya potong kaki orang... hehh..


Aku nak buat survey.. Mana tau kot-kot lepas ni aku nak ambil pulak upah potong kaki seluar ni..


Kalau potong kaki seluar adik-beradik memang takde upah la gamaknya.. Nak kena sembur kalau mintak upah... sobsobsob... Kalau ada yang rela hati nak bagi tu, dapat la.. Kalau masing-masing buat derk je, apo nak dikato.. Dapek sakit pinggang yooo laaa.... Huhuhu...




Yang pasti, seluar siapa yang patahkan jarum mesin, akan dikenakan caj tambahan mengikut harga sebatang jarum. Ingat harga jarum mesin industri ni murah ke.. huhuhu... Kalau dua-dua jarum patah, iaitu jarum jahit tepi dan jarum mesin jahit biasa, akan dikenakan double caj tambahan. Aku guna jarum Singer.. Original punya.. 


p/s: Kalau semua benda nak free, nak murah, sampai bila-bilapun aku dok macam ni jugak.. Dah la ini je sumber pendapatan yang aku ada.. Kesian la sikit kat aku ni... huuuuu....

Wednesday, May 22, 2013

Penambahbaikan...

Assalamualaikum...

Penambahbaikan...


Setiap syarikat yang mengeluarkan produk, pasti akan berusaha untuk memajukan produk masing-masing.. Pelbagai penambahbaikan yang dilakukan demi menarik pelanggan untuk melabur dan membeli produk yang mereka keluarkan.. 


Contohnya ialah pek febreze ni.. Dulu kalau nak tuang pek isian semula ni, kita cuma perlu potong kat sudut atas pek tu dan terus je tuang... Kalau kita ni jenis yang tangan menggigil atau jenis yang tak berapa pandai nak buat kerja sebegitu, pasti akan tersasar dan mungkin  banyak isian yang tumpah daripada yang masuk ke dalam bekas atau botol tu...


Siap letakkan warna kuning untuk bagitau kat situ ada straw pendek..


Kini, segalanya jadi lebih mudah kerana kat sudut atas tu sudah disertakan sekali dengan straw pendek sebagai alat supaya isian itu tidak tertumpah lagi... Aku jarang beli febreze ni.. Mungkin dua bulan sekali baru aku beli bergantung kepada tahap penggunaannya.. Nak beli selalu tak mampu.. Bagi aku febreze ni agak mahal jugak la.. Sebab tu guna jika perlu je.. Takde nya nak main sembur-sembur angin macam tu je..




Jika dah ada penambahbaikan sebegini, rasanya harga diapun ikut naik jugak la.. Aku tak perasan pulak harga pek lama dengan harga pek baru ni.. Tapi aku yakin harganya akan ada perbezaan dan kenaikan.. Mungkin berbaloi sebab dengan pek baru ni, kita tak perlu risau isian itu tertumpah sebab dah ada corong yang disediakan.. Kalau tertumpah jugak, mungkin anda ada penyakit parkinson.. huhuhu...


Sama jugak dengan lebuhraya yang kita gunakan.. Nak guna hari-hari kena la bayar tol.. Malahan disediakan tempat rehat yang lengkap dengan tempat makan, tandas, tempat solat dan sebagainya.. Selesa ke kalau nak menggunakan jalanraya yang berlubang sana-sini..? Mesti la tak selesa, kan.. 


Macam susu pekat manis jugak.. Ada tin yang siap dengan penarik tu harga dia memang la mahal sikit daripada tin yang kita sendiri kena tebuk.. 


Aku rasa pengeluar minyak masak yang dalam peket plastik tu patut buat penambahbaikan macam febreze ni jugak.. Rugi jika banyak minyak yang tumpah walaupun minyak tu bukan dari jenis yang baik.. Lagipun bukan semua orang mampu nak beli minyak yang dalam botol tu.. Setitik minyak yang tumpah besar nilainya bagi golongan kurang berkemampuan... huhuhu...


p/s:  Ini bermaksud, setiap penambahbaikan pasti akan berlaku kenaikan kos.. Takkan itupun tak boleh nak fikir kot... huhuhu...

Tuesday, May 21, 2013

Lemau..

Assalamualaikum...

Lemau..


Musim BPL sudahpun berakhir..
Pengurus MU pun dah bersara dah..
Apapun, tahniah kat MU kerana berjaya merampas takhta..
Babai Chelsea... ahahh..


Akupun lepas ni nak bersara jugak dari join fantasy football ni..
Musim ni aku memang lemau sungguh..
 Takde mood langsung nak layan BPL..
Nak update team akupun aku takde semangat..
Awal-awal musim je berkobar...
Lepas tu, hambar belaka...
Hehh...






p/s: Page bola kat fb pun dah banyak yang aku Unlike.. Malas dah nak layan bola... Sekarang ni nak layan novel lak.. ehehh...

Monday, May 20, 2013

Honesty...

Assalamualaikum..

Honesty...


If you search for tenderness...
It isn't hard to find...
You can have the love you need to live...

But if you look for truthfulness...
You might just as well be blind...
It always seems to be so hard to give...

Honesty....
Is such a lonely word...
Everyone is so untrue...

Honesty...
Is hardly ever heard...
And mostly what I need from you...

I can always find someone...
To say they sympathize...
If I wear my heart out on my sleeve...

But I don't want some pretty face...
To tell me pretty lies...
All I want is someone to believe...

Honesty....
Is such a lonely word...
Everyone is so untrue...

Honesty...
Is hardly ever heard...
And mostly what I need from you...

I can find a lover...
I can find a friend...
I can have security...
Until the bitter end...

Anyone can comfort me...
With promises again...
I know... (I know..)
I know... 
Woo.. woo...

When I'm deep inside on me...
Don't be too concerned...
I won't ask for nothin' while I'm gone...

But when I want sincerity...
Tell me where else can I turn...
Because you're the only one that I depend upon...

Honesty....
Is such a lonely word...
Everyone is so untrue...

Honesty...
Is hardly ever heard...
And mostly what I need from you...



p/s: I don't want some pretty face to tell me pretty lies... All I want is someone to believe... Muka cantik/ensem macam mana sekalipun, jika tiada kejujuran, semuanya adalah hampas belaka.. hehh...

Haaiiiipp...!!! Jangan lompat..!!!

Assalamualaikum...

Haaiiiipp...!!! Jangan lompat..!!!


Buat penat je melarang..
Buat jerih je menjerit..
Buang karan je dok tunjuk jari kat dia..


Tak lama dia duduk kat tempat tu..
Akhirnya dia lompat jugak..
Huhuhu...


Nasib baik kain tu tak bergerak..
Kalau la kain tu sangkut kat kuku dia, harus aku jentik telinga dia..
Hehh...




Baru dapat potong dua pasang dari empat pasang kain kastemer yang sama.. Itupun dah mula sakit pinggang dah... adehh.. Mudah-mudahan malam nanti dapat potong yang lagi dua pasang tu.. 


p/s: Jangan blackout dah la.. Habis rosak rancangan aku nanti...

Saturday, May 18, 2013

Rimas sungguh...!!!

Assalamualaikum...

Rimas sungguh...!!!

Youtube sekarang ni entah apa-apa je, kan..
Dah la ada iklan yang keluar..
Nak kena tunggu dulu beberapa saat baru boleh tengok video yang kita nak tengok tu..


Pastu, ada pulak keluar benda alah macam dalam gambar kat bawah ni haa...
Nak kena pilih dulu... 
Pastu klik...
I don't want to use my full name la sengalllllllll....




Lepas klik yang tadi tu, keluar pulak benda alah kat bawah ni haa..
Memang sengal betul laa...
Rimas sungguh..!!!
Rimas serimas-rimasnya..
Buang masa, okay...
Huhuhu.....




Mana-manapun ada iklan.. Kat group masakanpun ada iklan jual mekap la, jual baju la, dan bla bla bla..  Mula-mula sikit je iklan yang keluar.. Lama-lama makin banyak.. Bosan pulak jadinya.. Rimas..!!! 


p/s: Kalau iklan barangan yang berkaitan dengan masakan tu takpe la jugak.. Iklan pasal periuk belanga ke, acuan biskut ke, bahan-bahan nak buat kek/biskut dan sebagainya ke.. Boleh jugak aku menempel sekali.. kehkehkeh...

Friday, May 17, 2013

Pulak dah...!!!

Assalamualaikum...

Pulak dah...!!!


Pernah jumpa gambar kat bawah ni...?
Macam-macam betul la...


Malas la nak letak link blog ni.. :p


Punya la semangat aku nak tinggalkan komen.. 
Mengepak-ngepak rama-rama dalam perut sebab teringin sangat nak tau tentang entry yang dibaca..
Dah siap tulis dah apa yang hendak ditanyakan..


Tup-tup bila klik enter je, terus keluar gambar macam tu..
Terus mati kejung rama-rama dalam perut aku.. 
Mati kejung okay, bukannya pengsan..
Kejam giler pemilik blog tu...
Huhuhu...


p/s: Ingatkan kedai buku Popular je ada member card... Nak komenpun kena jadi member dulu.. kehkehkeh... alaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaiiiiiiiiiii...

Thursday, May 16, 2013

Tanya sama pokok...

Assalamualaikum..

Tanya sama pokok...


Ada masanya rasa semacam je bila tiada siapa yang sudi menjawab pertanyaan tentang satu-satu benda tu.. Terfikir dalam hati, dalam ramai-ramai tu, takkan la takde seorangpun yang boleh tolong jawab.. Ataupun tak boleh ke dorang tolong tanyakan perihal perkara tersebut dengan kawan-kawan dorang.. 


Korang pernah tak rasa macam ni..? Benda macam ni pernah tak jadi kat korang..? Abaikan sahaja jika tak pernah berlaku.. Tak perlu nak pening kepala dok pikiaq..




'Kalau'lah pokok tu boleh bercakap, dah lama dah aku tanya kat pokok-pokok tu semua.. Namun apakan daya, pokok boleh bercakap bila tiba masanya nanti.. Sebab itulah tidak digalakkan menggunakan perkataan 'kalau' ni.. huhuhu..





Oh ya, mungkin aku bukannya siapa-siapa pada mereka, kan.. So, haruslah sedar diri.. Ataupun mungkin mereka tidak punya masa untuk melayan pertanyaan yang mungkin tiada kepentingan langsung.. So, haruslah muhasabah diri.. Fikir positif aje la walaupun ada sedikit rasa kecewa.. 


Cuba lagi tanya kat atok google.. Mungkin masa tanya kali pertama, kedua, ketiga dan kesepuluh tu, atok google tengah syok bermimpi.. Mungkin pertanyaan kali kesebelas tu atok google dah tersedar dan ada jawapannya, kan... ehehh.. Jangan putus asa ya.. Teruskan berusaha dan bersabar.. hehh...


p/s: Apa gunanya listing yang panjang berjela jika satupun takde respon..? Tanya saja pada pokok, pasti ada jawapannya... kehkehkeh...

Wednesday, May 15, 2013

Thank You Allah..

Assalamualaikum...

Thank You Allah..


Aku tak sambut harijadi dengan kek dan sebagainya..
Apatah lagi nak sambut hari valentine atau hari bodoh april fool..


Biarlah orang lain nak sambut semua hari-hari itu..
Cara hidup masing-masing...
Juga cara didikan masing-masing yang tentunya tidak sama...


Biarlah jika aku dikata sebagai kuno atau ketinggalan zaman atau tidak mengikut peredaran masa... 
Biarlah orang nak kata apapun..
Biarlah.. Biarlah.. Biarlah...








p/s: Aku cuma mengharapkan agar segala doa aku Allah makbulkan.. Doa untuk diri sendiri serta doa untuk keluarga serta semua yang terlintas di fikiran.. Amin..

Sunday, May 12, 2013

Alhamdulillah...

Assalamualaikum...

Alhamdulillah...


Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Setelah hampir seminggu aku dilanda ketidak-stabilan badan, hari ni nampaknya ada sedikit perubahan.. Walaupun tidak pulih sepenuhnya, namun dapat la aku gerakkan sikit kerja jahitan aku tu.. 




Hampir seminggu jugak kerja menjahit aku tidak berusik langsung, terbiar macam tu je.. Tak boleh nak buat.. Bahu aku kiri dan kanan memang sakit sangat gara-gara angin yang banyak masuk.. Kepala jangan cakap la.. Asyik bertampal koyok je.. Dua hari aku terpaksa muntahkan apa yang aku makan.. Nak minum kopipun takut.. Aku sekarang minum susu tepung nespray + milo + hirisan halia + susu pekat manis sikit..


p/s: Aku tak harapkan harta yang melimpah ruah kerana aku memang tak mampu nak kumpul segala jenis harta tu.. Cuma aku mengharapkan agar kesihatan aku sihat seadanya.. Itu yang lebih utama... 

Saturday, May 11, 2013

Tak suka, benci atau pura-pura..

Assalamualaikum...

Tak suka, benci atau pura-pura..


Kata orang, kita hendaklah maniskan muka walaupun untuk perkara yang kita tak suka.. Adakah itu bermaksud kita perlu berpura-pura..?


Kata aku pulak, aku memang tak boleh nak maniskan muka dengan benda, perkara atau orang yang aku tak suka.. Kalau aku maniskan muka sekalipun, pasti nampak riak yang bertentangan kat muka aku tu.. Nampak sangat yang aku tak ikhlas dalam memaniskan muka.


Maaf, aku tak pandai nak berpura-pura jika ianya membabitkan apa yang aku tak suka apatah lagi apa yang aku benci..




Namun, jika aku suka, sinar itu akan jelas terpancar di sebalik senyuman.. kehkehkeh....


Jalan penyelesaiannya ialah samada aku jauhkan diri dari semua yang aku tak suka ataupun orang yang buat benda yang aku tak suka tu menjauhkan dirinya dari pandangan aku.. Dan aku pilih yang pertama iaitu aku yang perlu menjauhkan diri dari benda, perkara atau orang yang aku tak suka tadi sebelum ianya menjadi semakin parah.. Dalam masa yang sama, cuba untuk tenangkan diri daripada memberi reaksi yang menyakitkan hati..




p/s: Tak suka bukan bermaksud benci.. Susah nak perjelaskan secara terperinci.. :p

Friday, May 10, 2013

Korek...

Assalamualaikum...

Korek...


Lupakan pasal entry dan artikel sebelum ni.. Takde faedahnya nak marah-marah ataupun hangin dengan artikel dan orang yang buat kajian tu.. Dah kerja dia mengkaji, biar je la dia nak kaji apapun.. hehh...


Ni ada satu benda aku nak cerita ni.. Ceh, macam la ada orang nak baca cerita ko, kan... hahaha... Tak kira la, nak cerita jugak.. wekkk... hihi...


Ada satu hari tu, masa tu aku dok tengah berdiri depan rak barang-barang nak buat kek dan roti kat dalam satu tempat ni.. Aku sebenarnya nak cari yis mauripan dengan dough softener sebab stok kedua-dua benda ni dah tinggal sikit kat dalam peti sejuk rumah aku tu...


Tengah dok belek-belek, datang la sorang makcik ni.. Diapun nak beli yis mauripan tu jugak. Maka akupun secara ramahnya menegur la makcik tu.. "Nak buat roti ke..?", tanya aku.. Pastu makcik tu pun jawab la, "tak, nak buat pau..".. Lepas tu senyap la sekejap... Kalau dalam bahasa novelnya, penulis selalu tulis perkataan jeda yang bermaksud senyap tanpa bicara.. Nak jugak bagitau tu.. hehehehe...


Lepas tu, makcik tadi sambung bersuara.. "Ni mauripan yang peket pendek ni tak berapa elok.. Hari tu makcik buat dah guna dia, tak berapa menjadi.. Yis dia tak naik macam biasa.."


Wahh, akupun apa lagi.. Korek la sikit, kan.. "Ada peket pendek ke mauripan ni...? Bukan semua sama ke..?" 


Makcik tu jawab lagi dalam loghat Pahang dia, "Ada.. Peket dia tu pendek sikit dari yang ni.. Yang ni panjang.."


Akupun jawab lagi, "agaknya dah tamat tempoh kot.. Tu yang yis tak naik tu..".. Pastu makcik tu kata memang peket jenis pendek tu dia punya yis tak berapa nak naik.. Akupun berjeda la... hehe...


Tak lama lepas tu, akupun tanya makcik tu.., "makcik nak buat roti ke..?"


Makck tu jawab, " tak la.. Nak buat pau.. Memang menjual pau.. Lama dah menjual pau ni.. Sekejap je dah habis.. Laris pau tu.."


Seronok tak bila dengar orang yang meniaga kuih cakap macam tu..? Opkos la seronok.. Maka, akupun tanya lagi, "buat pau ni sama je kan dengan buat roti..? Dia punya bancuhan tu sama je kan...? Ke, ada beza..?".. Dah start dah nak korek rahsia.. hahaha..


Makcik tu pun jawab, "sama je bahan dia.. Kalau pau ni dia letak minyak jagung nak bagi lembut. Lepas tu uli nak kena betul.."


Aku tanya lagi.. Akukan baru belajar nak buat roti. So, apa salahnya aku korek sikit tips dari makcik ni.. "Kalau buat roti, letak minyak apa pulak..? Ke letak planta..?"


Makcik tu jawab, "kalau roti letak planta.. Tapi jangan letak banyak.. Kalau letak banyak nanti tak menjadi.. Dia tak naik banyak.. Dia naik sikit je.. Letak dua sudu makan tu je.. Jangan letak lebih-lebih.."


Nah, tu dia yang aku cari.. Sebab apa tau, selama ni roti aku memang tak berapa nak naik dia punya doh.. Walaupun ada kawan-kawan blogger/fesbuk yang kata roti tu naik, namun sebenarnya roti tu tak begitu naik.. Aku memang gunakan dua sudu makan untuk planta tu tapi dia punya sukatan tu melambung.. Maksudnya, sukatan planta kat dalam sudu tu menggunung..


Masa adik beradik balik mengundi hari tu, akupun buat roti dengan sekilo tepung.. Masa nak mula menguli tu, aku teringat balik perbualan aku dengan makcik tu.. Maka akupun gunakan empat sudu makan planta dengan kadar biasa, tidak menggunung.. (Dua sudu makan planta untuk 500 gram tepung)


Dan hasilnya memang memuaskan aku la.. Anak buah aku yang pernah makan roti yang terdahulu tu pun kata, roti kali ni lembut sangat, tak macam roti yang hari tu, macam kasar sikit.. Baguskan ada tukang kritik yang ikhlas mengkritik.. hehe... Yang tak bagusnya bila ada si tukang kutuk.. haha..


Ini je cerita yang aku nak bagitau.. Kadang-kadang kalau tanya benda sebegini kat fb, bukannya semua orang sudi nak berkongsi ilmu.. Jadi, bila terjumpa dengan makcik-makcik macam ni, jangan la nak berlagak sombong dan tarik muncung buat muka bosan.. Orang-orang tua ni tak hairan dengan muncung sedepa kita tu.. Kalau tak nak tegur, setakat senyum je dah memadai.. Ni kadang-kadang nak senyumpun tak nak.. Lebih-lebih lagi kalau orang tua tu pakaian dia kekampungan, tak vogue macam pakaian mak-mak datin.. 


p/s: Terima kasih makcik.. Moga rezeki makcik semakin melimpah ruah.. Moga kuih pau makcik menjadi semakin laris di pasaran... Amin..

Kajian apakah ini..?

Assalamualaikum...

Kajian apakah ini..?


Apa kata kawan-kawan blogger tentang tajuk artikel kat dalam gambar ni..? Aku cuma nak kata satu je... Pokok dek ekau la nak kata apa... ahakk...




Daripada aku upload gambar artis yang pakai baju tak cukup kain, kongsikan video lucah, letak gambar tak semenggah, lebih baik aku letak gambar makanan yang aku buat.. Dan akupun suka tengok gambar-gambar makanan yang kawan-kawan blogger aku masak.. Secara tak langsung ianya menarik minat aku untuk mencuba apa yang dorang masak tu dan bertukar-tukar pendapat tentang resepi makanan tadi.. 




Haaaa... Ni aku nak tunjukkan gambar makanan yang aku dan anak-anak buah cilik aku buat masa dorang balik sempena mengundi hari tu... Peduli la dengan apa kata kajian tu.. Yang penting hati aku senang dan perut kami kenyang.. Alhamdulillah... 




Oh ya, roti aku kali ni punya la mengembang dan lembut.. Seronok aku tengok.. Mini pizza tu paling cepat habis..


Anak-anak buah yang comel yang teruja jadi model... hehe..


p/s: Jangan kaji yang bukan-bukan.. Silap haribulan, sendiri yang gila dengan hasil kajian yang dibuat.. Berfikiran positif itu rasanya dah memadai.. Jadi, tak perlu nak kaji lebih-lebih.. Wallahu'alam...

**Ada orang yang berdekah-dekah ketawa bila baca artikel tu.. Konon-kononnya nak kenenkan dengan orang yang tertentu la, yang jenis suka upload gambar makanan ni.. Well, sebenarnyakan, awak tu yang mental.. Kesian... hehh...

Thursday, May 9, 2013

Apo hal lak ni..?

Assalamualaikum..

Apo hal lak ni..?


Tak tau la kenapa, tiba-tiba je aku tak boleh nak masuk kat fb guna lappy aku ni.. Dia dok loading je, pastu bila dah habis loading, skrin masih macam tu.. Adakah lappy aku ikut sama nak protes..?? Hahahaha.. Pokok dek ekau la, kan.. 




Mungkin tahap kelajuan line internet aku tak mencukupi untuk loading fb ni.. Nak kata browser yang buat hal, tak jugak kot sebab aku dah cuba guna Mozila tapi hasilnya sama je.. Sementelah sekarang ni kat fb makin ramai yang tengah panas, maka line pun ikut panas sampai tak boleh nak bukak fb tu.. haha.. Mujur hanya fb je yang tak boleh nak access.. Mujur masih boleh bukak web dan blog lain.. Jadi memang fb je yang bermasaalah, ya tak..


Mujur juga aku boleh guna enpon cabuk aku tu untuk jenguk cerita panas, cerita basi, cerita lawak dan macam-macam cerita kat fb tu.. Tengok aje la.. Tak kuasa nak share benda yang tak diyakini kesahihannya lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan pilihanraya yang lepas ni..  Tak kuasa nak mengumpul saham.. Blogger lain kalau nak share semua tu, suka hati korang la.. 


Aku cuma nak share gambar kat bawah ni je.. Dah berapa hari dah ni tapi kesan dakwat tu masih ada lagi.. 




p/s: Sabun kat rumah aku ni tak cukup power agaknya.. Tu yang kesan dakwat tu lambat hilang.. hehh... Yang cepat hilang tu mungkin sebab dia selalu main korek-korek kot.. errr.... korek hidung la... :p

Wednesday, May 8, 2013

Sendiri buat, sendiri la yang tanggung.. huhu..

Assalamualaikum...

Sendiri buat, sendiri la yang tanggung.. huhu..


Bahu kiri dan kanan aku masih lagi sakit dan tegang gara-gara masuk angin.. Sakit kepala masih ada sikit lagi berdenyut-denyutan kat bahagian ubun-ubun.. Ni kalau ada yang jadi tukang picit kepala ni best jugak.. hehh... 


Makan ubat tak jalan.. Keadaan masih sama.. Jalannya ialah muntahkan semua yang dimakan.. Terpaksa cekik leher sendiri nak kasi keluar semua isi dalam perut.. Siksanya la haiihh.. Takpe, tahan je la.. Dugaan kecil je ni.. Sabar... 




Itu la, siapa suruh makan benda yang tak boleh dimakan.. Dah tau ada gastrik, jangan la makan nenas mentah.. Lepas tu makan pulak gulai rebung.. Akibatnya tanggung la sendiri.. Semua kerja tertangguh.. Segala jenis semangat semuanya hilang.. Kerjanya asyik tidur dan tidur je.. Mengerekot menahan sakit.. 




Pain makes people change.. Ye la, masa sihat semua dibedal.. Bila dah sakit mula la cakap serik dah, taubat dah, tak nak nak makan semua tu.. Macam orang bercinta jugak.. Masa happy, happy la.. Bila unhappy, mula la rasa putus nyawa, tak nak dah main cinta... Poodaahhhhhh...!! Hahaha...


p/s: Mudah-mudahan sakit ini segera berlalu pergi.. Amin.. *Oh ya, gambar takde kena-mengena dengan cerita tapi saja je nak letak.. hehh...

Tuesday, May 7, 2013

Dah selesai dah....

Assalamualaikum...

Dah selesai dah....


Dah selesai dah mengundi.. Dah tau dahpun keputusannya.. Namun masih ramai lagi yang tak habis-habis nak protes sana sini, nak pertikaikan itu ini, nak timbulkan isu begitu begini.. Suka hati korang la haiihh... Sakit kepala nak melayan karenah yang entah apa-apa ni.. Semak...


Salah satu isu yang diperkatakan ialah mengenai dakwat kekal.. Akupun tak faham kenapa isu ini diperbesar-besarkan.. Ada yang kata dakwat tu tak kekal.. Cuci dengan air paip je terus hilang. Secara logiknya, mana ada yang kekal.. Kalau setakat nak tahan lama sikit tu mungkin la kot... Ataupun mungkin ada yang fikir dakwat tu kekal sampai pilihanraya akan datang...??


Selepas balik dari mengundi.. 5/5/2013


Hari ini masih ada lagi sisa-sisa dakwat tu..  Akupun mandi jugak.. Akupun cuci pinggan mangkuk jugak.. Yang peliknya, macam mana ada orang tu sampai betul-betul bersih kuku dia, tak nampak kesan dakwat yang tinggal. Dia sental dengan apa ehh sampai bersih macam tu.. Ke, dia tak pergi mengundi.. Pakat main celup je jari tu dengan dakwat yang dia beli sendiri...?? Orang yang suka bertekak dan bertelagah ni akal dorang memang luar biasa sikit.. Sentiasa menjalar mencari idea... :p


Hari ni.. 7/5/2013


Mungkin lepas ni kena sapu kuku tu dengan air inai la pulak.. Inai kan tahan lama sikit.. So, pakat-pakat la tanam pokok inai.. Lima tahun lagi dah boleh kutip hasil.. hehh...


p/s: Dah la.. Malas dah nak melayan semua ni.. Kalau ada yang kata entry aku ni macam bangang ke, macam gampang ke, lantak korang la..

Friday, May 3, 2013

Penangan kiwi...

Assalamualaikum...

Penangan kiwi...


Semalam, masa kat pekan sehari tu, jalan-jalan la tengok buah-buahan.. Aku selalu beli buah limau sunkist untuk makan dan epal merah yang jenis kecil tu. Langok punya langok, ternampak la buah kiwi. Terdetik kat hati nak buat pavlova.. Hari tu dah buat sekali tapi buat kat rumah kakak..


Mula-mula tak perasan harga yang ada kat dalam kotak buah kiwi tu.. Tangan dah mula nak gerak dah ni.. Lepas tu, tengok lagi sekali harga dia.. Terus tertelan air liur sendiri.. Gulpp..!!!




Nak tau berapa harga untuk sebiji buah kiwi tu..? Harga dia ialah RM4..!! Sebiji empat hengget untuk buah yang saiz macam ciku..! Terus tak jadi aku nak beli. Mahal kedaruk..!! Kalau beli dua biji dah lapan hengget.. Takkan la nak beli sebiji je terkontang-kanting macam tu, kan... huhuhu..


p/s: Tak payah buat pavlova la.. Kita buat cekodok pisang je dah la... kehkehkeh...

--------------------------

Update...!!

Tak lama lepas post entry ni, mak bawak balik buah ciku ni haaa... hehehe... 
Banyak ni dengan harga enam hengget je...
Itupun dah luak 4 biji... hehh...




Thursday, May 2, 2013

Perang poster...

Assalamualaikum...

Perang poster...


Hari ni sepatutnya aku ke PWTC untuk ke pesta buku tu.. Dah plan cantik dah.. Tapi apakan daya, perut aku pulak meragam sejak dari malam tadi lagi.. Jadi takde la aku berani nak berjalan jauh dengan keadaan perut yang tak stabil ni.. Dah melepas nak jalan-jalan ke KL.. Anggap je la takde rezeki, ya tak.. hehh...





So, pagi ni aku temankan mak aku ke pekan sehari. Dah agak lama aku tak pergi pekan sehari ni. Malas.. Pergi tadi tu sebab nak cari barang tapi apa yang aku cari tu tak ada la pulak..





Minggu lepas keluar takde la banyak macam ni poster yang ada.. Pagi ni tengok dah macam apa dah.. Aku main snap je mana yang sempat. Takde la aku rajin nak turun dari kereta semata-mata nak ambil gambar poster ni semua.. Macam biasa, aku  ambil gambar dari dalam kereta je, dengan keadaan kereta yang bergerak perlahan.. 


p/s: Buatlah pilihan dengan bijak... Jangan main ikut cakap orang je.. Tetapkan hati, bulatkan tekad.. Perang poster takpe.. Jangan perang mulut dah laaa.... heeeeeeeee....

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »