Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, March 27, 2017

Dia dah keluar dah!

Assalamu'alaikum.

Dia dah keluar dah!

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.


Benih durian belanda yang aku semai hari tu dah mula munculkan diri. Setakat ini ada sembilan anak pokok durian belanda yang sudah bercambah termasuk satu pokok dalam polybag besar dan dua pokok lagi baru nak keluar pucuk. 




Aku main tanam je benih durian belanda ni kat mana-mana pasu. Kiranya menumpang la. Apabila dah cambah dan dah mula keluarkan daun, baru aku ubah masuk dalam polybag kecil.


Tadipun aku semai lagi beberapa biji benih durian belanda dari buah yang aku petik semalam. Alhamdulillah, kali ni buah dia manis sikit. Takde la masam sangat macam hari tu. Buah ni pun masak di pokok jugak. Petuanya, lepas petik buah durian belanda yang dah masak ni, jangan terus makan. Simpan dulu semalaman pada suhu bilik. Esoknya baru potong dan makan. Baru la rasanya manis.




p/s: Alhamdulillah. Rezeki dari Allah. Syukurlah dapat merasa dan tidak berebut dengan sang tupai. Hehe.

Eeeiiii...! Geramnya..!

Assalamu'alaikum.

Eeeiiii...! Geramnya..!

Habis daun pokok adenium aku dikerjakan dek menatang ni. Punya la lama aku tunggu daun tu subur, tapi apabila dah subur, jadi makanan dia la pulak! 




Selamat la engkau aku singkirkan! Walaupun aku geli geleman tengok ulat ni, terpaksa la jugak aku ambil dan nyahkan dia. 




Perosak, kenalah hapuskan. Kena cegah sebelum merebak. Takde la nanti apabila dah teruk, baru terhegeh-hegeh nak mencegah. 


p/s: Kadang-kadang kita terpaksa menjadi kejam apabila sudah terlalu geram. 

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »