Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, March 6, 2012

Penat bergaduh... Makin sakit hati dibuatnya....

Assalamualaikum...

Penat bergaduh... Makin sakit hati dibuatnya....


Aku ni bukanlah jenis orang yang suka nak cari gaduh tak tentu pasal. Mesti ada sesuatu sebab yang buat aku sakit hati hinggakan aku sanggup bergaduh. Malu sebenarnya nak gaduh-gaduh ni. Lebih-lebih lagi jika perkara yang nak digaduhkan tu perkara yang kecil.. Tapi, kadang-kadang tu disebabkan dah tak boleh nak menahan sabar, bergaduh jugak akhirnya.... huhuhu...

Baru-baru ni aku bergaduh dengan sekor si botak tu.. Geram sangat aku dengan dia.. Eeeiii...!!! Memang teramat geram punya la.. Mak aku kalau dah terlalu geram atau marah, dia selalu cakap macam ni, monyolap setan nengok ehh... Hahaha... Akupun dah mula nak monyolap setan dah dengan si botak tu.. 



Tapi, aku bukan bergaduh dengan orang ya.. Jangan nak memandai-mandai mereka cerita.. ehehh.. Aku selalu bergaduh samada dengan kucing ataupun ayam yang ada kat rumah ni.. Kadang-kadang macam bongok je bergaduh dengan dorang, kan.. Tapi disebabkan geram, nak jugak bergaduh tuuuu... kehkehkeh...



Mana tak gaduh kalau habis pasu bunga aku dijadikan port untuk dia bertelur.. Bukannya takde tempat kat belakang rumah tu.. Reban tu terpampang je, siap dengan kotak-kotak untuk dorang bertelur atau mengeram kat situ. Tapi, dalam pasu bunga aku jugak yang dorang berkenan.. Kok iapun nak mengais-ngais masa bertelur tu, pergi la bertelur kat pangkal pokok pisang tu ke.. Lagi sejuk kat situ.. Takde siapapun nak bising.. adehhh....


Dah banyak dah telur dia yang aku kutip.. 
Aku tak makan sangat telur ayam kampung ni... Simpan je dalam peti sejuk.. Kalau anak-anak buah balik, baru gorengkan untuk dorang... 


Habis jahanam pokok bunga aku.. Sampai tercabut anak pokok yang baru nak menjulur keluar tu.. Mana dengan tanah yang berterabur atas lantai lagi... Asyik nak menyapu je kerjanya. Dah la pokok ni jenis yang susah nak hidup. Bukan sekali dua dia buat kerja macam ni, tapi sentiasa ada... Asal nak bertelur je, mesti dia pilih dalam pasu bunga ni. Letih aku dok bangun dan keluar nak halau dia.. Sekejap lagi dia datang balik buat sepah dan datang pulak tu dengan memekak dia tu laa.. Bertelur sebiji, riuh sekampung.. Mana la aku tak hangin... 

p/s: Aku tak suka dan tak pandai nak gaduh-gaduh dengan orang.. Orang je yang suka cari gaduh dengan aku... Kenan gengster agaknya dorang tu.. huahuahua...

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »