Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Monday, July 7, 2014

Cara nak jahit kain yang bergetah..

Assalamu'alaikum...

Cara nak jahit kain yang bergetah..


Kain bergetah seperti kain lycra ni kalau kita jahit guna tapak jahitan yang biasa, memang masak la sebab ia memang susah nak bergerak.. Jika bergerak sekalipun, jahitannya akan menjadi tunggang langgang.. 


Jadi, untuk mereka yang takde tapak jahitan khas untuk kain getah macam aku ni, boleh la mencuba cara alternatif sendiri.. Tak perlulah nak menangis atau susah hati sebab risaukan kain baju jenis getah yang tak berjahit.. Apapun, kita kena berusaha untuk mencari jalan penyelesaian.. Cool okay.. Cool... hehe... *Padahal dah gabra dah tadi.. ahahahh...


Untuk jahit pada bahagian zip, boleh tengok gambar kat bawah ni.. Aku gunakan kertas kadbod dan letakkan kertas tu kat bawah tapak zip. Kedudukan kertas tu biarlah betul-betul bersebelahan dengan kedudukan jarum.. Pastikan jangan sampai terjahit kertas tu pulak ya.. Kertas kadbod ni aku gunakan kertas yang buat balut lis tu..




Ataupun rujuk pada video kat bawah ni.. Sama je caranya.. Yang berbeza ialah tempat nak letakkan kertas kadbod tu supaya senang untuk kita teruskan menjahit..


Cara ni memang la lambat sikit jika nak dibandingkan dengan menggunakan tapak khas.. Tapi dah tapak tu tak ada, nak buat macam mana, kan.. So, lambatpun lambat la haiihh.. Janji siap.. hehh..



Ni jahitan kat bahagian bawah kain..



Video ni aku ambil sambil sebelah tangan pegang enpon dan sebelah lagi buat kerja.. Jadinya visual agak kurang memuaskan la ya.. Harap masih boleh faham dan minta maaf jugak atas kekurangan yang ada..


p/s: Ini je yang mampu aku kongsi untuk kali ni.. Selamat mencuba ya..

Buat sendiri juadah berbuka puasa..

Assalamu'alaikum..

Buat sendiri juadah berbuka puasa..



Hari pertama puasa, buat kuih buah melaka dengan kuih bom bijan.. Kuih buah melaka ni anak-anak adik aku yang gentel.. Elok pulak tu dorang gentel ikut saiz.. Si kecil dia punya buah melakapun kecil.. Kakak yang sedang, maka buah melaka diapun ikut sedang-sedang jugak.. Dan kakak yang besar, buah melaka dia sedikit besar la.. Tapi bila masuk makcik dia ni yang gentel, lagi besar saiz buah melakanya.. hahahaha..






Kuih bom bijan ni pulak aku seorang yang gentel sebab adunan tepung dia lembut.. Masa nak masukkan inti tu yang rumit sikit sebab takut nanti kulitnya pecah.. Tu yang tak berani nak suruh budak-budak tu gentel.. Kalau ikutkan, dorang nak aje buat kerja gentel-gentel ni.. Lagipun dorang memang rajin menolong di dapur..


Okay, selesai bab buat kuih untuk minggu pertama puasa.. Lepas adik aku balik, takde dah buat-buat kuih semua ni sebab kami yang kat sini lebih kepada makan nasi panas..




Masuk minggu kedua, adik aku yang sorang lagi balik.. Hari sabtu kelmarin ni, aku buat kuih ketayap.. Buat sikit je iaitu cuma secawan tepung gandum sahaja sebab masa tu dah dekat pukul enam empatpuluh lima dah.. Takut nanti tak sempat nak habiskan semua.. Elok-elok je azan maghrib, gulungan kuih ketayap yang terakhirpun siap.. Tapi gambar kuih ketayap takde.. Tak sempat dah nak ambil gambar semua tu.. Dah sibuk berbuka.. hehe..





Hari ahadnya pulak, aku buat agar-agar santan.. Saja la terlebih rajin pergi letak coklat chip.. Buat untuk anak-anak adik sebab dorang memang suka makan agar-agar atau dadih atau jelly ni.. Aku buat awal.. Tengahari dah siap dah.. Sebabnya nak tunggu sejuk dan nak kena masukkan dalam peti ais.. Baru sedap dimakan masa berbuka..




Adikpun dah balik rumah dia.. So, lepas ni takde la buat kuih untuk berbuka lagi dah kecuali la tiba-tiba je aku rajin nak bersilat kat dapur.. hehe..


Ramai yang merungut harga makanan kat bazar ramadan melampau-lampau mahalnya.. Entah la, aku tak tau sebab aku memang jenis tak suka pergi bazar ni.. Aku lebih suka makan masakan dari rumah.. Tak kisah la siapa yang masak.. Yang penting ada nasi.. Lauk tak kisah.. Makan nasi berlaukkan goreng telur mato kobaupun jalan aje tokak ni... Alhamdulillah..


p/s: Dah biasa hidup susah.. Maka tak jadi hal bila makan ala kadar ni..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »