Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Sunday, April 22, 2012

Kalau nak bertanya, kena la maniskan muka.. :D

Assalamualaikum...

Kalau nak bertanya, kena la maniskan muka.. :D

Petang semalam aku pergi bandar atas urusan mak aku..
Mak aku nak beli freezer..
So, aku ni jadi tukang pilih freezer mana yang sesuai..
Kiranya aku ni macam jurucakap mak aku la..
Tukang bayar tetap mak aku..
Aku mana ada duit nak beli semua tu...

Lepas tu, aku dengan sorang kawan yang menumpang ke bandar pergi ke kedai jual barangan buat kek.. Kawan aku tu nak beli balang untuk isi maruku. Aku pulak nak beli coklat.. Sampai tiga bar coklat aku beli.. Hambikk kauu... haha.. Pastu beli lagi mould dari jenis peten yang lain pulak.. Adoyaii, semua jenis mould nak beli.. Buat coklatnya tak seberapa sangat.. ehehh...

Masa kat kedai barangan kek tu, aku terjumpa la seorang perempuan ni.. Aku tengok dia beli coklat bar ni punya la banyak.. Ada la dalam lapan bar kott.. Akupun dengan ramahnya tanya la kat dia.. "Beli banyak coklat ni, nak buat jual ke..?"

Dia senyum dulu.. Lepas tu diapun menjawab.. "Ha'ah... Jual kat sekolah.. Dengan buat jual kat adik-beradik je.."

"Akak beli untuk jual gak ke..?" Dia tanya aku balik... Akupun jawab... "Tak la.. Saje je untuk makan sendiri... Anak-anak buah suka coklat ni.."

Wahhh... Ini sudah bagus. Boleh la korek rahsia sikit, bisik aku dalam hati.. Kemudian tanya lagi... *Hamboiih3... haha...

"Ni kalau guna acuan macam ni, nak jual macam mana..?" *Merujuk kepada mould yang aku beli tu...

"Kalau macam ni, harga dia bla bla bla..." *Mana boleh bagitau. RAHSIA... kehkehkeh...

"Kalau yang ni pulak...?" *Merujuk kepada mould peten lolipop yang aku pegang..

"Yang tu satu batang kira bla bla bla..." *RAHSIA lagi.. Ehehhh...

Selesai sessi soal-jawab, akupun mula la nak keluar.. Sebelum tu, aku ucap dulu terima kasih kat dia.. Dia dah bagi sedikit clue/info yang aku perlukan.. :D

"Terima kasih ya.." *Sambil senyum puas hati dan berlalu pergi.. hehehe...

Kadang-kadang bila kita google, susah sangat nak dapatkan jawapan yang betul-betul sesuai.. Sebab itu jika jumpa dengan orang-orang yang mahir dan biasa buat sesuatu benda yang menarik minat kita tu, terus la maniskan muka.. 

Nak tanya orang kena la pastikan muka tu senyum sampai ke telinga.. Senyum tu biarlah ikhlas.. Baru nampak sinar kat muka tu... ecehhh... Dan orang yang nak menjawab tu pun dengan senang hati memberi jawapan tanpa sedar.. kehkehkeh... Kalau bertanya dengan muka masam mencuka, agak-agaknya ada tak orang nak melayan... Tak pasal-pasal kena herdik lak, niaya je... haha...

p/s: Nak bertanya tu biarlah kena pada tempatnya.. Jangan pulak pergi kaunter bank lepas tu tanya kat mana stesen bas.... >..<

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »