Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Tuesday, March 15, 2011

Aku yang makan cili, orang lain yang rasa pedasnya..

Assalamu'alaikum...

Aku yang makan cili, orang lain yang rasa pedasnya..


Inilah masalahnya. Kadang-kadang bila aku buat cerita kat blog aku ni, ada yang terasa seolah-olah cerita aku tu ditujukan pada mereka. Padahal aku bukannya kenalpun siapa mereka tu, apatah lagi nak ambil tahu kisah hidup mereka seolah-olah hidup aku ni, tumpuan aku ni hanya berkisar pada satu sudut sahaja, iaitu kehidupan mereka.


Seperti yang pernah aku bagitau dulu, kebanyakan dari cerita aku adalah berdasarkan apa yang aku alami, apa yang berlaku di persekitaran aku dan kadang-kadang cerita mengenai masyarakat ataupun orang-orang yang aku kenali selain dari cerita copy and paste dari akhbar. Orang yang tak berkenaan tak perlulah nak melatah.


Ada sesetengah orang sanggup untuk menggeledah entri lama untuk buat rujukan dan tembakan. Ada jugak yang mencari info tentang kita melalui rakan yang dikatakan karib. Tapi itu bukan aku. Aku langsung tak berminat nak korek cerita masa lampau orang samada melalui blog dia ataupun kawan-kawan dia. Tak sanggup aku nak duduk berjam-jam depan laptop demi mencari bahan bukti yang kemudiannya menjadi cerita untuk dicanang. Apa yang aku dapat kalau aku buat kerja bodoh macam tu..??




Benar, kita menulis mengikut apa yang kita rasa, apa yang kita alami, apa yang menjadi bebanan untuk kita luahkan. Namun, jika semua tulisan atau luahan kita itu sering disalahtafsirkan, sering diputarbelitkan, maka terpaksalah kita meng'hipokrit'kan tulisan kita. Persoalannya, adakah kita seronok berada di dalam lingkungan kepura-puraan itu? Ataupun kita takut orang luar akan melabel kita dengan kata-kata "Kenali seseorang itu menerusi gaya tulisannya.." Kalau itulah yang menjadi pilihan, janganlah salahkan orang lain jika sesuatu yang tidak kita jangkakan berlaku di kemudian hari. Kalau dah itu yang kita suka iaitu menilai kulit dari isi di dalam, maka itulah yang akan kita dapat.


p/s: Semakin malas nak melayan karenah orang-orang yang mintak puji ni. Rimas...!

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »