Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, March 29, 2013

Pencarian...

Assalamualaikum...

Pencarian...


Pencarian yang masuk dalam beberapa entry aku... Tidak la segempak manapun sebab blog akupun bukannya hot.. Lemau je macam owner dia jugak... hahaha... 


Nak buat entry pun malas.. adehh.. Orang nak tinggalkan komenpun malas sebab akupun sekarang ni dah malas nak balas komen kat entry aku tu.. Takde idea nak balas sebenarnya.. Kang kalau aku balas secara jujur, orang kata aku skema la pulak.. Poyo sangat.. hehh..










p/s:  Nampak gayanya One Day You'll Be Mine masih menguasai pencarian... Mencari Anak Teruna Makcik Rahimah agaknya... kehkehkeh...

Thursday, March 28, 2013

Poyo...

Assalamualaikum...

Poyo...


Bila kita terlalu berterus-terang, ada saja mulut di belakang yang kata kita ini poyo.. Poyo yang membawa maksud poor of your ownself... Ungkapan kesian diberikan kepada mereka yang termasuk dalam golongan lurus bendul sedangkan kejujuran itulah sebenarnya yang paling dituntut, yang bergantung kepada apa, siapa dan bagaimana ia dilaksanakan.. 


Mulut orang, siapalah kita untuk menjaganya sedangkan mulut kita sendiripun kadang-kadang kita terlupa untuk menutupnya.. Lebih-lebih lagi bila tidur dalam kepenatan bekerja.. Melopong mulut tu terbuka macam mulut gua...


Itulah kepelikan dunia.. Yang lurus-bendul dihina.. Yang bengkang-bengkok dipuja.. Pelik tapi benar.. hehh..


p/s: Poyo tak...? Ada rasa nak muntah..?? Hahaha...
.

Tuesday, March 26, 2013

Menjadi jugak kuih gulung ni walaupun... tettttt...!!!

Assalamualaikum...

Menjadi jugak kuih gulung ni walaupun... tettttt...!!!


Sebenarnya aku dah banyak kali cuba buat kulit untuk kuih gulung atau kuih ketayap ni.. Namun tak pernah nak menjadi dengan elok.. Ada masanya ia jadi seperti lempeng dan ada ketikanya kulit terlalu tebal.. Bila digulung, ia menjadi seperti bantal peluk yang gemuk.. hehe..





Namun, malam tadi aku cuba buat lagi walaupun malam sebelumnya aku dah agak kecewa bila kulit kuih gulung ni tebal giler.. Macam dah givap dah nak buat.. Namun bila tengok inti kelapa tu masih banyak lagi dalam kuali, rasa sayang la pulak.. Dah la inti kelapa tu mak aku yang buat.. Kalau nak tunggu aku buat inti tu, jangan harap la.. Aku memang malas dalam bab macam tu... Percaya la, aku tak tipu punya.. hehh..




Untuk kali ini, aku masih menggunakan sukatan yang sama seperti malam sebelumnya yang tak menjadi tu. Cuma, untuk bancuhan kali ini, aku lebihkan sedikit air. Sebenarnya memang agak susah untuk aku menetapkan tahap kepekatan bancuhan tepung ni. Teragak-agak jugak nak masukkan sebiji telur dalam bancuhan tepung tu untuk mengelakkannya dari melekat kat kuali leper tu nanti.. Tapi teringat pulak kata kakak ipar.. Dia kata kalau letak telur, nanti kuih ni akan berbau hanyir bila dah sejuk.. Sudahnya, aku bayangkan tahap kepekatan bancuhan tepung ni seperti bancuhan untuk buat telur dadar..





Sebelum tu, gigih aku mencari kuali leper ni kat dalam stor. Kuali ni sebenarnya untuk buat kulit popia tapi rasanya tak pernah digunakan untuk tujuan itu.. Kalau guna untuk bakar daging burger ada la kot.. Dah berkurun dah mak aku beli kuali ni.. Masa arwah abah aku ada lagi kuali ni dah dibeli.. Mujurlah kuali ni tak kena gerit dek tikus.. hahahaha...





Cuba punya cuba, akhirnya menjadi la jugak kuih gulung aku ni walaupun rupanya tak semenggah.. huhuhu.. Tapi takpe la kan, yang penting boleh dimakan.. Lepas ni boleh cuba buat lagi.. Itupun kalau rajin la, kan... kehkehkeh.. Ingat lepas ni nak cuba lagi buat kulit popia basah pulak... Hari tu masa kat Nilai dah cuba buat dah tapi hasilnya nan hadoooo.... muahahaha...




p/s: Resepi macam biasa, ada kat blog dapo aku tu.. Kalau yakin dengan resepi tu, cuba la buat.. Tapi kalau rasa macam tak yakin je dengan resepi aku tu, tak payah la ikut.. Cari aje la resepi lain.. huhuhu... Resepi aku tu aku cipta sendiri sukatan dia tau.. hehh... *motif bagitau...?? Hahahaha... 

Monday, March 25, 2013

Bubur daging berempah bersama Shers..

Assalamualaikum...

Bubur daging berempah bersama Shers..


Tadi aku sempat tengok sikit rancangan masak-masak bersama jejaka kacak si Shers ni.. Kali ni dia masak pelbagai jenis bubur nasi tapi aku cuma sempat rakam satu resepi je iaitu bubur daging berempah.. Nampak senang je dia masak bubur tu.. Main campak-campak je.. Korang boleh buat..? Nan hadoooo, kann...? Kuikuikui...


Bahan yang diperlukan adalah...
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Tengok aje la video klip kat bawah nun... 
Tak sempat la nak tulis bahan apa yang diperlukan..
Ngeee.....
:
:
:
:
:

Bila orang ensem masuk dapur, maka berganda-ganda dia punya ke-ensem-an.. Orang tak ensem je yang malas masuk dapur ni.. ehehh... So, siapa nak rasa ensem, rajin-rajin la memasak di dapur.. muahahaha... tettt....!!!
:
:
:
:
:
:

Seperti biasa, audio kurang memuaskan.. So, silalah gunakan speaker kuasa jet jumbo... hehh..


Mak aku selalu masak bubur nasi kalau dia takde selera nak makan.. Bubur nasi dia sempoi je.. Just letak santan dengan garam je.. Tapi itupun dah cukup marbelesssss dah... Kalau ada telur masin, lagi la merembes air liur...


p/s: Apsal kalau aku yang buat bubur nasi tu, sokmo tak sedap ehh... Sebab tu la aku malas nak masak-masak ni... kehkehkeh...

Sunday, March 24, 2013

Perihal telur...

Assalamualaikum...

Perihal telur...


Tengok aje la apa yang ada kat dalam gambar ni..




Telur kat dalam gambar tu bulat ke..? Bukan lonjong ke..? Kan jauh bezanya antara bulat dan lonjong... Macam mana pula boleh ditandakan betul...?? Esok sampai besar budak tu dok kata telur tu bulat sebab cikgu tanda betul.. Haaiisshh.... Boleh menimbulkan kecelaruan fikiran kat budak tu nanti.. hehh..


Lagi satu, sepatutnya setiap ayat atau perkataan yang ditulis selepas tanda yang ada noktah, kena la gunakan huruf besar.. Benda ni nampak macam remeh tapi sebenarnya jika tidak dibendung sedari awal, sampai ke sudah budak-budak ni akan buat kesilapan yang serupa.. Jadi, jangan anggap mudah perkara macam ni.. 


Kalau zaman aku sekolah dulu, jika buat kesilapan macam ni, dah tentu penuh kertas tu dengan pembetulan yang cikgu tulis.. 


p/s: Buat-buat tak nampak kat ayat pertama tu.. Tak nampak tapi nak gelak, boleh gitu..?? Kikikiki..., *gelak sopan ni.. :)

Aksi terlampau..

Assalamualaikum...

Aksi terlampau..


Walaupun panas, jangan la buat aksi terlampau macam ni...!!!
Tak semenggah sungguh la perangai dia...
Bajet seksi la kononnya tu...
Cehhh...!!!




Cover la sikit oiiii....!!!
Takde la segan mata nak memandang...
Hehh...




Dah la tidur tak ingat dunia...
Bukan main seronok lagi dia lelap...



Dah la warna bulu dia tu lebih kurang sama je dengan warna lantai tu.. Kalau terpijak kang, sia-sia je buat aksi seksa macam tu... Tak berbaloi langsung.. 


p/s: Walaupun panas, jangan la nak dedah-dedah segala haiihhh... :p

Thursday, March 21, 2013

The making of bingka ubi...

Assalamualaikum...

The making of bingka ubi...


Ubi kayu untuk buat bingka ni dah lama ada kat dalam karung guni kat bangsal dapur rumah ni.. Ubi kayu ni kakak aku yang bawak ke Nilai hari tu.. Punya la lama tersadai kat atas pangkin tu.. adehh...


Aku memang dah berkurun nak cuba buat bingka ubi ni.. Tapi macam biasa la, kalau dah terlebih dos malas tu, memang tak jadi apa la, kan... haha...




Entah macam mana, malam tadi tiba-tiba je teringin nak buat bingka ubi ni.. Dok gigih ni cari resepi sampai lupa ambil kat mana resepi tu.. Dok main salin je kat dalam buku.. Lepas tu dengan takde rasa bersalah, masuk ke dapur, pastu pergi kat bangsal kat belakang rumah ni, terus je kupas beberapa ketul ubi kayu.. kehkehkeh...





Lepas tu mintak tolong kat abang suruh parutkan ubi kayu ni guna mesin parut kelapa tu.. Dia kata dia ada hal, tak sempat nak tolong parutkan.. huhuhu... Pastu, akupun cari la mana la letaknya sagat untuk menyagat ubi ni.. Cari-cari tak jumpa pulak.. adoyaiii...




Kebetulan masa ni kakak ipar aku datang ke rumah.. Pastu mak aku mintak tolong dia parutkan ubi kayu tadi.. Maka, selamatlah aku dari kerja memarut ini.. hehe.. Bukan apa, sejak abang aku duduk sini, aku dah lama tak mesin kelapa ni... Tu yang jadi penakut balik tu.. huhuhu...




Akhirnya, siaplah jugak bingka ubi yang julung-julung kalinya aku buat.. Kakak aku komplen kat fb, dia kata apsal lak bahagian atas bingka tu tak garing.. Aku cakap la yang aku bakar bingka ni atas dapur dan bukannya bakar dalam oven.. Malas la nak bukak oven ni.. Leceh... ehehh...


p/s: Resepi macam biasa, ada kat blog dapo aku.. hehh... Sambil-sambil jenguk resepi tu, tekan la sikit iklan yang keluar tu.. muahahaha...

Wednesday, March 20, 2013

Ehh, siapa bagi ni...?

Assalamualaikum...

Ehh, siapa bagi ni...?


Aku baru je dapat bungkusan ni.. Mula-mula posmen tu kata banyak bungkusan buku untuk hari ni.. So, akupun ingat novel yang aku order dari geng SMN tu dah sampai la.. Terkejut jugak sebab pagi tadi aku check kat web Pos Malaysia, nombor tracking untuk bungkusan tu belum lagi masuk dalam rekod..


Jadi, bila posmen tunjukkan bungkusan ni kat aku, aku jadi terkejut la sekejap.. Sebab bungkusan ni lembik je.. Buku apa yang lembik, kan..?


Pastu posmen tu kata, laaa..., baju rupanya.. Pastu pulak, akupun dengan kerut-kerut dahi bertanya la, bila masa pulak saya order baju...? Pelik ni.. Pastu posmen tu cakap, mungkin orang hantar kain untuk jahit kot.. Akupun fikir lagi, takde pulak kakak aku bagitau nak pos kain.. Selalunya kakak yang sorang tu kalau pos kain, mesti bungkusannya besar dan mesti dia bagitau aku pasal tu.. Ni dok senyap je...




Lepas tu, tengok la kat slip yang nak kena sain tu.. Rupa-rupanya orang tu yang bagi aku kain ni.. Tapi dia takde lak bagitau.. Kalau tahun lepas, ada jugak dia cakap suruh check inbox.. Kali ni, senyap je.. Nak kata raya, lambat lagi... hehh... Apapun, terima kasih banyak-banyak kepada orang yang bagi dua pasang kain ni kat aku.. Terima kasih jugak kepada tukang pos yang bersusah-payah mengeposkan bungkusan ni.. Moga rezeki kalian semakin murah. Amin..


p/s: Tenkiu kazen.. Terharu den tau... huhuhu.. 

Tuesday, March 19, 2013

Kategori..

Assalamualaikum...

Kategori..


Ada orang, bila melihat dari segi gaya dia bekerja, memang mengancam, memang terus masuk dalam kategori boleh diharap. Tapi bila melihat hasil kerja dia, sangatlah mendukacitakan...


Ada juga orang, bila melihat dari segi penampilan dan cara dia bekerja, nampak macam selekeh je, nampak macam tak bersungguh-sungguh dan sambil lewa sahaja.. Namun apabila kerja dia dah siap, nah, hasilnya sangatlah tip-top. Memang tak sangka sungguh...


Anda dalam kategori yang mana satu..? Kategori yang pertama ataupun kategori yang kedua..? Mungkin ada dari kalangan kawan-kawan anda yang berada dalam kedua-dua kategori ini.. Boleh la kongsi sekali.. 


p/s: Kalau dalam bab kerja, semua orang mengaku dia pekerja yang bagus dan berwibawa.. Betul tak..? Mana boleh nak komplen-komplen.. Kang tak pasal-pasal naik angin la pulak.. Bila lagi nak isi bakul angkat sendiri.. hehehe...

The making of tauhu kering berinti..

Assalamualaikum...

The making of tauhu kering berinti..

Hari ni aku nak kongsikan cara nak buat tauhu kering berinti ni.. Benda ni dah banyak hari dah aku buat tapi baru sekarang ni berkesempatan nak letakkan kat blog ni.. Al-maklum la kan, sibuk baca novel je.. kehkehkeh..


Okay, kita mulakan dengan bahan-bahan yang diperlukan.. Lepas tu barulah cara nak membuatnya... Sila fokus betul-betul ya.. Ecehhhh... haha..


15 ketul tauhu kering, seulas bawang putih, satu labu bawang besar, dua biji limau kasturi, sedikit cili api atau cili besar..


Sedikit udang.. Boleh digantikan dengan isi ayam atau daging cincang atau sosej.. Ikut suka masing-masing..


Bahan yang telah dicincang/hiris/potong/mayang... Gunalah istilah apapun...


Potong bahagian atas tauhu secara bersilang (bentuk X) dan perlahan-lahan terbalikkan tauhu tadi.. Jangan sampai terkoyak..


Kutil isi tauhu tadi dan masukkan ke dalam bekas..


Gaulkan isi tauhu tadi dengan bahan yang telah dihiris/mayang tadi.. Masukkan sedikit garam dan perahkan air limau kasturi.. Gaul sebati dan rasa.. Kalau nak letak lada hitampun boleh jugak..


Sumbatkan inti tadi ke dalam sarung tauhu. Padatkan bagi mengelakkan inti terkeluar semasa proses menggoreng.. Lepas tu letakkan anggaran satu sudu makan telur yang telah dipukul ke atas inti tersebut...


Telur digunakan untuk melekatkan inti agar tidak berterabur...


Tauhu yang sudah siap disumbat dan sedia untuk digoreng...


Goreng tauhu dalam minyak yang panas tetapi dengan api yang sederhana besar.. Goreng hingga bahagian atas kekuningan.. Lagi bagus jika gunakan minyak yang banyak sampai tauhu tu tenggelam..


Terbalikkan tauhu.. Pastikan inti tadi sudah mengeras sebelum diterbalikkan..


Dan inilah hasilnya... hehh...


Tauhu ini elok dimakan ketika panas sebab dia punya kulit so crunchy.. Makan dengan sos ataupun ngap begitu sahaja.. haha..


Resepi asal aku copy dari sebuah majalah dan aku letakkan kat blog dapo aku tu.. Tapi untuk yang ini, aku modified ikut cara sendiri dan gunakan bahan yang sedia ada kat dapur.. Jangan dok pening-pening nak fikir pasal inti ni.. Kalau nak letak sayurpun boleh tapi kena pastikan tidak berair sebab takut nanti kulit tauhu tu lambat masak/garing..


p/s: Selamat mencuba... :)

Monday, March 18, 2013

Mengintai Anak Teruna Makcik Rahimah..

Assalamualaikum...

Mengintai Anak Teruna Makcik Rahimah..


Novel Anak Teruna Makcik Rahimah (ATMR) ini merupakan karya sulung Sakeena yang diterbitkan oleh Jemari Seni. Novel ni baru je sampai kat tangan aku petang semalam.. Aku terkejut dengan kehadiran 'double' copy untuk bungkusan novel kali ni tapi yang ni aku dah call dan mesej kat pihak yang berkenaan.. Lepas tu, barulah aku rasa lega untuk membaca kisah anak teruna ni.. hehh... 


Novel Anak Teruna Makcik Rahimah ini berharga RM20 untuk Semenanjung dan RM23 untuk Sabah/Sarawak dengan ketebalan 489 muka surat..


Novel ini mengisahkan tentang seorang engineer iaitu Ain Zahra dan seorang doktor iaitu Amr Waseem. Kedua-dua mereka bekerja di hospital yang sama, cuma berlainan department sahaja.


Pertemuan mereka bermula apabila Ain dengan tidak sengaja telah terlanggar dengan Waseem dan menyebabkan air kopi di tangan Waseem tertumpah ke atas pakaiannya.. 


"Awak kotorkan baju saya, tau tak..?" - Waseem


Sejak hari tu, kemana-mana sahaja Ain pergi, pasti akan kelihatan wajah Waseem seolah-olah Waseem mengekori segala gerak langkah Ain.. Sampaikan masa camping anjuran department Ain tu pun Waseem ikut serta.. hehh.. Selepas itu, bermulalah episod Waseem mengayat Ain.. Masa ni best, Walla...!!! 


"Dah la pasang khemah sebelah orang, entah siapa yang bagi kebenaran entah.." - Ain


Cerita di dalam novel ini seakan hidup apabila seluruh keluarga kedua-dua Ain dan Waseem memainkan peranan masing-masing.. Sehinggalah Makcik Rahimah meminang Ain untuk anak terunanya ketika Ain menunaikan umrah di Mekah.. Masa tu, Ain sendiri tidak tau siapa sebenarnya tunang dia.. Jalan cerita menjadi semakin menarik serta sengal selepas Ain menjadi tunangan Waseem.. Gelak guling-guling aku dibuatnya... hehehe...


Masa mula-mula baca novel ATMR ni, aku segera teringatkan watak Firman di dalam ILUS karya Melur Jelita dan watak Joe Jambul di dalam Sweet Sour karya Nasz.. Kedua-dua watak ini seolah-olah digabungkan untuk menjadi watak Waseem.. Bahasa dan juga olahan dalam ATMR ni sempoi je. Tak perlu nak kerut-kerut dahi sangat fikir konflik itu-ini.. ehehh... Dan memandangkan kedua-dua watak bekerja di hospital, maka ada sedikit info diselitkan sekali di dalamnya.. 


Ain akhirnya berkahwin juga dengan Waseem. Ain masih tidak boleh terima Waseem kerana ada satu perkara yang menghalang hatinya untuk jatuh cinta dengan suaminya itu. SedangkanWaseem benar-benar sayangkan dia tetapi dalam masa yang sama masih lagi bersabar dengan penolakan dari Ain.. Kalau nak tau kenapa Ain jadi begitu, kenalah beli dulu novel Anak Teruna Makcik Rahimah ni.. hehehe.. Tak best la kalau sampai ending diapun aku nak habaq mai kat hang.. kannnn... kehkehkeh...


"Stop loving me or you'll suffer..." - Ain


Sesuatu yang tidak dijangka telah berlaku ke atas Waseem sewaktu dia menyertai misi bantuan kemanusiaan di Kemboja.. Ketika inilah baru Ain menyedari yang dia dah mula sayangkan suaminya itu. Namun semuanya sudah terlambat apabila Waseem dikhuatiri lemas di dalam tasik kerana cuba menyelamatkan seorang kanak-kanak yang tergelincir.. Masa ni airmata aku meleleh dah... huhuhu...


"Kalau abang tak balik macam mana..? Boleh ke Ain hidup sorang..? Kalau betul abang pergi tak balik-balik..?" - Waseem


Bagaimanakah kesudahan kisah ini..? Apakah yang sebenarnya terjadi kepada Waseem..? Dapatkah Ain terima kehilangan suami yang mula dicintainya itu..? Segala jawapan ada di dalam novel Anak Teruna Makcik Rahimah.. So, apa tunggu lagi... Pergilah cari cepat sebelum dia hilang keterunaannya.. muahahaha... tett...!!!


Dalam novel ini jugak terdapat beberapa pesanan serta ilmu yang boleh kita garap serta serapkan di dalam kehidupan seharian kita.. Tahniah untuk penulis novel ini kerana berjaya menghasilkan sebuah novel sengal tapi berinformasi.. hehh..


p/s: Bila baca novel santai dengan gaya bahasa yang bersahaja macam ni, kepala yang ting tong terus jadi okay... hehe...

Thursday, March 14, 2013

KNOWING ME, KNOWING YOU...

Assalamualaikum...

KNOWING ME, KNOWING YOU...

No more carefree laughter
Silence ever after
Walking through an empty house, tears in my eyes
Here is where the story ends, this is goodbye

Knowing me, knowing you
There is nothing we can do
Knowing me, knowing you
We just have to face it, this time we're through
Breaking up is never easy, I know but I have to go
Knowing me, knowing you
It's the best I can do

Mem'ries, good days, bad days
They'll be, with me always
In these old familiar rooms children would play 
Now there's only emptiness, nothing to say

Knowing me, knowing you
There is nothing we can do
Knowing me, knowing you
We just have to face it, this time we're through
Breaking up is never easy, I know but I have to go
Knowing me, knowing you
It's the best I can do

Knowing me, knowing you
There is nothing we can do
Knowing me, knowing you
We just have to face it, this time we're through
Breaking up is never easy, I know but I have to go
Knowing me, knowing you
It's the best I can do



Knowing me, knowing you from ABBA...


Sebuah lagu rancak tapi menyedihkan.. Sebelum terjadi apa-apa yang tidak diingini, berbincanglah dengan sebaik-baiknya...


p/s: Meleleh airmata walaupun bukan aku yang jadi watak dalam lagu ni.. huhuhu...


Wednesday, March 13, 2013

Tentang rasa..

Assalamualaikum...

Tentang rasa..


Rasa yang pelbagai dalam situasi yang pelbagai juga...
 Rasa yang ada hubung-kait dengan cinta.. 
Cintakan negara.. 
Cintakan keamanan.. 
Cintakan kesejahteraan.. 
Cintakan kedamaian.. 

Namun bila semua itu berkocak, segala rasa itu turut berkocak sama..




p/s: Semoga tidak ada lagi wira yang gugur di medan pertempuran.. Amin...

Tuesday, March 12, 2013

Lain yang dicari, lain yang dibeli.. hehh..

Assalamualaikum...

Lain yang dicari, lain yang dibeli.. hehh..


Walaupun aku ni agak kerap pergi rumah kakak kat Nilai tu, tapi aku amat jarang pergi ke Nilai 3 yang banyak tempat untuk merabakkan dompet tu.. Kalau setakat nak jalan-jalan tanpa arah tujuan, hanya sekadar window shopping je, jangan harap la aku nak pergi situ.. Buang masa je.. huhuhu.. Baik aku duduk rumah, golek-golek baca novel.. ehehh...


Hari tu, aku ajak kakak aku pergi Nilai 3.. Kakak aku just temankan aku je sebab dia sebenarnya nak beli barang dapur kat Giant tu.. Aku pulak sebenarnya nak cari sepasang kain je.. Ada la sebabnya kenapa aku nak cari kain tu.. kehkehkeh...


Cari punya cari, *walhal cari kat dua tiga buah kedai je, akupun buat kesimpulan bahawa jenis kain yang aku cari tu takde kat situ.. hehh.. Sebetulnya kaki dah lenguh dok jalan-jalan. Dah la cuaca panas terik... Hampir kering air kat badan den.. hehhh...


Akhirnya, sebelum balik, sangkut pulak kat kedai jual kain langsir.. Ikut kakak aku masuk dua tiga kedai langsir.. Sudahnya, dia tak beli apa-apapun. Aku pulak yang sangkut kat kain langsir ni.. kehkehkeh...


Ya, aku tau peten ni peten lama.. Tapi baru sekarang aku mampu nak beli. So, aku beli je la... hehh...


Sebenarnya aku memang dah lama berkenan kat corak kain langsir macam dalam gambar ni.. Masa mula-mula keluar jenis ni dulu, harga semeter amatlah mahal bagi aku yang sengkek ni. Kalau harga semeter sampai RM18-RM20++ tu, memang la aku tak mampu nak beli. Aku cuma mampu pandang je la, pastu telan air liur... huhuhu... 


Langsir yang paling mahal aku beli harga dia RM14 semeter.. Itupun aku beli masa aku masih lagi bekerja kat Johor dulu.. Aku beli takde la banyak manapun. Bak kata orang, berbaloi la beli sebab sampai sekarang langsir tu masih elok lagi, takde koyak-koyak.. Cuma warna tu je la pudar sikit... 


So, masa aku beli kain langsir yang ini, harga dia pada aku dah murah dah.. Kain diapun agak tebal.. Kata budak kat kedai tu, kain cotton dah turun harga dah.. Mujur kakak aku ada sekali masa beli langsir ni.. Diapun mintak turunkan sikit lagi harga langsir ni sebab aku beli banyak meter jugak la.. Dapat la kurang sikit. Jadi la.. 


Langsir kat rumah aku ni dah lebih dari 5 tahun tak berganti. Mungkin dalam 7 tahun kot.. Langsir yang aku beli ni hanya untuk ruang tamu depan je.. Kalau nak beli langsir untuk satu rumah, mau aku kena kerja sebulan kat kedai tu.. *pitam den... hehh..


p/s: Nasib baik mak aku tak bising.. Mungkin dia tau langsir kat rumah ni dah berkurun tak berganti.. Aku tukang beli je tapi guna duit mak aku la... Duit aku buat beli novel je.. hehh....

Monday, March 11, 2013

The making of Pavlova...

Assalamualaikum...

The making of Pavlova...


Aku cakap kat anak buah aku, kita buat pavlova nak tak..? Nampak resepi kat majalah ni macam senang je nak buat.. Pastu diapun cakap, boleh.. Bahan-bahanpun ada. Yang takde cuma buah kiwi dengan buah strawberry je. Lepas tu macam buntu la sikit sebab buah untuk hiasan takde.. Aku cakap kat dia, kita guna buah epal hijau tak boleh ke..? Kita hiris la nipis-nipis.. hehh.. Bukan apa, macam malas la pulak nak keluar pergi Giant Nilai tu semata-mata nak cari dua jenis buah ni..


Bincang punya bincang, akhirnya aku putuskan untuk pergi jugak ke Giant tu. Sambil tu ajak sekali mak aku dengan anak-anak adik yang baru sampai. Kiranya sessi jalan-jalan la ke Giant tu.. hehh.. Konon nak beli dua jenis buah sahaja tapi bila balik dok jinjing dengan beberapa beg plastik.. kehkehkeh..








Pavlova ni anak buah aku yang buat.. Aku cuma tengok dan tolong sikit-sikit je.. hehh...


p/s: Nak cuba buat ke..? Nak resepi..? Taknak..? Takpe kalau taknak.. hehh.. Siapa yang nak, boleh la cuba resepi tu kat blog dapo aku yang dah lama tak berasap... hehe..

Saturday, March 9, 2013

Bila popia jadi lempeng.. huhuhu..

Assalamualaikum...

Bila popia jadi lempeng.. huhuhu..


Beberapa hari lepas, aku cuba nak buat popia basah ni.. Kalau ikutkan, memang dah berzaman nak belajar buat kulit popia basah ni tapi manjang takde masa je.. MALAS sebenarnya... kehkehkeh... So, hari tu akupun cuba la buat dengan berbekalkan resepi popia daripada fb Anak-anak Negeri Sembilan.. Ikut betul-betul arahan dan bahan yang digunakan.. Aku buat dengan anak buah aku.. 


Mula-mula anak buah blend adunan tepung tu dan perap.. Lepas tu aku buat sos cili. Tunggu masak. Lepas tu, goreng pulak sayur untuk inti popia basah tu..




Lepas tu, akupun mula la nak buat kulit popia ni. Kalau bab popia basah ni, saat nak buat kulit tu la yang paling kritikal. Mula-mula gunakan kuali biasa, buat macam nak buat kuih gulung. Tak menjadi. Lepas tu aku tukar kuali, gunakan kuali leper pulak. Tak mau jugak kulit tu jadi.. Bak kata anak buah aku, dah macam lempeng dah.. adoyaii..


Lepas tu, aku cuba cari lagi resepi lain untuk kulit popia ni. Lebih kurang sama je bahan yang digunakan. Bezanya, resepi yang aku gunakan cuma letak putih telur je dan resepi yang aku cari tu gunakan keseluruhan telur - putih dan kuning. Maka, akupun masukkan pulak kuning telur kat dalam bancuhan kulit popia tadi..




Lepas tu, okay la sikit kulit popia tu kat dalam kuali.. Takde la nak melekat sampai rabak macam yang mula-mula tu.. Tapi kulit tu masih lagi tebal, tak nipis macam biasa. Lagipun bancuhan tepung tu cair, bukannya  boleh dicekut-cekut dan tepek kat kuali.. Mujurlah bancuhan tepung tu sikit je.. So, takde la jemu sangat bila asyik-asyik jadi lempeng je.. hahaha...


Lepas je habis bancuhan tepung tu, akupun mula la givap.. Boring siyot sebab manjang tak menjadi je kulit popia aku.. Sama macam buat kuih gulung.. Sokmo tak menjadi.. Manjang melorot je adunan tepung tu dalam kuali... Jenuh dok pusing-pusing kuali tu tapi dok pi dok mai dok tang tu jugak... gggrrr... Kena cuba buat lagi tapi untuk waktu terdekat ni, aku MALAS.. huahuahua...


Bila dah givap tu, apa lagi, layan mata laa.. Tapi takde la buat aksi macam meow kat bawah ni.. muahahaha... 


eeeiii... tak mayuuuuu.... tettt....!!!


p/s: Nak sambung baca novel Jangan Merajuk, Sayang.. Siapa merajuk, sila la pujuk diri tu sendiri ehh.. Aku  kalau bab-bab memujuk ni memang fail.. Kalau bab menghempuk tu, aku terer la... kehkehkeh...

Thursday, March 7, 2013

Buah kanser...

Assalamualaikum...

Buah kanser...


Aku masih lagi berada di rumah kakak kat Nilai. Aku datang sini sejak hari Sabtu lepas. Ahad minggu lepas ada kenduri kawen anak sepupu aku kat Taman Tunku Jaafar manakala Sabtu minggu ni pulak, sorang lagi anak sepupu yang lain akan berkawen kat Lavender Heights, Senawang. 


Untuk mengelakkan dari berulang-alik dari Pahang, maka mak akupun menetapkan untuk tinggal selama seminggu kat sini.. Kalau lepas kenduri Ahad lepas dah balik Pahang, jangan harap la nak turun Nilai ni semula.. Tak dayo doh nak isi minyak keto.. huhuhu..


Okay, kat atas ni mukadimah ya.. hehe.. Kat bawah ni pulak aku kongsikan gambar buah kanser yang ada kat rumah kakak aku ni.. Aku tak tau apa nama saitifik untuk buah ni. Dan akupun memang malas nak tanya kat atok gugel.. Sapo ghajin, silo la tanyo kek atok tu.. hehh...




Kakak aku cakap, benih pokok ni dia dapat dari rumah seorang kawan berbangsa Cina kat Nilai ni jugak. Cara nak gunakan buah ni pun aku tak tau macam mana.. haiisshhh... Siapa yang tau tu, silalah rajinkan jari untuk bagitau.. ehehh...




Dulu, masa mula-mula je terpandang kat buah ni, aku ingatkan buah limau sebab buah dia memang besar, macam buah limau barli.. Bezanya cuma kulit buah kanser ni licin dan berkilat.. Cantik sangat kalau tengok secara live.. Macam bola bowling pun ya jugak.. Ada kan bola bowling kaler hijau..? Mujurlah aku ni bukannya jenis main terkam je.. Kalau tidak, dah selamat dah buah ni aku kerjakan.., kehkehkeh...


Buah ni dikatakan boleh merawat luka akibat pembedahan kanser iaitu untuk luka luaran/kulit sahaja. Gunakan buah yang dah betul-betul masak, warna kekuningan, belah dan tampalkan pada luka tadi.. Samada info ni betul ataupun tidak, tidaklah aku ketahui.. Jadi, para doktor semua, tolong la jangan marah aku ya... huhuhu.. Mungkin kerana pokok ini dinamakan pokok kanser, maka secara automatiknya bila ada buah, maka buahnya dinamakan buah kanser... errrr.... 


p/s: Jangan mudah percaya akan sesuatu perkara yang kita sendiri tak berapa nak pasti akan kesahihannya.. So, kalau korang tak yakin dengan info mengenai buah kanser ni, janganlah percaya... Lagi selamat kalau korang cari sendiri jawapannya... heeeeeeee....

Boleh rujuk kat sini dan sini..

Tuesday, March 5, 2013

Doa kami untukmu...

Assalamualaikum...

Doa kami untukmu...


Ya Allah Ya Tuhan kami, Engkau lindungilah setiap langkah-langkah angkatan keselamatan kami. Ya Allah, Engkau lindungilah mereka daripada segala mara bahaya yang ada di langit dan di bumi. Ya Allah, Kau lindungilah kami, juga negara kami dari segala ancaman musuh. Ya Allah, sesungguhnya hanya Engkau Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui...


Ya Allah, lindungilah semua anggota keselamatan serta penduduk yang terlibat dengan isu Sulu ini.. Berikanlah mereka kesabaran, kekuatan serta ketabahan untuk menghadapi situasi genting itu.. Ya Allah, Kau perkenankanlah doa kami ini... Amin.. Amin.. Amin..


Selagi isu ini tidak selesai, selagi itulah hati tidak tenang.. Betapa berat mata memandang, berat lagi bahu mereka yang memikul tanggungjawab yang besar ini.. 


p/s: Berhentilah memberikan sebarang komen yang tidak berakal.. Sama-samalah kita berdoa agar semuanya selamat..

Saturday, March 2, 2013

Dah lama tak membakar... hehh...

Assalamualaikum...

Dah lama tak membakar... hehh...


Dah agak lama aku tak letak gambar makanan kat blog ni, kan..?
So, apa kata hari ni aku letak balik semula.. 
Hehh....


Sebenarnya aku agak kebosanan.. Nak baca novel, trauma baca novel budak-budak yang hari tu tak hilang lagi.. Jadi, akupun ambil keputusan untuk buat kek ni.. Lagipun memang dah agak lama aku tak buat kek ni.. Dah lebih dari dua bulan rasanya aku tak mem-baking.. Malas ya amat.. Korang jangan ikut perangai malas aku ni tau.. hehh..




Aku buat dua jenis kek iaitu satu kek butter tapi sengaja aku letak pewarna hijau dan satu lagi kek lemon. Kek lemon tu bukannya letak perahan lemonpun. Mana nak cekau buah lemon tu malam-malam buta camni.. Aku main tibai je guna emulco lemon.. 




Kedua-dua kek ni menggunakan resepi yang sama. Bezanya, satu letak pewarna dan esen vanila dan satu lagi letak emulco lemon.. Sonang gilo punyo kojo.. hahaha.. Kalau tengok dari rupa, macam menjadi je, kiranya macam pass la jugak.. Tapi tang rasa tu aku tak berani nak cakap la.. huhuhu...




Dulu pernah gak buat kek ni.. Rupa masa mula-mula tu nampak cantik je.. Lepas tu bila makan, bantat sudaaaa... kehkehkeh... Entah apa yang tak kena, tak tau la.. Padahal resepi dok sama je macam biasa.. Mungkin terkurang ataupun terlebih putar agaknya.. Nasib baik la habis jugak dorang makan.. hehehe..


p/s: Tak potong lagi kek ni... Tak tau samada bantat ataupun tidak.. Harap-harap okay la.. Kalau bantat lagi, harus la aku makan perli lagi.. ehehh..

Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »