Ayatul Kursi..


ٱللَّهُ لَآ إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلۡحَىُّ ٱلۡقَيُّومُ‌ۚ لَا تَأۡخُذُهُ ۥ سِنَةٌ۬ وَلَا نَوۡمٌ۬‌ۚ لَّهُ ۥ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۗ مَن ذَا ٱلَّذِى يَشۡفَعُ عِندَهُ ۥۤ إِلَّا بِإِذۡنِهِۦ‌ۚ يَعۡلَمُ مَا بَيۡنَ أَيۡدِيهِمۡ وَمَا خَلۡفَهُمۡ‌ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَىۡءٍ۬ مِّنۡ عِلۡمِهِۦۤ إِلَّا بِمَا شَآءَ‌ۚ وَسِعَ كُرۡسِيُّهُ ٱلسَّمَـوَٲتِ وَٱلۡأَرۡضَ‌ۖ وَلَا يَـُٔودُهُ ۥ حِفۡظُهُمَا‌ۚ وَهُوَ ٱلۡعَلِىُّ ٱلۡعَظِيمُ

Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya) - al-Baqarah: Ayat 255

Search This Blog

Friday, February 3, 2017

Cuba lagi dan jangan putus asa!

Assalamu'alaikum.

Cuba lagi dan jangan putus asa!


Ni la kerja aku sekarang. Dok la sibuk dan menyibukkan diri dengan kerja berkebun. Kononnya la! Ahak. 


Gambar ni gambar lama. 


Jangan tak percaya ya. Gigih aku minta tolong abang aku pergi kedai hardware untuk beli dawai mata punai dan jugak jaring hitam. Lepas tu, gigih pulak aku dok potong satu-satu dawai mata punai sepanjang lebih kurang enam meter! Gambar dah ada kat bawah, takkan tak percaya lagi kot. Heh.




Sampai melecet tapak tangan aku sebab terkena belakang cutter tu. Tapi aku gagahkan jugak untuk siapkan kerja memotong. Sapu ubat luka kat tempat yang melecet dan tampal dengan kapas. Lepas tu, pakai sarung tangan dan teruskan kerja memotong sampai siap. Dah melecet tapak tangan baru nak pakai sarung tangan. Hahaha.





Lepas siap memotong, terus je aku sambung buat kerja pemasangan pulak. Masa ni la datang pulak sorang kawan ajak bersembang. So, layankan aje la. Lagipun boleh jugak aku berehat sekejap melepaskan lelah. Heh.


Aku terpaksa kepung kawasan ni sebab kucing-kucing aku suka sangat jadikan tempat ni sebagai jamban dorang. Tak larat dah aku nak melayan perangai dorang tu. Lepas ni, pandai-pandai dorang la membuang kat jamban dorang tu.


  Pasu besar tu tak tau nak tanam apa. Nak kena beli tanah lagi. Adehdehdeh.


Selepas kawan tu balik, akupun sambung la buat kerja pemasangan tadi sampai siap. Apabila dah selesai semuanya, barulah rasa lega di hati. 


Buat masa ni, ada pokok kacang tanah je kat dalam tu. Kacang tanah ni tumbuh balik semula sebab yang lama aku dah cabut dah. Mungkin sebab akar dia masih ada, tu yang dia tumbuh balik tu. So, biarkan aje la dia membesar di situ.


Dawai mata punai tu aku beli enam meter. Satu meter harga dia RM10. Jaring hitam tu aku beli enam meter jugak. Harga satu meter RM3.50. Jumlah keseluruhan adalah RM81. Tapi jaring hitam tu aku tak gunakan lagi. Saja la beli dulu. Mana la tau kot-kot nanti diperlukan secara tiba-tiba, takde la nak kena pergi kedai lagi sekali. 


Aku dahpun semai benih sawi dan benih kangkung kat mini kebun aku tu. Saja la nak test dulu. Nak tengok samada benih tu masih elok lagi ataupun dah tak elok sebab benih tu dah lama tersimpan. Tengok dulu dalam masa seminggu ni. Kalau masih belum ada apa-apa perkembangan, anggap je la yang benih-benih tu sudah rosak. Tapi aku ada je stok benih sawi yang aku baru beli. 



Next Post Previous Post Home

Renungan bersama...

Firman Allah s.w.t yang bermaksud:

"Dan orang-orang yang beriman, lelaki mahupun wanita, sebahagian daripada mereka adalah penolong dari sebahagian yang lain. Mereka menyuruh amal ma'aruf (kebajikan), mencegah kemungkaran, menegakkan sembahyang, menunaikan zakat dan mereka taat kepada Allah berserta RasulNya, nescaya Allah melimpahkan rahmat kepada mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Bijaksana."- (At-Taubah: Ayat 71)

Cik Azz's bookshelf: read

Menantu Pilihan Bapak
Saat Hilang Cintamu
Bahagia Kasihmu
Bawah Pohon Sena
Kalaulah Aku Tahu
The Unsung Hero
Maaf Jika Aku Tak Sempurna
Lamaran Untuk Teman Hati
Tersuka Tanpa Sengaja
Kerana Satu Janji
Sorry, Aku Bukan Dia!
Encik Sayang Dan Miss Sweetheart
AKU BUKAN TOUCH & GO
Bahasa Hati Kita
Temu Duga Cinta
Akadku Yang Terakhir
Menantu vs Mentua
Kerana Aya Sofya
Di Sisimu Aku
Mungkinkah


Cik Azz's favorite books »